در حال بارگذاری ...
در گفت‌وگوی هنرمند باسابقه با ایران تئاتر مطرح شد

کرامت رودساز: برپایی چندین‌ساله «خورشید کاروان» ناشی از اعتقاد قلبی به سید‌الشهداست

کرامت رودساز بازیگر «خورشید کاروان» علت تداوم ۳۱ ساله این نمایش را حضور آدم‌های این گروه و اعتقاد قلبی‌شان به امام حسین(ع) دانست. او بازی در این نمایش را افتخاری بزرگ و یک وظیفه مهم در زندگی خود می‌داند.

به گزارش ایران تئاتر، کرامت رودساز بازیگر و کارگردان تئاتر، تلویزیون و سینما که این شب‌ها در نمایش «خورشید کاروان» به نویسندگی مهدی متوسلی و کارگردانی محمود فرهنگ در سالن میلاد (نمایشگاه بین‌المللی تهران) بازی می‌کند، از حضور خود در این نمایش و نیز جای خالی انوشیروان ارجمند گفت.

کرامت رودساز درباره حضور بازیگران تئاتری و حضور 20 ساله خود در «خورشید کاروان» گفت: «در سال 1380 با نمایش «خورشید کاروان» همراه شدم، علت حضورم هم این بود که مسئولین گروه تصمیم داشتند با نگاه کاملا حرفه‌ای و تئاتری این نمایش را روی صحنه ببرند؛ این شد که همراه با مرحوم انوشیروان ارجمند، بهرام ابراهیمی، حسین سحرخیز، فرهاد بشارتی و... به گروه پیوستیم و در حال حاضر حدود 20 سال است که با موسسه فدک همراه هستم.»

رودساز با اشاره به اینکه اولین تجربه بازی روی صحنه تئاتر شهر را با نمایش «خورشید کاروان» تجربه کرده، گفت: «همان سال‌ 1380 بود که دعوت شدیم برای اجرا در سالن اصلی تئاتر شهر و من برای اولین بار بازی در «خورشید کاروان» را در صحنه تئاتر شهر تجربه کردم و این حضور همین‌طور ادامه داشته تا امسال که سی و یکمین سال اجرای نمایش است. در این سی و یک سال «خورشید کاروان» از نظر من قوام پیدا کرده است و اجراهای متنوع‌تری با بازیگران مختلف داشته است که آمدند و رفتند و ما تجربه‌های جدیدی از آن‌ها کسب کردیم.»

بازیگر «خورشید کاروان» از همراهی با این نمایش در خارج از ایران گفت: «در این سال‌ها نمایش شهرت بیشتری کسب کرد تا جایی که در کشورهایی مانند انگلیس، هلند، امارات و... دعوت به اجرا شدیم و روی صحنه رفتیم. در اجرایی که در انگلستان داشتیم شبی در بین تماشاگران ما کشیش‌هایی از کلیسای وست‌مینستر حضور داشتند و به قدری تحت تاثیر این نمایش قرار گرفته بودند که ما را برای بازدید به این کلیسا دعوت کردند.»

رودساز ادامه داد: «طی این سال‌ها آدم‌های مختلفی با عقاید و دین‌های مختلف این نمایش را دیدند، که خوشبختانه همه راضی بودند. برای من در سال‌هایی که گذشت کنار کارهایی که انجام می‌دادم، با افتخار «خورشید کاروان» تبدیل به یک وظیفه مهم شد. باور دارم قطعا تداوم 31 ساله این نمایش به دلیل وجود و حضور آدم‌های این گروه و اعتقاد قلبی‌شان به امام حسین(ع) است.»

این بازیگر تئاتر در ادامه از اجرا نرفتن «خورشید کاروان» در سال 1400 به علت کرونا گفت: «اگر اتفاقی رخ بدهد و مانند سال گذشته که به خاطر کرونا اجرا نداشته باشیم، به من سخت می‌گذرد و انگار با وجود چندین و چند بازی و کارگردانی که طی سال انجام داده‌ام، عملاً هیچ کاری نکرده‌ام.»

او ادامه داد: «زمانی که امسال اعلام کردند «خورشید کاروان» روی صحنه خواهد رفت من اجرای دیگری داشتم، و خداخدا می‌کردم که این نمایش‌ها با یکدیگر تداخل نداشته باشند و جالب اینجاست که خداوند و صاحب اثر امام حسین(ع) جوری چیدمان کردند، که من بعد از پایان نمایش «شمشیرها» با «خورشید کاروان» همراه باشم.»

کرامت رودساز در پایان درباره مرحوم انوشیروان ارجمند و مرحوم امین تارخ گفت: «در این سال‌ها دوستان زیادی را در این نمایش از دست دادیم مانند مرحوم انوشیروان ارجمند که دوست صمیمی من و عزیز من بود و در سفرها همیشه باهم بودیم؛ بعد از رفتن او خلأ بسیار عجیبی در زندگی خودم احساس کردم و قطعا این خلأ و نبود انوشیروان در «خورشید کاروان» هم احساس شد که با حضور دوست عزیزم جلیل فرجاد که جایگزین نقش راهب شدند، سعی کردیم نبود زنده‌یاد ارجمند کمتر احساس شود. در این روزها متاسفانه باخبر شدم که هنرمند بزرگوار و دوست عزیزم امین تارخ هم از بین ما پر کشید و کالبد خاکی‌اش را ترک گفت. فقدان او برای جامعه هنری و عرصه بازیگری بسیار ناراحت‌کننده است؛ نمی‌دانم وقتی این عزیزان از بین ما می‌روند چه کسی می‌تواند جای آن‌ها را پر کند.»

 

عکس: اختر تاجیک




مطالب مرتبط

گفت‌و‌گو با پیشکسوت تئاتر و نمایش خیابانی

محمود فرهنگ: از ظرفیت جشنواره‌های منطقه‌ای، برای آموزش بهره ببریم
گفت‌و‌گو با پیشکسوت تئاتر و نمایش خیابانی

محمود فرهنگ: از ظرفیت جشنواره‌های منطقه‌ای، برای آموزش بهره ببریم

محمود فرهنگ، هنرمند پیشکسوت نمایش خیابانی و داور جشنواره تئاتر منطقه‌ای پارس (شیراز)، براین باور است که باید از ظرفیت چنین رویدادهایی برای آموزش و ارتقای کیفی آثار هنرمندان شهرستان‌های سراسر کشور بهره برد.

|

نظرات کاربران