در حال بارگذاری ...
کارگردان فیلم «مجسمه» مطرح کرد

ابراهیم وحیدزاده: تارخ، تمامی ویژگی‌های یک بازیگر موفق را داشت

ابراهیم وحیدزاده، فیلم‌نامه‌نویس، تهیه‌کننده و کارگردان سینما، زنده‌یاد امین تارخ را بازیگری دانست که مجموع صفات یک بازیگر موفق را با هم داشت.

نگار امیری: امین تارخ، بازیگر و استاد هنرپیشگی که در دهه 70 و 80 بیشترین تعداد بازیگر را به تئاتر، سینما و تلویزیون کشور معرفی کرد، روز شنبه (دوم مهر) بر اثر سکته قلبی درگذشت.

یکی از فیلم‌هایی که نقش‌آفرینی زنده‌یاد تارخ به‌عنوان بازیگر اصلی در آن به چشم آمد، فیلم سینمایی «مجسمه» به کارگردانی ابراهیم وحیدزاده در سال 1366 بود. ویژگی این نقش ازآن‌رو بود که برخلاف پرسونای بازیگری زنده‌یاد تارخ که مشحون از نقش‌های تاریخی و بازی در آثار مرتبط با بزرگان علم و عرفان کهن‌سرزمین ایران بود، فضایی کمدی داشت. حضور تارخ در فیلم سینمایی «مجسمه» مورد توجه مخاطبان زیادی قرار گرفت و چیره‌دستی و مهارت او را در بازیگری بیش‌ازپیش نشان داد.

درباره نقش‌آفرینی زنده‌یاد تارخ در این فیلم سینمایی با ابراهیم وحیدزاده کارگردان «مجسمه» گفت‌وگو کردیم.

                                                   

وحیدزاده، ضمن ابراز تأسف از درگذشت این هنرمند، درباره همکاری با او در فیلم سینمایی «مجسمه» می‌گوید: «در فیلم «مجسمه» به دنبال هنرپیشه‌ای بودیم که بتواند این نقش را به‌خوبی ایفا کند. در وهله اول 50 درصد اهمیت نقش به فیزیک بازیگر بود و ضرورتاً نیازمند بازیگری که قبلاً کار کمدی کرده باشد، نبودیم. برای ما بازیگری که درک کمدی داشته باشد، اهمیت داشت.»

او ادامه داد: «برای انتخاب چنین بازیگر، جستجوهای متفاوتی کردیم تا اینکه در گفت‌وگو با آقای عبدالله اسکندری به امین تارخ رسیدیم و خوشبختانه ارتباط خوبی به‌عنوان کارگردان و بازیگر با هم برقرار کردیم.»

کارگردان فیلم سینمایی «مجسمه» افزود: «همان‌طور که حدس می‌زدیم حس طنز در امین تارخ بسیار قوی بود. ضمن اینکه او، بازیگر منضبطی بود و دوست داشت که هر کاری انجام می‌دهد به بهترین شکل باشد. گروه کم‌کم به خانواده تبدیل شد و خوشبختانه نتیجه کارهم به دلیل شوق‌وذوقی که همه اعضای گروه داشتند به سرانجام خوبی رسید.»

وحیدزاده گفت: «برای ساخت فیلم سینمایی «معادله» به همراهی با تارخ فکر کرده بودم اما وقتی متن آماده شد و سرمایه داشتم، ایشان درگیر بازی در اثر دیگری بود و نتوانستیم با هم همراه شویم؛ اما خوشبختانه ارتباط دوستانه ما همچنان برقرار بود.»

محمدابراهیم وحیدزاده در پایان گفت: «توانایی بازیگر، استعداد، آگاهی، سواد و علاقه‌مندی، عشق به کار و نظم لازمه بازیگری موفق است که تارخ مجموع این صفات را با هم داشت.»

بیشتر بخوانید:

امین تارخ درگذشت

محمد رحمانیان: امین تارخ، سر لارنس اولیویه ایران بود

پوران درخشنده: امین تارخ، بازیگران خوبی را به سینمای ایران معرفی کرد

عکسی زیرخاکی از امین تارخ و رضا بابک در دوران جوانی




مطالب مرتبط

نشستی با بازیگران، کارگردان و تهیه‌کننده نمایش «سه شب با مادوکس»

متن خوب راهنمای بازیگر است
نشستی با بازیگران، کارگردان و تهیه‌کننده نمایش «سه شب با مادوکس»

متن خوب راهنمای بازیگر است

بازیگران، کارگردان و تهیه‌کننده نمایش «سه شب با مادوکس» با بیان این‌که متن خوب راهنمای بازیگر است، از برتری تئاتر به نسبت سینما، به‌واسطه فرصتی که برای تمرین و کشف ریزه‌کاری‌های نقش به بازیگر می‌دهد، گفتند.

|

نظرات کاربران