در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با بازیگری که در کمدی و ملودرام، ستاره است

حبیب دهقان‌نسب: وقتی در اثری سراغ فرم محض می‌رویم از محتوا دور می‌شویم

حبیب دهقان‌نسب بازیگر پیشکسوت و شیرازی تئاتر، سینما و تلویزیون کشور، با تاکید بر این‌که هنرمندان باید در این حرفه حرفی برای گفتن داشته باشند، گفت باید به آگاه ساختن مخاطب توجه ویژه شود. این بازیگر باسابقه با بیان این‌که در یک اثر نمایشی فرم و محتوا در یک اثر مکمل هم هستند، گفت: از نظر من وقتی در اثری سراغ فرم محض می‌رویم از محتوا دور می‌شویم و شاید درک آن اجرا برای مخاطب سخت شود.

به گزارش ایران تئاتر، حبیب دهقان نسب بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون متولد ۱۷ تیر ۱۳۲۸ در شیراز است. او به خاطر عشق به بازیگری تحصیلات خود را در همین رشته انجام داد؛ او فارغ‌التحصیل بازیگری و کارگردانی تئاتر از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران است.

او که در سال ۱۳۴۶ فعالیت‌های هنری خود را آغاز کرده، بازی در نمایش‌های رادیو شیراز از سال۱۳۴۶ تا ۱۳۵۲ را تجربه کرد. او در نمایش‌های «بلبل سرگشته»، «سهروردی»، «عروسی»، «رویاهای رام‌نشده»، «میراث»، «آدم‌ها و آهوان»، «ابراهیم خلیل‌الله» ، «مضحکه شبیه قتل» و... ایفای نقش کرده است. در عرصه تصویر، اولین حضور او در سینما در فیلم «شرایط عینی» سال ۱۳۶6 اتفاق افتاداو در تلویزیون با سریال «در پناه تو» و در سینما با فیلم‌های «سفر به چزابه» و «نسل سوخته» مورد توجه مخاطبان و منتقدین قرار گرفتاز سریال‌های به‌یادماندنی دهقان‌نسب می‌توان به «مختارنامه»، «خانه سبز»، «خواب‌وبیدار»، «ولایت عشق»، «امام علی»، «در پناه تو» و... اشاره کرد.

حبیب دهقان‌نسب درباره حضور خود در آثار نمایشی و همه‌گیری کرونا در کشور گفت: «طبیعتاً در عرصه تئاتر و سینما باید برای حضور در یک اثر دعوت شویم، در این مدت که سایه کرونا روی کشور بوده است به علت نبود یک شرایط پایدار نتوانستم در اثری حضور پیدا کنم و الان که شرایط بهتری در کشور حاکم شده است، تئاتر و متنی که دوست داشته باشم، پیشنهاد نشده است

بازیگر نمایش «میراث» ادامه داد: «من زاده تئاتر هستم و از صحنه به قاب سینما و تلویزیون رفته‌ام، بیشترین فعالیت من در تئاتر بوده است و در این مدت که نتوانستم مانند گذشته روی صحنه حضور داشته باشم بسیار دلتنگ و بی‌قرار تئاتر بوده‌ام؛ تئاتر واقعاً برای ما هنرمندان عشق است و با توجه به شرایط اقتصادی خیلی از هنرمندان دلی روی صحنه حاضر می‌شود، البته همکارانی هستند که با دستمزدهای آن‌چنانی روی صحنه می‌روند

دهقان‌نسب درباره رسالت کار هنری گفت: «در هنر همیشه باید حرفی برای گفتن داشته باشیم، خصوصاً در تئاتر، چون در مقابل مخاطبان و تماشاگران حاضر در سالن هستیم و باید به آگاه ساختن مخاطب توجه داشته باشیم

او در ادامه از سبک اجرای نمایش در این روزها گفت: «اجرای نمایش خیلی متفاوت شده است، دیگر کارها دل‌چسب نیستند، از نظر من وقتی در اثری سراغ فرم محض می‌رویم از محتوا دور می‌شویم و شاید درک آن اجرا برای مخاطب سخت شود؛ البته فرم و محتوا در یک اثر مکمل هم هستند

دهقان‌نسب تاکید کرد: «در تئاتر، تلویزیون و سینما حرف اول را متن می‌زند، بعد کارگردان و گروه اجرایی که با آن‌ها چندین ماه همکاری و زندگی می‌کنیم و مانند یک خانواده باید همفکر، همسو و همراه باشیم.»

این هنرمند درباره اهمیت برخورداری از دانش و بینش هنری برای فعالیت هنری گفت: «به هنرمندان تازه‌وارد و هنرجویان تئاتر توصیه می‌کنم درس بخوانند و خودشان را باور کنند؛ کار بازیگری قرن‌ها وجود داشته است و قرن‌ها پس از این هم وجود خواهد داشت، اما اگر درس را کنار بگذارند یا مطالعه نداشته باشند ورود و حضور در این حرفه برایشان سخت و دشوار می‌شود

بازیگر سریال «مختارنامه» در پایان توصیه کرد: «خواندن جامعه‌شناسی، روانشناسی، رمان، داستان و نمایشنامه لازمه ورود به عرصه هنر است و برای روح انسان نیاز است تا با دانایی و علم به کاری که می‌خواهید انجام دهید آن را به سرانجام برسانید




مطالب مرتبط

در حاشیه جشنواره پارس مطرح شد

کاظم نظری: جشنواره‌های منطقه‌ای، دریچه‌ای برای ارزیابی تئاتر استان‌های کشور است
در حاشیه جشنواره پارس مطرح شد

کاظم نظری: جشنواره‌های منطقه‌ای، دریچه‌ای برای ارزیابی تئاتر استان‌های کشور است

مدیرکل هنرهای نمایشی کشور، با سفر به شیراز به منظور حضور در جشنواره تئاتر پارس، جشنواره‌های منطقه‌ای را، دریچه‌ای رو به هنرهای نمایشی در نقاط مختلف کشور دانست که از طریق آن، می‌توان به ارزیابی درست از فعالیت هنرمندان استانی رسید.

|

رضا فیاضی: حمایت کامل دولت از جشنواره‌های منطقه‌ای، هنرمندان را دلگرم می‌کند

رضا فیاضی: حمایت کامل دولت از جشنواره‌های منطقه‌ای، هنرمندان را دلگرم می‌کند

رضا فیاضی، بازیگر و کارگردان پیشکسوت تئاتر، ضمن تاکید بر اهمیت برگزاری جشنواره‌های‌ تئاتر منطقه‌ای، از لزوم تامین بودجه و حمایت صددرصدی دولت از این رویداد هنری برای دلگرمی هنرمندان سخن گفت.

|

گفت‌وگو با نادر شهسواری، پیشکسوت تئاتر فارس

توجه هنرمندان جشنواره‌های منطقه‌ای به مولفه‌های بومی و متون ایرانی را به فال نیک باید گرفت
گفت‌وگو با نادر شهسواری، پیشکسوت تئاتر فارس

توجه هنرمندان جشنواره‌های منطقه‌ای به مولفه‌های بومی و متون ایرانی را به فال نیک باید گرفت

نادر شهسواری، هنرمند پیشکسوت تئاتر استان فارس، تاکید کرد توجه هنرمندان به مولفه‌های بومی و متون ایرانی در جشنواره‌های منطقه‌ای کشور را باید به فال نیک گرفت. 

|

گفت‌وگو با داور بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر منطقه‌ای پارس

اصغر خلیلی: مواظب باشیم جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای، از مسیر اصلی خود منحرف نشوند
گفت‌وگو با داور بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر منطقه‌ای پارس

اصغر خلیلی: مواظب باشیم جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای، از مسیر اصلی خود منحرف نشوند

اصغر خلیلی، داور جشنواره تئاتر منطقه‌ای پارس، مهم‌ترین دلیل برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای را گردهم آمدن اهالی هنرهای نمایشی دانست و خواستار آن شد تا با تامین بودجه مناسب، این رویداد مهم از مسیر اصلی خود خارج نشود.

|

گفت‌و‌گو با کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای (پارس)

روح الله خدامی: تئاتر برگرفته از زندگی مردم است
گفت‌و‌گو با کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای (پارس)

روح الله خدامی: تئاتر برگرفته از زندگی مردم است

روح الله خدامی کارگردان نمایش «خن» که در جشنواره تئاتر منطقه‌ای (پارس) حضور دارد با طرح این موضوع که تئاتر برگرفته از زندگی مردم است، اثرش را نمایش دانست که با تفکر و احساسات جامعه نزدیک و نسبت به اقلیم خود متعهد است.

|

پای صحبت‌های کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای پارس

مهدی آشوغ: جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای، بهترین فرصت برای تجربه‌های تازه است
پای صحبت‌های کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای پارس

مهدی آشوغ: جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای، بهترین فرصت برای تجربه‌های تازه است

مهدی آشوغ، کارگردان خوزستانی نمایش «اول شخص مفرد» بر این باور است که جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای، بهترین فرصت برای ایجاد، ابداع و کشف دستور زبان، ظرفیت‌ها و‌‌ شیوه‌های نمایشی و در یک کلام، تجربه‌های تازه است.

|

نظرات کاربران