جلسه بررسی همکاریهای دوجانبه بین دفتر آموزش وزارت ارشاد و فرهنگستان هنر برگزار شد
نشست بررسی نحوه مشارکت و همکاریهای دوجانبه بین دفتر برنامهریزی و آموزشهای هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و فرهنگستان هنر برگزار شد.
به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی دفتر برنامهریزی و آموزشهای هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جلسه بررسی نحوه مشارکت و همکاریهای دوجانبه بین دفتر برنامهریزی و آموزشهای هنری و فرهنگستان هنر، با حضور محمدحسین اسماعیلی مدیرکل دفتر آموزش و منیژه کنگرانی معاون پژوهشی و هنری فرهنگستان هنر در فرهنگستان هنر برگزار شد.
در ابتدای جلسه منیژه کنگرانی معاون پژوهشی و هنری فرهنگستان هنر ضمن خوش آمدگویی و ابراز خرسندی از امکان همکاریهای مشترک با دفتر آموزش به تشریح فعالیتهای فرهنگستان در حوزه آموزش هنر پرداخت و گفت: «فرهنگستان هنر بهعنوان یکی از نهادهای مؤثر در حوزه سیاستگذاری هنر کشور، دارای جایگاه حقوقی معتبر و نقش راهبردی اثرگذار در جریانسازی تحقیقات، سیاستها و فعالیتهای هنری کشور است.»
کنگرانی افزود: «نظر به وجود میراث هنری، هنرمندان، مراکز و آثار هنری فراوان در کشور و جاذبههای چشمگیر آن برای اصحاب فرهنگ و هنرپژوهان ایرانی و غیرایرانی، ضرورت مطالعات و تحقیقات هنری باهدف ارتقای فرهنگ و تقویت هویت دینی، ملی و بومی، بیشازپیش آشکار میشود؛ لذا فرهنگستان هنر با بهرهمندی از اندیشه و تجربه سرآمدان فرهنگ و هنر کشور در قالب اعضای پیوسته و وابسته و افتخاری و گروههای تخصصی، شامل گروههای «نمایش و ادبیات نمایشی»، «موسیقی»، «معماری و شهرسازی»، «هنرهای سنتی و صنایعدستی»، «هنرهای تجسمی»، «سینما»، «چندرسانهای» و «فلسفه هنر» و نیز بهرهبرداری از امکانات، تجهیزات و فضای مناسب و کتابخانه تخصصی، طرحها و برنامههای بسیاری را در معرفی، نقد و بررسی، احیا و توسعه هنرهای ایرانی اسلامی به انجام رسانده و در دست اقدام دارد.»
او در ادامه با تشریح بخشهای مختلف فرهنگستان گفت: «فرهنگستان با بهرهمندی از تخصص هنری و توانمندیهای پژوهشی اعضا، ارتباط مستمر با نهادها و سازمانهای سیاستگذار، بهرهگیری از ظرفیتهای مراکز آموزشی و پژوهشی و اجرایی هنر، تعامل با هنرمندان و پژوهشگران مؤثر در فضای هنری کشور، توان جریانسازی، ایدهپردازی و پژوهش در هنرهای ایرانی اسلامی و نقد و تحلیل هنرهای جدید با رویکردهای زیباشناختی، تاریخی، تحلیلی و تطبیقی را دارد و میتواند نقشی مؤثر در ارزشگذاری و اثربخشی بر فعالیتهای هنری کشور، مبتنی بر ارزشهای الهی و انسانی ایفا کند.
همچنین در اختیار داشتن فضای مناسب برای رویدادهای هنری شامل سالنهای همایش، استودیو، کتابخانه و مرکز اسناد، کارگاههای هنری، مجلات تخصصی، گالریها و موزهها (مؤسسه فرهنگی هنری صبا و موزه هنرهای معاصر فلسطین)، انتشارات (مؤسسه متن) و پژوهشکده هنر، زمینه اجرای طرحها و برنامههای کلان مطالعاتی و تحقیقاتی هنر را فراهم ساخته است.»
سپس محمدحسین اسماعیلی مدیرکل دفتر آموزش با تأکید بر لزوم همکاری و مشارکت در بخش آموزشهای هنری به تشریح فعالیتها و بخشهای مختلف دفتر آموزش و طرح آموزش هنر برای همه پرداخت و گفت: «طرح آموزش هنر برای همه با حمایت وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت محترم امور هنری و دفتر آموزش از اواخر سال گذشته آغاز و بدلیل استقبال از این طرح، فاز دوم آن از شهریورماه کلید خورده است. این آموزشها باهدف نهایی تولید و کسب کار تدوین و برنامهریزیشده است که در سه قالب حضوری، آنلاین و آفلاین اجرایی شده و همچنین با استفاده از ظرفیت ال ام اس که شیوهای جدید و تازه برای تعامل بین هنرجو و استاد با همکاری یک شرکت دانشبنیان در سه سطح مقدماتی، تکمیلی و پیشرفته در 35 رشته عمومی و درمجموع بیش از 120 رشته هنرهای سنتی و محلی، برای ایجاد ظرفیتهای شغلی در حال اجرا در سراسر کشور هست.»
اسماعیلی افزود: «جامعه مخاطبین ما ابتدا در مناطق محروم و سپس سراسر کشور هستند که با مشارکت کمیته امداد، سازمان بهزیستی و آموزشوپرورش در حال اجرا است که در آینده نزدیک این طرح بسیار گستردهتر خواهد بود و در این برهه ظرفیتهای فرهنگستان هنر میتواند در همافزایی این طرح کمک شایانی نماید.»
او در ادامه با تأکید بر افزایش تعداد هنرستانهای هنرهای زیبا در سراسر کشور گفت: «12 هنرستانهای هنرهای زیبا وابسته به وزارت ارشاد در یک سال گذشته در کشور افتتاحشده است و هماکنون 60 هنرستان هنرهای زیبا در رشتههای تجسمی، نمایش، پویانمایی، سینما و موسیقی در سراسر کشور فعالیت دارند که بسیاری از بزرگان و فرهیختگان هنری خاستگاهشان این هنرستانها است و قدمت برخی از آنها مانند هنرستان موسیقی پسران تهران به بیش از صدسال میرسد و در این برهه ارتقاء کمی و کیفی آموزش مربیان در دستور کار است تا با همکاری و مشارکت فرهنگستان هنر به نتایج مطلوبی برسیم.»
اسماعیلی سپس با اشاره به فعالیتهای بخش آموزشهای مهارتی کاردانش گفت: «در بخش کاردانش و مهارتآموزی که با همکاری وزارت آموزشوپرورش استانداردهای آموزشی تدوین و آمادهشده است که با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی دورههایی برگزار میشود که در پایان دورهها آزمونهایی که سه دوره در سال برگزار میشود و کسب نمره قبولی در آزمون، منجر به صدور دیپلم هنری میشود.»
او در ادامه به تشریح آموزشهای بخش آموزشهای آزاد پرداخت و گفت: «آموزشگاههای آزاد هنری در رشتههای مختلف شامل موسیقی، تجسمی، نمایش و هنرهای سنتی و خوشنویسی هست با حدود 6000 آموزشگاه در سراسر کشور به آموزش هنر میپردازند.»
اسماعیلی با اشاره به اهمیت همکاریهای بین دفتر آموزش و فرهنگستان هنر گفت: «مشارکت و همکاری فرهنگستان هنر در بخشهای مختلف آموزش هنر در نظام جامع و در بخش بازآموزی هنرآموزان و هنرجویان، آسیبشناسی بخشهای آموزشی و... در قالب برگزاری جلسات و نشستها بهصورت عمومی و همچنین برگزاری جشنوارهها و نمایشگاهها برای کمک به کسبوکارها و اقتصاد هنر، شناسایی اساتید نخبه و حفظ سبکهای مختلف آموزشی و هنری و انتشار نشریههای آموزش هنر برای کمک به مطالعات فرهنگی و هنری، گردهمآیی و تعامل بین هنرمندان برجسته و اساتید با علاقهمندان رشتههای هنری برای ترسیم چشمانداز آینده هنر مؤثر است که امیدوارم با تدوین تفاهمنامه همکاریهای مشترک بتوانیم در حوزه آموزش هنر گامهای مؤثری برداریم.»
در ادامه مرتضی نیک نژاد معاون آموزشی، نسرین بابایی کارشناس آموزشی از دفتر آموزش ارشاد و ناهید عبدی مدیر پایش و ارزیابی آموزش و زهرا مربیان مدیر سیاستگذاری هنر از فرهنگستان هنر به بیان فعالیتها و تدوین تفاهمنامه و راهکارهای همکارهای مشترک پرداختند.