در حال بارگذاری ...
عضو هیئت انتخاب سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان مازندران عنوان کرد

حمید برزگر: هدف برگزاری جشنواره تئاتر استانی پرداختن به تولیدات یک ساله تئاتر است

هیئت انتخاب سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان مازندران می‌گوید: نمایش‌هایی که این دوره به جشنواره راه پیداکرده‌اند همه توان و پتانسیل استان نیست، تأثیر سه‌ساله کرونا و تعطیلی‌هایی که همه اتفاقات هنری را تحت تأثیر خود قرارداد، تئاتر را نیز از این قاعده مستثنا نکرد؛ اما به‌هرحال نیت و هدف برگزاری جشنواره تئاتر استانی پرداختن به تولیدات یک‌ساله تئاتر است و در نگاه فنی و مرور آثار تولیدی امسال توسط کارگردانان جشنواره به‌خصوص نسل جدید و پویای استان و تنوع موضوعی که در بیشتر آثار مشاهده می‌شود، نویدبخش فضای جدیدی در تولیدات تئاتر استان است.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در مازندران، حمیدرضا برزگر ضمن بیان این مطلب که قبل از تجزیه و تحلیل یک اثر نمایشی، باید ببینیم که گروه اجرایی چه روندی را در پیش‌تولید طی کرده است، گفت: «اقتصاد در تئاتر غالب بر همه جنبه‌های هنری و تکنیکی شده و قبل از ارزیابی همه پارامترهای اصلی یک نمایش، نباید فراموش کرد که تولید تئاتر حرفه‌ای با رعایت همه استانداردها نیازمند پیش‌تولید مناسب و حمایت مالی است».

او افزود: «مقوله حمایت مالی و کمک‌هزینه‌های یک اثر نمایشی حرفه‌ای هم بی‌شک جز لاینفک تولید است که قبل‌تر از اینکه بخواهیم آثار را مورد ارزیابی فنی قرار دهیم باید ببینیم آیا گروه اجرایی و تولیدی، از پیش‌تولید مناسبی برخوردار است و از پس هزینه‌های تولید اثر برمی‌آید یا نه و در ادامه به عنصرهای اصلی نویسندگی و کارگردانی و بازیگری کارها بپردازیم. جزئیاتی چون طراحی لباس، طراحی گریم، طراحی صحنه، موسیقی مناسب و همه هزینه‌های جانبی دیگر است که به تئاتر معنا می‌دهد. تئاتر یک هنر گروهی است و به‌تنهایی (به‌جز استثناهایی) معنا پیدا نمی‌کند. شاید یک هنرمند چیره‌دست تجسمی با یک بوم و مقداری رنگ‌روغن بتواند یک اثر درخور و شایسته را خلق کند اما درباره تئاتر این‌گونه نیست.»

عضو هیئت انتخاب سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان مازندران گفت: «آرزومندم همه هنرمندان که در عرصه هنرهای نمایشی قلم می‌زنند و به تولید اثر نمایشی می‌پردازند به مقوله آموزش و شناخت فرهنگ بومی جغرافیایی منطقه خود و در مرحله وسیع‌تر مطالعه در حوزه‌های اجتماعی و روانشناسی و فلسفی جامعه بپردازند تا نمایش‌هایی تولید شود که همه استانداردهای یک اثر مطلوب را دارا باشد.»

او ادامه داد: «نگاه فنی و مرور آثار تولیدی امسال توسط کارگردانان جشنواره به‌خصوص نسل جدید و پویای استان و تنوع موضوعی که در بیشتر آثار مشاهده می‌شود، نویدبخش فضای جدیدی در تولیدات تئاتر استان است.»

این هنرمند افزود: «متونی که توسط نویسندگان بومی تولیدشده با همه کمیت و کیفیت‌های موجود و همین‌طور نگاه نوآورانه آثار و تنوع موضوعی، امیدبخش و نویددهنده تئاترهایی درخور و شایسته است که باید این روند ادامه پیدا کند تا خود آثار نیز در جشنواره‌ها و اجراهای عموم در مواجهه با مخاطب مسیر پویایی‌اش به شکل درست پیدا کند و چراغ تئاتر و صحنه پیوسته و همواره روشن بماند.»

حمیدرضا برزگر در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: «با نگاهی اجمالی به کلیت آثار ارائه‌شده به جشنواره تئاتر استان مازندران و تحلیل ساختاری آثار تولیدشده، اگر حتی پیگیر و مخاطب حرفه‌ای تئاتر هم نباشی متوجه می‌شوی، نمایش‌هایی که این دوره به جشنواره راه پیداکرده‌اند همه توان و پتانسیل استان نیست، تأثیر سه‌ساله کرونا و تعطیلی‌هایی که همه اتفاقات هنری را تحت تأثیر خود قرارداد، تئاتر را نیز از این قاعده مستثنا نکرد؛ اما به‌هرحال نیت و هدف برگزاری جشنواره تئاتر استانی پرداختن به تولیدات یک‌ساله تئاتر و پاسداشت توانمندی‌های هنرمندان تئاتر استان است و برگزاری جشنواره امسال با امید، نویدبخش اراده تولید هنرمندان استان در روزهای پسا کرونا ست و حتماً بزرگ‌ترین رویداد تئاتر استان با همدلی همه هنرمندان و مخاطبان خاطره‌انگیز خواهد شد.»

سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان مازندران از 26 تا 29 آبان در ساری درحال برگزاری است.




نظرات کاربران