در حال بارگذاری ...
دبیر سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان زنجان مطرح کرد

ایجاد شور و نشاط میان هنرمندان و مردم مهم‌ترین دستاورد جشنواره‌هاست

امرالله حسنی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان زنجان کم شدن استرس، ارتباط بیشتر هنرمندان با یکدیگر و ایجاد فضای شور و نشاط میان هنرمندان و مردم را از مهم‌ترین دستاوردهای جشنواره‌ها دانست.

حمیدرضا رستم‌خانی: به بهانه اتمام مهلت شرکت در سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان زنجان و برنامه‌ریزی برای انجام مقدمات برگزاری این رویداد، گفت‌وگویی با امرالله حسنی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان انجام‌ دادیم که در ادامه می‌خوانید.

وضعیت تئاتر استان زنجان را به لحاظ کمی و کیفی در مقایسه با دهه‌های گذشته چگونه می‌بینید؟

با توجه به شیوع بیماری کرونا، متأسفانه فعالیت‌های هنری تحت‌الشعاع این بیماری قرار گرفت و بالطبع تئاتر نیز از این قاعده مستثنا نبود. فعالیت نکردن گروه‌های نمایشی باعث افت کمیت و کیفیت وضعیت تئاتر استان شد که امیدواریم با تلاش‌های هنرمندان و حمایت‌های اداره کل بتوانیم وضعیت را به سال‌های قبل برگردانیم.

از نظر شما برگزاری دوره‌های آموزشی و ورکشاپ‌ها چه تأثیری در بالا بردن سطح کیفی آثار نمایشی دارد؟

قطعاً برگزاری دوره‌های آموزشی در ارتقای سطح معلومات مخاطبان اثرگذار خواهد بود. از این رو یکی از سیاست‌های اداره کل برگزاری کارگاه‌های آموزشی با حضور استادان برجسته کشوری و حتی حضور هنرمندان گروه‌های نمایشی در استان‌های هم‌جوار برای تبادل تجربیات است.

برگزاری رویدادهای هنری به‌ویژه جشنواره‌های تئاتر چه تأثیری در تغییر نگرش و بالا بردن سطح فرهنگی جامعه دارد؟

برگزاری جشنواره‌ها باعث ایجاد تعامل بین هنرمندان و همچنین ایجاد فضای رقابتی خواهد شد. قطعاً نقد و گفت‌وگو در خلال جشنواره‌ها در جهت ارتقای تجربیات و معلومات هنرمندان اثرگذار است. کم شدن استرس، ارتباط بیشتر هنرمندان با یکدیگر و ایجاد فضای شورونشاط بین هنرمندان و مردم از مهم‌ترین دستاوردهای هر جشنواره‌ای است.

به لحاظ محتوایی و اجرایی جشنواره امسال چه تفاوتی با سال‌های گذشته دارد؟

قطعاً بعد از شیوع بیماری کرونا و تعطیلی دوساله برنامه‌های هنری، شور و اشتیاق هنرمندان هنرهای نمایشی بیشتر بوده و این امر کار را برای متولیان سخت خواهد کرد

ازنظر شما تأثیرگذاری یک اثر نمایشی ارزشی چگونه است؟

شاید به‌جرئت بتوان گفت که تئاتر از مؤثرترین ابزارهایی هست که می‌توان به‌واسطه آن مفاهیم ارزشی و دینی را به راحتی به مخاطبین انتقال داد. قطعاً ما برای ارائه مبانی اصلی انقلاب به مردم، نیازمند هنرمندانی متعهد و فرهیخته در حوزه نمایش هستیم.

به‌منظور ایجاد نشاط اجتماعی، شادابی و امید به زندگی مطلوب چه توصیه‌ای به هنرمندان حوزه هنرهای نمایشی دارید؟

طبق فرمایش مقام معظم رهبری، اگر امید نباشد هیچ‌کدام از کارهای بزرگ انجام نمی‌گیرد. لذا برای ایجاد نشاط، شادابی و امید در جامعه بایستی هنرمندان عزیز ما با استفاده از ابزار هنر به‌خصوص در حوزه نمایش برای غلبه بر روحیه ناامیدی و یأس در مردم اقدامات لازم را به عمل‌آورند چراکه هدف سیاست تبلیغی و رسانه‌ای دشمن مأیوس کردن مردم از مسئولان و آینده است.

و در نهایت، چشم‌اندازی که برای تئاتر استان زنجان در نظر دارید چیست؟

با توجه به شناختی که از هنرمندان هنرهای نمایشی در استان زنجان دارم، قطعاً آینده این هنر از زنجان و شهرهای تابعه استان، پر از امید و پیشرفت خواهد بود.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با عضو هیئت انتخاب جشنواره تئاتر زنجان

حسین رحمانی‌زاده: شاهد گسست نسلی در تئاتر استان هستیم
گفت‌وگو با عضو هیئت انتخاب جشنواره تئاتر زنجان

حسین رحمانی‌زاده: شاهد گسست نسلی در تئاتر استان هستیم

حسین رحمانی‌زاده، عضو هیئت انتخاب جشنواره تئاتر استان زنجان، می‌گوید هنرمندان جوان و پیشکسوتان هنرهای نمایشی، ارتباط چندانی با هم ندارند و برای همین در تئاتر زنجان، گسست نسلی به وجود آمده است.

|

نظرات کاربران