در حال بارگذاری ...

چیزی جز عزت تئاتر ایران نمی‌خواهم

گردهمایی تجلیل از هنرمندان نمایشی استان تهران به مناسبت بزرگداشت روز جهانی تئاتر، عصر دیروز در تالار محراب برگزار شد. به گزارش سایت ایران تئاتر در این مراسم علی جعفری رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهر تهران بعد از قرائت پیام محمدحسین صفارهرندی وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی به ایراد سخن پرداخت.

وی گفت:« در ابتدای سال 88 برنامه‌ریزی‌هایی را با مرکز هنرهای نمایشی انجام دادیم و جناب حسین پارسایی هم قول همکاری به ما دادند. به همین دلیل به امید خدا سال خوبی را در حوزه تئاتر در پیش خواهیم داشت.»
وی افزود:« درست است که تئاتر خوب است و همه ما خواهان پیشرفت آن هستیم ولی نباید اقتصاد آن نادیده گرفته شود و امیدوارم تا حد زیادی بتواند روی پای خود بایستد.»
رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهر تهران در پایان با اشاره به عملی‌نشدن برخی تعهدات تالار در جشنواره سال گذشته، تصریح کرد:«انشاءالله با همکاری حسین پارسایی رییس مرکز هنرهای نمایشی به این تعهدات جامه عمل می‌پوشانیم؛ بدین ترتیب با برنامه‌ریزی‌های انجام شده افرادی که در سطح استان درخشیدند، می‌توانند در همین تالار اجرای عمومی داشته باشند.»
سپس پیام روز جهانی تئاتر توسط پوریا رحیمی از هنرمندان ساوجبلاغ قرائت شد و بعد از اجرای نقالی توسط محسن میرزاعلی، حسین پارسایی رئیس مرکز هنرهای نمایشی سخنان خود را ایراد کرد.
وی با خوشامدگویی به حاضران و هنرمندان‌ و ابراز خوشحالی از این که این مراسم در تالار محراب برگزار شده است، گفت:« در یک قیاس نسبی از زمان شکل‌گیری تئاتر دولتی و مرکز هنرهای نمایشی، تا الان که بیش از 25 سال از فعالیت مرکز می‌گذرد، تئاتر سیر صعودی خود را طی کرده و تا حد زیادی بر روی سایر هنرها تاثیر گذاشته‌ است. این پیشرفت‌ها مرهون خرد جمعی خانواده تئاتر است و به یک شخص خاص برنمی‌گردد.»
وی با اشاره به وجود نسلی از اهالی تئاتر که به عنوان چهره‌های ماندگار باعث توسعه تئاتر کشور می‌شوند، خاطر نشان کرد:«تئاتر از تالار سنگلج به چهار راه ولیعصر آمده و قدم به قدم رشد کرده و در حال حاضر کشور مملو از فضاهای فرهنگی است و این کمی بی‌انصافی است که ما این توفیقات رو به رشد را نبینیم و دائم تئاتر را با سایر حرفه‌ها که بیشتر به صنعت پهلو می‌زنند، مقایسه کنیم.»
حسین پارسایی با تاکید بر این‌که نباید توفیقات نیروهای جوان را نادیده گرفت، افزود:«نباید وضعیت دیروز تئاتر را از یاد ببریم. من به طور جدی از چند سال پیش حمایت خود را از درام‌نویسان آغاز کردم؛ تنها به این دلیل که افراد به استفاده از متون ایرانی به جای متون خارجی ترغیب شوند. از سال 86 تا الان کمبود تقاضا برای تولیدات خارجی حتی باعث نگرانی ما شده و این نشان‌دهنده این است که همه خواستار متون ایرانی هستند.»
رئیس مرکز هنرهای نمایشی در ادامه متذکر شد:«ما همگی در یک کاروان رو به رشد هستیم و من هم در یکی از واگن‌های کوچک این مجموعه سوار هستم. به شخصه منکر مشکلات در این حوزه نمی‌شوم، ولی نباید فقط کم وکاستی‌ها را دید. تئاتر ما براساس اصل سیاست فرهنگی، در حرکت است و من به عنوان عضو کوچکی از خانواده تئاتر می‌گویم که اگر کسی نمی‌تواند توقعات را برآورده کند، ین را نباید به حساب عدم توفیقات اهالی تئاتر گذاشت. در کجا به جای یک روز بزرگداشت روز جهانی تئاتر 30 روز جشن می‌گیرند و از هنرمندان تجلیل می‌کنند؟ ما نباید داشته‌هایمان را فراموش کنیم، چه بسا چهره‌های بزرگ و نامی که چون در حاشیه پایتخت قرار گرفته‌اند، دیده نمی‌شوند.»
وی همچنین گفت:«من خاک صحنه خورده‌ام و چیزی جز عزت تئاتر ایران نمی‌خواهم. اگر  مهره‌ای برای تئاتر و هنرهای نمایشی هستم، چیزی جز سربلندی و تحرک نمی‌خواهم و امروز هر چه بوده حرکت بوده نه توقف، توسعه بوده نه محدودکردن و اگر جایی به‌ آن چه که می‌خواستیم نرسیدیم به دلیل این بوده است که ورای امکانات موجود ماست.»
حسین پارسایی با بیان این ‌که من خود گاهی اوقات با مجهولاتی رو به رو هستم اضافه کرد:«چه دلیلی دارد که تئاتر و تئاتری‌ها بر علیه خود اقدام بکنند؟ ما متهم هستیم که در طول این چند سال فقط تئاتر دینی تولید کردیم این در صورتی است که تولید تئاتر دینی یک دوازدهم تولیدات تئاتری ما بوده است: من در طول مدت فعالیت خود از بیشترین حمایت و مهر و محبت هنرمندان و مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برخوردار بودم و هیچ وقت تذکری دریافت نکردم.»
وی در ادامه با اشاره به برخی اخبار درج شده در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها گفت:« این سیاه‌نمایی‌ها برای چیست؟ نقد کنید ولی به شیوه درست. منتقدان همیشه قابل احترام بوده و هستند ولی در کنار انتقادات خود به توفیقات هم اشاره کنید. من یک سهم از تئاتر هستم بنابراین همراه با هم می‌توانیم در پیشرفت تئاتر موثر باشیم. ‌می‌شنوم که عده‌ای حرف از تئاتر خصوصی می‌زنند. به اعتقاد من هر فردی می‌تواند تئاتر خصوصی مبتنی بر اقتصاد نوین پایه‌گذاری کند و در مجموعه تئاتر‌شهر به جای 30 شب اجرا، 60 شب اجرا داشته باشد. من یک سال است که قرارداد تیپ را پذیرفته‌ام ولی گاهی به گوشم می‌رسد که مرکز هنرهای نمایشی ای کاش قرارداد تیپ را می‌پذیرفت، در صورتی که من خیلی وقت است که این موضوع را پذیرفته‌ام.»
رئیس مرکز هنرهای نمایشی ضمن اشاره به این که در صدد چاپ کتاب جامعی تحت عنوان منشور عملکرد توفیقات تئاتر است، گفت:«همیشه ما را در شرایطی قرار داده‌اند که از ما جواب نه بشنوند وگرنه ما با کسی مشکلی نداریم.»
در ادامه مجری برنامه نام 10 نمایش را که قرار است در تالار محراب هر کدام به مدت 10 شب اجرا شوند ‌به شرح زیر اعلام کرد:
1- رویای شیشه‌ای(سعید حسن‌لو)، 2-  تیرباران(سامان ناصری)، 3- قهـقرا(علـیرضا خوش‌فکر)   4- من یک دقیقه بیشتر از تو عاشقم(امیرحسین شفیعی)، 5- بیدادگاه(کوروش خزائی) 6- عکس یادگاری(محمد نداف)، 7- ترکش(علی‌رضا استادی)، 8- بیوه‌های غمگین سالار جنگ(محمد عسگری)، 9- درختان(مهرداد کوروش‌نیا) و 10- مرآت(امین آبان).
سپس جعفر والی، حسین پارسایی، علی جعفری، حسین عاطفی و مریم معترف به منظور اهدای جوایز ‌روی صحنه حاضر شدند.
در بخش گروه‌های برگزیده تئاتر استان، تندیس اردیبهشت تئاتر، دو میلیون ریال وجه نقد و... اهدا شد به گروه تئاتر پویا به سرپرستی علیرضا استادی، گروه ساویار به سرپرستی کوروش خزائی و گروه بهمن به سرپرستی مهرداد کوروش‌نیا.
در بخش نفرات برگزیده و منتخبان پیشکسوتان، تندیس اردیبهشت تئاتر، یک میلیون ریال وجه نقد، لوح سپاس و کارت تماشای بانک اقتصاد نوین اهدا شد به:
محمد عسگری(کرج)، امین آبان(کرج)، مسعود ساکت‌اف، چیترا نادری(کرج)، حبیب‌الله دانش(اسلامشهر)، ستار وطنی(فیروزکوه)، سعید صفری(نظرآباد)، ندا ثابتی(شمیرانات)، علی نوروز قزوینی(دماوند)، محمد احمدی(پاکدشت)، محمد کوروش نیا(ساوجبلاغ)، سامان ناصری(رباط کریم)، حمیدرضا صفار(ری)، مهدی خموشی(ری)، الناز روشنی(ری)، پوریا رحیمی(ساوجبلاغ)، علی نوریان(ساوجبلاغ)، فردین نظری(ورامین)، محمدتقی رودگر(ورامین)، مصطفی تقی زاده(شهریار).
در پایان مراسم با خواندن قطعه شعری توسط امین تابان یاد و خاطره اسماعیل حیاتی مسئول امور هنری کرج گرامی داشته شد.
برای دیدن آلبوم اینجا را کلیک کنید.