در حال بارگذاری ...

جاودانگی حماسه کربلا در ویژه‌برنامه‌های اداره کل هنرهای نمایشی

اداره کل هنرهای نمایشی با اجرای ویژه برنامه‌های محرم و صفر قطره‌ای از دریای بیکران عشق اهالی هنرهای نمایشی را به اهل بیت(ع) و حماسه کربلا جاودانه کرد.

به گزارش ایران تئاتر، اداره کل هنرهای نمایشی در طول ایام محرم و صفر سال جاری تلاش کرد تا در راستای اشاعه فرهنگ عاشورایی و پاسداشت قیام سید و سالار شهیدان امام حسین(ع) با اجرای برنامه‌های «نمایش‌های عاشورایی تعزیه صاحبدلان»، «اربعین؛ فراتر از کلام» و «آیینه‌داران آفتاب» قطره‌ای از دریای بیکران جاودانگی عشق به اهل بیت (ع) را در قالب هنرهای نمایشی چون تعزیه، نقالی، روایتگری و پرفورمنس با همراهی هنرمندان این عرصه به صحنه بیاورد.

نمایش‌های عاشورایی تعزیه «صاحبدلان»

نمایش‌های عاشورایی تعزیه «صاحبدلان» به عنوان دومین بخش از دوازدهمین دوره سراسری و اولین رویداد بین‌المللی تئاتر صاحبدلان در دهه سوم محرم و از تاریخ 28 مرداد به مدت 10 شب با اجرای 10 مجلس تعزیه توسط تعزیه‌خوانان پیشکسوت شهرستان‌های استان تهران برگزار شد.

در دور دوم نمایش‌های عاشورایی «صاحبدلان»، یازده گروه نمایشی تعزیه با آغاز دهه سوم ماه صفر و نزدیک شدن به اربعین حسینی از پنج شنبه 24 شهریور تا یکشنبه 3 مهر در محوطه مجموعه تئاتر شهر به اجرای برنامه پرداختند.

این اجراها به عنوان سرآغاز فعالیت‌های اداره کل هنرهای نمایشی در ایام محرم با استقبال مخاطبان مواجه شد و مدیران اداره کل هنرهای نمایشی در گام بعدی با نزدیک شدن به همایش بین‌المللی پیاده‌روی اربعین حسینی(ع) با برنامه‌ریزی و همراهی امور استان‌های این اداره کل نسبت به برگزاری رویداد «اربعین؛ فراتر از کلام» در استان‌های مرزی کشور اقدام کردند.

رویداد «اربعین؛ فراتر از کلام»

رویداد بزرگ و مردمی «اربعین؛ فراتر از کلام» در مسیر راهپیمایی زائران حسینی شامل مسیرهای منتهی به مرز شلمچه، مهران، دهلران، قصر شیرین، اسلام‌آباد غرب، مرز خسروی و باشماق با حضور هنرمندان و اجرای گروه‌های نمایشی میزبان عزاداران حسینی شد.

270 نمایش شامل نمایش‌های خیابانی و پرفورمنس در مسیر پیاده‌روی زائران امام حسین(ع) اجرا شد تا با زبان نمایش یادآور حماسه عاشورا و قیام اسوه آزادگی در برابر استبداد زمانه‌اش باشد.

در ادامه فعالیت‌های نمایشی هنرمندان و از آنجا که هر ساله تعداد زیادی از دلدادگان حسینی به دلایل مختلف از حضور در پیاده‌روی اربعین کربلا جا می‌مانند و با پیاده‌روی نمادین از میدان آیینی امام حسین(ع) تا حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) به عزاداری می‌پردازند؛ اداره کل هنرهای نمایشی امسال برای نخستین بار با همراهی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و همکاری انجمن هنرهای نمایشی استان تهران ویژه‌برنامه کاروان «آیینه‌داران آفتاب» را برای جاماندگان پیاده‌روی اربعین حسینی برنامه‌ریزی و اجرا کرد.

کاروان هنرهای نمایشی «آیینه‌داران آفتاب»

کاروان «آیینه‌داران آفتاب» در روز شنبه 26 شهریور ماه هم‌زمان با اربعین سید و سالار شهیدان با مشارکت یکصد و پنجاه هنرمند هنرهای نمایشی از سراسر مناطق کشور با اجرای برنامه‌های آیینی و عاشورایی همراه جاماندگان اربعین حسینی شد.

هنرمندان حاضر در کاروان «آیینه‌داران آفتاب» در بخش‌های مختلفی چون آیین‌های عاشورایی، موکب‌های سیار، گروه‌های تعزیه، مقتل‌خوانی، روایتگری و تئاتر خیابانی طی هفت ساعت اجرا از میدان امام حسین (ع) به مقصد حرم عبدالعظیم حسنی به اجرای نمایش و آیین‌های عاشورایی سراسر کشور پرداختند.

این برنامه به عنوان حسن ختام فعالیت‌های اداره کل هنرهای نمایشی به عنوان نخستین تجربه حضور هنرمندان آیین‌های نمایشی در موکب‌های سیار عزاداری اربعین حسینی در تهران با استقبال مخاطبان روبه‌رو شد تا نشانی از ارادت و عشق مدیران و هنرمندان هنرهای نمایشی به سید و سالار شهیدان راه آزادی حضرت اباعبدالله حسین (ع) باشد.

اجرای این ویژه‌برنامه‌ها با حضور هنرمندان هنرهای نمایشی سراسر کشور و تعداد بالای آثار اجرایی با کیفیت مطلوب، بیانگر پتانسیل ویژه اداره کل هنرهای نمایشی در برنامه‌ریزی و اجرای آثار نمایشی است که البته با همراهی و همکاری سازمان‌ها و ارگان‌های ذی‌ربط می‌تواند در دیگر مراسم‌های مذهبی و ملی نیز به صورت فراگیر اجرایی شود.

هنر نمایش، یکی از تاثیرگذارترین و بهترین راه‌های انتقال پیام در سراسر جهان به شمار می‌رود. هنری مردمی که خلاقیت آن تنها با حضور و همراهی تماشاگر به کمال می‌رسد و امیدواریم در ایران نیز روز به روز شاهد آشتی و ارتباط تنگاتنگ هرچه بیشتر مردم با این هنر ارزشمند و فاخر باشیم.  

بیشتر بخوانید:

برگزاری دومین بخش از اجراهای رویداد سراسری «صاحبدلان»

کاظم نظری: 270 نمایش و پرفورمنس در رویداد «اربعین؛ فراتر از کلام» اجرا می‌شود

«آیینه‌داران آفتاب»، علمدارِ پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی




مطالب مرتبط

پیام تسلیت مدیرکل هنرهای نمایشی

زنده‌یاد میرزایی هنرمندی موثر در روند جریان‌سازی شبیه‌خوانی بود
پیام تسلیت مدیرکل هنرهای نمایشی

زنده‌یاد میرزایی هنرمندی موثر در روند جریان‌سازی شبیه‌خوانی بود

مدیرکل هنرهای نمایشی، طی پیامی درگذشت زنده‌یاد نصرت‌الله میرزایی را تسلیت گفت. کاظم نظری زنده‌یاد میرزایی را از شبیه‌خوانان پیشکسوت شهر خمین دانست که بخش مهمی از روند جریان‌سازی در هنر ارزشمند شبیه‌خوانی این سرزمین کهن محسوب می‌شد.

|

آمار فروش نمایش سالن‌های دولتی اعلام شد

نمایش «گالیله» با سه اجرا 300 میلیون فروخت
آمار فروش نمایش سالن‌های دولتی اعلام شد

نمایش «گالیله» با سه اجرا 300 میلیون فروخت

آمار فروش نمایش‌های‌ مجموعه تئاتر شهر، تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه 31 فروردین‌ ۱۴۰3 اعلام شد. طبق اعلام اداره کل هنرهای نمایشی نمایش «گالیله» به کارگردانی شهاب‌الدین حسین‌پور با مجموع 3 اجرا و میزبانی از یک هزار و 382 مخاطب توانست به فروشی معادل 312 میلیون و 300 ...

|

جریانی هنری که به راه افتاده است

بیم و امید گروه‌های تئاتر استانی از اجرا در پایتخت
جریانی هنری که به راه افتاده است

بیم و امید گروه‌های تئاتر استانی از اجرا در پایتخت

در حالی که این روزها سه نمایش از شهرهای شیراز، بهبهان و ماهشهر با حمایت اداره‌کل هنرهای نمایشی در تهران در حال اجرای عمومی هستند، کارگردان‌های این آثار، ضمن امیدواری به ادامه و استمرار این جریان، از سختی‌های حضور گروه‌های تئاتری استان‌ها در پایتخت می‌گویند.

|

گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری
گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری

کاظم نظری با اشاره به عملکرد مثبت شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش و نبود نگاه شخصی و سلیقه‌ای در بررسی آثار، از پای کار بودن همه مدیران تئاتری سخن گفت.

|

با رویکرد پذیرش آثار بیشتر خارجی

زنجان، چشم انتظار برگزاری سومین جشنواره پانتومیم است
با رویکرد پذیرش آثار بیشتر خارجی

زنجان، چشم انتظار برگزاری سومین جشنواره پانتومیم است

دبیر جشنواره بین‌المللی پانتومیم اعلام کرد برنامه‌ریزی‌ها برای سومین دوره این رویداد تئاتری انجام شده و امید است شهر زنجان در مهر 1403، میزبان آثاری بیشتر از هنرمندان خارجی باشد.

|

نظرات کاربران