در حال بارگذاری ...
عضو هیئت داوران سی‌و‌چهارمین جشنواره تئاتر استان همدان

امیرحسین حریری: در تولید اثر نمایشی به داشته‌های بومی رجوع کنید

امیرحسین حریری کاشانی داور جشنواره تئاتر استان همدان بر این باور است که هنرمندان نباید عاشقانه‌ها و تراژدی‌های بومی خودشان را فراموش کنند و این رسالت هنر توسط آفرینشگر است که بسیاری از مسائل حتی گفتمان انتقادی معاصر را در قالب تئاتر بیان کند.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از همدان، سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان همدان به دبیری کیانوش بهروز پور از اول تا سوم آذر ماه ۱۴۰۱ به میزبانی شهر بهار برگزار شد و امیرحسین حریری در کنار علیرضا استادی و حسن اسدی داوری این رویداد را به عهده داشت.

امیرحسین حریری کاشانی عضو هیئت‌داوران سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان همدان، با اشاره به ایجاد بستر گفت‌وگو در صحنه تئاتر گفت: «رسالت جامعه نخبگانی ایجاد بستر گفتمان برای طیف‌ها و سلیقه‌های مختلف جامعه است؛ هرگاه که از این رسالت کوتاهی کنیم، بی‌شک از وظیفه خود دور شده‌ایم.»
حریری کاشانی افزود: «در امر نمایش شما به‌عنوان آفرینشگر و کسی که دیدگاه، نظر و نگاه خود را روی صحنه عینیت می‌بخشید نیاز به مخاطبی دارید که اثر شما را ببیند، بشنود و درباره آن بیندیشد؛ بنابراین هنر تئاتر، جامعه‌شناسی مخاطب را در بر داشته و امری دوسویه است.»
عضو هیئت‌داوران این دوره از جشنواره با تأکید بر این‌که در بسیاری از جشنواره‌های محلی و جشنواره‌هایی که در محدوده جغرافیایی محدودتری برگزار می‌شوند؛ از مسئله هویت داشتن و داشته‌های آن منطقه غافل می‌شویم، گفت: «هنرمندان استان همدان چقدر به داشته‌های خود قائل بوده و آن را به مخاطبان و هنرمندان سایر استان‌ها معرفی کرده‌اند؟ عین‌القضات همدانی،بوعلی سینا و... کجا هستند؟ ما در آثار رنج‌نامه‌های زیادی دیدم و شاهد سرگذشت‌های زیادی بودیم؛ اما چقدر به معرفی بزرگان این خطه پرداخته‌شده بود؟»
حریری کاشانی با بیان اینکه در هنر تئاتر، معاصرسازی بخش عمده‌ای از هنر مدرن و نظریات مدرن تئاتر قلمداد می‌شود؛ گفت: «متأسفانه ما عاشقانه‌ها و تراژدی‌های خودمان را همیشه فراموش می‌کنیم. بسیاری از مسائل حتی گفتمان انتقادی معاصر را می‌توانیم در قالب تئاتر بیان کنیم و این رسالت هنر توسط آفرینشگر است. رنجی را که در زندان‌های عین‌القضات رفته است، نه به شکل تاریخی بلکه با آداپته کردن می‌توان برای امروز بیان کرد و اتفاقاً بر مخاطب اثر مستقیم گذاشت.»

داور سی‌وچهارمین جشنواره تئاتر استان همدان با درخواست از هنرمندان برای توجه بیشتر به داشته‌های این سرزمین؛ خواستار توجه بیشتر مسئولان به این هنر شد و گفت: «مظلومیت هنر تئاتر را در فرهنگ و هنر کشور لمس کرده‌ایم. هنر تئاتر هنر سرمایه‌گذاری است؛ هرگونه سرمایه‌گذاری و ایجاد فضای مناسب برای هنر تئاتر باعث کاهش آسیب‌های اجتماعی خواهد شد.»




نظرات کاربران