در حال بارگذاری ...
کارگردان و نویسنده نمایش «کوزه عسل» بیان کرد

سینا نورایی: صادق‌ترین مخاطب تئاتر، کودکان و نوجوانان هستند

سینا نورایی کارگردان، نویسنده و بازیگر تئاتر کودک و نوجوان با اشاره به این که بسیاری از هنرمندان بزرگ‌ با نمایش کودک و نوجوان به مسیر حرفه‌ای خود وارد شده‌اند، یکی از مقدمه‌های بازیگری را ایفای نقش در نمایش کودک می‌داند. او همچنین کودکان و نوجوانان را صادق‌ترین مخاطب تئاتر  دانست.

به گزارش ایران تئاتر، سینا نورایی استاد دانشگاه، کارگردان، نویسنده و بازیگر تئاتر این روزها مشغول تمرین و آماده‌سازی نمایش «کوزه عسل» برای اجرا در پردیس تئاتر سپند است.

«گربه و موش دم‌بریده»، «کتابخانه اسرارآمیز»، «آدم برفی»، «کدو قل‌قله‌زن»، «خاله سوسکه»، «علیمردان خان»، «خاله پیرزن مهربون»، «مرده شور»، «خروس زری و پیرهن پری»، «صفر مرزی» و... آثاری هستند که سینا نورایی روی صحنه برده است.

به بهانه اجرای نمایش جدید نورایی و علاقه‌مندی‌اش به تولید نمایش برای کودکان و نوجوان، با او به گفت‌وگو نشستیم.

سینا نورایی کارگردان نمایش «کوزه عسل» درباره درخواست اجرای نمایش برای کودکان از طرف خانواده‌ها به خبرنگار ایران تئاتر گفت: «خانواده‌ها با ما تماس می‌گرفتند و درخواست اجرا برای کودکان داشتند و چون چندماه می‌شود که فرزندان‌شان به خاطر شرایط، ناچار به ماندن در خانه و محروم بودن از تفریحات و سرگرمی‌های بیرون از خانه بودند، ابراز ناراحتی ‌می‌کردند و به دنبال تفریحی مفید مانند تئاتر برای فرزندان خود بودند.»

این کارگردان در ادامه صحبت‌های خود به نسل آینده اشاره کرد و گفت: «ما اگر بیان می‌کنیم که روحیات و حال دل نسل آینده برای‌مان مهم است، از الان باید برایشان برنامه‌ریزی و زیرساخت را فراهم کنیم تا دور از فشار فکری و روانی آینده‌ای خوب داشته باشند. کودکان و نوجوانان نیازمند آموزش هستند و چه خوب که ما با تئاتر و هنر نمایش این آموزه‌ها را به آن‌ها منتقل کنیم.»

ما اگر بیان می‌کنیم که روحیات و حال دل نسل آینده برای‌مان مهم است، از الان باید برایشان برنامه‌ریزی و زیرساخت را فراهم کنیم تا دور از فشار فکری و روانی آینده‌ای خوب داشته باشند

نورایی ادامه داد: «نمایش «کوزه عسل» برگرفته از مثل‌ها و داستان‌های کهن ایرانی به زبان امروزی است، که بدون هرگونه شعار یا نصیحت به مخاطب، مفهوم و آموزه داستان را منتقل می‌کند.»

یکی از مقدمه‌های بازیگری، ایفای نقش در نمایش کودک است

این استاد دانشگاه درباره مقدمه کار یک بازیگر می‌گوید: «به عقیده من، یکی از مقدمه‌های بازیگری، ایفای نقش در نمایش کودک است. بسیاری از هنرمندان بزرگ‌ ما با نمایش کودک و نوجوان به مسیر حرفه‌ای خود ادامه داده‌اند.»

نورایی ادامه داد: «استادهایی مانند داوود کیانیان، رضا فیاضی، مریم سعادت، مرضیه برومند، عادل بزدوده  و... از حوزه نمایش کودک و نوجوان کنار گذاشته شدند و بسیار جای ناراحتی دارد انسان‌هایی که قدرت خلق و آفرینش دنیایی جدید برای کودکان و نوجوانان را دارند، از این فضا دور شوند. از نظر من بزرگان نمایش کودک و عروسک اگر اجرایی روی صحنه ببرند، هرشب اجرای آن نمایش برای مخاطب در حکم کلاس درس و دانشگاه است.»

این بازیگر و کارگردان تئاتر درباره مخاطب اصلی نمایش‌های خود می‌گوید: «من بیش از 12 سال فعالیت تئاتری خصوصا تئاتر کودک و نوجوان داشته‌ام، در این سال‌ها صادق‌ترین مخاطب تئاتر را کودکان و نوجوانان می‌دانم. چون اگر نمایش را دوست داشته باشند به ما با همان زبان کودکی‌شان می‌گویند و اگر از کار راضی نباشند، می‌گویند که دوست ندارند.»

نویسنده نمایش «کوزه عسل» ادامه داد: «در تئاتر کودک، مخاطبان ما خیلی سریع با نمایش ارتباط می‌گیرند و حتی در حین نمایش امکان دارد با بازیگر دیالوگ برقرار کنند و این به حرفه‌ای بودن بازیگر بستگی دارد که چگونه با کودک ارتباط بگیرد و او را دوباره در جریان نمایش و داستان قرار دهد.»

                                                                                        

این هنرمند فعال در حوزه کودک و نوجوان از تبلیغات نمایشش در این روزها می‌گوید: «با در دسترس نبودن فضای مجازی، تبلیغات برای نمایش بسیار سخت شده اما ما سعی کردیم ارتباط‌مان را با خانواده‌ها و کودکان حفظ و آن‌ها را از اجراهای کودک و نوجوان مطلع کنیم. در نمایش‌های کودک و نوجوان تبلیغات بیشتر به صورت دهان به دهان است و وقتی خانواده‌ای از نمایش خوشش بیاید، دوستان و آشنایان خود را دعوت به تماشای نمایش می‌کنند.»

استادهایی مانند داوود کیانیان، رضا فیاضی، مریم سعادت، مرضیه برومند، عادل بزدوده  و... از حوزه نمایش کودک و نوجوان کنار گذاشته شدند و بسیار جای ناراحتی دارد انسان‌هایی که قدرت خلق و آفرینش دنیایی جدید برای کودکان و نوجوانان را دارند، از این فضا دور شوند

نمایش نباید در بازبینی ماهیت اصلی و خلاقیت را از دست بدهد

سینا نورایی در پایان صحبت‌های خود از  روند ارزیابی و نظارت بر نمایش می‌گوید: «همه آثار نمایشی طبق مصوبه شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش بازبینی می‌شوند، اما استفاده از کارشناسانی که به اثر، کارگردان و نویسنده، افزونه‌ای اضافه کنند، ممکن است آن محصول ماهیت اصلی و خلاقیت مستتر در خود را از دست بدهد؛ اما اگر بازبینی بر مبنای یک آموزه و علم صورت گیرد، قطعا کارگردان سعی می‌کند که یاد بگیرد و این باعث می‌شود به بهبود کار کمک شود. اگر اداره‌کل هنرهای نمایشی و شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش، به جهتی بروند که پیشکسوتان تئاتری را برای بازبینی نمایش‌ها قرار دهند که به کارگردان و نویسنده نقطه نظراتی دهند که یاد بگیرند و به بهبود اجرا کمک کنند نه صرفا تایید محتوا یا خوانش متن، بسیار موثر خواهد بود.»

وقتی برای فرار از گرسنگی، تصمیم اشتباه می‌گیری!

نمایش «کوزه عسل» قصه یک خرس تنبل و گرسنه را روایت می‌کند که برای رهایی از گرسنگی، تصمیم اشتباهی می‌گیرد و دست به کارهای نادرستی می‌زند.

میرنادر ‌مظلومی، فاطمه ‌بهشتی، عطاالله ‌نجفی، سینا ‌نورایی و محمدعلی فاضل بازیگران این نمایش کودک هستند.

مهبد اسماعیلی، سینا نورایی (موسیقی)، هادی فکری (گریم)، سینا نورایی (طراح صحنه و طراح لباس)، دپارتمان تئاتر نورا (مجری طرح و روابط عمومی) دیگر عوامل نمایش «کوزه عسل» هستند.

علاقه‌مندان برای تهیه بلیت این نمایش که از امشب هشتم آذر تا دهم دی در پردیس تئاتر سپند ساعت 17 روی صحنه خواهد رفت، می‌توانند از طریق سایت تیوال اقدام کنند.

گفت‌وگو: علی کیهانی




مطالب مرتبط

مسابقه نمایشنامه‌خوانی و نمایشنامه‌نویسی برای کودکان و نوجوانان

فراخوان رویداد نمایشی توکا منتشر شد
مسابقه نمایشنامه‌خوانی و نمایشنامه‌نویسی برای کودکان و نوجوانان

فراخوان رویداد نمایشی توکا منتشر شد

فراخوان نمایشنامه‌خوانی و نمایشنامه‌نویسی برای کودکان و نوجوانان به همت مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری و کانون تئاتر کودک و نوجوان خانه تئاتر، رویداد توکا برگزار می‌شود.

|

عضو شورای انتخاب بخش تئاتر خیابانی جشنواره کودک و نوجوان:

آثار هنرمندان شهرستانی مرا شگفت‌زده کرد
عضو شورای انتخاب بخش تئاتر خیابانی جشنواره کودک و نوجوان:

آثار هنرمندان شهرستانی مرا شگفت‌زده کرد

عضو شورای انتخاب بخش تئاتر خیابانی جشنواره کودک و نوجوان یکی از ویژگی‌های مهم جشنواره را حضور پررنگ هنرمندان شهرستانی عنوان کرد و گفت آثار آن‌ها مرا شگفت‌زده کرد، به‌شدت پیشرفت کرده‌اند؛ مشخص است مطالعه می‌کنند و برای تئاترشان وقت می‌گذارند.

|

حمید گلی مطرح کرد

فاصله خودمان را با کودکان و نوجوانان کوتاه‌تر کنیم
حمید گلی مطرح کرد

فاصله خودمان را با کودکان و نوجوانان کوتاه‌تر کنیم

حمید گلی عضو شورای انتخاب بخش تئاتر نوجوان بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان می‌گوید یکی از فاکتورهای مهم در ارتباط با تولید اثر برای کودکان این است که فاصله خودمان را با کودکان و نوجوانان کوتاه‌تر کنیم و به آن‌ها نزدیک‌تر شویم تا اثری که تولید می‌شود ...

|

امیر مشهدی‌عباس خبر داد

تشکل جشنواره‌های تئاتر کودک و نوجوان کشورهای اسلامی در ایران ایجاد می‌شود
امیر مشهدی‌عباس خبر داد

تشکل جشنواره‌های تئاتر کودک و نوجوان کشورهای اسلامی در ایران ایجاد می‌شود

امیر مشهدی‌عباس، دبیر بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان-اردکان از شکل‌گیری «تشکل جشنواره تئاتر کودک و نوجوان کشورهای اسلامی» در ایران خبر داد.  

|

خواسته حسن دادشکر از مدیر تالار هنر

بیشتر آثاری را حمایت کنید که بر اساس اصول تئاتر و درام باشد
خواسته حسن دادشکر از مدیر تالار هنر

بیشتر آثاری را حمایت کنید که بر اساس اصول تئاتر و درام باشد

حسن دادشکر، پیشکسوت تئاتر ایران خطاب به مدیر تالار هنر گفت خواهشی که از شما دارم این است که بیشتر کارهایی را حمایت کنید که بر اساس اصول تئاتر و درام باشد. بعضی از کارها متاسفانه بخش موسیقایی‌اش آن قدر بالاست که محتوا، کارگردانی و بازی و عناصر اصلی درام را تحت تاثیر قرار ...

|

«خَرَمشیر»؛ برداشتی از متون کهن ایرانی روی صحنه

«خَرَمشیر»؛ برداشتی از متون کهن ایرانی روی صحنه

نمایش «خَرَمشیر» به کارگردانی مجتبی خمسه برداشتی از متون کهن ایرانی است که مفاهیم چندگانه و چندلایه را در بر می‌گیرد. این اثر نمایشی تا 27 اسفند در فرهنگسرای خانواده روی صحنه می‌رود.

|

به بهانه نمایش برای نوجوانان

نوجوانی؛ سُر خوردن از دوران کودکی به جوانی
به بهانه نمایش برای نوجوانان

نوجوانی؛ سُر خوردن از دوران کودکی به جوانی

مسلم قاسمی: نوجوانی، سُر خوردن دوران کودکی به جوانی است؛ بنابراین نه تخیل محض است و خواب‌های رنگی کودکانه و نه دوره صلابت و استقلال جوانی! بحث امروز ما، این دوره گذراست! برای ما که در حیطه هنر، ...

|

نظرات کاربران