در حال بارگذاری ...
...

بازیگر سریال «زیرخاکی» مطرح کرد

گیتی قاسمی: تئاتر بهترین راه‌ تأثیرگذاری بر مخاطب است

بازیگر سریال «زیرخاکی» مطرح کرد

گیتی قاسمی: تئاتر بهترین راه‌ تأثیرگذاری بر مخاطب است

گیتی قاسمی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون با بیان این‌که نمی‌توان از مسئولانی که در رأس امور هستند و دغدغه‌های مدیریتی دارند، انتظار داشت که تماشاگر همه آثار باشند، عنوان کرد حضور نمایندگان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند منجر به آگاهی بیشتر نسبت به شرایط تئاتر و هنرمندان فعال در این عرصه شود و مدیران دولتی بدانند با این رویکرد اتفاق بدی در تئاتر نمی‌افتد و تماشای تئاتر یکی از بهترین راه‌های تأثیرگذاری بر مخاطب است.

نگار امیری: گیتی قاسمی، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون فعالیت خود را از اواسط دهه 70 آغاز کرد و تاکنون در مجموعه‌های تلویزیونی همچون «زیرخاکی2»، «کامیون»، «روزهای بهتر» و «چک برگشتی» و فیلم‌های سینمایی از جمله «خروج»، «متری شیش و نیم»، «جان‌دار» به ایفای نقش پرداخته است.

قاسمی نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای ایفای نقش در فیلم سینمایی «ویلایی‌ها» به کارگردانی منیر قیدی در سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر هم شده است.این بازیگر پیشتر، نمایش «دوزخ» نوشته ژان پل سارتر را کارگردانی کرده است.

با او به گفت‌وگو درباره شرایط تئاتر پس از پایان محدودیت‌های کرونایی و استقبال مخاطبان از اجراهای روی صحنه پرداختیم که در ادامه آن را می‌خوانید.

پس از واکسیناسیون سراسری و بهتر شدن شرایط حضور مخاطبان در سالن‌ها، وضعیت استقبال از اجراها را چطور می‌بینید؟

طی این مدت به دلیل شرایط کاری تنها موفق به تماشای دو اثر نمایشی شدم اما خوشبختانه همین دو کار نیز بر اساس آنچه دیدم با استقبال خوبی مواجه بود.

این‌که کرونا کمرنگ شده است و ترس مردم تا اندازه‌ای از بین رفته، قطعاً باعث استقبال مخاطبان از تئاتر است. البته کسی نمی‌داند آیا فردی که کنارش نشسته است واکسینه هست یا نه؟ اما این‌که کرونا در یک بازه زمانی کم‌رنگ شد در این زمینه تأثیر بسیار داشت.

                                                   

آیا حضور دولت در حمایت از گروه‌های نمایشی می‌تواند باعث افزایش مخاطب و جبران ضررهای مالی اجراها باشد؟

قطعاً حضور دولت در زمینه تأمین بودجه برای اجراها مؤثر است. خیلی از گروه‌ها توان داشتن تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار برای روی صحنه بردن آثارشان را ندارند؛ اگر دولت از لحاظ مالی آن‌ها را حمایت کند، اتفاق خوبی می‌افتد. البته که این حمایت باید متناسب با مخارج گروه‌ها باشد وگرنه در نظر گرفتن بودجه ناچیز که حتی در حد هزینه ساخت دکور هم نیست، تأثیری در روند فعالیت تئاتر نخواهد داشت.

حضور در سالن‌های نمایشی و تعامل مستقیم مدیران ارشد عرصه تئاتر کشور با هنرمندان به شناخت بیشتر دو طرف و در نهایت شکل گرفتن گفت‌وگویی موثر و پیش‌برنده منجر خواهد شد؟

بله قطعا این رویکرد سازنده خواهد بود و به پیشرفت تئاتر کشور بسیار کمک می‌کند؛ هم‌چنین این‌که مسئولان مرتبط کمی دست هنرمندان را بازتر بگذارند و حساسیت‌ها را کمتر کنند، مهم است. مدیران اجازه بدهند کارگردان‌ها و نویسندگان قصه‌شان را در چارچوب عرف جامعه نه چیزی ورای آن تعریف کنند و به محتوایی فرهنگ‌ساز که قرار است از طریق تئاتر بیان شود، بپردازند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌شخصه چندین بار برای تماشای آثار نمایشی و بررسی امور برخی از تماشاخانه‌ها  اقدام کرده است؛ آیا ادامه این روند مبتنی بر تعامل با هنرمندان می‌تواند کمکی به پیشرفت تئاتر کند؟

نمی‌توان از مسئولانی که در رأس امور هستند و مشغله‌های بسیار و دغدغه‌های مدیریتی دارند، انتظار داشت که همه آثار نمایشی را ببینند ولی این‌که هیئت یا گروهی از طرف وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بدون گزینش آثار نمایشی به نمایندگی از او برای دیدن آثار حضور داشته باشند، امکان‌پذیر است.

این حضور می‌تواند منجر به آگاهی بیشتر نسبت به شرایط تئاتر و هنرمندان فعال در این عرصه خواهد شد. مدیران دولتی بدانند که با این رویکرد اتفاق بدی در تئاتر نمی‌افتد. تئاتر خیلی ارزشمند و مقدس است. تماشای تئاتر یکی از بهترین راه‌های تأثیرگذاری بر مخاطب به شمار می‌رود. قطعاً نزدیکی و نفس به نفس بودن مخاطب با کسی که پیامی را به او منتقل می‌کند؛ تأثیر بیشتری خواهد داشت. هیچ‌گاه نباید از هر چیزی که منجر به انجام رسالت هنرمند در انتقال پیام و فرهنگ‌سازی می‌شود، دریغ کنیم. حضور مسئولان دولتی یا نمایندگان آن‌ها در سالن‌های تئاتر می‌تواند منجر به کم کردن ممیزی‌ها و پرداختن به محتوا و نتیجه و هدفی که تئاتر درصدد انتقال آن به مخاطبان است، شود.

                                                     

با وجود این، توجه به محتوای آثار نمایشی در بلندمدت در روند پیشرفت جامعه قابل مشاهده است؟

همین‌طور است. هرچقدر دست هنرمندان در گفتن واقعیت‌ها بسته باشد، این انقباض در جامعه تأثیر می‌گذارد. هنرمند در حال کار فرهنگی است و جامعه‌ای که فرهنگ آن، فرهنگ درستی نباشد؛ ناکارآمد خواهد بود. باید در نظر داشته باشیم که خیلی از اتفاقات خوب جامعه از فرهنگ و خیلی از اتفاقات بد نیز از بی‌فرهنگی نشئت می‌گیرد.

چه کسانی در این مملکت فرهنگ‌ساز هستند؟

کسانی که حرف‌شان را در قالب یک اثر هنری مثل تئاتر، سینما، موسیقی، نقاشی و دیگر هنرها می‌زنند قطعاً فرهنگ‌ساز هستند.

حالا اگر این هنر مورد بی‌توجهی و بی‌مهری قرار بگیرد، برای این‌که هنرمند با فراغ بال حرف بزند، دلی باقی نمی‌ماند و اثر هنری جریحه‌دار می‌شود. این به معنای نداشتن نیاز به نظارت و مدیریت تولید آثار هنری نیست، قطعاً باید نظارت وجود داشته باشد اما اعمال سلایق شخصی و مته به خشخاش گذاشتن منجر به بی‌رغبتی هنرمندان و ضعیف شدن آثار هنری می‌شود درحالی‌که باید به اصل قضیه پرداخت.

برنامه‌تان برای بازی یا کارگردانی نمایش در آینده نزدیک چیست؟

در حال حاضر مشغول به بازی در کار تصویر هستم اما در اولین فرصت برای اجرای دوباره نمایش «دوزخ» نوشته ژان پل سارتر برای با کیفیت اجرایی بهتر و گروهی متفاوت اقدام می‌کنم.

عکس:رضا جاویدی