در حال بارگذاری ...
مدیر تماشاخانه ایرانشهر توضیح داد

حمید نیلی: موافق تعطیلی تئاتر نیستم

حمید نیلی مدیر تماشاخانه ایرانشهر می‌گوید موافق تعطیلی تئاتر نیست و خبر از چند تقاضای اجرا در ایرانشهر که الان در مرحله دریافت مجوز و تمرین هستند داد.

به گزارش ایران تئاتر، در شرایط فعلی بیش از دوماه است که نمایشی در تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه نمی‌رود. با توجه به این‌که مجموعه‌ ایرانشهر در این مدت باز بوده است و فعالیت بخش اداری، تمرین گروه‌ها، رسیدگی به تقاضاهای مربوط به سال آینده و کافه‌ نیز دایر بوده است؛ در همین راستا گفت‌وگویی با حمید نیلی مدیر تماشاخانه ایرانشهر انجام دادیم و از او جویای ازسرگیری اجراهای این مجموعه شدیم.

حمید نیلی مدیر تماشاخانه ایرانشهر از عدم اجراهای نمایشی در این مجموعه می‌گوید: «حدود دوماه است که به دلیل در دسترس نبودن فضای مجازی و حضور کمرنگ مخاطب عملا اجراهای ایرانشهر لغو شد و متأسفانه این وضعیت تا الان ادامه داشته است.»

این مدیر تئاتری ادامه داد: «امیدواریم به دوران اوج تماشاخانه ایرانشهر برگردیم. البته چند تقاضای اجرا در ایرانشهر داشته‌ایم و چند گروه هم در مراحل دریافت مجوز و تمرین هستند.»

نیلی با اشاره به همزمانی جام جهانی در این روزها گفت: «مسئله اصلی این روزها برگزاری جام جهانی است و گروه‌های نمایشی می‌گویند مخاطبان دغدغه تماشای این مسابقات را دارد و شاید توجهی به تئاتر نکنند.»

رئیس تماشاخانه ایرانشهر درباره روشن بودن چراغ تئاتر گفت: «من موافق تعطیلی تئاتر نیستم و اساساً در هیچ جای دنیا به دلیل اعتراض به هر مسئله‌ای چراغ تئاتر را خاموش نمی‌کنند. اتفاقاً اگر مسئله و موردی باشد می‌توان در صحنه تئاتر مطرح کرد چون صحنه‌های تئاتر محلی برای گفتمان و نقد است.»

نیلی در خصوص هجمه‌هایی که علیه گروه‌هایی که اکنون روی صحنه هستند می‌شود نیز گفت: «متأسفانه بعضی از افراد این روزها به اخلاق باخته‌اند، بالاخره یک هنرمند و بزرگی به این جمع‌بندی رسیده که نمایشش را روی صحنه ببرد چون تلاش چندماهه گروهش را دیده است و نمی‌خواهد انگیزه هنرمندان جوان از دست برود. ما نباید اخلاق را زیر پا بگذاریم و با توهین کردن به او بگوییم چرا اجرا روی صحنه برده‌اید. اگر نقدی هست با احترام منتقل شود، با هتاکی کردن که مشکلی حل نمی‌شود.»

او افزود: «خانم گلاب آدینه اجرایی روی صحنه دارند، بعضی‌ها به چه حقی به ایشان هتاکی می‌کنند و ناسزا می‌دهند؟ مگر ما هنرمندان نباید مروج اخلاق و گفت‌وگو باشیم؟ در این اتفاقات که همه شاهدش هستیم در این حوزه به اخلاق باختیم و برخی از هنرمندان با اینکه ادعای دموکراسی دارند اما از نوعی دیکتاتوری شخصی پیروی می‌کنند. با این همه امیدوارم پیشکسوتان هنر چراغ تئاتر را روشن نگه‌ دارند تا جوانان هنرمند هم راه آن‌ها را ادامه دهند.»

حمید نیلی درباره حمایت از آثار روی صحنه در این روزها گفت: «در این شرایط که مخاطب کم و شرایط تبلیغات برای آثار فراهم نیست، بعضی هنرمندان آثار خود را روی صحنه برده‌اند؛ دولت و اداره‌کل هنرهای نمایشی باید از آن‌ها بیش‌ازپیش حمایت کند چون حیات هنرمند تئاتر وابسته به اجرای نمایش روی صحنه است.»

مدیر تماشاخانه ایرانشهر در پایان از فضای گفت‌وگو در تئاتر گفت: «به نظر من فضای گفت‌وگو باید در تئاتر بیش‌ازپیش فراهم شود و مسئولان با هنرمندان نشست بگذارند چون هر مشکلی با گفت‌وگو حل می‌شود.»

گفت‌وگو: علی کیهانی




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با احسان ملکی، کارگردان «ما هم مردمی بودیم»

اجرایی سوررئال از متنی رئالیستی در فضایی هندسی
گفت‌وگو با احسان ملکی، کارگردان «ما هم مردمی بودیم»

اجرایی سوررئال از متنی رئالیستی در فضایی هندسی

احسان ملکی، کارگردان نمایش «ماهم مردمی بودیم» که پس از جشنواره تئاتر فجر در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه رفته است، می‌گوید دکور ما در فضایی هندسی شکل گرفته است و با توجه به اینکه طراح صحنه، دکور را هندسی دیده بود، من نیز به عنوان کارگردان در کنار متن رئالیستی و حتی ...

|

با حضور رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری و هنرمندان

تماشاخانه‌ ایرانشهر صاحب پلاتو شد
با حضور رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری و هنرمندان

تماشاخانه‌ ایرانشهر صاحب پلاتو شد

تماشاخانه‌ ایرانشهر که دارای دو سالن استاد سمندریان و استاد ناظرزاده بود، صاحب یک پلاتو هم شد که برای تمرین گروه‌ها و همچنین اجراهای تجربی و مونولوگ، مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

|

یادداشتی بر نمایش «همکارها» به کارگردانی پریسا محمدی

متنی تأثیرگذار و اجرایی درخور تفکر
یادداشتی بر نمایش «همکارها» به کارگردانی پریسا محمدی

متنی تأثیرگذار و اجرایی درخور تفکر

عباس شاه‌محمدزاده: جان هاج، فیلمنامه‌نویس و نمایشنامه‌نویس اسکاتلندی، اولین نمایشنامه خود را با عنوان «همکارها» از فیلمی اقتباس می‌کند که این فیلم هرگز ساخته نمی‌شود و اسمی از آن به ...

|

چهار نمایش تازه در تماشاخانه‌ ایرانشهر به صحنه می‌آیند

چهار نمایش تازه در تماشاخانه‌ ایرانشهر به صحنه می‌آیند

چهار نمایش «توافق‌نامه» به کارگردانی کوروش سلیمانی، «خانم آقای جورج کلونی» به کارگردانی مونا صوفی، «بهار پراگ» به کارگردانی آرش سنجابی و «همکارها» به کارگردانی پریسا محمدی‌آذر و دی‌ سال جاری در تماشاخانه‌ ایرانشهر به صحنه خواهند رفت. 

|

نظرات کاربران