در چهارمین شب از مراسم آیینی «زخم عتیق» عنوان شد
مرشد محسن میرزاعلی: تعزیه مظروف کاملی برای اعتلای فرهنگ علوی است
مرشد محسن میرزاعلی در چهارمین شب از مراسم آیینی «زخم عقیق» که شب گذشته هشتم شهریور با حضور معاون هماهنگ کننده بنیاد روایت فتح و امیر حسین شفیعی دبیر این رویداد و دیگر هنرمندان کشور در ساختمان مرکزی بنیاد فرهنگی روایت فتح برگزار شد، عنوان کرد تعزیه مظروف کاملی برای اعتلای فرهنگ علوی است.
به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی بنیاد فرهنگی روایت فتح، چهارمین شب از مراسم آیینی سوگواره «زخم عتیق» شب سه شنبه هشتم شهریور با حضور کریم خوشمرام جانشین و معاون هماهنگ کننده بنیاد فرهنگی روایت فتح، حسین مسافر آستانه دبیر سابق جشنواره تئاتر فجر، امیرحسین شفیعی دبیر نخستین سوگواره «زخم عتیق» و جشنواره تئاتر سردار آسمانی، مهدی محمدخانی مدیرعامل انتشارات روایت فتح، محمد دشت گلی مدیرکل اسبق مرکز هنرهای نمایشی، مرشد محسن میرزاعلی نقال و تعزیهخوان پیشکسوت و سایر هنرمندان و پیشکسوتان این بنیاد در ساختمان مرکزی بنیاد فرهنگی روایت فتح برگزار شد.
در ابتدای این مراسم مرشد محسن میرزاعلی نقال، پردهخوان و تعزیهخوان باسابقه کشور با اشاره به تأثیرگذاری هنر تعزیه در جامعه گفت: «ما پیرامون هنری صحبت میکنیم که لقب مادر هنرها را دارد زیرا موسیقی تعزیه، رنگها و بازیهای نمایشی که تعزیهخوانها در میدان تعزیه که اصطلاحا بدان سکو گفته میشود به اجرا گذاشته میشود در جای خودش بسیار بینظیر و بیهمتاست. وقتی در سالهای دور تعزیه به کشور فرانسه رفت کارگردان مطرح و مؤلفی چون پیتر بروک با دیدن تعزیه اذعان کرد؛ تعزیه پدر هنرها است و امروز هنری مانند تعزیه نداریم که مخاطبان و تماشاگران اینچنین با آن همذات پنداری کنند. البته که عزاداری سیدالشهدا و مصائب خاندان آل الله تنها یکبخشی از تعزیه است و بخشهای دیگری که بهعنوان شبیهخوانی از آن یاد میشود مانند شبیهخوانیهای تاریخی چون امیرکبیر و قائممقام فراهانی و یا تعزیههای شادیآور و فکاهی هم وجود دارد که متأسفانه کمتر به آنها بهاداده شده است. اما شما امروز شاهد هستید که مردم و مخاطبان با تعزیه و تعزیهخوان همذات پنداری میکنند و این نشان از عظمت تعزیه در این روزها دارد.»
او همچنین با انتقاد از وضعیت کنونی تعزیه در کشور ادامه داد: «متأسفانه برای معرفی تعزیه به مخاطبان چه در داخل و چه در حوزه بینالملل در گذشته کوتاهیهایی صورت گرفته است اما خرسندم که در چند سال اخیر دوستانم در بنیاد فرهنگی روایت فتح و حوزه هنری به این هنر تأثیرگذار و با قدمت بها دادند و اتفاقات خوبی در حال رقم خوردن است. بنده خودم در همین بنیاد فرهنگی روایت فتح در چند سال پیش جزو افرادی بودم که هر شب مراسم تعزیه برپا میکردم که با استقبال قابل توجه مردم و مخاطبان روبهرو شد که این خود نشان از نیاز جامعه به هنر تعزیه دارد و قطعاً اتفاقات خوبی رقم خواهد زده شد.»
مرشد محسن میرزاعلی همچنین با اشاره به تأثیرگذاری تعزیه در اجتماع و مردم جامعه ادامه داد: «تأثیر تعزیه در جامعه باعث میشود فرزندان ما از طریق زبان هنر با مصائب کربلا آشنا شوند و چه کلاس درسی بالاتر از زبان هنر، زبانی که با یکی، دو ساعت اجرا تأثیرگذاری به مراتب بالاتر از سالها چاپ و انتشار کتب درسی دارد. البته بنده منکر آن نمیشوم که کتابها درسی هم در جای خود ارزشمند هستند اما تعزیه ویژگی خاصی دارد که سایر هنرهای ندارند و به نظر من نقالی و تعزیه تأثیر به سزای برای پیشبرد اهداف شیعی و برای تبلیغ معارف و فضائل علوی دارد و به معنای دقیق و جامعتر باید گفت تعزیه مظروف کاملی ست که میشود در جامعه از آن برای اعتلا فرهنگ علوی استفاده کرد.»
چهارمین شب از سوگواره آیینی «زخم عتیق» به شهیدان ابوالقاسم بوذری و علی طالبی از شهدای روایت فتح نامگذاری شده بود و با معین البکایی مجید خسروان به مجلس حضرت قاسم اختصاص یافت که با استقبال مردم و مخاطبان روبهرو شد.
این مراسم تا روز جمعه 11 شهریورماه ساعت 20:30 در محوطه باز ساختمان مرکزی بنیاد فرهنگی روایت فتح واقع در میدان فردوسی، ابتدای خیابان سپهبد شهید قرنی، نبش کوچه شهید فلاحپور برقرار و ورود برای عموم آزاد خواهد بود.