در حال بارگذاری ...
با حضور معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان انجام شد

رونمایی از پوستر دومین سوگواره منطقه‌ای تعزیه‌خوانی «رایت سرخ»

پوستر دومین سوگواره منطقه‌ای تعزیه‌خوانی «رایت سرخ» با حضور معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در خوزستان، مراسم رونمایی از پوستر دومین سوگواره منطقه‌ای تعزیه‌خوانی «رایت سرخ» خوزستان (بهبهان) به همت دفتر مردمی تعزیه‌خوانی حوزه هنری خوزستان با حضور عبدالرضا سیفی (معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان)، محمد شهباز گهروئی (رئیس حوزه هنری خوزستان)، حجت‌الاسلام رضا کلاه‌کج (مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان) و فعالان و پیشکسوتان هنر تعزیه، سه‌شنبه ۲۵ مردادماه 1401 در استانداری خوزستان برگزار شد.

نقش مؤثر تعزیه در نشر و گسترش تشیع و فرهنگ ایرانی اسلامی

عبدالرضا سیفی در این مراسم، با اشاره به برگزاری آئین وصال مادر شهید پرویز پوردل در اهواز که پس از ۳۴ سال شناسایی شد اظهار کرد: چیزی که باعث می‌شود چنین تقدیری از یک مادر شهید صورت گیرد و انگیزه‌ای شود برای اینکه یک سری از جوان برای دفاع از کشور و عاشورا در جبهه‌ها حضور پیدا کنند و به شهادت برسند، همه نشات گرفته از فرهنگ عاشورا و شهادت است.

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان با بیان اینکه اگر این فرهنگ نبود هیچ کدام از این خروجی‌ها به وجود نمی‌آمد و هیچ گاه جوانان ما برای دفاع از حرم اهل‌بیت (ع) به سوریه نمی‌رفتند افزود: همه این‌ها ریشه در فرهنگ عاشورایی و حسینی ما دارد؛ لذا هر گامی که در این مسیر برداریم باعث تقویت این فرهنگ می‌شود.

او تعزیه را یک آئین ایرانی در تاریخ و فرهنگ و نماد تاریخی حضور عزاداری‌های شیعیان در کشور و خوزستان دانست و اضافه کرد: با اجرای این سوگواره هم از آئین و فرهنگ تشیع دفاع می‌کنیم و هم به نوعی فرهنگ ایرانی را گسترش می‌دهیم.

سیفی از آمادگی استانداری جهت کمک به نشر معارف اهل‌بیت (ع) و عزاداری و تعزیه‌خوانی امام حسین خبر داد و تصریح کرد: در واقع امام حسین (ع) در این راستا کمک می‎‌دهد و ما هم به عنوان خادم افتخار می‌کنیم که در کنار متولیان این امر باشیم.

وی ابراز امیدواری کرد: سوگواره تعزیه‌خوانی امسال نسبت به سال گذشته با گستردگی و حجم بیشتری هم در استان و هم خارج از استان انعکاس داده شود و شاهد ارتقای روزافزون هنر تعزیه باشیم.

حلقه های میانی در حوزه هنری تشکیل می‌شود

محمد شهباز گهروئی نیز با اشاره به جایگاه دفتر تعزیه اظهار کرد: مقام معظم رهبری در دیدار با جمعی از دانشجویان ، بر ایجاد حلقه‌های میانی به عنوان واسط میان مردم و مجموعه‌های حاکمیتی تاکید کردند که در این راستا حوزه هنری خوزستان بنا دارد حلقه‌های میانی را در هنر شناسایی و تقویت کند.

رئیس حوزه هنری خوزستان افزود: با تشکیل حلقه‌های میانی برنامه‌ریزی، اجرا و هر موضوع مربوطه بر عهده مجموعه‌های مردمی قرار می‌گیرد و ما به عنوان تسهیل‌گر و زمینه‌ساز مجموعه‌های حاکمیتی وظیفه داریم زمینه کنش‌گری و نقش‌آفرینی مردم را مهیا کنیم.

وی اضافه کرد: افق ما این است که در حوزه هنری ۱۴ حلقه میانی تشکیل ‌شود که ۹ حلقه سال گذشته راه‌اندازی شد و امسال بنا داریم این حلقه‌ها را به عدد ۱۴ برسانیم که یکی از این حلقه‌های میانی، حلقه تعزیه است و ساختار آن هم این است که مجموعه‌های مردمی را شناسایی کرده و از بین آنها افراد شاخص و مؤثر را به عنوان شورای سیاست‌گذار معرفی می‌کنیم تا واسطه بین مجموعه‌های مردمی و حاکمیت باشند و اقدامات مربوط به حوزه خود را برنامه‌ریزی و پیگیری می‌کنند.

شهباز گهروئی تصریح کرد: متولی امر تعزیه مجموعه‌های مردمی هستند و ما نیز به عنوان نهادهای فرهنگی همچون حوزه هنری، فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی به نوعی تسهیل‌گر این امر هستیم و تلاش داریم به زودی شاهد نقش‌آفرینی بیشتر و بهتر مجموعه‎‌های مردمی باشیم.

همچنین «میثم خندانی» در این مراسم تعزیه را هنر ناب ایرانی اسلامی دانست و اظهار کرد: متاسفانه این هنر به دلیل کم‌کاری برخی متولیان امر مهجور مانده و در جایگاه اصلی خود قرار ندارد.

مسئول دفتر مردمی تعزیه حوزه هنری خوزستان افزود: تعزیه یا شبیه‌خوانی هنری کامل و جامع است و ظرفیت‌های بالایی دارد و روزنه‌ها و نگاه‌های متفاوتی نسبت به سایر هنرها و فرهنگ ما داشته و آمیخته شده با اعتقادات و مذهب ما است و همین اعتقادات و درآمیختگی با ظرفیت هنر انقدر بالاست که اصحاب این هنر اعتقاد دارند که در جایگاه خود می‌توانند بهترین سخنران و روضه‌خوان باشند و در خود هنرهای ارزشمند بسیاری نظیر موسیقی، شعر و نمایش را یدک می‌کشند.

او با بیان اینکه به خاطر همین ظرفیت بالاست که می‌توان از آن بیش از این‌ها بهره برد که امیدواریم در این راستا قدم‌های بزرگی برداشته شود اضافه کرد: بر اساس همین دغدغه بود که برآن شدیم با همکاری و همت حوزه هنری خوزستان موضوع تعزیه را در استان احیا کنیم و جایگاه آن را ارتقا دهیم.

خندانی تصریح کرد: اولین اقدامی که در این حوزه اتفاق افتاد، این بود که از طریق پژوهش، نقاطی را که باعث آسیب به تعزیه شده بود را شناسایی و با شناخت از آسیب‌های جدی و اهالی این هنر، دفتر تعزیه در استان که دفتری مردمی و از جنس مردم است را راه‌اندازی کردیم که اتفاق خوبی بود و حمایت مستقیم حوزه هنری را به دنبال داشته است.

وی با اشاره به اینکه این دفتر سه هدف را دنبال می‌کند که شامل پژوهش، آموزش و ویترین اجرایی است که باید به ۲ هدف اول به عنوان اصل و ریشه این موضوع بیشتر توجه کنیم ادامه داد: سوگواره رایت سرخ سال گذشته با حضور گروه‌های شبیه‌خوان از استان اجرا شد و از حرکت‌های خوبی که در آن صورت گرفت ارج نهادن به مقام شهدای تعزیه‌خوان بود.

مسئول دفتر مردمی تعزیه  حوزه هنری خوزستان ابراز کرد: این شهدا روزی خودشان در این سفره کار می‌کردند و این هم جزو ظرفیت‌های بزرگ این هنر است که از دل آن جوانانی را از مکتب‌خانه امام حسین (ع) تربیت کردیم که در راه امام حسین (ع) و خداوند به شهادت رسیدند.

وی با بیان اینکه در حاشیه آن نیز با نگاه به رفع مشکلات و آسیب‌های تعزیه کارگاه‌های آموزشی برگزار شد و از آن استقبال خوبی صورت گرفت اذعان کرد: امسال قرار است دومین سوگواره تعزیه را به صورت منطقه‌ای برگزار کنیم و در کنار آن بحث آموزش را داشته باشیم و با احیای این هنر به مقام ذاکران و خادمان اهل بیت (ع) ارج نهیم.

خندانی از دیگر اقدامات جهت برگزاری دومین سوگواره تعزیه را توجه به بخش کودک و نوجوان عنوان کرد و یاد آور شد: باید به این قشر بیشتر بها داده شود و با آشنا کردن کودکان و نوجوانان با هنر تعزیه بتوان روز به روز این هنر را با قدرت بیشتری احیا کرد، چرا که این هنر با فرهنگ ما عجین و درآمیخته شده است.

در این مراسم «محسن نصرحق» به عنوان دبیر اجرایی دومین سوگواره منطقه‌ای تعزیه‌خوانی «رایت سرخ» معرفی شد.




نظرات کاربران