در حال بارگذاری ...
پایان برنامه «عید تا عید با تماشاخانه‌های سیار»

استقبال کودکان ایران‌زمین از نمایش‌های کانون

آیین پایانی ویژه‌برنامه «عید تا عید با تماشاخانه‌های سیار کانون» در حالی روز ۵ مرداد همزمان در دو استان مازندران و کرمانشاه برگزار می‌شود که این تماشاخانه‌ها در بیش از ۱۱ استان کشور با استقبال گسترده مخاطبان روبه‌رو شدند.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، سابقه سفرهای تنها تریلی سیار باسابقه و خاطره‌انگیز کانون به نخستین سال‌های دهه پنجاه خورشیدی بازمی‌گرددY همان تریلی نمایشی که شهر به شهر و روستا به روستا در بیشتر این سال‌ها شاهد حضور و هنرنمایی جوانانی بود که امروز هریک، از شاخص‌ترین چهره‌های عرصه تئاتر و سینما و هنر کودک و نوجوان هستند.

سال گذشته اما افزایش تعداد تریلی‌های سیار به عدد هفت نویدبخش روزهای خوب و پرباری برای عرصه هنر نمایش کودک و نوجوان بود تا معاونت تولید و مرکز تئاتر و تئاتر عروسکی کانون برای حرکت شورآفرین این تریلی‌ها - که اکنون آن را تماشاخانه سیار می‌نامیم - برنامه‌ریزی کنند.

پاییز و زمستان سال ١۴٠٠ و پس از فروکش‌کردن نسبی وضعیت همه‌گیری بیماری کرونا که رفته‌رفته شرایط را برای سفر به استان‌ها مهیا می‌کرد یکی از این تریلی‌ها به جنوب ایران سفر کرد و در جزایر کیش و قشم در میان استقبال گسترده مردم بومی و میهمانان این دو جزیره به اجرای برنامه پرداخت.

پس‌ازاین، برنامه‌ گسترده‌ای برای سال ١۴٠١ طراحی شد و در نخستین گام و به میمنت روزهای شادمانی اعیاد قربان تا غدیر، این تماشاخانه‌ها حرکت جدید خود را در چهار مرحله با استفاده از سه تریلی و یک کامیونت سیار آغاز کردند.

دومین گروه تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که به لحاظ زمانی پیش از همه گروه‌ها فعالیت خود را از روز ۱۵ تیر آغاز کرده بود، با اجرای نمایش «رینالد روباهه» به کارگردانی احمد تیموری در استان مازندران و پس از هشت روز اجرای برنامه در استان‌های اردبیل و آذربایجان غربی دوباره به استان مازندران برگشته است و تا ۵ مرداد در شهرهای مختلف مازندران به اجرای نمایش و برنامه‌های شاد و متنوع برای کودکان و نوجوانان ادامه می‌دهد.

گروه اول نیز با اجرای نمایش «شهر پرندگان» به کارگردانی محمد جهانپا کار مرکز تخصصی تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان خراسان رضوی در استان خراسان شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی، همچنین سومین گروه با ویژه‌برنامه «عید تا عید با تماشاخانه‌های سیار کانون» با نمایش «بچه‌های ایران» به کارگردانی مهدی قلعه در استان‌های آذربایجان شرقی و البرز، ویژه‌برنامه «بچه مسلمان» به کارگردانی محمدصادق مقدسیان در قم، گروه چهارم با نمایش «آش سنگ» به کارگردانی زهرا مریدی در شهرهای مختلف استان‌های البرز و کرمانشاه و گروه پنجم در استان قزوین با استفاده از گروه بومی استان و کامیونت سیار استان قزوین با نمایش «هیس ما یک نقشه داریم» به کارگردانی مهدی مردانی پیام‌آور جشن و شادی در این استان‌ها بودند.

اجرای این برنامه‌ها در طی ۲۰ روز گذشته با استقبال گسترده کودکان و نوجوانان و مردم شهرهای مختلف این استان‌ها روبرو شد برنامه‌هایی که به گفته کارگردان‌های نمایش‌ها و مدیران کانون این استان‌ها باهدف گسترش عدالت فرهنگی در نقاط مختلف کشور اجرا شد.

از سویی دیگر، راه‌اندازی این تماشاخانه‌ها و تجربه استقبال مخاطبان از نمایش‌ها و فراگیر شدن فیلم‌های آن در شبکه‌های اجتماعی بی‌تردید به تولید بیشتر نمایش‌های مناسب برای کودکان از سوی هنرمندان این عرصه منجر خواهد شد.

برخی استانداران، مسئولان ارشد استان‌ها و شهرهای مختلف نیز در گفت‌وگوهایی از این اقدام استقبال و حمایت خود را از حضور دوباره این تماشاخانه‌ها در استان‌ها و شهرهای تحت مدیریت خود اعلام کردند.

مراسم پایانی ویژه‌برنامه «عید تا عید با تماشاخانه‌های سیار کانون» روز چهارشنبه ۵ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۸ در شهر صحنه استان کرمانشاه و ساعت ۲۱ در شهر رامسر استان مازندران برگزار می‌شود.

تماشاخانه‌های سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان علاوه بر اجرای نمایش، برنامه‌های متنوع دیگری در قالب قصه‌گویی توسط مربیان کانون و بر اساس کتاب‌های کانون و قصه‌های بومی، معرفی کتاب، پخش فیلم‌های سینمایی و انیمیشن، مسابقه و سرگرمی نیز دارند.

ویژه‌برنامه «عید تا عید با تماشاخانه‌های سیار کانون» با همکاری و همراهی نهادهای مختلف در استان‌های کشور که دغدغه‌های مشترکی در حوزه تعلیم و تربیت دارند، به مناسبت اعیاد قربان و غدیر خم، از ۱۵ تیر آغازشده و تا ۵ مرداد در استان‌های مختلف ادامه خواهد داشت.

تماشاخانه‌های سیار کانون طی ماه‌های آینده و در قالب برنامه‌های پیش‌بینی‌شده به استان‌های دیگر کشور هم‌سفر خواهند کرد.




مطالب مرتبط

تماشاخانه سیار کانون، مهمان کودکان استان البرز شد

تماشاخانه سیار کانون، مهمان کودکان استان البرز شد

تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، به مدت 5 روز، مهمان کودکان و نوجوانان استان البرز شده است و در نخستن روز (9 دی)، نمایش «ماجرای گله من» به نویسندگی و کارگردانی امیرمحمد انصافی را برای دانش‌آموزان دبستان شهدای غزه فردیس کرج اجرا کرد.

|

در قالب طرح حمایت از نمایشگران جوان

نمایش «نیست نیست، کلوچه نیست» در مرکز تئاتر کانون اجرا می‌شود
در قالب طرح حمایت از نمایشگران جوان

نمایش «نیست نیست، کلوچه نیست» در مرکز تئاتر کانون اجرا می‌شود

نمایش «نیست نیست، کلوچه نیست» به کارگردانی پویا شش‌پری در قالب طرح حمایت از نمایشگران جوان و نمایشگران کانون در مرکز تئاتر و تئاتر عروسکی کانون اجرا می‌شود.

|

بازگشت نمایش عروسکی «گرگ بلا جلو بیا جلو بیا» به صحنه

بازگشت نمایش عروسکی «گرگ بلا جلو بیا جلو بیا» به صحنه

نمایش عروسکی «گرگ بلا جلو بیا جلو بیا» به کارگردانی سمیرا یزدان‌پژو که پیش از این در اسفند سال 1402 روی صحنه رفته بود، در ادامه روند اجرا، از امروز (چهارشنبه ۱۵ فروردین) به مدت یک هفته، ساعت ۱۶ در مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در پارک ...

|

گفت‌وگو با نقال و پرده‌خوان مذهبی

محمدرضا معجونی: مواظب باشیم به بزرگان دین دروغ نبندیم
گفت‌وگو با نقال و پرده‌خوان مذهبی

محمدرضا معجونی: مواظب باشیم به بزرگان دین دروغ نبندیم

محمدرضا معجونی، با اشاره به این‌که هنرمند پرده‌خوان و نقال باید در مدار حقیقت پیش برود، تاکید کرد نباید به راست و دروغ آن‌چه از گذشته به ما رسیده است بی‌تفاوت باشیم و صرفا برای اجرای یک برنامه از هر روایت و حرف نادرستی استفاده کنیم.

|

برای ۵ شب در محوطه مرکز تئاتر کانون برپا می‌شود

اجرای ویژه‌برنامه ماه مبارک رمضان با عنوان «پرده‌های علوی»
برای ۵ شب در محوطه مرکز تئاتر کانون برپا می‌شود

اجرای ویژه‌برنامه ماه مبارک رمضان با عنوان «پرده‌های علوی»

هنرمندان در ویژه‌برنامه ماه مبارک رمضان با عنوان «پرده‌های علوی» در محوطه باز مرکز تئاتر کانون پرورش فکری به نقالی، پرده‌خوانی، مناجات‌خوانی و تعزیه می‌پردازند.

|

انتظارات مدیرکل هنرهای نمایشی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس

در جشنواره‌ها، شوراهای سیاست‌گذاری و اجراهای عمومی تئاتر حاضر شوید
انتظارات مدیرکل هنرهای نمایشی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس

در جشنواره‌ها، شوراهای سیاست‌گذاری و اجراهای عمومی تئاتر حاضر شوید

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی با گلایه از عدم حضور نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون فرهنگی در مجامع هنری گفت خواهش‌مان از نمایندگان مطرح این است که در کمیسیون فرهنگی به هنرهای نمایشی توجه کنند؛ در جشنواره‌ها، شوراهای سیاست‌گذاری و اجراهای عمومی تئاتر در سطح شهر به همراه ...

|

نظرات کاربران