در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با داورِ سی و چهارمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری

رضا گشتاسب: آثار جشنواره‌های استانی، باید نشانه‌هایی از بافت فرهنگی و اقلیمی داشته‌ باشند

رضا گشتاسب، داور سی و چهارمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری می‌گوید چیزی که او در تئاتر استان‌ها دوست دارد ببیند، نشانه‌هایی از بافت فرهنگی، اقلیمی، سنتی و رفتار فولکلور است. این‌که به گفته او، تئاتر، برچسب استان خود را داشته‌ باشد و به مفهوم اصیل هویت‌گرایی در استان‌ها نزدیک شود.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در چهارمحال و بختیاری، سی و چهارمین جشنواره تئاتر این استان به دبیری قاسم اسماعیلی دهکردی که از چهارشنبه 25 آبان آغاز شده است، امروز (شنبه 28 آبان 1401) در شهرکرد به کار خود پایان خواهد داد.

رضا گشتاسب، نویسنده و کارگردان که یکی از داوران این رویداد نمایشی است، درباره تجربه داوری در جشنواره تئاتر استان‌ها گفت: «چیزی که من در تئاتر استان‌ها دوست دارم ببینم، نشانه‌هایی از بافت فرهنگی، اقلیمی، سنتی و رفتار فولکلور است؛ این‌که ببینم تئاتر، برچسب استان خود را دارد. این نه به معنی پاستورال‌نگری و روستایی‌گری، بلکه به مفهوم اصیل هویت‌گرایی در استان‌هاست. در اینجاست که ما می‌توانیم بفهمیم یک اثر دارای طرح مسئله است و نسبتی با دنیای پیرامون خود دارد. در تئاتر باید به لایه‌های پنهان معضلات اجتماعی پرداخته شود. بسیاری از آثار این دوره از جشنواره، نسبت خودشان را با جامعه خود مشخص نمی‌کنند و مسئله‌شان، دغدغه مردم نیست. به همین لحاظ است که در الگوی گسترده ارتباط بین تولیدکننده اثر با مخاطب قرار نمی‌گیرند.»

او افزود: «بعد از اتفاقات کرونا، تئاتر استان‌ها افتی جدی‌ داشت. با ازسرگیری جشنواره‌ها، دوباره روح پیشرفت و پویای هنری به این عرصه بازگشته است. آثار راه‌یافته به جشنواره سی و چهارم استان چهارمحال و بختیاری، جدای از موضوعات و رویکردها، تقریباً در یک سطح نزدیک به هم هستند و این، قضاوت داورها را سخت می‌کند.»

این کارگردان و نمایشنامه‌نویس توضیح داد: «لذت بردن از یک اثر به معنای فهم یک اثر نیست و از سویی حتماً نباید مخاطب، اثر را بفهمد. تئاتر، در سطوح مختلف با آرایش‌بندی دانایی مخاطب سر و کار دارد. ارتباط مخاطب با اثر هنری در لایه‌های متفاوت است. مخاطب تئاتر، بسیاری از مفاهیم کار را به‌واسطه نوع دانایی که از مطالعه و زیست خود دارد، نمی‌تواند دریابد اما اگر دغدغه تولیدکنندگان، دغدغه مردم و مخاطب باشد و راه برقراری ارتباط، درست انتخاب‌شده باشد، مخاطب لذت خواهد برد ولو اینکه تمام آنچه قرار است بفهمد را نفهمد؛ بنابراین یک حلقه مفقوده‌ای در تئاتر شهرستان‌ها وجود دارد و آن حذف مسئله، راه برقراری ارتباط و طرح مسئله با مخاطب است.»

او در پاسخ به این سؤال که ضعف نمایشنامه‌نویسی در تئاتر استان‌ها را چگونه باید برطرف کرد، گفت: «زیبایی‌شناسی، فهم و استاتیک طراحی میزانسن در کارگردانی، طراحی صحنه، نورپردازی، موسیقی و بازی‌ها در تئاتر ما به همان میزانی که نمایشنامه‌نویسی دارای ضعف است، ضعیف هستند. مشکلات در نمایشنامه‌نویسی، مربوط به نوع برخورد ما با نمایشنامه‌نویسی است؛ زیرا نمایشنامه‌نویس به‌ندرت از این راه قادر به امرارمعاش است بنابراین در نوشتن، کمتر وقت و دقت می‌گذارد. عوامل دست‌اندرکار نمایش هم به خاطر کمبود امکانات، با نمایشنامه همراه نمی‌شوند.»

گشتاسب ادامه داد: «دیگر مشکلات نمایشنامه در این است که اعتبار روایت امروز به تجربه شخصی است و نمایشنامه‌نویسان امروز ما، این تجربه‌های زیسته را فراموش می‌کنند. نمایشنامه‌نویس باید تجربه زیسته خود را در قالب تکنیک و قواعدی که آموخته، با تسلط کامل، قواعد تازه خودش را خلق کند. نمایشنامه‌نویسان ما تجربه دیگران را می‌نویسند و این برای تماشاگر، ملال‌آور است، چون نتیجه کنش و واکنش بازیگرها را می‌داند و حدس می‌زند. نویسندگان باید آن‌قدر جدی گرفته بشوند که در خلق اثر پیشرو باشند. ما باید به ازای هر نمایشنامه یک فکر و ایده جدید در نمایشنامه‌نویس داشته باشیم و بتواند لذت کشف ناشناخته‌ها را با تماشاگر به اشتراک بگذارد.»

او درباره آموزش در تئاتر امروز گفت: «بخش زیادی از یادگیری هنرجویان تئاتر در کتاب‌های مربوط به نمایش نیست بلکه در مطالعات بین‌رشته‌ای و نیز رجوع به تجربه زیستی است. زندگی کردن بین مردم و آموزش دیدن از آن‌ها و گفتن از دغدغه‌های مردم به یادگیری هنر تئاتر کمک می‌کند. جامعه‌شناسی، روانشناسی و روانکاوی، مردم‌شناسی، ریخت‌شناسی رفتارها، بسته آموزشی برای هنرجویان تئاتر است. آموزش، صرفاً در فن‌های درام‌نویسی و نمایشنامه‌نویسی غیر دراماتیک و ... تنها راه موفقیت نیست.»

این هنرمند هنرهای نمایشی درباره تغییرات که هرساله در جشنواره‌های تئاتر صورت می‌پذیرد، گفت: «قطعاً تغییر و بازنگری در رفتارها و سیاست‌های برگزارکنندگان جشنواره‌ها پسندیده است ولی چیزی که ما در طی این بیست سال اخیر دیدم، این تغییرات منجر به یک اتفاق بهتر نشده است.»

گشتاسب افزود: «حذف جشنواره تئاتر منطقه‌ای دلایل خودش را داشته است. ازجمله آن، مسائل مالی و جدی نگرفتن تئاتر است که باعث حذف جشنواره‌ها می‌شود. من بارها گفته‌ام که گروه‌های تئاتر استان‌ها در قطب‌های جغرافیایی حرکت می‌کردند تا به یک منطقه برسند. این شرایط، روزبه‌روز بدتر می‌شد و کرامت هنرمندان به‌واسطه مسائل اقتصادی زیر سؤال برده می‌شد. ولی مسئولین آن نمی‌دانند که با حذف جشنواره مناطق چه قسمتی از خلاقیت را نادیده گرفتند. ارتباط بین گروه‌ها و تجربه‌اندوزی‌هایی که در این جشنواره‌ها اتفاق می‌افتاد، از دست رفت. تغییر سیاست‌ها در این زمینه باعث دلخوری، سرخوردگی و دل‌زدگی هنرمندان می‌شود. راه برون‌رفت از این ماجرا شناخت دردها و دغدغه‌های هر استان به شکل جداگانه و تدوین یک اساسنامه جدی از صاحبان اندیشه است.»




مطالب مرتبط

در اختتامیه سی و چهارمین جشنواره تئاتر استانی اعلام شد

معرفی آثار برگزیده استان چهارمحال و بختیاری
در اختتامیه سی و چهارمین جشنواره تئاتر استانی اعلام شد

معرفی آثار برگزیده استان چهارمحال و بختیاری

عصر شنبه 28 آبان در اختتامیه سی و چهارمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری، نمایش‌های «خاکستری» به کارگردانی پریا امینی و «کپسول» به کارگردانی مهرنوش عباس نژاد به عنوان نمایش‌های منتخب به دبیرخانه جشنواره فجر معرفی شد.

|

گفت‌وگو با کارگردان شرکت‌کننده در سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان چهارمحال و بختیاری

جعفری‌فارسانی: مسئولان با فراهم کردن زیرساخت‌های تئاتری، به هنرمندان و مخاطبان احترام بگذارند
گفت‌وگو با کارگردان شرکت‌کننده در سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان چهارمحال و بختیاری

جعفری‌فارسانی: مسئولان با فراهم کردن زیرساخت‌های تئاتری، به هنرمندان و مخاطبان احترام بگذارند

مهدی جعفری فارسانی که با کارگردانی نمایش «مثل آب برای شکلات»، در سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان چهارمحال و بختیاری حضور دارد، خواستار فراهم‌سازی زیرساخت‌های نمایشی در شهرستان‌ها، برای احترام به هنرمندان و مخاطبان شد.

|

عضو هیئت انتخاب سی‌و‌چهارمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری عنوان کرد

کامیار معتمدیان: آثار شرکت‌کننده امسال برازنده یک جشنواره باکیفیت استانی است
عضو هیئت انتخاب سی‌و‌چهارمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری عنوان کرد

کامیار معتمدیان: آثار شرکت‌کننده امسال برازنده یک جشنواره باکیفیت استانی است

ما در هیئت انتخاب قطعاً کیفیت آثار را در اولویت قراردادیم و اصلاً بحث کمی یا منطقه‌ای در انتخاب آثار ملاک نبود، امسال سطح کیفی آثار قابل قبول و برازنده یک جشنواره باکیفیت استانی است و مخاطب جشنواره با کارهای متنوعی روبه‌رو خواهد شد.

|

عضو هیئت انتخاب جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری :

جشنواره سی و چهارم، جشنواره‌ استعدادهاست
عضو هیئت انتخاب جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری :

جشنواره سی و چهارم، جشنواره‌ استعدادهاست

اکبر دانیالی تلاش ستودنی جوانان تئاتر استان چهارمحال و بختیاری در نوشتار و کارگردانی را بسیار امیدوارکننده و فراتر از تصور می‌داند و می‌گوید: امسال هفتاد درصد از تولیدات متون نمایشی جشنواره نوشته هنرمندان بومی است.

|

گفت‌وگو با پریا امینی‌دهکردی و مهرنوش عباس‌نژاد، برگزیدگان جشنواره تئاتر استان چهارمحال و بختیاری

موفقیت دو زنِ کارگردان پس از دست‌وپنجه نرم کردن با مشکلات و موانع
گفت‌وگو با پریا امینی‌دهکردی و مهرنوش عباس‌نژاد، برگزیدگان جشنواره تئاتر استان چهارمحال و بختیاری

موفقیت دو زنِ کارگردان پس از دست‌وپنجه نرم کردن با مشکلات و موانع

سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان چهارمحال و بختیاری دو نمایش برگزیده داشت که هردو از بانوان هنرمند و جوان این استان بودند. مهرنوش عباس‌‌نژاد و پریا امینی که در جشنواره تئاتر منطقه‌ای حضور خواهند داشت هردو بر این باورند که آشنایی با آثار هنرمندان دیگر استان‌های کشور و ...

|

هنرمند حاضر در سی‌وچهارمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری تاکید کرد

امین جعفری: حضور در جشنواره‌ها هنرمند را مجبور به قوی‌تر شدن می‌کند
هنرمند حاضر در سی‌وچهارمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری تاکید کرد

امین جعفری: حضور در جشنواره‌ها هنرمند را مجبور به قوی‌تر شدن می‌کند

امین جعفری کارگردان حاضر در سی وچهارمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری می‌گوید: تعداد زیاد مخاطب نمایش بستگی به چگونگی برگزاری جشنواره‌ها دارد و این امر هنرمند را مجبور به قوی‌تر شدن و احترام بیشتر به سلیقه مخاطب خواهد کرد.

|

نویسنده و کارگردان حاضر در جشنواره سی و چهارم چهارمحال و بختیاری مطرح کرد

سعید شیرزاد: مهم‌ترین رویداد نمایشی در استان‌ها، برگزاری جشنواره‌هاست
نویسنده و کارگردان حاضر در جشنواره سی و چهارم چهارمحال و بختیاری مطرح کرد

سعید شیرزاد: مهم‌ترین رویداد نمایشی در استان‌ها، برگزاری جشنواره‌هاست

سعید شیرزاد نویسنده و کارگردان شرکت‌کننده در سی و چهارمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری می‌گوید نسل ما دلگرم به برگزاری جشنواره است. هر چند اجرای عموم نیز برای دیده شدن موثر است ولی در تئاتر استان‌ها مهم‌ترین رویداد تئاتری، برگزاری جشنواره‌هاست.

|

گفت‌وگو با نویسنده شرکت کننده در سی و چهارمین جشنواره تئاتر استانی چهارمحال و بختیاری

بهرام همتی: «شوگار کوهستان» نقد سنت‌های غلط و رسیدن به تعالی انسانی است
گفت‌وگو با نویسنده شرکت کننده در سی و چهارمین جشنواره تئاتر استانی چهارمحال و بختیاری

بهرام همتی: «شوگار کوهستان» نقد سنت‌های غلط و رسیدن به تعالی انسانی است

بهرام همتی نویسنده نمایش «شوگار کوهستان شرکت کننده در سی چهارمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری می‌گوید در برخی قومیت ها گاهی تعصب بی جهت جای منطق را می گیرد. من به عنوان هنرمند، علی رغم احترام به احساسات مردم، اصل نوشتار خود را بر پایه نقد سنت های غلط و رسیدن به تعالی ...

|

گفت‌وگو با کارگردان نمایش «شوگار کوهستان»، شرکت‌‌کننده در سی و چهارمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری

عاطفه امیرخانی: هنرمندان معلول در جشنواره‌های استانی، خود را محک بزنند
گفت‌وگو با کارگردان نمایش «شوگار کوهستان»، شرکت‌‌کننده در سی و چهارمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری

عاطفه امیرخانی: هنرمندان معلول در جشنواره‌های استانی، خود را محک بزنند

عاطفه امیرخانی، کارگردان نمایش «شوگار کوهستان» که در سی و چهارمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری حضور دارد، از هنرمندان معلول خواست با حضور در این رویداد، خود را محک بزنند.

|

هم‌زمان با آغاز سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان چهارمحال و بختیاری

مجموعه نمایشنامه «سکوت شب یلدا» رونمایی شد
هم‌زمان با آغاز سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان چهارمحال و بختیاری

مجموعه نمایشنامه «سکوت شب یلدا» رونمایی شد

نمایشنامه‌های «سکوت شب یلدا»، «بوته سبز»، «دو قبیله غریب»، «خانه»، «قطعات جدا مانده یک جنایت معمولی» و «کافور» که آثار نویسندگان استان چهارمحال و بختیاری هستند، در قالب یک کتاب منتشر شدند.

|

نظرات کاربران