در حال بارگذاری ...
مدیر دفتر پژوهش، آموزش و انتشارات اداره کل هنرهای نمایشی مطرح کرد

تداوم دوره‌های آنلاین و آفلاین آموزش نمایشنامه‌نویسی در طول سال

مهدی کاموس مدیر دفتر پژوهش، آموزش و انتشارات اداره کل هنرهای نمایشی، ضمن تاکید بر لزوم آموزش نمایشنامه‌نویسی و رشد و توانمندسازی افراد مستعد در این حوزه از ادامه برگزاری دوره‌های آنلاین و آفلاین آموزش نمایشنامه‌نویسی در طول سال گفت.

نگار امیری: دفتر پژوهش، آموزش و انتشارات اداره‌کل هنرهای نمایشی در نظر دارد با توجه به نیازسنجی انجام‌شده از سوی امور استان‌های این اداره کل و با همراهی استادان جوان و پیشکسوت فعال در حوزه نمایشنامه‌نویسی به اجرای طرح «بسته جامع آموزش نمایشنامه‌نویسی» در سراسر کشور بپردازد. بر این اساس با مهدی کاموس، مدیر دفتر پژوهش آموزش و انتشارات نمایش و دبیر این رویداد به گفت‌وگو پرداختیم.

از شکل‌گیری طرح اجرایی بسته جامع آموزش نمایشنامه‌نویسی در دفتر پژوهش و انتشارات اداره کل هنرهای نمایشی بگویید.

بسته جامع «آموزش نمایشنامه‌نویسی در سراسر کشور» در سه بخش طراحی شده است و با حمایت دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سراسر کشور برگزار می‌شود. در واقع، مدیریت برنامه‌ریزی آموزشی و محتوایی این بسته بر عهده دفتر پژوهش، آموزش و انتشارات است و مدیریت برنامه‌ریزی اجرایی و هماهنگی بر عهده امور استان‌های اداره کل‌هنرهای نمایشی و مدیریت نظارت و مالی بر عهده امور استان‌های اداره کل برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری است. هنرجویان پس از پایان این دوره آموزشی از سوی اداره کل برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری گواهی حضور دریافت خواهند کرد.

بخش‌های اصلی بسته نمایشنامه‌نویسی شامل چه مواردی است؟

بسته جامع «آموزش نمایشنامه‌نویسی در سراسر کشور» شامل سه بخش آموزش حضوری، آنلاین و آفلاین است. در دوره‌های گذشته بیشتر دوره‌های آموزشی ما به شکل حضوری برگزار می‌شد ولی در دوره اخیر دو بخش آموزش آنلاین و آفلاین به کار اضافه شده است.

جزییات سه بخش آموزشی به چه شکلی است؟ 

8موضوع برای آموزش در سه بخش حضوری، آفلاین و آنلاین درنظر گرفته شده است. بخش آموزش حضوری مانند گذشته با حضور استادان و مدرسان با تجربه و دانشگاهی شامل 18 ساعت دوره آموزشی در استان ها برگزار خواهد شد. در بخش آموزش آفلاین هم اکنون مشغول تولید فیلم، پادکست و متون آموزشی هستیم که در سایت انتشارات نمایش و تلویزیون تئاتر ایران بارگذاری خواهد شد و در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد تا شرکت‌کنندگان بتوانند با مشاهده فیلم‌ها و خواندن متون در یک آزمون ارزیابی شرکت کنند و پس از آن وارد بخش آموزش آنلاین شوند.

محدودیت سنی برای حضور شرکت کنندگان در این دوره آموزشی وجود دارد؟ 

خیر، گروه سنی به ویژه در بخش حضوری آزاد است اما تمرکز ما بیشتر روی گروه سنی جوانان و بازه سنی 20 تا 30 سال است.

موضوعات محوری که این دوره به آن می پردازد، کدام‌اند؟

عناوین دروس با هدف رشد و توانمندسازی افراد مستعد در حوزه نمایشنامه‌نویسی و هدایت و پاسخ به سوالات نمایشنامه‌نویسان در حوزه‌های کاربردی نمایشنامه‌نویسی طراحی شده‌اند. اصول نمایشنامه‌نویسی مقدماتی، اصول نمایشنامه‌نویسی پیشرفته، تحلیل نمایشنامه، نمایشنامه‌نویسی و روایت، نمایشنامه‌نویسی اقتباسی، نمایشنامه‌نویسی کودک و عروسکی، نمایشنامه‌نویسی رادیویی و بحث ایده و طرح خیابانی موضوعات اصلی این بسته آموزشی است.

برنامه زمان‌بندی آموزشی این بسته چگونه خواهد بود؟ 

براساس زمان‌بندی، کلاس‌های حضوری این بسته تا پایان پاییز سال جاری برگزار می‌شود و آموزش بخش آنلاین و آفلاین آن در طول سال مثل یک دانشکده برگزاری و تکرار خواهد شد.




مطالب مرتبط

با رویکرد پذیرش آثار بیشتر خارجی

زنجان، چشم انتظار برگزاری سومین جشنواره پانتومیم است
با رویکرد پذیرش آثار بیشتر خارجی

زنجان، چشم انتظار برگزاری سومین جشنواره پانتومیم است

دبیر جشنواره بین‌المللی پانتومیم اعلام کرد برنامه‌ریزی‌ها برای سومین دوره این رویداد تئاتری انجام شده و امید است شهر زنجان در مهر 1403، میزبان آثاری بیشتر از هنرمندان خارجی باشد.

|

دستاوردهای تئاتری اداره‌ کل هنرهای نمایشی در سال ۱۴۰۲

اجرای 5421 عنوان نمایش و احیای جشنواره‌های متوقف‌شده
دستاوردهای تئاتری اداره‌ کل هنرهای نمایشی در سال ۱۴۰۲

اجرای 5421 عنوان نمایش و احیای جشنواره‌های متوقف‌شده

سال گذشته ۵ هزار و ۴۲۱ عنوان نمایش روی صحنه رفت، این آمار رشد ۱۷ درصدی را نسبت به سال ۱۴۰۱نشان می‌دهد. تعداد دفعات اجرا و تعداد تماشاگران نیز به ترتیب ۴۷ و ۲۹ درصد رشد داشته‌اند.

|

اداره‌کل هنرهای نمایشی، حمله به کنسولگری ایران در سوریه را محکوم کرد

اداره‌کل هنرهای نمایشی، حمله به کنسولگری ایران در سوریه را محکوم کرد

اداره‌کل هنرهای نمایشی، حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق را محکوم کرد و این حرکت تروریستی را بیانگر ورشکستگی و سردرگمی اسرائیل غاصب پس از شکست حقیرانه در غزه دانست.

|

در گفت‌وگو با مدیرکل هنرهای مطرح شد

از تصویب سند تحول تا راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر
در گفت‌وگو با مدیرکل هنرهای مطرح شد

از تصویب سند تحول تا راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر

کاظم نظری، به مناسبت روز ملی هنر‌های نمایشی (هفتم فروردین)، ضمن توضیحاتی درباره سند تحول و راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر، اولویت‌های اداره کل هنر‌های نمایشی در سال جدید را تشریح کرد.

|

نظرات کاربران