در حال بارگذاری ...

برگزاری رپرتوار نمایش‌های شادی‌آور به مدت 100 شب در خرمشهر

رحیم عبدالرحیم‌زاده: آئین پایانی دوازدهمین جشنواره ملی تئاتر مقاومت ـ فتح خرمشهر عصر روز گذشته در تالار خلیج فارس خرمشهر برگزار شد. به گزارش خبرنگار اعزامی سایت ایران تئاتر به آبادان، این آئین به شکل همزمان اختتامیه جشنواره و افتتاحیه رسمی تالار خلیج فارس بود.

این مراسم با حضور دکتر محمدحسین ایمانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین پارسایی رئیس مرکز هنرهای نمایشی، حجت‌الاسلام عباس بسی‌خاسته مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان و دبیر جشنواره دوازدهم تئاتر مقاومت ـ فتح خرمشهر، مهندس وحیدی معاون استانداری خوزستان و مطورزاده نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی و جمعی از هنرمندان برگزار شد.
در ابتدای مراسم حجت‌الاسلام عباس بسی‌خاسته طی سخنانی گفت:«این میثاقی است که با شهدا بسته‌ایم و از لطف شهدای خرمشهر سپاسگذاریم که ما را به فضای خرمشهر راه داده‌اند.»
وی در پایان سالن خلیج فارس را به هنرمندان خرمشهر تقدیم کرد.
سپس نمایش"هفت کودک یهودی" نوشته کاریل چرچیل و به کارگردانی مریم معترف درباره جنایات صهیونیست‌ها در غزه و فلسطین اشغالی اجرا شد.
در ادامه مراسم مهندس وحیدی معاون استانداری خوزستان طی سخنانی اظهار داشت:«خرمشهر دو بار در طول تاریخ، تقدس یافته است. 27 سال پیش در جریان فتح خرمشهر و 1200 سال پیش با قدوم ثامن‌الائمه. به هر حال انتقال این فرهنگ و بیان این حماسه‌ها جز با زبان هنر امکان‌پذیر نیست.»
سپس جوایز بخش نمایشنامه‌نویسی که توسط حسین فرخی، محمدامیر یاراحمدی و قدرت‌الله فتحی داوری شده بود، به پنج برگزیده این بخش اهدا شد و شهرام کرمی برای نمایشنامه"اتوبان سکوت"، سعید بهروزی برای نمایشنامه"اشک و آتش"، آرمان طیران برای نمایشنامه"در حال کندن پوست پیاز"، ابراهیم اطهری برای نمایشنامه"فرخنده" و محمدباقر نباتی‌مقدم برای نمایشنامه"ماه مهر از سال 60 " برای دریافت جوایز خود روی صحنه آمدند.
در این بخش سعید بهروزی جایزه خود را به منظور آبادانی خرمشهر به معاون استاندار اهدا کرد و از سوی استانداری این جایزه به خانواده شهید جهان‌آرا تقدیم و دو برابر مبلغ جایزه به سعید بهروزی اهدا شد.
سپس با پخش تصاویری از دو هنرمند فقید استان خوزستان بهمن عیوق و یوسف جوکار از خانواده‌های آنان تقدیر شد و پسر مرحوم عیوق و همسر مرحوم جوکار برای دریافت لوح سپاس و جایزه روی صحنه آمدند.
در ادامه از عبدالرضا حیاتی هنرمند پیشکسوت استان خوزستان در عرصه تئاتر دفاع مقدس تقدیر به عمل آمد.
حیاتی در هنگام دریافت جایزه طی سخنانی گفت:«من در شهری تقدیر می‌شوم که باید شهدای آن تقدیر شوند.»
همچنین در ادامه رییس مرکز هنرهای نمایشی به ایراد سخن پرداخت و گفت:«خوشحالم که جشنواره بزرگ مقاومت از استانی به منطقه‌ای و ملی تبدیل شده و اکنون رو به سوی بین‌المللی شدن دارد و همچنین خوشحالم که اکنون نسل جوان پاسدار ارزش‌های دفاع مقدس است.»
حسین پارسایی افزود:«اکنون 50 درصد امکانات تئاتر برای شهرستان‌ها هزینه می‌شود و تئاتر، دیگر در حصار پایتخت نیست و از پایتخت به اقصا نقاط کشور می‌رود.»
وی با اهدای جایزه از سوی دکتر محمدحسین ایمانی معاون هنری وزارت ارشاد و مرکز هنرهای نمایشی به حجت‌الاسلام بسی‌خاسته، از زحمات وی در برگزاری جشنواره تقدیر و تشکر کرد.
پارسایی همچنین به هنرمندان تئاتر خرمشهر مژده داد که 5 نمایش از گروه‌های خرمشهر برای اجرای عمومی در این شهرستان از سوی مرکز هنرهای نمایشی حمایت خواهند شد و افزود:« از 16 خرداد نیز به مدت 100 شب رپرتوار نمایش‌های شادی‌آور برای مردم خرمشهر در این شهر برپا خواهد شد.»
سپس علی نصیریان از اعضای هیأت داوران جشنواره پس از قرائت بیانیه هیأت داوران روی صحنه دعوت شد.
نصیریان در این بخش به پیشنهاد دکتر محمدرضا خاکی و محمد جمال‌پور از دیگر اعضای هیأت داوران به جای قرائت بیانیه به گفت‌وگویی صمیمانه با هنرمندان حاضر در جشنواره پرداخت و گفت:«همان گونه که این جنگ جنبه اعتقادی و آئینی داشت، جشنواره هم باید بدین گونه باشد و به شکوه و عظمتی که مقاومت و دفاع داشته، نزدیک شود.»
وی همچنین مشکل عمده آثار را نه در حوزه اجرایی، بلکه به متن مربوط دانست و افزود:«متن‌ها باید با تحقیق میدانی و خواندن کتاب‌های خاطرات آن دوران، حرف‌ها و تجربه‌ها را دنبال کنند و از آن‌ها الهام بگیرند. هر چند نمایشنامه زاده تخیل نویسنده است؛ اما بخشی از واقعیت باید در او رسوب کند و اثری را خلق کند که با تماشاگر ارتباط برقرار می‌کند.»
سپس آرای هیأت داوران جشنواره متشکل از علی نصیریان، محمدرضا خاکی و محمد جمال‌پور به شرح زیر قرائت شد.

 

بخش طراحی صحنه
لوح تقدیر و جایزه نقدی به علی آلبوعبادی برای نمایش"درخت سیب گناهکار نیست" از شهرستان ماهشهر
بخش موسیقی
 لوح تقدیر و جایزه نقدی به نمایش"شوچراغنه" مهدی حسنی از تربت حیدریه
دیپلم افتخار و تندیس و جایزه نقدی به مهرانگیز قلاوند و اردلان ظاهری برای نمایش"گلف" از مسجدسلیمان
بازیگری نوجوان
لوح تقدیر و جایزه نقدی به عباس نژادفرهانی بازیگر نمایش"هپروت، ملکوت، سکوت" از خرمشهر
لوح تقدیر و جایزه نقدی به سعید نژادفرهانی بازیگر نمایش"هپروت، ملکوت، سکوت" از خرمشهر
تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به سوده سعدایی برای نمایش"بچه آهوها گریه می‌کنند" از تهران
بازیگری زن
لوح تقدیر و جایزه نقدی به روناک قاسمی بازیگر نمایش"درخت سیب گناهکار نیست" از ماهشهر
لوح تقدیر و جایزه نقدی به زهرا مزرعه بازیگر نمایش"اشک و آتش" از اهواز
لوح تقدیر و جایزه نقدی به صفورا کاظمی بازیگر نمایش"دومینو" از تهران
لوح تقدیر و جایزه نقدی به راحیل رستمیان بازیگر نمایش"سایه روشن رویا" از تهران
بازیگر برگزیده این بخش، دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و جایزه نقدی به طور مشترک به بدرالسادات برنجانی بازیگر نمایش"اشک و آتش" از اهواز و نسیبه افرا بازیگر نمایش"گلف" از مسجدسلیمان
بازیگری مرد
لوح تقدیر و جایزه نقدی علی برجی بازیگر نمایش"دومینو" از تهران
لوح تقدیر و جایزه نقدی آرمین میرزایی بازیگر نمایش"درخت سیب گناهکار نیست" از ماهشهر
لوح تقدیر و جایزه نقدی محمد حسن‌زاده بازیگر نمایش"شوچراغنه" از تربت حیدریه
لوح تقدیر و جایزه نقدی فرهاد نژادفرهانی بازیگر نمایش"هپروت، ملکوت، سکوت" از خرمشهر
لوح تقدیر و جایزه نقدی حشمت‌الله قاسمی بازیگر نمایش"اشک و آتش" از اهواز
بازیگر برگزیده این بخش، دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و جایزه نقدی به طور مشترک به مرتضی شاه‌کرم بازیگر نمایش"هپروت، ملکوت، سکوت" از خرمشهر و علیرضا مهران بازیگر نمایش"دومینو" از تهران
بخش نمایشنامه‌نویسی
لوح تقدیر و جایزه نقدی به نعمت زمان‌پور نویسنده نمایشنامه"گلف" از مسجدسلیمان
هیأت داوران در این بخش هیچ برگزیده‌ای نداشت.
بخش کارگردانی
لوح تقدیر و جایزه نقدی به سعید آلبوعبادی کارگردان نمایش"درخت سیب گناهکار نیست" از ماهشهر
لوح تقدیر و جایزه نقدی نعمت زمان‌پور کارگردان نمایش"گلف" از مسجدسلیمان

دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و جایزه نقدی به کارگردان نمایش "هپروت، ملکوت، سکوت" فرهاد نژادفرهانی از خرمشهر
همچنین مرکز هنرهای نمایشی 3 اثر را برای اجرای عمومی در شهرستان خود به شرح زیر مورد حمایت قرار خواهد داد: "هپروت، ملکوت، سکوت" از خرمشهر، "گلف" از مسجد سلیمان و "درخت سیب گناهکار نیست" از ماهشهر.
همچنین نمایش"گلف" به کارگردانی نعمت زمانپور از مسجد سلیمان مشروط به ارتقای کیفیت اثر به دبیرخانه جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی می‌شود.
 


  آلبوم عکس مراسم اختتامیه جشنواره تئاتر مقاومت-فتح خرمشهر