بازیگر «نجاتیافتگان» در گفتوگو با ایران تئاتر مطرح کرد
علی یعقوبزاده: سیاستهای وزارت ارشاد در شکلگیری جریانهای هنری مؤثر است
علی یعقوبزاده بازیگر و کارگردان تئاتر، حضور دولتمردان را در ارتباط بیواسطه با هنرمندان بهمنظور تعامل هرچه بیشتر مؤثر دانست.
نگار امیری: علی یعقوب زاده بازیگر و کارگردان تئاتر، فعالیت هنری خود را از دهه 60 با حضور در نمایشهای متفاوت بهعنوان بازیگر آغاز کرد.
«نشان آخر»، «برگریزان»، «مسافران»، «قربانی»، «سه جلد» و «فرزند عدالت» ازجمله آثار نمایشی است که یعقوب زاده در آنها به ایفای نقش پرداخته است.
یعقوب زاده در فیلمهای سینمایی «پرواز در شب»، «نجاتیافتگان» و «صنوبر» و آثار تلویزیونی زیادی بهعنوان بازیگر حضور داشته است.
با او به گفتوگوی کوتاهی درباره رخدادهای یک سال اخیر در عرصه هنرهای نمایشی و تعامل دولت با هنرمندان بهمنظور پیشرفت تئاتر نشستیم.
تعامل وزیر ارشاد با هنرمندان را چطور ارزیابی میکنید؟
طی مدت فعالیت دکتر محمدمهدی اسماعیلی و همکارانش در مجموعه وزارت ارشاد تلاشها و تعاملاتی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بابت کمک به هنرمندان از طریق صندوق اعتباری هنر صورت گرفته است اما آنچه بیش از هر چیز اهمیت دارد، حفظ کرامت هنرمندان است.
اگر شرایط کار بیشازپیش برای هنرمندان فراهم شود تا جریان هنری شکل بگیرد- به جای اینکه آنها منتظر شارژ هنر کارت یا بیمه باشند- اقتصاد هنری فعالتر و هنرمندان در تعاملی بیشتری با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار خواهند گرفت.
عملکرد دولت مردمی در حوزه هنر بالأخص تئاتر چگونه بوده است؟
محمدمهدی اسماعیلی بهعنوان عضوی از دولت مردمی از زمان حضورشان تاکنون از برخی فعالیتهای هنری بازدید کردهاند و به تماشای تئاترهایی هم نشستهاند تا ارتباط با هنرمندان حفظ شود، این حضور را میتوان به فال نیک گرفت و لازم است این همراهی بیشازپیش باشد.
قطعاً وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امکان حضور و تماشای تمامی آثار نمایشی روی صحنه تئاتر را نخواهد داشت اما معاونان ایشان، شورای شهر و حتی اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس لازم است که همراه هنرمندان باشند؛ کسانی که نماینده جریان فرهنگی کشور هستند، میتوانند با تماشای آثار و تعامل با هنرمندان تحلیل درستتری از شرایط فرهنگی و هنری داشته باشند.
گسترش هنر تا چه حد میتواند در فرهنگسازی جامعه مؤثر باشد؟
اگر هنر در جامعه گسترش پیدا کند، خیلی از معضلات فرهنگی و اجتماعی قابل مدیریت است. هنر تأثیر زیادی در بهداشت روانی جامعه دارد. متأسفانه نگاه بلاتکلیف به هنر، تحویل گرفتن از یکسو و بیتوجهی از سوی دیگر، گاه باعث ایجاد فضایی غیرشفاف در آن شده است که این فضا منجر به دیده شدن برخی آثار و نادیده گرفته شدن برخی دیگر میشود و این موضوع میتواند این شائبه را به وجود آورد که ما با سلیقهها مواجه هستیم نه با قواعد و ضوابط.
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی میتواند در رفع مشکلات و ایجاد ضوابط و قواعد تأثیرگذار باشد؟
بله قطعاً همینطور است؛ درصورتیکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را بهعنوان متولی امر هنر فرض کنیم و دفاع از اثر هنری را به عهده این نهاد دولتی بگذاریم. اگر جریانات خاص با هم مشکلی دارند، میتوانند مشکلاتشان را با این نهاد مطرح کنند، البته به شرطی که این داوری منجر به خودسانسوری مسئولان و بیتوجهی به هنرمندان نشود و خلاقیت بخش هنری از دست نرود. قطعاً باید از آثار هنری با رعایت خط قرمزها حمایت کنیم ولی درعینحال اگر مشکلی پیش آمد باید شرایط را مدیریت کنیم نه اینکه هجمهها به وزارت ارشاد باعث شود درنهایت هنرمندان خود را محدود کنند.
چه پیشنهاد و راهکارهایی در خصوص پیشرفت حوزه تئاتر مدنظر شماست؟
در مورد راهکارها برای پیشرفت در حوزه تئاتر من به جمله رضا کیانیان بازیگر سینما و تلویزیون تأسی میکنم که میگوید «شما بگذارید کارمان را بکنیم؛ ما کارمان را بلدیم و مطمئن باشید که خطوط قرمز را میدانیم و میتوانیم حرف بزنیم.»
اگر حساسیتهای افراطی که گاه از سوی بخشهایی از جامعه مدیران هنرمندان را مورد حمله قرار میدهد از تئاتر، سینما و تلویزیون برداشته شود و مردم حس کنند دارند خودشان را روی پرده سینما و صحنه تئاتر میبینند و دغدغههایشان با احترام و حفظ ضوابط مطرح میشود و درعینحال از خطوط قرمز جامعه هم تخطی نمیشود، قطعاً هنر پویاتر و زندهتر با استقبال زیادی از طرف تماشاگران مواجه میشود و شاهد پیشرفت تئاتر خواهیم بود.
امیدوارم تصمیمگیران و مدیران ارتباط بیواسطهتر و نزدیکتری با مردم و هنرمندان داشته باشند. در عرصه فرهنگ شایعه زودتر از اصل ماجرا رونق میگیرد و ما بهراحتی میتوانیم در مقوله فرهنگی قضاوت کنیم و بعد متوجه میشویم اصل آن چه بوده است. پس نیازمند حضور حمایتگر دولت و مدیران مسلط، کاربلد و شجاع در بخش هنری هستیم.