در حال بارگذاری ...
به مناسبت آغاز ماه محرم

ویژه‌برنامه‌های نمایشی و تله‌تئاترهای محرمی صدا و سیما روی آنتن می‌روند

همزمان با آغاز ماه محرم و عزاداری امام حسین(ع) صداوسیما برنامه‌های مختلف نمایشی را برای بینندگان تدارک دیده است.

به گزارش ایران تئاتر، به مناسبت آغاز ماه محرم و ایام عزاداری صداو‌سیما بخش‌های نمایشی و تله تئاتر را در جدول پخش خود قرار داده است.

«پیر وفا»​

مجموعه تله‌تئاتر «پیر وفا» در شب‌های محرم از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۲۱:۳۰ روانه آنتن می‌شود. این مجموعه نمایشی، درباره زندگی و فداکاری‌های «هانی بن عروه» است که جانش را برای کمک به یاران حسین بن علی و مسلم بن عقیل فدا کرد. «پیر وفا» به کارگردانی  مجتبی یاسینی، تهیه‌کنندگی مسعود رسام و نویسندگی سعید آل رسول در سال ۱۳۶۴ تولید شده است. در «پیر وفا» بازیگرانی چون اسماعیل سلطانیان، کریم اکبری‌ مبارکه، عبدالرضا اکبری، بهروز مسروری، علی عمرانی، جلیل فرجاد و عبدالرضا فیاضی به ایفای نقش پرداخته‌اند. از دیگر بازیگران سریال «پیر وفا» می‌توان به رضا خندان، مجید بهشتی و جواد پیشه‌گر اشاره کرد.

بازپخش این مجموعه روز بعد ساعات ۱:۳۰ بامداد، ۹:۴۰ و ۱۶:۲۰ خواهد بود.

 

«با حسین حرف بزن»

«با حسین حرف بزن» که احساس درونی افراد در جایگاه‌ها و مشاغل مختلف با امام حسین(ع) است؛ در هر قسمت میزبان چند تن است که بی واسطه و بدون حضور مجری، با سیدالشهدا سخن می گویند.نخستین فصل «با حسین حرف بزن» سال ۱۳۹۴ روی آنتن رفته و تاکنون با دعوت از اقشار مختلف برای عرض ارادت به ساحت بزرگ امام حسین(ع) پخش می‌شود. این فصل از برنامه تولید سازمان هنری رسانه ای اوج و شبکه نسیم است و نخستین قسمت آن امشب جمعه (۷ مرداد ماه) روی آنتن می رود.

مخاطبان این برنامه می توانند بازپخش را روز بعد در ساعات ۰۲:۰۰، ۰۷:۰۰، ۱۲:۳۰ و۱۷:۰۰ ببینند.

 

«بلاتشبیه» روایتی متفاوت از عاشورا

«بلاتشبیه»، هنر بی بدیل نمایش تعزیه خوانی در روایت واقعه عاشورا است که گروهی از هنرمندان با سرپرستی و تهیه کنندگی مسلم نادعلی زاده به بیان این واقعه تاریخی می پردازند.

هنر نمایشی تعزیه در واقع نمایشی است که در آن واقعهٔ کربلا به دست افرادی که هر یک نقشی از شخصیت‌های اصلی را بر دوش دارند، نشان داده می‌شود. این نمایش نوعی نمایش مذهبی و سنتی ایرانی-شیعی و بیان وقایع تاریخی و مصائب اهل بیت (ع) است. هنر تعزیه از یک‌سو به بالندگی تئاتر در ایران کمک کرده و از سوی دیگر، نشانی هنری از مذهب شیعه است.

 «بلاتشبیه» در 15 قسمت از شنبه هشتم مرداد هرشب ساعت 21، روی آنتن خواهد رفت و از زوایای مختلف به این وقایع تاریخی خواهد پرداخت.

 

«رفیق» با روایت سیما تیرانداز

ویژه برنامه «رفیق» با روایتی متفاوت از محرم، در ۱۳ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای روی آنتن شبکه چهار سیما می‌رود.

ویژه برنامه «رفیق» به کارگردانی علی میرمیرانی و تهیه‌کنندگی رضا حماسی از شنبه هشتم مرداد ماه ، هر روز در ایام ماه محرم ساعت 19 از شبکه چهار سیما پخش خواهد شد.

این برنامه که همراه با قطعات نمایشی، با نگاهی متفاوت روایتگر واقعه عاشورا از دیدگاه رفقای امام حسین علیه‌السلام است.

سیما تیرانداز بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون قصه هر قسمت را روایت می‌کند و آن قصه در قالب قطعات نمایشی روی صحنه می‌رود.

همچنین در هر قسمت از برنامه بدرالسادات بهرامی، زهرا کریمی، هادی معتمدی، یاحا کاشانی، کیوان کثیریان، جابر قاسمعلی، علی میرفتاح، اسماعیل آذر و مریم جلالی به عنوان کارشناس، موضوعات مرتبط با این فضا را مورد بررسی قرار می‌دهند.

شعرخوانی توسط بابک صبوری نیز از دیگر بخش‌های این برنامه است.

اولین قسمت این برنامه با عنوان «برادرکشی» روایتگر قصه عمربن قرظه بن کعب انصاری است. او از یاران امام حسین (ع) بوده که با برادرش مشکل داشته؛ چراکه برادرش در سپاه دشمن می‌جنگیده است.

عوامل تولید این برنامه عبارت‌اند از تهیه‌کننده: رضا حماسی، کارگردان: علی میرمیرانی، مدیر فیلمبرداری: پویا اشتهاردی، مدیر تولید: هانیه جوادی‌منش، صدابردار: علی عبدالحسینی، طراح گریم: ریحانه عادلی‌نژاد، طراح لباس: لیلا تاج‌الدینی، مریم مزیونی، تدوین: سینا دوراندیشان، موسیقی: نوید جابری، تیتراژ و گرافیک: روح‌الله موحدی و محراب مشهدبان.

«رفیق» هرشب ساعت 19:00 از شبکه چهار سیما در ایام محرم روی آنتن می رود.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

داریوش شهبازی: تله‌تئاتر «بهترین حال»، تلفیقی از یک قصه رادیویی با انیمیشن است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

داریوش شهبازی: تله‌تئاتر «بهترین حال»، تلفیقی از یک قصه رادیویی با انیمیشن است

داریوش شهبازی، کارگردان و تهیه‌کننده تئاتر تلویزیونی «بهترین حال» با اشاره به استفاده از انیمیشن و گرافیک در فضاسازی این اثر، داستان خانوادگی آن را که به صورت رادیویی اجرا می‌شود، از جذابیت‌های این اثر بیان کرد.

|

گفت‌وگو با تهیه‌کننده تئاتر تلویزیونی حاضر در جشنواره فجر

محمود زنده‌نام: «گوهر»، نگاهی متفاوت به واقعه مسجد گوهرشاد دارد
گفت‌وگو با تهیه‌کننده تئاتر تلویزیونی حاضر در جشنواره فجر

محمود زنده‌نام: «گوهر»، نگاهی متفاوت به واقعه مسجد گوهرشاد دارد

تهیه‌کننده تئاتر تلویزیونی «گوهر»، موضوع این اثر نمایشی را مرتبط با واقعه مسجد گوهرشاد در دوران پهلوی دانست که به روایت تاثیر این واقعه بر زندگی اجتماعی و خانوادگی مردم آن زمان می‌پردازد.

|

فراخوان اجرا در تماشاخانه‌های مهر و ماه حوزه هنری منتشر شد

فراخوان اجرا در تماشاخانه‌های مهر و ماه حوزه هنری منتشر شد

مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری فراخوان اجرای نمایش در تماشاخانه‌های مهر و ماه خود را در راستای اهداف و سیاست‌های خود و به‌منظور انتخاب آثار نمایشی شایسته‌ برای اجرا در سال 1403 از گروه‌ها و کارگردانان فعال، اساتید دانشگاه، دانشجویان تئاتر و جوانان خلاق دعوت کرد.

|

نظرات کاربران