در حال بارگذاری ...
کارگردان نمایش «چوپان و چوب جادویی» مطرح کرد

محمدحسین داداش‌نیا: ما شغل دیگری نداریم؛ تئاتر شغل اصلی ماست

محمدحسین داداش‌نیا بازیگر، نویسنده و کارگردان نمایش «چوپان و چوب جادویی» که در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است، گفت: در حال حاضر تلاش ما برای زنده ماندن تئاتر و نفس کشیدن آن است چون شغل دیگری نداریم و تئاتر شغل اصلی ماست.

به گزارش ایران تئاتر، محمدحسین داداش‌نیا بازیگر، نویسنده و کارگردان تئاتر این روزها با نمایش «چوپان و چوب جادویی» در سالن شماره پردیس تئاتر شهرزاد میزبان مخاطبان کودک و نوجوان است.

نمایش‌های «بپر شماره دو»، «زی زی و زو زو»، «تارهای هارمونی شده»، «ماجرای آقا ماهه و خورشید خانم» و... آثاری هستند که این کارگردان روی صحنه برده است.

محمدحسین داداش‌نیا درباره اجرای نمایش «چوپان و چوب جادویی» در این روزها به خبرنگار ایران تئاتر گفت: « قبل از اینکه این شرایط در جامعه پیش‌ آید در فرهنگسرای فردوس با این اجرا میزبان مخاطبان بودیم که خدراشکر از استقبال بسیار خوبی بهره‌مند شدیم.»

این کارگردان ادامه داد: «تماس‌های مکرری از علاقه‌مندان به تئاتر کودک و نوجوان و خانواده‌های بچه‌ها با ما گرفته شد و نیاز مخاطب یعنی تفریح برای کودکان حس شد. تصمیم بر این گرفتیم تا نمایش «چوپان و چوب جادویی» را در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه ببریم.»

داداش‌نیا درباره صحبت‌های همکاران و بعضی از دوستان خود نسبت به اجرا نرفتن در این شرایط گفت: «خیلی از همکاران و اطرافیان به ما گفتند که چرا تئاتر کار می‌کنید در شرایط فعلی! از نظر من کودکان نیازمند تفریح و سرگرمی دارند و نباید خوشحالی و حال خوب را از آنان گرفت.»

در حال حاضر تلاش ما برای زنده ماندن تئاتر و نفس کشیدن آن است

او ادامه داد: «شرایط کرونا را ما گذراندیم و حتی در آن دوران پیک بیماری تلاش داشتیم تا چراغ تئاتر و صحنه نمایش روشن بماند؛ در حال حاضر هم تلاش ما برای زنده ماندن تئاتر و نفس کشیدن آن است. من عقیده دارم همان‌طور که شغل‌های دیگر غذای جسم‌مان را تامین می‌کند غذای روح‌مان هم از طریق تئاتر باید تامین شود. هر کسی با هر عقیده و تفکر نظراتش محترم، ولی تئاتر محفلی برای آگاهی و گفتمان است.»

این کارگردان فعال در حوزه کودک و نوجوان از اجراهای آنلاین خود در شرایط کرونا برای روشن ماندن چراغ تئاتر گفت: «من و گروه نمایشی‌ام در دوران کرونا با تئاتر آنلاین به صورت کلیپ و یا لایو سعی بر خوشحالی مخاطب کودک و زنده نگه داشتن تئاتر در دوران وجود یک بیماری سیاه بودیم که خداراشکر حتی از کشورهای خارجی هم از اجراهای آنلاین ما استقبال شد.»

داداش‌نیا درباره اجرای این نمایش کودک گفت: «سه ماه می‌شود که در حال تمرین نمایش «چوپان و چوب جادویی» بودیم و اگر روی صحنه نمی‌رفتیم شرایط برایمان سخت می‌شد. ما شغل دیگری نداریم تئاتر شغل اصلی ماست. نمایش «چوپان و چوب جادویی» از سال 1396 نوشته شده است، این نمایش را ما در سالن‌های مختلف باز تولید و اجرا کردیم برای کودکان و نوجوانان. از سال 1398 این نمایش را در ایروان اجرا کردیم و با استقبال ایرانیان در ایروان مواجه شدیم و تصمیم گرفتیم مجدد در ایران خودمان هم اجرا برویم.»

                                                                                       

این کارگردان و نویسنده از موضوع مهم نمایشنامه خود که به اجرا رسیده است، می‌گوید: «مهم‌ترین مسئله در نمایشنامه «چوپان و چوب جادویی» جمع خانواده است و سعی بر این داشتم تا به کودکان نشان دهیم نباید از خانواده خود دور شوند و حضور گرگ در نمایش تمثیلی از اتفاقات بد و خلاف در جامعه است.»

هر هنرمندی باید یک کار کودک کرده باشد تا این دنیای کودکانه و باور پذیری مخاطب را حس کند و برایش درک مخاطب تبدیل به دغدغه شود

کارگردان نمایش «چوپان و چوب جادویی» از دلیل فعالیت خود در حوزه کودک می‌گوید: «دلیل اینکه بیشتر در تئاتر کودک فعالیت دارم این است که مخاطب ما بسیار حساس است و بسیار برای من و گروه مهم بود تا کاری بسازیم که کودکان هم آموزش ببینند هم برایشان باعث خوشحالی و مفرح باشد. کودکان باید باور کنند و اگر شما را باور نکنند با شکست مواجه خواهیم شد که خداراشکر کودکان و نوجوانان ما و اجرایمان را باور کردند و به خوبی با آن ارتباط برقرار کردند. از نظر من هر هنرمندی باید یک کار کودک کرده باشد تا این دنیای کودکانه و باور پذیری مخاطب را حس کند و برایش درک مخاطب تبدیل به دغدغه شود.»

این فعال حوزه کودک و نوجوان از حمایت‌ها در این روزهای تئاتر گفت: «درباره حمایت‌های اداره کل هنرهای نمایشی و آقای کاظم نظری باید بگویم که جلساتی با مدیرکل محترم داشته‌ایم و دیدگاه ایشان را نسبت به تئاتر کودک بسیار دوست داشته‌ام و حمایت‌های مالی هم که مسئله‌ای کلیشه‌ای شده و به نظر من باید در این شرایط  که هنرمندان اجرا روی صحنه می‌برند و امکان دارد استقبال مخاطب کم باشد، باید کمک‌هزینه حمایتی به گروه‌ها داده شود. تماشاخانه شهرزاد چند ماه می‌شود که توجه ویژه‌ای به تئاتر کودک و نوجوان دارد و به رونق این تئاتر برای گروه سنی کودک کمک می‌کنند.»

محمدحسین داداش‌نیا در پایان از تبلیغات تئاتر در فضای فعلی جامعه و در دسترس نبودن رسانه‌ برای تبلیغات می‌گوید: «تبلیغات تئاتر در این شرایط در دسترس نبودن فضای مجازی و دسترسی نداشتن به پیام‌رسان‌ها بسیار برای ما دشوار شده است و تنها راه تبلیغات سایت‌های خبری و تماس با مخاطبان اجراهای گذشته است. پخش تراکت را هم امتحان کردیم و سعی بر این داریم هر راهی را که وجود دارد، امتحان کنیم. بسیار ممنونیم از خانواده‌ها که در اجرای این نمایش به ما کمک کردند. ما از مدارس و مهدهای کودک دعوت می‌کنیم تا کودکان را به تئاتر بیاورند و چراغ تئاتر را روشن نگه‌ دارند، از نظر من مدارس و آموزش و پرورش باید با اداره کل هنرهای نمایشی تعامل‌شان را بیشتر کنند تا تئاتر کودک بیش از پیش رونق بگیرد.»

محمدحسین ‌داداش ‌نیا، زهرا غلامی (شکیبا)، مریم اسکندری، ارمغان احمدی بازیگران این اثر و مریم اسکندری (دستیار کارگردان، طراح گریم و طراح صحنه)، علی حسنی (طراح لباس)، مهناز اینانلو (نور و صدا) و گروه هنری شاپرک‌های شادی دیگر عوامل این نمایش کودک هستند.

نمایش «چوپان و چوب جادویی» تا 27 آبان در سالن شماره 3 پردیس تئاتر شهرزاد ساعت 17 میزبان مخاطبان و علاقه‌مندان تئاتر کودک و نوجوان خواهد بود.

علاقه‌مندان به این اثر نمایشی می‌توانند با مراجعه به سایت تیوال بلیت این نمایش را تهیه کنند.

گفت‌وگو: علی کیهانی




مطالب مرتبط

تئاتر در سالی که گذشت؛ چالش‌هایی که به امید رسید

تئاتر در سالی که گذشت؛ چالش‌هایی که به امید رسید

تئاتر در سالی که گذشت شرایط رو به بهبودی را تجربه کرد و از مشکلاتی که در دوران کرونا برایش ایجاد شده بود، دور شد. در این راستا، به‌نظر باید سال آینده را روزهای بسیار خوب و شکوفا تئاتر کشور دانست.

|

مسابقه نمایشنامه‌خوانی و نمایشنامه‌نویسی برای کودکان و نوجوانان

فراخوان رویداد نمایشی توکا منتشر شد
مسابقه نمایشنامه‌خوانی و نمایشنامه‌نویسی برای کودکان و نوجوانان

فراخوان رویداد نمایشی توکا منتشر شد

فراخوان نمایشنامه‌خوانی و نمایشنامه‌نویسی برای کودکان و نوجوانان به همت مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری و کانون تئاتر کودک و نوجوان خانه تئاتر، رویداد توکا برگزار می‌شود.

|

عضو شورای انتخاب بخش تئاتر خیابانی جشنواره کودک و نوجوان:

آثار هنرمندان شهرستانی مرا شگفت‌زده کرد
عضو شورای انتخاب بخش تئاتر خیابانی جشنواره کودک و نوجوان:

آثار هنرمندان شهرستانی مرا شگفت‌زده کرد

عضو شورای انتخاب بخش تئاتر خیابانی جشنواره کودک و نوجوان یکی از ویژگی‌های مهم جشنواره را حضور پررنگ هنرمندان شهرستانی عنوان کرد و گفت آثار آن‌ها مرا شگفت‌زده کرد، به‌شدت پیشرفت کرده‌اند؛ مشخص است مطالعه می‌کنند و برای تئاترشان وقت می‌گذارند.

|

حمید گلی مطرح کرد

فاصله خودمان را با کودکان و نوجوانان کوتاه‌تر کنیم
حمید گلی مطرح کرد

فاصله خودمان را با کودکان و نوجوانان کوتاه‌تر کنیم

حمید گلی عضو شورای انتخاب بخش تئاتر نوجوان بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان می‌گوید یکی از فاکتورهای مهم در ارتباط با تولید اثر برای کودکان این است که فاصله خودمان را با کودکان و نوجوانان کوتاه‌تر کنیم و به آن‌ها نزدیک‌تر شویم تا اثری که تولید می‌شود ...

|

مدیرکل هنرهای نمایشی از  دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی قدردانی کرد

مدیرکل هنرهای نمایشی از دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی قدردانی کرد

مدیرکل هنرهای نمایشی در پاسخ به پیام دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نوشت پیام پر از مهر و محبت تان برای خانواده نجیب و ارزشمند تئاتر نه تنها ایجاد انگیزه دوچندان و مضاعف در آغاز سال جدید شد بلکه مهر تایید آن شورا به عنوان مرجع عالی سیاستگذاری، تصمیم‌گیری و هدایت امور فرهنگی در ...

|

نظرات کاربران