نقال، نمایشنامهنویس و کارگردان در گفتوگو با ایران تئاتر مطرح کرد
مرشد ورمزیار: عاشورا چنان شگفت است که نیازی به افسانهپردازی ندارد
مرشد ابوالفضل ورمزیار نقال، نمایشنامهنویس و کارگردان تئاتر از لزوم پرهیز از اغراق و افسانهپردازی در روایت واقعه عاشورا سخن گفت و از اجرای شش شب مجلس نقل عاشورایی و پردهخوانی کربلا در بنیاد سینمایی فارابی خبر داد.
به گزارش ایران تئاتر، ابوالفضل ورمزیار، مرشد، نقال، نمایشنامهنویس و کارگردان تئاتر، از اجرای مجلس نقل عاشورایی و پردهخوانی کربلا به مدت شش شب در موزه آبگینه (بنیاد سینمایی فارابی) خبر داد و از ویژگیهای هنرهای آیینی گفت.
ورمزیار در باره این گونههای نمایشی توضیح داد: «نقالی، شبیهخوانی، تعزیه، پردهخوانی، مداحی، نقاشی پردههای نمایش و فعالیت نقاشان قدیم و معاصر، همگی شامل هنرهای آیینی و عاشورایی میشوند.»
او افزود: «بحثی که در مورد عاشورا وجود دارد جدای از بحث عزاداری، پرداختن به حقیقت و معرفتشناسی عاشورا و قیام امام حسین (ع) است نهفقط صورت ظاهر این واقعه. ما نباید درگیر ظاهرسازیهای هنرهای آیینی و عاشورایی شویم. تنها از دریچه معرفتشناسی است که سخن حضرت زینب (س) مبنی بر«چیزی جز زیبایی ندیدم» معنا پیدا میکند. او تمام زیبایی را در حفظ کیان دین، عزت مردمان و معرفت امام شناسی میداند.»
این نقال ادامه داد: «امام شناسی و حقیقت آن چیزی است که در واقعه غدیر اتفاق افتاد. اگر غدیر در جایگاه خود به نتیجه میرسید و درگیر کودتای سقیفه بنی ساعده نشده بود، فاجعه عاشورا رخ نمیداد.»
ورمزیار با اشاره به هویت ملی و دینی تأثیرگذار در فرهنگ کشورها گفت: «همچنان که یک انسان بر دو پا حرکت میکند، تمامی ملتها نیز بر دو هویت دینی و هویت ملی ایستاده و حرکت میکنند. هویت ملی ما با حکیم ابوالقاسم فردوسی و زبان پارسی استحکام دارد و هویت دینیمان بر ولایت امام علی (ع) است. این دو ستون هر جا کمتر موردتوجه قرار گرفت ملت دچار اضمحلال میشود.»
او افزود: «ما ایرانیانی تحت ولایت امام علی (ع) هستیم و این ایرانی بودن نژادپرستانه نیست. مهم حقیقت روح انسانهاست.»
این هنرمند با اشاره به ارتباط مخاطبان با هنرهای آیینی و عاشورایی گفت: «پیش از هر چیز در ارتباط مخاطبان، ما بهعنوان هنرمندان آیینی و ایرانی باید از هرگونه افسانهسرایی و افسانهپردازی در روایتگری داستان عاشورا بپرهیزیم. نسل امروز از کودکی فهم و شعور اجتماعی بالایی دارد و دیگر با افسانهپردازی و اغراق دور از ذهن قانع نمیشوند.»
ورمزیار ادامه داد: «ماجرای عاشورا و کربلا خودش در درون و ذات خود دارای آنچنان شگفتیهایی است که ما در روایتگری نیازی به افسانهپردازی نداریم. پرداختن به افسانهپردازیها خواست نفاق امویان و وهابیان است. آنها به دنبال نشان دادن ظاهری خشن از دین هستند و ما باید در عزاداری از لطمه زدن، قمه زدن و حرکات وحشیانه پرهیز کنیم چراکه اینها نشاندهنده عشق به ائمه نیست و امام حسین هدفش ایجاد وهن در دین نبوده است.»
این هنرمند توضیح داد: «هیئت محل ترویج معرفت وعزاداری است و جای تسویهحسابهای شخصی و به هر بها و بهانهای خود را مطرح کردن نیست. بلکه محلی برای بیان قیام امام حسین (ع) و روایت صادقانه قیام است. مسلماً ظاهرسازی و ریاکاری باعث دور شدن جوانان از باطن قیام امام حسین میشود.»
مرشد ورمزیار با اشاره به فعالیت هنری خود در محرم سال جاری گفت: «از امروز (شنبه 8 مردادماه) ساعت 18 به مدت شش شب در موزه آبگینه بنیاد سینمایی فارابی مجلس نقل عاشورایی و پردهخوانی کربلا را برای هنرمندان سینما و اصحاب رسانه برگزار خواهم کرد.»
او درباره محوریت موضوعاتی که در برنامه محرمی خود به آنها خواهد پرداخت، توضیح داد: «در برنامه بنیاد سینمایی فارابی، به داستانهایی کمتر شنیدهشده از واقعه عاشورا و رفتارشناسی یاران امام حسین (ع) که با ماجراهای روز جامعه در ارتباط باشند، میپردازم.»
این هنرمند ادامه داد: «داستانها بیشتر از کتاب «سلحشوران تف» و با اشاره به ماجرای یاران غیرهاشمی امام حسین (ع) با پرهیز از هرگونه افسانهسرایی و اغراق و بستن کذب به آل الله خواهد بود.»
مرشد ورمزیار در پایان با اشاره به این مصرع شعر از مولوی در کتاب «فیهمافیه» که میگوید «یار را از یارِ یار اندیشه کن»، گفت: «یعنی اگر میخواهی کسی را بشناسی ببین چه کسانی دوستان و چه کسانی دشمنان او هستند. در پردهخوانیهای این شش شب که نقاشی پرده آن هنر دستان مهدی طالعینیاست به دنبال گشایش زوایای پنهان واقعه عاشورا از طریق بررسی یاران و دشمنان امام حسین(ع) هستم.»