در حال بارگذاری ...

یادداشت پروفسور احمد کامیابی‌مسک درباره آثار تئاتری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

پروفسور احمد کامیابی‌مسک نویسنده، مترجم و مدرس تئاتر به مناسبت برگزاری بیست‌‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و حضورش در غرفه‌های آثار تئاتری، یادداشتی را در اختیار سایت ایران تئاتر قرار داد که می‌خوانید:

نمایشگاه کتاب از رونق بسیار خوبی برخوردار است و تعداد بازدید کنندگان و غرفه های کتاب، روحی تازه به همة کسانی که به فرهنگ و دانش علاقه مندند می دمد. من از این همه جنب و جوش عاشقان کتاب از شادی و افتخار اشباع شدم. مردم میهن من با توجه به مشکلات اقتصادی و تورم از خوراک روزانه و مسکن مناسب  و شایسته می گذرند و کتاب می خرند. چه زیبا بود دیدن جوانانی که در لا‌به‌لای غرفه ها و مکان‌هایی که برای مطالعه تعیین شده، نشسته بودند و کتاب می خواندند. آن‌ها به گل‌هایی شباهت داشتند که چشمان هر فرهنگ دوست را نوازش می کردند. من برای خرید تازه های تئاتر به غرفه های انتشارات دانشگاه تهران، انتشارات قطره، توس، نمایش، سروش و انتشارات تازه نفس "افراز" مراجعه کردم. کتابهای مرجع در زمینة تئاتر و نمایشنامه های تألیفی و ترجمة بسیاری پیشخوان این غرفه ها را تزیین کرده اند. تعداد این کتاب‌های چاپ شده در سال جاری نسبت به سال گذشته و سال‌های قبل از انقلاب بسیار چشمگیر است.  
چیزی که ‌باید یادآوری شود این است که از ناشران عزیز بخواهم به چند نکته توجه نمایند:
-    ترجمة کتاب ها را به دو نفر متخصص زبان پارسی و زبان اصلی بدهند که با دقت بررسی کنند. از تفسیرهای اضافی غیر تخصصی خودداری شود و اگر تفسیری را ترجمه می کنند از مفسران طیف‌های مختلف اجتماعی استفاده شود که یک طرفه نباشد.
-    به زبان پارسی رسمی ایران (برای همة نقاط کشور و همة اقوام ایرانی) احترام بگذارند و فقط به زبان محاورة تهرانی چاپ نکنند.
-    نمایشنامه ها باید به زبان رسمی پارسی چاپ شود، کارگردانان می¬توانند از لهجة محلی مکانی که نمایشنامه را به صحنه می برند، استفاده کنند.
-    سعی شود از به کار بردن واژه های خارجی کمتر استفاده شود و به خصوص به دو بیت دو شاعر بزرگ ما که نه تنها مورد افتخار ما بلکه افتخار بشریت هستند و همه ادعا می کنیم که آن‌ها را دوست داریم توجه کنند:
بسی رنج بردم در این سال سی        عجم زنده کردم بدین پارسی
                                    (فردوسی)
شکر شکن شوند همه طوطیان هند    زین قند پارسی که به بنگاله می رود
                                    (حافظ)

گفتنی است بیست و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تا 26 اردیبهشت ماه در مصلای تهران برپاست.