در حال بارگذاری ...
در گفت‌وگو با مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری مطرح شد

کوروش زارعی: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خانه هنرمندان است

کوروش زارعی، بازیگر و کارگردان تئاتر و مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری ضمن تاکید بر صدمات جدی همه‌گیری ویروس کرونا در سال‌های اخیر به زندگی و شرایط کاری هنرمندان تئاتر از رونق تئاتر و تلاش وافر و موثر برای بهتر شدن شرایط هنرمندان در دولت سیزدهم گفت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را خانه هنرمندان دانست.

کوروش زارعی، بازیگر و کارگردان تئاتر در طی سال‌های فعالیت خود به کارگردانی آثاری چون «تلاقی»، «زنان مهتابی مرد آفتابی»، «شب مویه‌ها» و «بانوی بی‌نشان» و بازی در نمایش‌های زیادی از جمله «چشم‌های خیره به راه»، «مرگ در پاییز»، «هزار و دومین شب شهرزاد» و«خاک سبز» پرداخته است.

همچنین بازی در آثار تلویزیونی «غروب بی‌پایان»، «یوسف پیامبر»، «مختارنامه» و «جابربن حیان» از دیگر فعالیت‌های این هنرمند است. دریافت جایزه دوم کارگردانی و بازیگری برای نمایش «گل و جمله» از کانون ملی منتقدان تئاتر ایران در دوازدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، دریافت جایزه کارگردانی نمایش «آینه‌ای روی سقف» از هفدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و نیز دریافت جایزه بازیگری برای بازی در نمایش «هذیان» در هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر هم بخشی از موفقیت‌های زارعی در عرصه تئاتر به شمار می‌رود.

او هم‌اکنون به عنوان مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و دبیر چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در حال فعالیت است. حضور فعال این هنرمند در عرصه‌های مدیریتی تئاتر باعث شد تا با او به گفت‌وگو درباره شرایط مدیریتی و روند و چگونگی تعامل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هنرمندان تئاتر در یک سال اخیر بپردازیم. متن این گفت‌و‌گو را در ادامه می‌خوانید.  

 

با توجه به رونق ایجادشده در عرصه تئاتر در این روزها که کرونا فروکش کرده، تعامل وزیر ارشاد با هنرمندان را چطور ارزیابی می‌کنید؟

تاکید همیشگی محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از زمان حضور در پست وزارت بر تعامل با هنرمندان رشته‌های مختلف هنری بوده است. به هرحال دولت سیزدهم، دولتی مردمی است و بیشترین تاکید را روی بحث عدالت فرهنگی دارد تا بتواند در کل کشور به ویژه استان‌ها و شهرستان‌ها عدالت فرهنگی برقرار کند.

این نگاه و تعامل وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست‌ها و گفت‌وگوهایی که از زمان شروع فعالیت‌شان تاکنون با هنرمندان رشته‌های مختلف داشته‌اند، خوب و قطعا تأمل‌برانگیز است. موضوع و محتوا در آثار هنری به ویژه هنرهای نمایشی برای‌ مردم ما بسیار مهم است و عملکرد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکنون نشان از توجه به این محتوا و مردمی بودن آثار هنری دارد.

به نظر شما جز بحث تعامل با هنرمندان در بخش‌های مختلف، چه مواردی در برنامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حمایت از هنرمندان به ویژه هنرمندان تئاتر مدنظر بوده است؟

برای بهتر بیان شدن این موضوع بهتر است به جلسه‌ای که چندی پیش با حضور آقای اسماعیلی برای بررسی وضعیت هنرمندان در صندوق اعتباری هنر برگزار شد، بپردازم. در آن جلسه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کردند که ما خادم هنرمندان هستیم و باید برای هنرمندان، معیشت، رفاه و به ویژه موضوع مسکن‌شان تلاش کنیم. تلاش بر پیشگام بودن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور خدمت و پاسداشت عزت نفس هنرمندان قابل احترام است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به این موضوع تاکید دارند که تمامی خدماتی که در سال‌های گذشته برای هنرمندان انجام نشده است، باید در دولت سیزدهم و از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان خانه هنرمندان این سرزمین تحقق پیدا کند و انجام شود.

عملکرد دولت مردمی سیزدهم در حوزه هنر بالاخص تئاتر چگونه بوده است؟ 

عملکرد دولت مردمی، حمایت از آثار نمایشی به ویژه در بحث تولیدات است. دولت سیزدهم تلاش دارد تا به دور از هیچ کوتاهی از هنرمندان که چراغ راه یک جامعه فرهنگی و انسانی هستند، حمایت کند. در دو سال اخیر همه‌گیری ویروس کرونا باعث شد تا هنرمندان به ویژه عزیزان فعال درعرصه تئاتر بیکار شوند و لطمات و صدمات زیادی ببینند و آنچه مشخص است تلاش دولت برای بهبود شرایط و تاکید بر تولید و فعالیت هنرمندان در فضای حرفه‌ای‌شان است. اگر دولت سیزدهم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای توزیع تولیداتی که با فرهنگ ایرانی و اسلامی ما منطبق است، همراه شوند، قطعا شاهد اتفاقات خوبی در حوزه تئاتر و اقتصاد آن خواهیم بود.

 به نظر شخص شما مهم‌ترین مسئله پیش روی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای پیشرفت حوزه تئاتر که می‌تواند باعث تحول و پیشرفت عرصه تئاتر شود، چیست؟

بودجه مهم‌ترین مسئله درخصوص پیشرفت حوزه تئاتر است. قطعا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش می‌کند، این بودجه به دست هنرمندان برسد. تامین بودجه منجر به ایجاد آرامش و رفاه بیشتر برای هنرمندان خواهد شد و امیدوارم هرچه سریع‌تر این اتفاق بیفتد تا هنرمندان در آرامش و با فراغ بال و پشت سر گذاشتن مشکلات، برای آفرینش آثار هنری دغدغه‌ای نداشته باشند.




مطالب مرتبط

دستاوردهای تئاتری اداره‌ کل هنرهای نمایشی در سال ۱۴۰۲

اجرای 5421 عنوان نمایش و احیای جشنواره‌های متوقف‌شده
دستاوردهای تئاتری اداره‌ کل هنرهای نمایشی در سال ۱۴۰۲

اجرای 5421 عنوان نمایش و احیای جشنواره‌های متوقف‌شده

سال گذشته ۵ هزار و ۴۲۱ عنوان نمایش روی صحنه رفت، این آمار رشد ۱۷ درصدی را نسبت به سال ۱۴۰۱نشان می‌دهد. تعداد دفعات اجرا و تعداد تماشاگران نیز به ترتیب ۴۷ و ۲۹ درصد رشد داشته‌اند.

|

مدیرکل هنرهای نمایشی از  دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی قدردانی کرد

مدیرکل هنرهای نمایشی از دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی قدردانی کرد

مدیرکل هنرهای نمایشی در پاسخ به پیام دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نوشت پیام پر از مهر و محبت تان برای خانواده نجیب و ارزشمند تئاتر نه تنها ایجاد انگیزه دوچندان و مضاعف در آغاز سال جدید شد بلکه مهر تایید آن شورا به عنوان مرجع عالی سیاستگذاری، تصمیم‌گیری و هدایت امور فرهنگی در ...

|

ارزیابی مدیرکل هنرهای نمایشی از شرایط تئاتر در سال 1402 

هرچه در توان داشتیم، انجام دادیم ولی با شرایط مطلوب فاصله داریم
ارزیابی مدیرکل هنرهای نمایشی از شرایط تئاتر در سال 1402 

هرچه در توان داشتیم، انجام دادیم ولی با شرایط مطلوب فاصله داریم

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی با بیان این نکته که هرچه در توان داشتیم برای تئاتر در سال 1402 انجام دادیم ولی با شرایط ایده‌آل فاصله داریم، گفت برای پیشبرد اهداف عرصه هنر و فرهنگ، نهادهای دیگر هم باید به کمک وزارت ارشاد بیایند.

|

با انتشار یک فراخوان و اهدای جایزه‌ای ویژه اعلام شد

جشنواره‌های وزارت ارشاد را نقد کنید
با انتشار یک فراخوان و اهدای جایزه‌ای ویژه اعلام شد

جشنواره‌های وزارت ارشاد را نقد کنید

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار فراخوانی از قدردانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ارایه بهترین نقدها با موضوع جشنواره‌های برگزارشده و عملکرد این وزارت خانه در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

|

مدیر کل هنرهای نمایشی:

وزارت ارشاد به‌تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای تئاتر ایران باشد
مدیر کل هنرهای نمایشی:

وزارت ارشاد به‌تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای تئاتر ایران باشد

مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد که وزارت ارشاد به‌تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای تئاتر ایران باشد و باید نهادهای دیگر از تولید و زیرساخت‌های تئاتر حمایت کنند.

|

مدیرکل هنرهای نمایشی:

جشنواره‌ها باید با انضباط مالی سفت و سخت برگزار شوند
مدیرکل هنرهای نمایشی:

جشنواره‌ها باید با انضباط مالی سفت و سخت برگزار شوند

مدیرکل هنرهای نمایشی اعلام کرد از سخنانش درباره نبود انضباط مالی در چهل‌و‌یکمین جشنواره تئاتر فجر سوءبرداشت شده و منظور او زیرسوال بردن زحمت‌های برگزار کنندگان این رویداد بین‌المللی نبوده است.

|

محمدمهدی اسماعیلی: تئاتر شهر قلب تپنده هنر تهران و ایران است

مراسم آغاز احداث حریم تئاتر شهر برگزار شد
محمدمهدی اسماعیلی: تئاتر شهر قلب تپنده هنر تهران و ایران است

مراسم آغاز احداث حریم تئاتر شهر برگزار شد

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم آغاز پروژه احداث حریم تئاتر شهر که روز شنبه دوم دی در سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد، گفت: تئاتر شهر قلب تپنده هنر تهران و ایران است.

|

نظرات کاربران