در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با کارگردان برگزیده جشنواره استان سیستان و بلوچستان

سعید کیخای: پیشکسوتان وارد گود شوند و نسل جدید را تنها نگذارند

کارگردان نمایش «گاو مرد» گفت: جشنواره امسال نشان داد که استان سیستان و بلوچستان در حیطه نمایش از حضور نسل جدید بااستعداد بهره می‌برد اما پیشکسوتان نمایش باید دوباره پا در گود هنر بگذارند و این نسل را رها نکنند چراکه پرورش جوان‌ترها با بهره بردن از تجربیان بزرگان میسر خواهد شد.

سعید کیخای هنرمند اهل سیستان و بلوچستان از سال 86 وارد عرصه هنرهای نمایشی در عرصه استانی شد. او در نمایش‌های متعددی به ایفای نقش پرداخت و به پشتوانه تجربه این سال‌ها، امسال با نمایش «گاو مرد» در سی و دومین جشنواره استان سیستان و بلوچستان که در زاهدان برگزار شد شرکت کرد و به‌عنوان یکی از آثار برتر به جشنواره منطقه‌ای معرفی شد.

کیخای درباره «گاو مرد» گفت: «این نمایش نوشته منصور فارسی است که پس از انتخاب متن و بازیگر دو ماه پیش از جشنواره استانی مراحل تمرین آن آغاز شد و درنهایت با حضور در سی و دومین جشنواره تئاتر سیستان و بلوچستان با تکیه‌ بر تلاش اعضای گروه به‌عنوان یکی از نمایش‌های راه‌یافته استان به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی شد.»

او ادامه داد: «در دوران تمرین نمایش، شرایط برای تمرین بد نبود اما برای اجرای جشنواره نه‌تنها گروه نمایش «گاو مرد» بلکه همه گروه‌های نمایشی شرکت‌کننده در جشنواره به دلیل شرایط نامناسب و نواقص سالن‌های اجرا با مشکل روبه‌رو بودند که می‌طلبد تا متولیان امر فرهنگ و هنر استان ایجاد فضاهای نمایشی استاندارد در تمام نقاط سیستان و بلوچستان را در اولویت اقدامات خود قرار دهند.»

کارگردان نمایش «گاو مرد» درباره برگزاری جشنواره‌ها گفت: «جشنواره‌های تئاتر بهانه‌ای می‌شود تا گروه‌های نمایشی از شهرستان‌های مختلف چند روزی را گردهم‌ آیند و به اجرای نمایش بپردازند و فرصت تماشای نمایش‌های بیش‌تری را داشته باشند که این خود سبب ارتقای سطح کیفی تئاتر استان و افزایش تجربه هنرمندان می‌شود. به همین دلیل اقدام مدیران برای برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای با حضور گروه‌های سایر استان‌ها رشد بیشتر تئاتر استان و در نهایت تئاتر کشور را در پی دارد.»

این هنرمند گفت: «این جشنواره نشان داد که استان سیستان و بلوچستان در حیطه نمایش از حضور نسل جدید بااستعداد بهره می‌برد اما پیشکسوتان نمایش باید دوباره پا در گود هنر بگذارند و این نسل را رها نکنند چراکه پرورش جوان‌ترها با بهره بردن از تجربیان بزرگان میسر خواهد شد.»

کیخای در پایان افزود: «از متولیان برگزاری جشنواره سی و دوم استان، مجتبی رضایی ریاست انجمن نمایش استان و اساتیدی چون فرشته انصاری و رضا خداداد بیکی که همیشه در کنار گروه‌ها بودند تشکر می‌کنم و برای گروه‌های نمایشی «گاو مرد» و «کوتوله‌ها» که نماینده‌های استان در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر هستند آروزی موفقیت دارم و امیدوارم سایر اهالی تئاتر استان هم‌ سالی موفق و روزهایی روشن را پیش روی داشته باشند.»




مطالب مرتبط

20 ماه پس از بروز حادثه در تئاتر شهر

غلامرضا پودینه دوباره در بیمارستان بستری شد
20 ماه پس از بروز حادثه در تئاتر شهر

غلامرضا پودینه دوباره در بیمارستان بستری شد

غلامرضا پودینه که 11 فروردین 1401 در هنگام بازی در نمایش «دکتر نون...» در سالن اصلی تئاتر شهر دچار حادثه شد و 20 ماه گذشته درگیر عوارض ناشی از ضایعه نخاعی بوده، دوباره از روز پنجشنبه 23 آذر در بیمارستان امام علی (ع) زاهدان بستری شده است.

|

در سالروز درگذشت هنرمند پیشکسوت سیاه‌بازی

نمایش «شاماران» به سعدی افشار تقدیم شد
در سالروز درگذشت هنرمند پیشکسوت سیاه‌بازی

نمایش «شاماران» به سعدی افشار تقدیم شد

اجرای پنج شنبه شب نمایش «شاماران» که مصادف با 30 اردیبهشت سالگرد درگذشت زنده یاد سعدی افشار بود، به این هنرمند تقدیم شد و محمدرضا خاکی در حاشیه این اجرا، نمایش امروز کشور را وامدار هنرمندانی چون سعدی افشار دانست.

|

در نشست خبری نمایش «روال عادی» مطرح شد

مجید مجیدی: وظیفه ماست که از تئاتر حمایت کنیم
در نشست خبری نمایش «روال عادی» مطرح شد

مجید مجیدی: وظیفه ماست که از تئاتر حمایت کنیم

مجید مجیدی کارگردان مطرح سینما در مراسم رونمایی از پوستر و نشست خبری نمایش «روال عادی» گفت وظیفه ما این است که از تئاتر حمایت کنیم. ما به تئاتر مدیون هستیم و حمایت امروز ما از تئاتر به نوعی خمس و زکاتی است که باید پرداخته شود. ما در دهه ۶۰ از تئاتر کوچ کردیم و به سینما رفتیم.

|

نگاهی به نمایش «مجلس بلبشو جور کردن»

تصنیف‌خوانی مجالس زنانه در قالب نمایش ایرانی
نگاهی به نمایش «مجلس بلبشو جور کردن»

تصنیف‌خوانی مجالس زنانه در قالب نمایش ایرانی

سیدعلی تدین‌صدوقی: نمایش «مجلس بلبشو جور کردن»، همان‌طور که از نامش به ذهن متبادر می‌شود، خود در ورطه بلبشویی به لحاظ متن و اجرا به‌نوعی سردرگمی و تکرار افتاده است. به دیگر سخن نمی‌توان ...

|

بلیت فروشی «مجنون آن لیلی» آغاز شد

بلیت فروشی «مجنون آن لیلی» آغاز شد

بلیت‌فروشی موسیقی-نمایش «مجنون آن لیلی» به کارگردانی و آهنگسازی پیمان خازنی که در تالار حافظ روی صحنه می‌رود، آغاز شد. 

|

نظرات کاربران