در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در رویداد نمایشی «اربعین؛ فراتر از کلام»

مصطفی بوعذار: هنرمندان تئاتر رونق‌بخش اربعین حسینی هستند

مصطفی بوعذار معتقد است: حضور هنرمندان در رویداد جهانی پیاده‌روی اربعین حسینی می‌تواند افق‌های جدیدی در عرصه تئاتر دینی و حضور همه‌جانبه هنرمندان را ایجاد کند. تئاتر دینی در اربعین حسینی ظرفیت بسیار بالایی برای ارائه پیام‌ها و مفاهیم ارزش‌های اسلامی دارد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از خوزستان، ویژه‌برنامه اجراهای نمایشی در قالب رویداد «اربعین؛ فراتر از کلام» در استان‌های خوزستان، ایلام، منطقه آزاد اروند، کرمانشاه و کردستان توسط اداره کل هنرهای نمایشی طی روزهای 24 تا 26 شهریورماه 1401 برگزار می‌شود که در این ویژه‌برنامه چهار گروه نمایشی به همراه پنج سیلورمن از استان خوزستان به اجرای نمایش‌های مذهبی در مسیر زوار اربعین حسینی می‌پردازند.

مصطفی بوعذار کارگردان و سرپرست گروه تئاتر آیین مردم شهرستان اهواز است که در حوزه تئاتر دینی همواره حضور فعال و موفق در سطح کشور داشته است و هم‌اکنون با نمایش محیطی «جابریون» در رویداد نمایشی «اربعین؛ فراتر از کلام» حضور دارد و آماده اجرا در ایام اربعین می‌شود.

به همین بهانه با این کارگردان و بازیگر فعال تئاتر اهواز به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

مصطفی بو عذار کارگردان نمایش محیطی «جابریون» همیشه در مسیر پیاده‌روی اربعین حسینی حضور داشته که دراین‌باره می‌گوید: «خوشبختانه گروه تئاتر آیین مردم اولین گروه اجراکننده در جریان پیاده‌روی اربعین حسینی است و بی‌شک تجربه بسیار شیرین و تأثیرگذاری بود و در مسیر پیاده‌روی اربعین حسینی اتفاقات خوبی رخ داد و بازخوردهای بسیار عالی از سوی مخاطبان و زائرین دریافت کردیم به شکلی که این برنامه‌های فرهنگی و هنری می‌تواند خلأها و فاصله‌ها را در این حماسه پر کند.»

سرپرست گروه تئاتر آیین مردم در خصوص دستاوردهای اجراهای نمایشی در پیاده‌روی اربعین می‌گوید: «قطعاً می‌تواند در ترویج فرهنگ عاشورایی مفید باشد. به شکلی که تأثیر اجرای نمایش بر مخاطبان، تأثیر عمیقی خواهد بود و به‌واسطه بازی و توانمندی‌های هنرمندان و بازآفرینی برخی روایت‌ها کاری تأثیرگذار خواهد بود. حضور هنرمندان در این رویداد جهانی می‌تواند افق‌های جدیدی در عرصه تئاتر دینی و حضور همه‌جانبه هنرمندان را ایجاد کند. تئاتر دینی در اربعین حسینی ظرفیت بسیار بالایی برای ارائه پیام‌ها و مفاهیم و ارزش‌های اسلامی دارد.»

بوعذار درباره دغدغه و دلیل حضورش در این رویداد می‌گوید: به‌هرحال هنرمند نباید نسبت به اتفاقات پیرامون خود بی‌تفاوت باشد و ما باید در این مجمع جهانی حضور داشته باشیم. زائرین اربعین حسینی همه‌ساله حماسه‌ای بسیار بزرگ رقم می‌زنند که هنرمندان و فرهیختگان نباید از آن غافل بشوند و باید به سهم خودشان با هنرنمایی و ارائه آثار هنری، نقشی هرچند کوچک در این حماسه داشته باشند. هنرمندان تئاتر با اجرای نمایش می‌توانند رونق‌بخش حماسه پیاده‌روی اربعین حسینی باشند.

مصطفی بوعذار کارگردان نمایش «جابریون» درباره داستان نمایش توضیح داد: «این نمایش پیرامون برخی روایت‌ها از وقایع عاشورا و بازماندگان روز عاشوراست که به نمود آن در جامعه امروزی می‌پردازد و این طرح نمایشی بر اساس محیط تهیه و تولیدشده و به بازماندگان اربعین حسینی نیز می‌پردازد.»

مصطفی بوعذار در پایان می‌گوید: «در نمایش «جابریون» ایرج قل رومزی، داوود علیدادی، شایان صالحی و محمدعلی عچرش به عنوان بازیگر حضور دارند و پیمان شالبافان (دستیار کارگردان) و سید پیام صالحی و مرتضی بو عذار (موسیقی) هستند و این نمایش توسط گروه تئاتر آیین مردم در قالب برنامه «اربعین فراتر از کلام» اداره کل هنرهای نمایشی کشور طی روزهای 24 تا 26 شهریورماه 1401 در اهواز و چزابه اجرا خواهد داشت.»




مطالب مرتبط

برگزاری آیین شب‌چراغ «شاماران»

مجید افشار: خوشحالم که مدیران هنری به نمایش ایرانی بها می‌دهند
برگزاری آیین شب‌چراغ «شاماران»

مجید افشار: خوشحالم که مدیران هنری به نمایش ایرانی بها می‌دهند

مجید افشار، هنرمند پیشکسوت سیاه‌بازی در آیین شب‌چراغ «شاماران»، از خوشحالی خود بابت توجه مدیران هنری کشور به نمایش ایرانی و همچنین حضور هنرمندان جوان در این عرصه گفت.

|

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان مطرح کرد:

راهیان نور در امتداد فرهنگ و گنجینه غنی دفاع مقدس قرار دارد
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان مطرح کرد:

راهیان نور در امتداد فرهنگ و گنجینه غنی دفاع مقدس قرار دارد

مجید منادی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در آیین رونمایی از پوستر ششمین همایش ملی تئاتر خیابانی راهیان نور، این رویداد را در امتداد فرهنگ و گنجینه غنی دفاع مقدس دانست و ابراز امیدواری کرد مردم خوزستان علاوه بر میزبانی، از این بستر عظیم فرهنگی در زمینه مسائل اعتقادی و ...

|

با آیینه‌ای در برابرش منوچهر بهارلویی ...

با آیینه‌ای در برابرش منوچهر بهارلویی ...

سیدصادق فاضلی: چمچیر نه منوچهر، شمشیر. چون شمشیرم شکست نه چون چمچیرم چکست ...! اینقدر نخند سر تمرین ... آیینه‌ای مقابلم گذاشتم و به جای خودم تو رو تو آینه می‌بینم، چقدر تیک داره گردنت، ...

|

نظرات کاربران