در حال بارگذاری ...
جشنواره‌های منطقه‌ای؛ فرصتی برای اعتلای ایران سرافراز

استاندار کرمانشاه: با تمام توان از جشنواره منطقه‌ای تئاتر حمایت خواهیم کرد

بهمن امیری مقدم، استاندار کرمانشاه بر این باور است که در شرایط فعلی کشور برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای مزید بر علت شده است تا با همبستگی همه اقوام ایرانی، فرصتی مجدد برای اعتلای ایران قوی ایجاد شود و اقوام مختلف در کنار یکدیگر برای هدفی واحد تلاش کنند. او همچنین با تاکید بر اهمیت این رویداد، افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته و تفاهمات انجام‌شده تیم مدیریتی استان کرمانشاه با تمام توان از جشنواره منطقه‌ای تئاتر حمایت خواهد کرد و مقدمات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری این رویداد مهم در حال آماده شدن است.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در کرمانشاه، جشنواره‌های منطقه‌ای تئاتر پس از وقفه نه‌ساله در سال جاری قرار است که احیا شوند و بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده کرمانشاه میزبان یکی از مناطق خواهد بود. این جشنواره با حضور هنرمندان ۱۰ استان اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، قزوین، زنجان، همدان کردستان، ایلام، خوزستان و کرمانشاه برگزار می‌شود و از هر استان دو یا سه گروه برگزیده جشنواره‌های تئاتر استانی به مدت پنج روز با حضور در کرمانشاه آثار خویش را اجرا خواهند‌ کرد. در طول برپایی جشنواره استانی این آثار مورد ارزیابی و داوری قرار می‌گیرند و در نهایت برگزیدگان به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر راه خواهند یافت. در برگزاری این رویداد برنامه‌ریزی‌شده که علاوه بر روی صحنه رفتن آثار، در طول اقامت هنرمندان در استان، جلسات نقد و بررسی آثار، نشست و کارگاه‌های تخصصی، نمایشگاه تخصصی کتب تئاتر و اجراهای جنبی برگزار و امکان بازدید از مناطق تاریخی و گردشگری استان برای میهمانان فراهم شود. 

پیش از این، هنگام سفر کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی به کرمانشاه و دیدار با مدیران اجرایی و فرهنگی و هنری این استان بر هم‌افزایی و هماهنگی هر چه بیشتر به منظور برگزاری جشنواره‌ای با تراز بالا که تاثیر مثبتی بر فعالیت هنرمندان استان‌های مختلف و در نهایت تئاتر کشور داشته باشد، تاکید شد. 

بهمن امیری مقدم استاندار کرمانشاه از جمله مدیران بالادستی عرصه اجرایی محسوب می‌شود که نه تنها خود از علاقه‌مندان هنر و فرهنگ محسوب می‌شود، بلکه از حامیان موثر فرهنگ و هنر و هنرمندان در سرزمین بیستون هم هست. او در جلسه با مدیرکل هنرهای نمایشی بر اهمیت چنین رویداد بزرگی که در کرمانشاه برگزار می‌شود و نیز هماهنگی و پای کار بودن سازمان‌ها و نهادها و ارگان‌های دولتی در استان کرمانشاه تاکید کرد.

در همین حال و هوا با استاندار کرمانشاه به گفت‌وگو نشسته‌ایم و از جشنواره استانی و جایگاه فرهنگ و هنر و انسان‌ساز بودن آن‌ها پرسیدیم.

به‌طورکلی اهمیت برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای با این میزان گستردگی و حضور اقوام مختلف را در چه عواملی می‌دانید؟

جشنواره‌های منطقه‌ای فرصتی مناسب جهت تبادل فرهنگی و معرفی ظرفیت‌های استان‌هاست. شرایط فعلی کشور نیز مزید بر علت شده است تا با همبستگی همه اقوام ایرانی فرصتی مجدد برای اعتلای ایران قوی ایجاد شود تا اقوام مختلف در کنار یکدیگر برای هدفی واحد تلاش کنند. جشنواره‌های فرهنگی علاوه بر فرصت سازی برای ایجاد رشد در هنرمندان استان‌ها در رقابتی سالم، به امید و نشاط در جامعه نیز کمک می‌کنند.

این هم‌آمیزی فرهنگی چه دستاوردی در راستای اعتلا و بالندگی فرهنگ ملی ایران‌زمین خواهد داشت؟

مهم‌ترین دستاورد این جشنواره رونق امید و نشاط در جامعه خواهد بود. تئاتر فرصتی کم‌نظیر برای اصلاح سبک زندگی و توجه به معیارهای انسانی و اخلاقی است. پیامی که از این رسانه منتشر می‌شود تا مدت‌ها در اذهان مخاطبین نقش خواهد بست و عامل بسیار مهمی در فرهنگ‌سازی خواهد بود. بی‌شک این فرصت هم برای جامعه هنری و هم برای عموم مردم باید مغتنم شمرده شود و برای اثربخشی آن نیز برنامه‌هایی تدوین شود.

برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای چه کمکی به تجهیز و ایجاد زیرساخت‌های هنری در استان‌ها می‌کند؟

با توجه به حمایت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانداری کرمانشاه قطعاً بخشی از چالش‌های این حوزه مرتفع خواهد شد و شرایط برای استفاده هنرمندان در آینده بهتر می‌شود. استان کرمانشاه به لحاظ زیرساخت‌های حوزه تئاتر نظیر پلاتوها و تماشاخانه‌ها و... جزو استان‌های خوب کشور به‌حساب می‌آید و با حمایت دستگاه‌های متولی برای جشنواره تئاتر مناطق ان‌شاءالله کاستی‌های موجود نیز جبران خواهد شد.

شما چه برنامه‌ریزی‌هایی برای این رویداد فرهنگی دارید و چه هماهنگی‌هایی انجام‌ شده است؟

بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته و تفاهمات انجام‌شده تیم مدیریتی استان با تمام توان از جشنواره منطقه‌ای تئاتر حمایت خواهد کرد و مقدمات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری این رویداد مهم در حال آماده شدن است. مهم‌ترین موضوع مورد تأکید استان به میان آوری مردم و استفاده عموم از این فرصت کم‌نظیر است. جامعه‌های مختلف دانشجویی، هنری و اقشار به‌عنوان مهمانان برنامه‌ها حضور پیدا خواهند کرد تا ضمن ایجاد شور و نشاط، امکان استفاده مناسب برای مخاطبان فراهم شود.

چه سازمان‌ها و نهادهایی در برگزاری این جشنواره با شما همکاری می‌کنند؟

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمانشاه به‌عنوان متولی این امر در استان پیگیر امور خواهد بود و بر اساس تفاهمات صورت‌گرفته، استانداری، سپاه، شهرداری، حوزه هنری انقلاب اسلامی، کانون پرورشی، آموزش‌وپرورش، ورزش و جوانان پای کار خواهند بود. درواقع عمده حامیان، استانداری کرمانشاه و شهرداری و شورای اسلامی  شهر کرمانشاه خواهند بود و از دیگر حامیان می‌توان به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، میراث فرهنگی و گردشگری، سپاه حضرت نبی اکرم(ص)، سازمان اتوبوس‌رانی شهری کرمانشاه و دیگر ادارات و ارگان‌ها اشاره کرد.

با توجه به شرایط این روزها که اجرای برخی نمایش‌ها متوقف‌ شده‌، به‌عنوان یک مسئول عالی‌رتبه فکر می‌کنید برگزاری این جشنواره‌ها چه کمکی به روشن نگه‌داشتن چراغ تئاتر می‌کند؟

یکی از وجوه مهم این‌گونه برنامه‌ها الگوبرداری است. نه‌تنها برای جامعه هنری، بلکه برای عموم مردم این جشنواره می‌تواند ایجاد انگیزه کند و افرادی به این هنر روی بیاورند. متأسفانه به دلیل شرایطی که طی سالیان گذشته به وجود آمد این هنر دچار مشکلاتی شد اما تئاتر با توجه به مخاطبان بسیار زیادی که دارد، یقیناً جان تازه‌ای خواهد گرفت و استان کرمانشاه نیز مثل گذشته از استان‌های پیشرو در تئاتر کشور خواهد بود. 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران