در حال بارگذاری ...
صمد رحیمی مطرح کرد

حضور چشمگیر هنرمندان جوان و خلاق در جشنواره تئاتر استان گلستان

صمد رحیمی، جوان بودن هنرمندان و به صحنه رفتن نمایشنامه‌های نویسندگان بومی را، از مهم‌ترین ویژگی‌های سی و سومین جشنواره تئاتر استان گلستان برشمرد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در گلستان، از دیروز (چهارشنبه 25 آبان)، چراغ فعالیت جشنواره‌های تئاتر استانی 1401 روشن شده است و استان گلستان هم از ۲۸ آبان تا یکم آذر، میزبان این رویداد نمایشی خواهد بود.

دبیر سی و سومین جشنواره تئاتر استان گلستان، صمد رحیمی است که سابقه‌ای طولانی در حوزه‌های نویسندگی، کارگردانی و بازیگری دارد و دانش‌آموخته کارشناسی ارشد کارگردانی نمایش است.

با این هنرمند که در حال حاضر، مسئول واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری و مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی استان گلستان است، به گفت‌وگو نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

از اوضاع جشنواره برایمان بگویید؟ آیا شرایط برای برگزاری یک جشنواره مطلوب مهیاست؟

شرایط برگزاری جشنواره امسال با ادوار گذشته متفاوت است؛ برخی از هنرمندان به دلایل متفاوت گلایه‌مند هستند و از حضور در جشنواره امتناع کردند و از طرفی آن‌طور که انتظار می‌رود از سوی نهادهای فرهنگی نسبت به چنین رویدادی، حمایت جدی صورت نمی‌گیرد اما باوجود این موارد، پس از مذاکرات شفاهی، بخش اعظمی از هنرمندان تئاتر استان پای‌کار آمدند و متقاضی حضور در جشنواره شدند و امیدواریم این اقدام از سوی مسئولین محترم ادارات و نهادهای فرهنگی استان موردتوجه ویژه قرار گیرد و حمایت‌هایشان را از گروه‌های شرکت‌کننده دریغ نفرمایند

روند برگزاری این رویداد چگونه است و چند اثر متقاضی حضور در جشنواره سی و سوم شدند؟

طبق معمول هرسال، یک آیین‌نامه از مرکز برای استان‌ها ارسال می‌شود که از این طریق سیاست‌های کلی جشنواره ابلاغ می‌‌شود. در ادامه، شورای سیاست‌گذاری جشنواره متشکل از مدیرکل، معاون هنری، رئیس انجمن، دو پیشکسوت تئاتر و یکی از اعضای هیئت‌مدیره انجمن شکل می‌گیرد. طبق آیین‌نامه، رئیس انجمن گزینه خود را برای دبیری این رویداد به شورا اعلام می‌کند و در آنجا بررسی می‌شود و پس از معرفی دبیر و تائید شورا، دبیر اقدام به تشکیل دبیرخانه کرده و آغاز به کار می‌‌کند. در تاریخ ۲۵ مرداد فرخوان این دوره را منتشر کردیم و تا ۲۵ مهر تعداد ۲۱ اثر از شهرستان‌های بندر گز، کردکوی، گرگان، علی‌آباد و آزادشهر از طریق سایت گلستان تئاتر ثبت‌نام اولیه نموده و جهت حضور در سی و سومین جشنواره تئاتر گلستان اعلام آمادگی کردند که از بین آن‌ها پس از بررسی توسط هیئت انتخاب، ۸ اثر به دبیرخانه جهت حضور در مرحله نهایی معرفی شدند.

شما به‌عنوان دبیر، سطح کیفی این دوره را چطور ارزیابی می‌کنید؟

تئاتر یک فعالیت زنده است که در فرایند تولید و تمرین تا اجرا همچنان دستخوش تغییرات و تلاش برای تکمیل اهداف مؤلف است و درست زمانی که اثر به اجرا درمی‌آید می‌توان آن را قضاوت کرد اما با نگاهی کلی به آثار راه‌یافته به مرحله نهایی می‌توان جشنواره متنوع و خلاقی را پیش‌بینی کرد. میانگین سنی نویسندگان و کارگردانان این دوره بسیار جوان است ‌که امیدواریم این امر باعث نوآوری و خلاقیت بیشتر در آثار شود. نکته قابل‌توجه دیگر در این دوره این است که ۶ اثر از ۸ نمایش راه‌یافته به سی و سومین جشنواره تئاتر استان گلستان به قلم نویسندگان بومی به نگارش درآمده که این امر، اتفاق خوشایندی است و می‌توان به آن امیدوار بود.

به هیئت انتخاب اشاره کردید، لطفاً اعضای این هیئت را برایمان معرفی کنید و بفرمایید در انتخاب این افراد به چه مواردی توجه شده است؟

در مورد اعضای هیئت انتخاب آثار به چند مورد مهم توجه شده از قبیل داشتن تخصص و تجربه، داشتن انصاف و دوری کردن از قضاوت اشخاص و توجه به کیفیت آثار و مهتر از همه انتخاب افرادی که با شرکت‌کننده‌ها ارتباط کاری نداشته باشند که از سوءتعبیرها جلوگیری شود. در این مورد پس از مشورت با سرپرستان گروه‌های نمایشی و اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره و همچنین اعضای هیئت‌مدیره انجمن نمایش استان، حسین خدادی، علی‌اصغر نادعلی و حسین فدایی به‌عنوان اعضای هیئت انتخاب و محمدرضا صمیمی به‌عنوان ناظر داوری منصوب شدند.

داورهای مرحله نهایی چطور؟ مشخص‌شده چه کسانی هستند؟

چند گزینه موردبررسی قرارگرفته است اما هنوز موارد قطعی نشده‌اند که به‌محض نهایی شدن به جامعه فرهیخته تئاتر گلستان معرفی خواهند شد.

در دوره پیشین دو بخش به جشنواره اضافه کرده بودید، آیا امسال هم بخش‌هایی غیر از بخش اصلی داریم؟ 

همان‌طور که گفتید سال گذشته به پیشنهاد دبیر و با موافقت انجمن دو بخش به جشنواره اضافه شد اما با توجه به اهمیت بخش اصلی و عدم توانایی مالی مکفی آن دو بخش به‌اندازه‌ای که انتظار می‌رفت به نتیجه مطلوب و مورد هدف نرسید به همین دلیل امسال جشنواره تنها در یک بخش صحنه‌ای و به‌صورت رقابتی برگزار خواهد شد و بخش‌های تئاتر کوتاه و بخش ویژه آموزشگاه‌ها در قالب یک جشنواره مجزا در دست برنامه‌ریزی است که امیدواریم تا قبل از پایان سال جاری فراخوان آن منتشر شود و در نیمه اول سال آینده به مرحله اجرا برسد

تاریخ دقیق برگزاری جشنواره و جدول اجراها چه زمانی اعلام می‌شود؟ 

تاریخ برگزاری جشنواره از ۲۸ آبان تا ۱ آذر ۱۴۰۱ در مجموعه تئاتر شهر گرگان (تالار فخرالدین اسعد گرگانی) برگزار می‌شود و جدول اجراها نیز به‌زودی منتشر خواهد شد.

 




مطالب مرتبط

جشنواره تئاتر استان گلستان برگزیدگان خود را شناخت

جشنواره تئاتر استان گلستان برگزیدگان خود را شناخت

آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره تئاتر استان گلستان، پنجشنبه دوم آذر ۱۴۰۲ در تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزار شد و با نظر هیئت‌داوران و بدون اولویت، نمایش‌های «بی‌هوده» از گرگان، «پینو» از علی‌آباد کتول و «کیلومتر ۹۴۴» از گرگان در بخش صحنه‌ای و نمایش‌های «میم» از ...

|

دستاوردهای تئاتری اداره‌ کل هنرهای نمایشی در سال ۱۴۰۲

اجرای 5421 عنوان نمایش و احیای جشنواره‌های متوقف‌شده
دستاوردهای تئاتری اداره‌ کل هنرهای نمایشی در سال ۱۴۰۲

اجرای 5421 عنوان نمایش و احیای جشنواره‌های متوقف‌شده

سال گذشته ۵ هزار و ۴۲۱ عنوان نمایش روی صحنه رفت، این آمار رشد ۱۷ درصدی را نسبت به سال ۱۴۰۱نشان می‌دهد. تعداد دفعات اجرا و تعداد تماشاگران نیز به ترتیب ۴۷ و ۲۹ درصد رشد داشته‌اند.

|

در نشست خبری جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) مطرح شد

صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی به دیگر کشورها
در نشست خبری جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) مطرح شد

صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی به دیگر کشورها

اتابک نادری، در نشست خبری بخش هنرهای نمایشی جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع)، تاکید کرد این رویداد با خروج از کلیشه‌ها، می‌تواند در راه صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی به دیگر کشورها گام بردارد.

|

نیاز اسماعیل‌پور، کارگردان «رقص فراموشی» مطرح کرد

اجرایی درباره حرف نزدن و عمل کردن
نیاز اسماعیل‌پور، کارگردان «رقص فراموشی» مطرح کرد

اجرایی درباره حرف نزدن و عمل کردن

نیاز اسماعیل‌پور، کارگردان و نویسنده «رقص فراموشی»، این نمایش را اثری درباره حرف نزدن و عمل کردن معرفی می‌کند؛ آن‌هم در روزگاری که جامعه بیش از هر حرفی، به قدم برداشتن نیاز دارد و هر قدمی هرچقدر هم که کوچک باشد، راهی به سوی جلو خواهد بود.

|

در سالروز درگذشت هنرمند پیشکسوت سیاه‌بازی

نمایش «شاماران» به سعدی افشار تقدیم شد
در سالروز درگذشت هنرمند پیشکسوت سیاه‌بازی

نمایش «شاماران» به سعدی افشار تقدیم شد

اجرای پنج شنبه شب نمایش «شاماران» که مصادف با 30 اردیبهشت سالگرد درگذشت زنده یاد سعدی افشار بود، به این هنرمند تقدیم شد و محمدرضا خاکی در حاشیه این اجرا، نمایش امروز کشور را وامدار هنرمندانی چون سعدی افشار دانست.

|

در نشست خبری نمایش «روال عادی» مطرح شد

مجید مجیدی: وظیفه ماست که از تئاتر حمایت کنیم
در نشست خبری نمایش «روال عادی» مطرح شد

مجید مجیدی: وظیفه ماست که از تئاتر حمایت کنیم

مجید مجیدی کارگردان مطرح سینما در مراسم رونمایی از پوستر و نشست خبری نمایش «روال عادی» گفت وظیفه ما این است که از تئاتر حمایت کنیم. ما به تئاتر مدیون هستیم و حمایت امروز ما از تئاتر به نوعی خمس و زکاتی است که باید پرداخته شود. ما در دهه ۶۰ از تئاتر کوچ کردیم و به سینما رفتیم.

|

نظرات کاربران