در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با کارگردانِ حاضر در جشنواره تئاتر استان زنجان

داود نجفی: حذف جشنواره منطقه‌ای در 9 سال گذشته، بدترین ضربه به تئاتر کشور بود

داود نجفی، کارگردان جوانِ شهرستان خرمدره که با نمایش «عاشقانه‌های دو بازمانده از یک جنایت جنگی» در سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان زنجان حضور دارد، حذف جشنواره منطقه‌ای در ۹ سال گذشته را بدترین ضربه به تئاتر کشور می‌داند.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در استان زنجان، سی و چهارمین جشنواره تئاتر این استان که از اول آذر شروع شده است، امروز (پنجشنبه سوم آذر) به پایان خواهد رسید و برگزیدگانش را خواهد شناخت.

در حاشیه این جشنواره، گفت‌وگویی با داود نجفی، کارگردان جوانِ نمایش «عاشقانه‌های دو بازمانده از یک جنایت جنگی» داشته‌ایم که می‌خوانید:

موضوع نمایش شما چیست؟

یک نگاه نو و متفاوت به دفاع مقدس است. آسیه، دختر فرمانده‌ای ایرانی است که در زمان دفاع مقدس در بیمارستانی در دزفول پرستار است و عاشق یک رزمنده به نام علی است. طی بمبارانی، دو ترکش وارد بدن آسیه می‌شود و اکنون بعد از ده سال، علی قصد دارد تا ترکش‌ها را از بدن آسیه بیرون بیاورد و این دو که عاشق یکدیگر هستند، از این بابت احساس خطر می‌کنند که از هم جدا شوند. سرانجام ترکش‌ها تصمیم می‌گیرند به سمت رگ‌های اصلی بدن آسیه حرکت کنند  و در نهایت او به همین دلیل شهید می‌شود.

ویژگی این دوره از جشنواره چیست و چه تفاوتی با دوره‌های دیگر دارد؟

ویژگی خاصی در این دوره مشاهده نمی‌شود، البته که شرایط اجتماعی و شیوع بیماری کرونا و مسائل مختلف از قبیل مسائل اقتصادی در این خصوص بی‌تاثیر نیست ولی جشنواره سی و چهارم به لحاظ کیفی با افت نسبت به دوره‌های قبل همراه است.

وضعیت کلی تئاتر زنجان را چگونه می‌بینید و شهرستان خرمدره چه جایگاهی در این وضعیت دارد؟

تئاتر استان زنجان تا قبل از شیوع بیماری کرونا با پیشرفت همراه بود و همواره هنرمندان استان در شرایط گوناگون کار می‌کردند و چراغ تئاتر را روشن نگه می‌‌داشتند. شهرستان خرمدره نیز با تلاش‌هایی که هنرمندان تئاتر این شهرستان انجام می‌دهند رو به پیشرفت است البته که هنرمندان تئاتر شهرستانهای ابهر، زنجان، خدابنده و طارم می‌توانند در این زمینه کمک شایانی به این وضعیت کنند.

همان‌گونه که مطلع هستید جشنواره تئاتر منطقه‌ای قرار است امسال مجدداً برگزار شود. تاثیر برگزاری این رویداد را چگونه می‌بینید؟

صد در صد تاثیر مثبتی خواهد داشت. وقتی که ما در جشنواره‌ای حضور پیدا می‌کنیم، فقط اجرا در آن جشنواره هدف غایی و نهایی نیست و اهداف دیگری نیز مد نظر است از قبیل آشنایی با تئاتر مناطق مختلف و تبادل تجربیات و نظرات. متاسفانه حذف تئاتر منطقه‌ای، بزرگ‌ترین ضربه را در این 9 سال به تئاتر کشور وارد کرده است. خوشبختانه امسال با برگزاری جشنواره منطقه‌ای، مجددا شاهد نزدیکی  هنرمندان تئاتر استانهای مختلف کشور خواهیم بود.




مطالب مرتبط

با رویکرد پذیرش آثار بیشتر خارجی

زنجان، چشم انتظار برگزاری سومین جشنواره پانتومیم است
با رویکرد پذیرش آثار بیشتر خارجی

زنجان، چشم انتظار برگزاری سومین جشنواره پانتومیم است

دبیر جشنواره بین‌المللی پانتومیم اعلام کرد برنامه‌ریزی‌ها برای سومین دوره این رویداد تئاتری انجام شده و امید است شهر زنجان در مهر 1403، میزبان آثاری بیشتر از هنرمندان خارجی باشد.

|

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد

برای طرح تئاتر شهر زنجان، 80 میلیارد تومان بودجه اختصاص یافته است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد

برای طرح تئاتر شهر زنجان، 80 میلیارد تومان بودجه اختصاص یافته است

محمدمهدی اسماعیلی در سفر به زنجان و در دیدار با اصحاب فرهنگ و هنر این شهر، از اختصاص بودجه 80 میلیارد تومانی برای ساخت تئاتر شهر زنجان خبر داد و خواستار تکمیل هر چه زودتر این پروژه شد.

|

سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر استان زنجان، برگزیدگانش را معرفی کرد

سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر استان زنجان، برگزیدگانش را معرفی کرد

در آیین پایانی سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان زنجان، دو نمایش صحنه‌ای «مرثیه‌ای برای کلمات» به کارگردانی سجاد انصاری و «لابیرنت» به کارگردانی اصغر محمدی از شهرستان زنجان به جشنواره مناطق فجر معرفی شدند.

|

گفت‌و‌گو با کارگردان حاضر در جشنواره آیینی سنتی ترک‌زبانان کشور

ژاکلین کرمی: نوجوانان ایرانی باید با قهرمان‌های خود آشنا شوند
گفت‌و‌گو با کارگردان حاضر در جشنواره آیینی سنتی ترک‌زبانان کشور

ژاکلین کرمی: نوجوانان ایرانی باید با قهرمان‌های خود آشنا شوند

ژاکلین کرمی، کارگردان نمایش «نقل کوراوغلی و جعفر پاشا» بر این باور است که جشنواره آیینی سنتی ترک‌زبانان کشور باعث می‌شود مردم با هویت خود آشنا شوند و جوانان و نوجوانان ایرانی، قهرمان‌های کهن همچون کور اوغلی را که نماد ایستادگی در برابر ظلم و بی عدالتی است، بشناسند.

|

نظرات کاربران