در حال بارگذاری ...

چاپ دوم کتاب «امیرخسرودهلوی و دنیای نمایش» منتشر شد

یلدا احمدی نویسنده کتاب «امیرخسرو دهلوی و دنیای نمایش» از نوبت چاپ دوم این کتاب در نشر هنر سرخ خبر داد. او اصلی‌ترین انگیزه خود برای چاپ مجدد این کتاب را حمایت‌های علاقه‌مندان به نمایش، خانواده‌ و اساتید خود عنوان کرد.

به گزارش ایران تئاتر، کتاب «امیرخسرو دهلوی و دنیای نمایش» نوشته یلدا احمدی و با مقدمه‌ای خواندنی از دکتر احمد جولایی پژوهشگر تئاتر به چاپ دوم رسید.

یلدا احمدی نویسنده کتاب «امیرخسرو دهلوی و دنیای نمایش» به بهانه چاپ دوم این کتاب به خبرنگار ایران تئاتر می‌گوید: «در مدت کوتاهی چاپ اول کتاب نایاب شد و تقاضا همچنان وجود داشت، برای پاسخگویی به این تقاضا مبادرت به چاپ دوم کردم.»

احمدی از انگیزه خود برای چاپ مجدد کتاب گفت: «بیشتر دوستان و علاقه‌مندان عرصه نمایش که کتاب را دیدند، مرا تشویق و ترغیب به کار در زمینه پژوهش‌های دیگری نیز کردند و قطعاً اصلی‌ترین انگیزه من برای چاپ دوم این کتاب همین نگاه‌ها و تشویق‌ها بود، البته در کنار حمایت‌های خانواده‌ام و اساتید به‌خصوص دکتر جولایی.»

نویسنده «امیرخسرو دهلوی و دنیای نمایش» گفت: «این کتاب بر آن است که با معرفی یکی از ادیبان فارسی‌زبان هند، امیر خسرو دهلوی و بررسی آثار او به جست‌وجوی این مسئله بپردازد که این اثر دارای جنبه‌های نمایشی است یا خیر؟ چرا و چگونه؟ به همین خاطر ابتدا اشاره‌ شده است که وظایف ادبیات و جایگاه امیرخسرو دهلوی به‌عنوان‌ یک شاعر وظیفه‌شناس نسبت به وطن اصلی خود و علاقه زبان آبا و اجدادی چیست.»

احمدی ادامه داد: «نکته دیگر پیچشکاری در حوزه ادبیات فارسی در عرصه نظم و نثر همچنین قابلیت‌های دراماتیک در زندگی شخصی و آثارش که در مجموعه‌ داستان‌ها و نمونه‌های به‌کارگیری بعضی از اصطلاحاتی دراماتیک چون نقاب، تماشا، نمایش، سیماچه، خیال، لعبت، سایه، پرده، تصویر و تمثال، رقص و... به بررسی و ویژگی‌های یادشده و بسامدهای آن پرداخته‌ام و برای روشن‌تر شدن جنبه‌های نمایشی در آثاری چون «مجنون و لیلی»، «خسرو و شیرین»، «هشت‌بهشت» و «مطلع الانوار» و همچنین به عناصر نمایشنامه‌هایی اشاره می‌شود که بر اساس و اقتباس از این اثر به نگارش درآمده‌اند.»

این نویسنده افزود: «از طرفی با توجه به وظایف ادبیات، زندگی شخصی امیرخسرو دهلوی، نحوه نحله فکری و آموزش‌های او، آشنایی با نظام‌الدین الاولیا به‌عنوان یک قطب و مرشد ضمن حفظ ارتباط با دربار می‌توان ادعا کرد که آثار امیرخسرو دهلوی قابلیت نمایشی دارد و در این عرصه قابل‌تأمل و دقت و استفاده علاقه‌مندان و دانشجویان قرار گیرد.»

او ادامه داد: «این کتاب بیش از آن‌که‌ خواهان آموزش روشی به خواننده باشد، روش‌شناسی علامات و نشانه‌های شش‌گانه ارسطویی را به مخاطبان آموزش می‌دهد به عبارتی الگوی کلاسیک برای کسانی است که در دنیای نمایشنامه‌نویسی گام‌ برمی‌دارند از این الگو تبعیت می‌کنند، نگاهی به آثار کلاسیک و ادبیات گذشته زبان و ادبیات فارسی‌ دارند.»

یلدا احمدی در پایان از ناشر جدید کتاب خود می‌گوید: «پس‌ از جمع‌بندی از نظرات‌ کسانی که کتاب را دریافت و مطالعه کرده بودند دریافتم که نیاز به ویراستاری جدید وجود دارد. همچنین طراحی جلد و گرافیک و دیزاین متون داخل کتاب نیز در یک‌شکل نو باید به خواننده عرضه شود. برای این منظور پس از مشورت با اهل‌فن و دیدن نمونه‌های چاپی این ناشر با عقد قرارداد چاپ دوم این کتاب را به ناشر جدید سپردم.»

در مقدمه کتاب «امیرخسرو دهلوی و دنیای نمایش» به قلم دکتر جولایی می‌خوانیم: «این کتاب حاصل کوششی است که نویسنده اثر در اولین گام‌های خود موفق به آن انجام آن شد. این کتاب تلاشی چندساله را در خود به ودیعه دارد. کتابی که به‌جرئت می‌توان ادعا کرد در نوع خود کم‌نظیر بلکه بی‌نظیر است زیرا معرفی و آشنایی مردم ایران‌زمین با امیر خسرو دهلوی گرچه سابقه‌ای طولانی دارد اما بررسی آثار و زندگی این هنرمند از منظر دراماتیک پنجره‌ای است که همواره جای خالی آن حس می‌شد. پژوهش‌هایی ازاین‌دست ضمن گشودن پنجره‌هایی نو، بخشیدن تعاریف علمی و مصادیق مهم ادبی خصوصاً در عرصه ادبیات دراماتیک دارای بایستگی و شایستگی‌هایی است که ضرورت استمرار آن را اهل‌فن همواره یادآوری و گوشزد کردند. کمتر کسی است که با آشنایی با عرصه ادب فارسی خصوصاً ادیبان ایرانی و ایرانی‌الاصل نظیر صائب تبریزی، عرفی شیرازی، کلیم کاشانی و یا پارسی‌گویان هندی نظیر عبدالقادر بیدل دهلوی، حسن دهلوی، امیرخسرو دهلوی، مولانا بلگرامی و... توفیق‌شان در عرصه ادب و هنر در پی مانایی این چهره‌های ادبی و بهره‌گیری مجدد از آثار آنان نباشد. آثار و افکاری که متأسفانه امروزه بنا به دلایل متعدد فرصت خوانش و مطالعه آن به‌ویژه برای نسل جوان چندان فراهم نیست، درحالی‌که در عرصه نمایش و جان بخشیدن دوباره به این آثار خصوصاً سرگذشت‌ها و قصه‌ها باید امکان استفاده از این ظرفیت‌های نهفته را فراهم ساخت.

عرصه ادبیات دراماتیک چه در سطح ملی و چه در سطح بین‌الملل هیچ‌گاه نمی‌تواند بیگانه و بی‌نیاز از پیشینه و کهن‌الگوهای رایج در زبان و ادبیات قومی، گفتاری و نوشتاری باشد. درحالی‌که از این منظر باید گفت که ادبیات فارسی تاکنون آن‌چنان‌که باید از سرچشمه‌های خود در عرصه اقتباس و خلق نمونه‌های جدی و فاخر در عرصه سینما و تئاتر صحنه‌ای و رادیویی به موفقیت بزرگی که در شأن این گنج شایگان است دست نیافته و طبعاً تلاش‌هایی می‌طلبد. نظیر تلاش نویسنده کتاب در جهت حفظ ارزش‌های ادبی و توجه کوشندگان عرصه ادبیات دراماتیک به زندگی و آثار ادیب برجسته‌ای چون امیرخسرو دهلوی می‌تواند بسیار راهگشا باشد.»

نوبت دوم انتشار کتاب «امیرخسرو دهلوی و دنیای نمایش» در نشر هنرسرخ انجام و راهی بازار کتاب شده است.

گفت‌وگو: علی کیهانی




مطالب مرتبط

زندگی هنری ادنا زینلیان کتاب شد

زندگی هنری ادنا زینلیان کتاب شد

کتاب «صحنه عشق من است» که به زندگی و فعالیت‌های ادنا زینلیان هنرمند و مدرس تئاتر در حوزه طراحی لباس می‌پردازد به‌زودی منتشر خواهد شد.

|

نگاهی به نمایش «مجلس بلبشو جور کردن»

تصنیف‌خوانی مجالس زنانه در قالب نمایش ایرانی
نگاهی به نمایش «مجلس بلبشو جور کردن»

تصنیف‌خوانی مجالس زنانه در قالب نمایش ایرانی

سیدعلی تدین‌صدوقی: نمایش «مجلس بلبشو جور کردن»، همان‌طور که از نامش به ذهن متبادر می‌شود، خود در ورطه بلبشویی به لحاظ متن و اجرا به‌نوعی سردرگمی و تکرار افتاده است. به دیگر سخن نمی‌توان ...

|

بلیت فروشی «مجنون آن لیلی» آغاز شد

بلیت فروشی «مجنون آن لیلی» آغاز شد

بلیت‌فروشی موسیقی-نمایش «مجنون آن لیلی» به کارگردانی و آهنگسازی پیمان خازنی که در تالار حافظ روی صحنه می‌رود، آغاز شد. 

|

فراخوان اجرا در تماشاخانه‌های مهر و ماه حوزه هنری منتشر شد

فراخوان اجرا در تماشاخانه‌های مهر و ماه حوزه هنری منتشر شد

مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری فراخوان اجرای نمایش در تماشاخانه‌های مهر و ماه خود را در راستای اهداف و سیاست‌های خود و به‌منظور انتخاب آثار نمایشی شایسته‌ برای اجرا در سال 1403 از گروه‌ها و کارگردانان فعال، اساتید دانشگاه، دانشجویان تئاتر و جوانان خلاق دعوت کرد.

|

نظرات کاربران