در حال بارگذاری ...
دبیر سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان همدان مطرح کرد

کیانوش بهروزپور: سپردن مسئولیت به هنرمندان، تأثیر زیادی در برگزاری بهتر جشنواره‌ها دارد

کیانوش بهروزپور، دبیر سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان همدان با اشاره به همت و علاقه بالای هنرمندان جوان عرصه تئاتر با وجود همه سختی‌ها و مشکلات مالی، تاکید کرد: این اتفاق بسیار خوبی است که هنرمندان به‌طور مستقیم جشنواره‌ها را به‌ پیش ببرند، سپردن مسئولیت به هنرمندان و اعتماد به توانایی آنان تأثیرات زیادی در برگزاری هرچه بهتر این رویدادهای بزرگ دارد.

روح‌الله صالحی: برای اهالی تئاتر، پاییز بیشتر از آن‌که فصل عاشقانه‌ها باشد فصل جشنواره تئاتر استانی است. امسال برای دومین بار است که دبیر جشنواره تئاتر استان همدان از بین هنرمندان تئاتر برگزیده‌ شده تا با شناخت بهتری که از حال و هوای تئاتر استان دارد، زمینه کشف استعدادها و همراهی پیشکسوتان تئاتر فراهم شود. امسال کیانوش بهروزپور، کارگردان، بازیگر و رئیس فعلی انجمن هنرهای نمایشی استان با حکم مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان دبیر سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان همدان انتخاب شد؛ به همین بهانه با او به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

امسال برای دومین بار است که دبیر جشنواره تئاتر استانی از هنرمندان شاخص همدان انتخاب می‌شود؛ این روند را چطور ارزیابی می‌کنید؟

این اتفاق بسیار خوبی است که هنرمندان به‌طور مستقیم جشنواره‌ها را به‌پیش ببرند، سپردن مسئولیت به هنرمندان و اعتماد به توانایی آنان تأثیرات زیادی در برگزاری هرچه بهتر جشنواره‌ها دارد، سال پیش استاد کبودرآهنگی با جدیت و تمام توان وارد کار شدند و به نظر بنده موفق هم بودند، البته حمایت‌های مالی و معنوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان بسیار چشمگیر بوده و هست، امیدوارم این روند ادامه پیدا کند.

 پیش‌بینی شما از استقبال گروه‌های متقاضی شرکت در جشنواره چیست؟

تا زمان ارسال آثار فرصت زیادی باقی‌مانده است اما امیدوارم امسال هم از استقبال خوب هنرمندان عزیز استان مواجه شویم و ازآنجایی‌که تنها راه حضور در جشنواره ثبت‌نام به‌صورت اینترنتی است هنرمندان متقاضی می‌بایست مراحل ثبت‌نام را در درگاه تئاتر همدان ثبت کنند.

برای جشنواره امسال تئاتر استان چه برنامه‌های خاصی پیش‌بینی کرده‌اید؟

برنامه خاص، مستلزم بودجه خاص است؛ اگر پول باشد خیلی برنامه‌های جنبی و مؤثری را می‌توان پیش‌بینی کرد، متأسفانه باید بگویم تا امروز کمک‌هزینه اندک برگزاری جشنواره استانی سال قبل هنوز از سوی انجمن هنرهای نمایشی کشور پرداخت‌ نشده است؛ و همین نکته باعث ایجاد چالش برای جشنواره‌های استانی شده است چراکه احساس می‌شود که تئاتر استان‌ها دستخوش تصمیمات سلیقه‌ای دوستان انجمن مرکز شده است و ضروری است که برنامه‌ای روشن و عملیاتی برای دست‌یابی به توسعه تئاتر استان‌ها تدوین شود.

ازنظر شما برگزاری دوره‌های آموزشی و کارگاه آموزشی‌ها چه تأثیری در بالا بردن سطح کیفی آثار نمایشی دارد؟

اگر مربی کارگاه آموزشی از استادان نامی در حوزه‌های مختلف و شاخه‌های مختلف هنر نمایش باشند بسیار پربار و مفید به حال هنرمندان جوان و حتی باتجربه‌ها خواهد بود، ما در همه حال محتاج آموختن هستیم و جشنواره فرصت مناسبی است برای فراهم ساختن این بستر، اما با توجه به فشرده بودن زمان برگزاری جشنواره و اجراهای صبح و عصر و زمان کم در روزهای پاییزی ممکن است جایی برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی باقی نگذارد، بااین‌حال در فکر آن هستیم.

وضعیت تئاتر استان  را به لحاظ کمی و کیفی در مقایسه با دهه‌های گذشته چگونه می‌بینید؟

شرایط در مجموع قابل‌ مقایسه نیست؛ به لحاظ کمی که قطعاً قابل مقایسه نیست، امیدوارم به لحاظ کیفی هم تغییر زیادی به وجود بیاید.

ازآنجایی‌که شما رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان هم هستید چشم‌انداز  تئاتر استان همدان را چه طور ارزیابی می‌کنید؟

در چشم‌اندازی اجمالی باید سپاسگزار هنرمندان عزیز جوان باشیم که ثابت کردند با علاقه و همت بالایی پای کار هستند با وجود همه سختی‌ها و دشواری‌هایی که در این راه ازنظر مالی وجود دارد، مسیر را ادامه می‌دهند و امیدوارم سطح هنرشان و انتظارات را ارتفاع دهند تا در کیفیت تولیدات نمایشی هم حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشند؛ ان‌شاءالله.

 




نظرات کاربران