در حال بارگذاری ...
نخستین سوگواره «نی ناله» به کار خود پایان داد

حضور برگزیدگان در رویداد بین‌المللی صاحبدلان

سوگواره «نی ناله» با معرفی آثار برگزیده در دو بخش میدانی و صحنه‌ای به‌کار خود پایان داد و محمود فرهنگ با حضور در آیین اختتامیه، از حضور برگزیدگان این سوگواره در رویداد بین‌المللی صاحبدلان خبرداد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از آذربایجان شرقی، نخستین سوگواره نی ناله شامگاه دیروز،  پس از سه روز  رقابت، با معرفی آثار برگزیده در دو بخش میدانی و صحنه‌ای به کار خود پایان داد.

بهمن تقی پور دبیر نخستین دوره سوگواره نی ناله در مراسم اختتامیه گفت: «این سوگواره به همت بسیج هنرمندان آذربایجان شرقی در سه ماه گذشته طراحی و برگزار شد.»
تقی پور ادامه‌ داد: «با توجه به اینکه تولید آثار آیینی در سطح استان در حال کمرنگ شدن بود و با توجه به نیاز و لزوم جامعه به تولید آثار آیینی این سوگواره برگزار شد.»
دبیر نخستین دوره سوگواره نی ناله با بیان اینکه از دو ماه قبل فراخوان این سوگواره منتشر شده بود، افزود: «در مجموع در این سوگواره 69 اثر دریافت شد که ۲۰ اثر به بازبینی رفته و ۱۰ اثر نیز به  بخش داوری و رقابت رسید.»
وی در پایان خاطرنشان کرد: «از تمامی عواملی که در برگزاری این سوگواره مارا همراهی کردند و نیز از کمیسیون فرهنگی شورای شهر و شهرداری منطقه ۵ تبریز  و همچنین سید قاسم ناظمی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به‌خاطر همراهی‌شان تقدیر و تشکر می‌کنم.»
الیاس گل محمدزاده، جانشین سپاه عاشورا نیز در این مراسم گفت:«برگزاری چنین سوگواره‌ایی و ایجاد تفاهم بین دستگاه‌های اجرایی قابل تحسین است.»
وی افزود: «اگر گروه‌های مذهبی استان نیز بتوانند در بحث ثبت و آغاز فعالیت و شناسایی این گروه‌ها شاهد تحول در نمایش‌های مذهبی باشیم.»
در ادامه این مراسم مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «هنر دینی و هنرهای ایرانی اسلامی از اهمیت بالایی برخوردار است و ما به عنوان متولیان فرهنگی جامعه وظیفه حفظ این ثروت را داریم.»

دبیر جشنواره گفت: «نباید بگذاریم این سنن تبدیل به هنرهای ویترینی شود و باید اجازه ندهیم که هنرمندان این عرصه به عنوان حرفه به این شغل و عرصه نگاه کنند. هنر آئینی باید با حال دل هنرمند کار شود و نسبت برقرار کند.»

محمود فرهنگ: باید با بسیج رسانه و با تئاتر صاحبدلان هم‌افزایی داشته باشیم

محمود فرهنگ دبیر رویداد بین المللی صاحبدلان در این مراسم گفت: «جای چنین برنامه‌ای در این استان خالی بود و حضور پیشکسوتان و جوانان بسیار ارزشمند است.»
وی افزود: «با توجه به تاریخچه بسیج هنرمندان کمی بی مهری‌های به نمایش های آیینی در بسیج هنرمندان شده و با توجه به تغییر ساختار در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید با بسیج رسانه و با تئاتر صاحبدلان هم‌افزایی داشته باشیم و بتوانیم به گروه‌های فعال در این عرصه کمک کنیم.»

دبیر کانون تئاتر دینی در پایان با اعلام یک خبر خوش به هنرمندان آذربایجان شرقی گفت: «برگزیده‌های این سوگواره به رویداد سراسری و بین المللی صاحبدلان راه می‌یابند.»

در ادامه هیئت‌داوران با قرائت بیانیه‌ای و ذکر نکاتی در جهت تقویت تئاتر آیینی و سنتی برای شرکت‌کنندگان در این سوگواره آرزوی موفقیت کردند. هیئت‌داوران پس از بررسی نمایش‌های اجراشده جهت بهتر شدن و ارتقای هنرهای آیینی ذکر نکاتی را لازم دانسته که چکیده این نکات عبارت است از:
۱-هرشاخه قواعد و اصول خود را دارد و توجه به اصول و روش‌ها و فنون بر کیفیت آثار خواهد افزود.
۲-اندیشه بنمایه اصلی نوشتن نمایش است لذا توصیه بر این است که در تنظیم و تدوین نمایش و مقتل‌های موجود استفاده از  اسناد و منابع معتبر توصیه می‌شود.
۳-هیئت‌داوران علاوه بر نظارت بر تمامی جنبه‌های نمایش، از هر اثر نیز تحلیلی داشته‌اند که متأسفانه یکی از عمده‌ترین ضعف‌های نمایش ضعف در تحلیل بوده است.

در ادامه آرای هیئت‌داوران به شرح زیر اعلام شد :

بخش صحنه‌ای

طراحی بروشور 

امید مجید پور_ نمایش تراژدی تردید از تبریز

طراحی لباس

وحید نصراللهی_نمایش کابوس شمر
موسیقی

عرفان داداش رستمی  در نمایش نقل سرخ

طراحی صحنه

فاطمه منیری از شهرستان بناب با نمایش نقل سرخ

بازیگر خردسال

هیئت‌داوران لوح تقدیر بازیگران خردسال را به رها ممی زاده از نمایش بازمانده تبریز، آیناز پاک‌باز بازیگر کابوس شمر از تبریز اهدا کردند.

بازیگری بانوان

رتبه سوم زن به خانم مهدیه داداش رستمی از نقل سرخ بناب

هیئت‌داوران برای رتبه دوم و اول بازیگران زن انتخابی نداشتند.

بخش آقایان
رتبه سوم بازیگری مرد تعلق می‌گیرد به نمایش کابوس شمر از تبریز امیر عبدی
از هادی حساس سعید پولادی اسماعیل شهبازی با اهدای لوح و جایزه نقدی تقدیر کردند.
هیئت‌داوران در رتبه‌های اول و دوم انتخابی نداشتند.

کارگردانی
 هیئت‌داوران رتبه سوم کارگردانی را به علیرضا قاسمی با نمایش نقل سرخ از بناب اهدا کردند.
 
داوران برای رتبه‌دوم و اول انتخابی نداشتند.

هیئت‌داوران در بخش نویسندگی و  نور و گریم انتخابی  نداشتند.

بخش میدانی و محیطی

 طراحی لباس

لوح و جایزه نقدی را به رقیه بهارمنش با نمایش غریب نینوا از شهرستان مرند اهدا شد.

موسیقی
از نوازنده فلوت در نمایش طشت گذاری، حمید حیدری  تقدیر به عمل آوردند.
هیئت‌داوران با اهدای لوح و جایزه نقدی از طراحی نور و افکت موسیقی غریب نینوا تقدیر کردند.
هیئت‌داوران در بخش فضاسازی محیطی از  نمایش، شمری که شمر نبود از شهرستان بناب و جهانگیر چالاکی تقدیر کرند.

هیئت‌داوران به‌صورت مساوی با لوح تقدیر و جایزه  از خردسالان تقدیر به عمل آوردند.
اسامی این بازیگران عبارت‌اند از اسرا بیابانی اقدم، ثنا بیابانی اقدم، حدیث زارع، مریم احمدی، یسنا یوسفی، کوثر نورافکن، محدثه نقی زاده، آیسان جلیل زاده، علیسان جلیل زاده، حامد نقدی، آرین همتی اصل
بازیگری بانوان

هیئت‌داوران با اهدای لوح از نازنین اسدی، سیده رویا نبی زاده از نمایش غریب نینوا شهرستان مرند  و خانم ثمین اسد زاده تقدیر کردند.

بازیگری آقایان

هیئت‌داوران جایزه رتبه سوم بازیگری را به امیر همتی نمایش از بصیرت تا شهادت اهدا کردند.
رتبه دوم  بازیگری مرد به غلامرضا رزاقی با نمایش غریب نینوا تعلق گرفت.
هیئت‌داوران در رتبه اول بازیگری مرد علیرضا وهابی در نمایش غریب نینوا  از شهرستان مرند را معرفی کردند.

هیئت‌داوران با اهدای لوح و تقدیر از بازیگر نمایش شمری که شمر نبود جهانگیر چالاکی تقدیر کردند.

آثار برگزیده

هیئت‌داوران نمایش میدانی غریب نینوا از شهرستان مرند را به‌عنوان نمایش برتر نمایش سوگواره معرفی کرده و به سوگواره‌های و جشنواره‌های آیینی کشور نیز معرفی کردند.




مطالب مرتبط

پیشکسوت تئاتر تبریز مطرح کرد

ابراهیم عباسعلیزاده: روند برگزاری اولین روز جشنواره سهند مطلوب بود
پیشکسوت تئاتر تبریز مطرح کرد

ابراهیم عباسعلیزاده: روند برگزاری اولین روز جشنواره سهند مطلوب بود

پیشکسوت عرصه تئاتر تبریز روند اجرای نخستین روز از برگزاری جشنواره تئاتر مناطقه‌ای سهند در تبریز را مطلوب دانست و با ابراز امیدواری درباره توسعه امکانات در تئاتر استان‌ها گفت امید که شاهد موفقیت‌های بیش از پیش باشیم.

|

گفت‌و‌گو با پیشکسوت تئاتر و نمایش خیابانی

محمود فرهنگ: از ظرفیت جشنواره‌های منطقه‌ای، برای آموزش بهره ببریم
گفت‌و‌گو با پیشکسوت تئاتر و نمایش خیابانی

محمود فرهنگ: از ظرفیت جشنواره‌های منطقه‌ای، برای آموزش بهره ببریم

محمود فرهنگ، هنرمند پیشکسوت نمایش خیابانی و داور جشنواره تئاتر منطقه‌ای پارس (شیراز)، براین باور است که باید از ظرفیت چنین رویدادهایی برای آموزش و ارتقای کیفی آثار هنرمندان شهرستان‌های سراسر کشور بهره برد.

|

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی، در پیامی به مناسبت برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند در تبریز، نوشت آنچه که امروز به عنوان هنر تئاتر متبلور شده و به منصه‌ ظهور رسیده، به واقع ثمره‌ اندیشه‌ انسان‌هایی فرهنگ مدار است که باورهای الهی،‌ انسانی و اجتماعی را ...

|

پیام استاندار آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

پیام استاندار آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

استاندار آذربایجان‌شرقی، در پیامی به مناسبت برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند در تبریز، این رویداد را محلی برای نمایش تنوع و تعدد نگرش‌ها و ‌اندیشه‌ها دانست که فضایی مناسب را فراهم می‌کند تا اصحاب هنر در کنار هم قرار بگیرند.

|

گفت‌وگو با حسین اصل عبداللهی، مدرس، نویسنده و کارگردان تئاتر

برای شناخت بهتر، انسان را در پرانتز قرار دادم
گفت‌وگو با حسین اصل عبداللهی، مدرس، نویسنده و کارگردان تئاتر

برای شناخت بهتر، انسان را در پرانتز قرار دادم

حسین اصل عبداللهی، مدرس و کارگردان تئاتر با نقل این جمله هوسرل که «برای شناخت هر پدیده‌ای، باید آن را در پرانتز قرار بدهیم»، می‌گوید برای شناخت و گذاشتن ذات انسانی در بوته آزمایش، در نمایش «پرانتز باز انسان پرانتز بسته»، وجود و ماهیت انسان را در پرانتز قرار داده است.

|

نظرات کاربران