در حال بارگذاری ...
مراسم پایانی جشنواره تئاتر پنجمک برگزار شد

مریم کاظمی: پنجمک اولین جشنواره خصوصی آموزشی تئاتر است

مریم کاظمی، مدیر جشنواره آموزشی تئاتر پنجمک این برنامه را اولین جشنواره خصوصی آموزشی تئاتر دانست و عنوان کرد اگر تئاتر از مدرسه به بچه‌ها آموزش داده شود برای انتخاب شغل و حرفه آینده و هم برای اینکه خودشان را پیدا کنند و شخصیت‌های بالنده‌تری برای ورود به جامعه داشته باشند، بسیار کمک کننده است.

به گزارش ایران تئاتر، مراسم پایانی جشنواره آموزشی پنجمک روز جمعه 18 شهریورماه با حضور هنرمندان، مسئولان، چهره‌های سرشناس تئاتر کودک و نوجوان و جمع کودکان و نوجوان شرکت‌کننده در این جشنواره در پردیس تئاتر تهران برگزار شد.

مریم کاظمی، مدیر جشنواره آموزشی تئاتر پنجمک در ابتدای این مراسم، ضمن خیرمقدم به همه حاضران گفت: «در دورانی سخت، تصمیم گرفتیم که شاد باشیم و یک جشن‌گونه برگزار کنیم. از همه خانواده‌های عزیزی که حامی ما بودند و این امکان را فراهم کردند، چه به لحاظ اقتصادی و چه به لحاظ صرف وقتی که گذاشتند تا بچه‌ها را بیاورند و ببرند تا یک رویداد تئاتری را شکل بدهند، سپاسگزارم.»

او افزود: «این جشنواره حداقل در حد اطلاعات من اولین جشنواره خصوصی آموزشی تئاتر است. خیلی فکر کردیم که عنوان جشنواره را تئاتر آموزشی بگذاریم یا آموزشی تئاتر. مسلما آن چیزی که در آموزش و پرورش، تئاتر آموزشی گفته می‌شود و برای انتقال مفاهیم از تئاتر استفاده می‌شود، نیستیم، ولی اگر تئاتر از مدرسه آموزش داده شود، به بچه‌ها برای انتخاب شغل و حرفه آینده و هم برای اینکه خودشان را پیدا کنند و شخصیت‌های بالنده‌تری برای ورود به جامعه داشته باشند، بسیار کمک خواهد کرد.»

                                                           

کاظمی از اصغر همت و مریم سعادت که دبیری افتخاری جشنواره را بر عهده داشتند و همین‌طور از اعضای شورای سیاست‌گذاری که جمعی از آن‌ها در مراسم حضور داشتند، با ذکر نام، قدردانی کرد. بخش بعدی مراسم به رونمایی از هفت فیلم تئاتر جشنواره اختصاص داشت.

در ادامه داوود کیانیان، هما جدیکار، مهدی قلعه و مریم کاظمی روی صحنه حاضر شدند و به‌طور همزمان هفت لوح فشرده فیلم تئاتر اجراهای جشنواره را رونمایی کردند. مریم کاظمی، اعلام کرد که پس از کسب مجوز پخش فیلم تئاترها، از یکی از پلتفرم‌های تئاتری، فیلم اجراهای جشنواره برای عموم علاقه‌مندان در دسترس خواهد بود.

بخش دیگر مراسم به تقدیر از بازیگران و هنرجویانی که در جشنواره حضور داشتند، اختصاص یافت که لوح سپاس جشنواره، لوح پایان دوره آموزشی، کتاب‌های اهدایی حمید جبلی به مناسبت روز رضا ژیان را دریافت کردند.

مریم کاظمی، اعلام کرد که در بین کتاب‌های اهدایی حمید جبلی که با دست خودشان امضا شده‌اند به صورت اتفاقی تعدادی از کتاب‌ها با رنگ قرمز امضا شده‌اند. دریافت کنندگان این هدیه که ما هم نمی‌دانیم چه کسی آن را دریافت می‌کند به ‌صورت مادام‌العمر در سالروز تولد رضا ژیان یک کتاب از حمید جبلی کادو خواهد گرفت.

در پایان این مراسم محمد ژیان، نویسنده و بازیگر تئاتر، منشور جشنواره آموزشی تئاتر پنجمک را درحالیکه تمامی هنرجویان ایستاده آن را همراهی می‌کردند، خواند.

در این منشور آمده است: «ما کودکان و نوجوانان گروه پنجمک بر این باوریم در دوران سرعت  انتقال اطلاعات و تغییرات علمی و فرهنگی و هنری به سر می‌بریم.

ما می‌خواهیم خودمان را برای ورود به دنیای مسئولیت فردی‌مان آماده کنیم، می‌خواهیم انسان‌هایی مسئول، دانا و آگاه و وطن‌پرست باشیم. ما به نقش آموزش و پرورش مناسب آگاهیم. ما باید بدانیم و بفهمیم تا بهتر انتخاب کنیم.

                                                              

ما می‌دانیم نقش خانواده‌هایمان در پرورش انسانی ما چقدر مهم است و امیدواریم چراغ خانه‌ها روشن، دل‌ها پر از عشق و آرامش و معیشت، روبراه باشد.

ما می‌دانیم مدرسه و دانشگاه مسیر ورود ما به دنیای دانستنی‌ها و استقلال فکری است. امیدواریم راه همه کودکان و نوجوانان از این مسیر بگذرد.

ما می‌دانیم هنرها، به‌خصوص هنر تئاتر، دریچه  خلاقیت و تخیل را بر ما می‌گشاید. امیدواریم این دریچه گشوده باشد و پرواز میسر. پس بگذارید آرزو کنیم: همه کودکان و نوجوانان از نعمت خانواده‌ای سالم  و پرمهر برخوردار باشند. همه کودکان و نوجوانان امکان آموزش برابر و مناسب داشته باشند.

آموزش تئاتر به دروس آموزشی مدارس اضافه شود تا همراه با علوم و ریاضی و تاریخ، اطلاعات و زیبایی‌شناسی ما را گسترش دهد. بگذارید آرزو کنیم.»

در این مراسم هنرمندانی همچون هما جدیکار، داوود کیانیان، مجید قناد، مریم سعادت، سوسن مقصود لو، اصغر همت، علی فروتن، حمید کلی، علی عطایی پیرکوه، امیر مشهدی عباس، ناصر آویژه، مریم معترف، حمیدرضا اردلان، مهدی قلعه، فرزانه نشاط‌خواه، جمشید جهان‌زاده، کاظم هژیرآزاد، مقصود نعیمی‌ذاکر، مجتبی کاظمی و هنرمندان دیگری حضور داشتند.




مطالب مرتبط

تئاتر در سالی که گذشت؛ چالش‌هایی که به امید رسید

تئاتر در سالی که گذشت؛ چالش‌هایی که به امید رسید

تئاتر در سالی که گذشت شرایط رو به بهبودی را تجربه کرد و از مشکلاتی که در دوران کرونا برایش ایجاد شده بود، دور شد. در این راستا، به‌نظر باید سال آینده را روزهای بسیار خوب و شکوفا تئاتر کشور دانست.

|

داوران جشنواره «افرا» معرفی شدند

داوران جشنواره «افرا» معرفی شدند

همزمان با آغاز اجراهای گروه‌های منتخب، گلاب آدینه، مریم کاظمی و هانا کامکار به‌عنوان داوران چهارمین دوره جشنواره «افرا» معرفی شدند.

|

نظرات کاربران