در حال بارگذاری ...
جهان با «نیسان آبی2» برمی‌گردد

سیروس همتی: نقش باید از من سَرتر باشد تا فاتح قله‌های آن باشم

سیروس همتی، بازیگر، کارگردان و نمایشنامه‌نویس تئاتر با اشاره به کارگردانی نمایشنامه «تمساح» برای سال آینده در مورد اثرگذاری حمایت اداره کل هنرهای نمایشی از اجراها در سالن‌های دولتی و خصوصی گفت و نیز درمورد شاخص‌های مدنظرش برای انتخاب نقش اشاره کرد که نقش‌ باید از او سرتر باشد تا بتواند فاتح قله‌های آن باشد.

نگار امیری: سیروس همتی، بازیگر، کارگردان و نمایشنامه‌نویس تئاتر این روزها در حال آماده شدن برای بازی در اجرای مجدد نمایش «خانه خراب» از بیست و هفتم مردادماه در پردیس تئاتر شهرزاد است. با این بازیگر درباره فعالیت‌های اخیرش در عرصه تئاتر، تلویزیون و نمایشنامه‌نویسی به گفت‌و گو نشستیم.


نمایش «خانه خراب» پیش از این در تماشاخانه ملک روی صحنه رفته است، چه دلیلی باعث اجرای مجدد این کار در پردیس تئاتر شهرزاد شد؟
نمایش «خانه خراب» به کارگردانی محمدرضا پورحکیمی از 19 تیر تا 13 مردادماه در تماشاخانه ملک روی صحنه رفت. استقبال مخاطبان در هفته پایانی اجرا منجر به اجرای مجدد کار در پردیس تئاتر شهرزاد شد.
البته اجرای مجدد مشکلات خودش را دارد به ویژه زمانی که بازیگر جدید به گروه اضافه می‌شود و گروه نیازمند تمرین مجدد است. در هرحال قطعا در این دور اجرا فروش و استقبال خوبی خواهیم داشت از این لحاظ که قصه اثر در زمان مشروطه می‌گذرد اما مابه‌ازای اجتماعی زیادی دارد.

در مورد نقش خود در نمایش «خانه خراب» بگویید.
من در نمایش «خانه خراب» نقش عمید یک مبارزعاشق با اصالت آذری را ایفا می‌کنم. عمید به عشق اشرف از تبریز به تهران آمده و به در خانه پدر این دختر که به حاج جبار معروف است، کار می‌کند و در این میان به اهداف آزادی خواهانه خود در حمایت از رعیت و مشروطه‌خواهی می‌پردازد. در انتها خانواده متوجه این عشق و مشروطه‌خواهی عمید می‌شوند. او از خانه پدر دختری که دوست دارد، به عنوان محلی برای مبارزات سیاسی‌اش استفاده می‌کند و تنها اشرف در جریان فعالیت اوست.

دلیل پذیرش بازی در این نقش چه بوده است؟
اهمیت کاراکتر عمید برای من به دلیل استتار کردن ذات اصلی و شخصیت واقعی‌اش هست. زمانی که پس از درگیری در راه عقیده‌اش روی صحنه به بیان مونولوگ می‌پردازد، در چشمان تماشاگر از شناخت این شخصیت شور و شعف خاصی دیده می‌شود. در واقع اگر پایان نمایش و مونولوگ این شخصیت نبود، شاید من نسبت به پذیرش این نقش تجدید نظر می‌کردم.

بزرگترین شاخص شما برای انتخاب نقش در آثار تئاتر چیست؟
اولین دلیل انتخاب نقش از نظر من این است که نقش از من سَرتر باشد. چراکه برای رسیدن به این نقش‌ دچار چالش می‌شوم، تمرین می‌کنم و آن تمام تجربه‌ام را به کار می‌برم تا خودم را در سطح نقش و در مواردی بالاتر از آن قرار دهم. نقش‌هایی که من را به تفکر وا می‌دارد و باعث می‌شود، خودم را به قله‌های نقش برسانم، دوست دارم. این نقش‌ها مثل کوه‌های بزرگی می‌مانند که من باید از کوهپایه شروع کنم و خودم را به قله آن‌ها برسانم و فاتح قله شوم.

از دیگر موارد موثر در انتخاب نقش بگویید. چقدر شرایط اقتصادی بر این امر تاثیرگذار است؟
متن، بازیگران کار، سالن اجرا و اینکه اتمسفر حرفه‌ای گروه در چه سطحی باشد، از دیگر دلایل من برای حضور در اثر است. البته با توجه به شرایط اقتصادی که بر جامعه حاکم است اینکه پروژه تهیه کننده دارد یا براساس تجربه، نمایش پرفروش خواهد شد، بحث مالی و میزان مخاطب هم اهمیت دارد. 

بسیاری از هنرمندان عرصه تئاتر در گفت‌وگوها و اظهار نظرهای‌شان بر حمایت از گروه‌های نمایشی تاکید دارند. با توجه به تاثیر باقی‌مانده از شرایط کرونا، نظر شما در این‌باره چیست؟
اجراهای نمایش پس از گذشت حدود دو سال از همه‌گیری ویروس کرونا کمی جان گرفته است ولی در هر حال این ویروس آثار اجرایی را تحت تاثیر قرار داده‌اند و باعث نگرانی شده است. به نظر حمایت اداره کل هنرهای نمایشی باید از آثار روی صحنه در سالن‌های خصوصی و دولتی ادامه‌دار باشد چراکه بعضی صندلی‌ها خالی است و این قطعا به دلیل کروناست. ما بچه تئاتریم، شرایط خانه‌مان را می‌دانیم و در جریان  رشد کمی تماشاگران تئاترهستیم اما باید قبول کنیم که حتی  کمک هزینه حداکثر 30 تا حداقل ۲۰ درصد نیز می‌تواند به تهیه‌کنندگان آثار کمک کند.

 در عرصه نمایشنامه‌نویسی چه فعالیت‌هایی داشته‌اید؟
در حال حاضر مجموعه نمایشنامه «هفت کوتوله و تمساح» در آستانه چاپ سوم است. نام این اثر به ظاهر نمایش کودک است اما در واقع شامل هفت نمایشنامه کوتاه و یک نمایشنامه بلند من است و خوشحالم که دانشجویان هنر و علاقه‌مندان نمایش ‌های مرا می‌خوانند و کار می‌کنند. نمایشنامه «سه سه» و دو فیلمنامه «گل سر» و «آینه» نیز از دیگر آثار من هستند که در آستانه چاپ مجدد توسط انتشارات نیستان هستند. 

از فیلمنامه‌نویسی چه خبر؟  
در حال حاضر مشغول نگارش فیلمنامه «ایجنت» به معنای کارگزار فوتبال برای اشکان درویشی هستم. این اثر بعد از نگارش فیلمنامه «کن_ پامنار» دومین تجربه همکاری من در مقام فیلمنامه‌نویس با اشکان درویشی است. در تلاش هستم این فیلمنامه برای حضور در جشنواره فیلم فجر آماده شود.

از بازی در آثار تصویری برای‌مان بگویید.
سریال نمایش خانگی «نیسان آبی 2» به کارگردانی منوچهر هادی در حال نگارش است که با توجه به استقبال مخاطبان از شخصیت جهان، بی‌شک در این سریال حضور خواهم داشت.

و سخن پایانی...

در نظر دارم تا بعد از پنج سال که از کارگردانی آخرین اثرم به نام «مُزا مُزا» می‌گذرد، نمایشنامه «تمساح» را در روی صحنه ببرم. این نمایشنامه برای اجرا در سال 1401 در سالن ایرانشهر مورد بررسی قرار خواهد گرفت.




مطالب مرتبط

تئاتر در سالی که گذشت؛ چالش‌هایی که به امید رسید

تئاتر در سالی که گذشت؛ چالش‌هایی که به امید رسید

تئاتر در سالی که گذشت شرایط رو به بهبودی را تجربه کرد و از مشکلاتی که در دوران کرونا برایش ایجاد شده بود، دور شد. در این راستا، به‌نظر باید سال آینده را روزهای بسیار خوب و شکوفا تئاتر کشور دانست.

|

گفت‌وگو با احسان ملکی، کارگردان «ما هم مردمی بودیم»

اجرایی سوررئال از متنی رئالیستی در فضایی هندسی
گفت‌وگو با احسان ملکی، کارگردان «ما هم مردمی بودیم»

اجرایی سوررئال از متنی رئالیستی در فضایی هندسی

احسان ملکی، کارگردان نمایش «ماهم مردمی بودیم» که پس از جشنواره تئاتر فجر در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه رفته است، می‌گوید دکور ما در فضایی هندسی شکل گرفته است و با توجه به اینکه طراح صحنه، دکور را هندسی دیده بود، من نیز به عنوان کارگردان در کنار متن رئالیستی و حتی ...

|

نظرات کاربران