در حال بارگذاری ...
گفت‌و‌گو با مدرس و طراح حرکت تئاتر، پس از اجرا در ترکیه

حامد نصرآبادیان: جای پانتومیم در جشنواره تئاتر فجر خالی است

حامد نصرآبادیان، مدرس و طراح حرکت تئاتر، با اشاره به کم‌توجهی به پانتومیم در کشور، خواستار آن شد تا جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، بخشی را به این هنر و نمایش‌های بی‌کلام اختصاص دهد.

به گزارش ایران تئاتر، حامد نصرآبادیان، مدرس و طراح حرکت تئاتر، فعالیت هنری خود را از دهه 70 با بازی روی صحنه آغاز کرد.
«جنگ‌نامه غلامان»، «بازمانده»، «نی‌لبک و بهمن»، «برگشتی در کار نیست» تعدادی از نمایش‌هایی است که با بازی نصرآبادیان روی صحنه رفته است. او طراحی حرکت، کارگردانی و بازیگری نمایش‌هایی چون «آدیش»، «دل من خواب پروانه شدن می‌بیند»، «آمادئوس»، «زندگی» و «کارت ترنج زلیخا» را هم برعهده داشته است.

نصرآبادیان، نمایش‌های «رقص پروانه» و «نوستالژی» را در ارمنستان، «افق» را در مالزی، «نغمه‌های صلح» را در ترکیه، «ما یک معلم نیاز داریم» را در هند و «آوای صلح» را در فرانسه اجرا کرده است. این هنرمند به‌تازگی، «پازل» را که نمایشی بدون کلام است در جشنواره تئاتر ادریمیت ترکیه روی صحنه برده بود. 
با او درباره حضورش در جشنواره ترکیه و فعالیت‌هایش در زمینه پانتومیم به گفت‌وگو نشستیم.

به‌تازگی اجرایی در جشنواره تئاتر ادریمیت ترکیه داشتید، کمی از جزییات این رویداد برای‌مان بگویید؟ 

یازدهمین دوره جشنواره ملی، غیر رقابتی و دوستانه جشنواره ادریمیت ترکیه با طراحی افتال گولبوداک در آگوست 2022 برابر با اوایل مرداد 1401 برگزار شد. حضور در این رویداد دوستانه تئاتری، بزرگ‌ترین جایزه‌ای بود که برای هنرمندان شرکت‌کننده در نظر گرفته شده بود و من در آن، نمایش «پازل» را اجرا کردم.

در نمایش «پازل» به چه موضوعی پرداخته‌اید؟ 

پانتومیم یک هنر کاملا تخصصی است که به کوشش استادانی چون ناصرآقایی، علیرضا خمسه و سیروس شاملو، شکل بهتری در کشور گرفته است

این نمایش، روایتگر خانواده دلقک دوره‌گردی است که برای امرارمعاش روزانه خود در نقاط مختلف شهر به اجرای نمایش می‌پردازد ولی در آخرین قسمت نمایش، در شهر و کشور جنگ می‌شود و مرد این خانواده برای دفاع از وطن، بدون سلاح و با هنر خود به میدان نبرد می‌رود تا هموطنانش را در میدان جنگ بخنداند. او پس از پایان جنگ و زمانی که به خانه بازمی‌گردد، دستی برای در آغوش کشیدن خانواده ندارد. 

«پازل»، نمایشی بی‌کلام و حدود 40 دقیقه بود که با حضور یک مرد، یک زن و یک دختر بچه روی صحنه رفت. در این جشنواره علاوه بر اجرای این نمایش، برگزاری یک کارگاه پانتومیم برای شرکت‌کنندگان را نیز برعهده داشتم.

                                                                                 
 

در ماه‌های اخیر، برنامه تئاتری دیگری برای اجرا در ایران و یا در خارج از کشور دارید؟  

بله. قرار است اواخر شهریورماه سال جاری، همایشی در کمپانی تیماتر در شهر استانبول ترکیه به منظور بزرگداشت پانزدهمین سالگرد درگذشت مارسل مارسو، بازیگر و نامدارترین هنرمند «میم» برگزار شود که در این همایش با برگزاری یک کارگاه برای تئاتری‌های استانبول حضور داشته باشم و خروجی این کارگاه یک اجرا با حضور هنرجویان خواهد بود. 

درباره فعالیت‌های آموزشی‌تان در زمینه پانتومیم برای‌مان بگویید؟ 

من از سال ۷۹ مشغول به تدریس پانتومیم در دانشگاه‌های مختلف داخلی و برگزاری کارگاه در کشورهای ترکیه، مالزی و ارمنستان هستم. 

پانتومیم یک هنر کاملا تخصصی است و گونه‌های مختلف اجرایی دارد که هر کدام دسته‌بندی و ایده اجرایی مختص خود را داراست. این هنر به کوشش استادانی چون ناصرآقایی، علیرضا خمسه و سیروس شاملو، شکل بهتری گرفته است و جای امیدواری دارد که بهتر از این هم بشود. 

جای پانتومیم در جشنواره‌های کشور به ویژه جشنواره بین‌المللی فجر به شدت خالی است

متاسفانه تا چندین سال پیش، پانتومیم تعریف خیلی آماتور و غیر حرفه‌ای بین دوستان متخصص دانشگاهی و مردم عادی داشت تا حدی که معمولا اشکال مختلف ادابازی را پانتومیم معرفی می‌‍‌کردند. اما خوشبختانه در سال‌های اخیر به همت دوستان و تلاش‌هایی که برای آموزش و شناخت بیشتر هنر پانتومیم انجام شده، این هنر پیشرفت خوبی داشته است.

جشنواره‌ها و رویدادهای ملی تا چه میزان به هنر پانتومیم پرداخته‌اند؟

جای پانتومیم در جشنواره‌های کشور به ویژه جشنواره بین‌المللی فجر به شدت خالی است. ما در جشنواره‌ای همچون جشنواره فجر باید بخشی مختص به نمایش‌های بی‌کلام با زیرساخت تخصصی پانتومیم داشته باشیم. 

سال گذشته اولین جشنواره ملی پانتومیم در استان زنجان آغاز به کار کرد، این رویدادها تا چه میزان می‌توانند در شناخت بهتر هنر پانتومیم به مخاطب موثر باشند؟ 

من چنین طرحی را به اداره‌کل هنرهای نمایشی پیشنهاد داده بودم تا بتوانیم جشنواره ملی یا حتی بین‌المللی با حضور استادان این عرصه در زمینه پانتومیم داشته باشیم.

خوشبختانه زنجان سال گذشته این جشنواره را پیرو پیشنهاد قبلی با عنوان اولین جشنواره ملی پانتومیم برگزار کرد. پانتومیم، ریشه تئاتر است، چراکه قراردادهای تئاتری که بازیگر و مخاطب متوجه می‌شوند ریشه در پانتومیم دارد.

و سخن پایانی؟

امیدوارم حوزه هنری با توجه به سابقه‌ای که در سال‌های قبل برای برگزاری جشنواره پانتومیم داشته است و همچنین اداره‌کل هنرهای نمایشی، احساس نیاز بیشتری به هنر پانتومیم کنند و شاهد رویداد سالانه و پیوسته‌ای در این زمینه باشیم.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با بازیگر و کارگردان پانتومیم

حامد نصرآبادیان: نسل جدید حوصله شنیدن دیالوگ‌های سنگین و طولانی ندارد
گفت‌وگو با بازیگر و کارگردان پانتومیم

حامد نصرآبادیان: نسل جدید حوصله شنیدن دیالوگ‌های سنگین و طولانی ندارد

حامد نصرآبادیان، بازیگر، کارگردان پانتومیم «جامپ کات» با بیان این‌که جامعه هدف این اثر زنان و کودکان هستند، گفت تماشاگر نسل جدید دیگر حوصله شنیدن دیالوگ‌های سنگین و طولانی ندارد به‌ویژه در زمانی که می‌توان با زبان بدن و تصویر با او ارتباط برقرار کرد.

|

گفت‌وگو با طیبه کریمی، بازیگر پانتومیم «جامپ کات» 

در کشور ادب‌پروری چون ایران، اجرای تئاتر فیزیکال سخت است
گفت‌وگو با طیبه کریمی، بازیگر پانتومیم «جامپ کات» 

در کشور ادب‌پروری چون ایران، اجرای تئاتر فیزیکال سخت است

طیبه کریمی‌دولت‌آبادی، بازیگر پانتومیم «جامپ کات»، با اشاره به پیشینه شعر و ادب در کشورمان و اخت بودن تماشاگران با نمایش‌‌های دیالوگ‌محور، اجرای آثار فیزیکال را در تئاتر ایران سخت دانست.

|

اسرافیل فرج‌اللهی در حاشیه اجرای پایانی نمایش «شاماران» مطرح کرد:

حال خوب سنگلج مطالبه هنرمندان است
اسرافیل فرج‌اللهی در حاشیه اجرای پایانی نمایش «شاماران» مطرح کرد:

حال خوب سنگلج مطالبه هنرمندان است

اسرافیل فرج‌اللهی، مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران با حضور در تماشاخانه سنگلج و تماشای نمایش «شاماران» به کارگردانی ساسان شکوریان، از حمایت گروه‌های شهرستانی، گیشه تئاتر و تخریب ساختمان مجاور تماشاخانه گفت.

|

همکاری متقابل اداره کل هنرهای نمایشی و سازمان عقیدتی سیاسی ارتش؛

برای تولید آثار نمایشی مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برتر تفاهم شد
همکاری متقابل اداره کل هنرهای نمایشی و سازمان عقیدتی سیاسی ارتش؛

برای تولید آثار نمایشی مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برتر تفاهم شد

مدیرکل هنرهای نمایشی و معاون امور هنری سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، به‌منظور همکاری متقابل، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

|

مدیرکل هنرهای نمایشی خبر داد

نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر روند ساخت‌‌و‌ساز در مجاورت تماشاخانه سنگلج
مدیرکل هنرهای نمایشی خبر داد

نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر روند ساخت‌‌و‌ساز در مجاورت تماشاخانه سنگلج

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی با تاکید بر اهمیت حفظ تماشاخانه تاریخی سنگلج، از نظارت دفتر طرح‌های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر روند ساخت‌و‌ساز ساختمان مجاور این سالن خبر داد.

|

پیام تسلیت مدیرکل هنرهای نمایشی

زنده‌یاد میرزایی هنرمندی موثر در روند جریان‌سازی شبیه‌خوانی بود
پیام تسلیت مدیرکل هنرهای نمایشی

زنده‌یاد میرزایی هنرمندی موثر در روند جریان‌سازی شبیه‌خوانی بود

مدیرکل هنرهای نمایشی، طی پیامی درگذشت زنده‌یاد نصرت‌الله میرزایی را تسلیت گفت. کاظم نظری زنده‌یاد میرزایی را از شبیه‌خوانان پیشکسوت شهر خمین دانست که بخش مهمی از روند جریان‌سازی در هنر ارزشمند شبیه‌خوانی این سرزمین کهن محسوب می‌شد.

|

آمار فروش نمایش سالن‌های دولتی اعلام شد

نمایش «گالیله» با سه اجرا 300 میلیون فروخت
آمار فروش نمایش سالن‌های دولتی اعلام شد

نمایش «گالیله» با سه اجرا 300 میلیون فروخت

آمار فروش نمایش‌های‌ مجموعه تئاتر شهر، تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه 31 فروردین‌ ۱۴۰3 اعلام شد. طبق اعلام اداره کل هنرهای نمایشی نمایش «گالیله» به کارگردانی شهاب‌الدین حسین‌پور با مجموع 3 اجرا و میزبانی از یک هزار و 382 مخاطب توانست به فروشی معادل 312 میلیون و 300 ...

|

جریانی هنری که به راه افتاده است

بیم و امید گروه‌های تئاتر استانی از اجرا در پایتخت
جریانی هنری که به راه افتاده است

بیم و امید گروه‌های تئاتر استانی از اجرا در پایتخت

در حالی که این روزها سه نمایش از شهرهای شیراز، بهبهان و ماهشهر با حمایت اداره‌کل هنرهای نمایشی در تهران در حال اجرای عمومی هستند، کارگردان‌های این آثار، ضمن امیدواری به ادامه و استمرار این جریان، از سختی‌های حضور گروه‌های تئاتری استان‌ها در پایتخت می‌گویند.

|

نظرات کاربران