در حال بارگذاری ...
در جلسه هماهنگی برگزاری جشنواره منطقه‌ای مازندران عنوان شد

کاظم نظری: احیای جشنواره‌های منطقه‌ای با هدف برقراری عدالت فرهنگی است

مدیر کل هنرهای نمایشی در جلسه هماهنگی برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای در مازندران، اظهار داشت: جشنواره تئاتر منطقه‌ای فجر رویدادی است که متأسفانه در دولت قبل تعطیل شده بود و ما با توجه به نگاه رییس‌جمهور که بر عدالت فرهنگی تأکید دارند، بنا داریم بعد از ۹ سال این جشنواره را مجدد احیا کنیم. کاظم نظری در این جلسه که با حضور استاندار و مدیرکل ارشاد مازندران، مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی کشور و نیز مسئول هماهنگی استان‌های اداره کل هنرهای نمایشی برگزار شد بر ضرورت ایجاد شورونشاط اجتماعی برای مجموعه فرهنگی کشور تاکید کرد. استاندار مازندران هم در این دیدار با بیان اینکه ما از برگزاری جشنواره منطقه‌ای در استان مازندران با افتخار استقبال می‌کنیم، گفت: «زبان تئاتر بسیار نافذ است اما تئاتر در کشور ما مقاطعی فرازوفرود داشته و هنوز جایگاه اصلی خودش را پیدا نکرده است.»

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی کشور روز سه‌شنبه 15 آبان‌ماه، به همراه اسرافیل فرج‌اللهی مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی کشور و حسن رونده مسئول هماهنگی استان‌های اداره کل هنرهای نمایشی، برای هماهنگی برگزاری جشنواره منطقه‌ای به استان مازندران سفر کرد.

در این سفر جلسه هماهنگی با سید محمد حسینی‌پور استاندار مازندران با حضور حسین جوادی مدیرکل ارشاد مازندران در استانداری برگزار شد.

کاظم نظری در این نشست گفت: «جشنواره تئاتر منطقه‌ای فجر رویدادی است که متأسفانه در دولت قبل تعطیل شده بود و ما با توجه به نگاه رییس‌جمهور که بر عدالت فرهنگی تأکید دارند، بنا داریم بعد از 9 سال این جشنواره را مجدد احیا کنیم.»

او افزود: «3 استان کرمانشاه، بوشهر و فارس تاکنون میزبانی این رویداد را پذیرفته‌اند و با اضافه شدن مازندران، 4 استان میزبان این رویداد تکمیل می‌شوند و هرکدام پذیرای 9 استان دیگر خواهند بود.»

مدیرکل هنرهای نمایشی کشور با بیان این موضوع که جشنواره فجر ویترین فعالیت تئاتری کشور است توضیح داد: «ما سعی کردیم عمده موضوعات آثار گروه‌های نمایشی که از جشنواره‌های استانی انتخاب می‌شوند در بستر انقلاب و نظام و ارتقای فرهنگی کشور باشند تا در راستای اعتلای اهداف انقلابی باشند»

کاظم نظری با اشاره به این موضوع که  ایجاد شورونشاط اجتماعی برای مجموعه فرهنگی کشور ضرورت دارد گفت: « یکی از عواملی که می‌تواند این نشاط را احیا کند، برگزاری جشنواره‌ها و برنامه‌های نمایشی است که می‌تواند در سطح استان خوب بروز کند و مردم را درگیر کند.»

او افزود: «مقام معظم رهبری فرموده‌اند: «تئاتر فراتر از منبر است» یعنی تأثیری که تئاتر دارد، گاهی می‌تواند از منبر هم گاهی بیشتر باشد.  تئاتر ابزاری است که می‌تواند رفتارها و مناسبت‌های اجتماعی را تنظیم کند و در جشنواره تئاتر منطقه‌ای در استان میزبان رویداد فرهنگی 10 استان باهم تعامل و هم‌افزایی خواهند داشت و تبادل دانش می‌کنند. 18 تا 15 گروه نمایشی در هرکدام از استان‌های میزبان گرد هم می‌آیند و 170 تا 200 نفر هنرمند حضور خواهند داشت.»

                                             

نظری گفت: « ما سعی می‌کنیم حالا که بعد از 9 سال این رویداد به بهترین شکل برگزار شود و اتفاق خوبی برای مردم استان مازندران رقم بخورد. وزارت ارشاد و اداره کل هنرهای نمایشی در حمایت از این رویداد بزرگ فرهنگساز تمام‌قد ایستاده است و ان‌شاءالله بتوانیم از این طریق مبلغ خوبی برای مسائل انقلاب و نظام باشیم.»

استاندار مازندران: زبان تئاتر بسیار نافذ است اما هنوز جایگاه اصلی خودش را پیدا نکرده است

سید محمد حسینی‌پور استاندار مازندران در این دیدار گفت: «زبان تئاتر بسیار نافذ است اما تئاتر در کشور ما مقاطعی فرازوفرود داشته و هنوز جایگاه اصلی خودش را پیدا نکرده است.»

او با تأکید بر تأثیرگذاری تئاتر گفت: « ما روستایی داریم که 24 شهید را تقدیم انقلاب کرده و هرسال در یادواره این شهدا بخشی را به تئاتر اختصاص می‌دهیم که روایت‌های شهداست و جذاب‌ترین بخش یادواره است و همین موضوع نشان از تأثیرگذاری بالای تئاتر دارد.»

حسینی‌پور گفت: «جای خالی تئاتر به‌ویژه در حوزه‌های ارزشی کاملاً مشهود است. باید جریانات انقلاب را با تئاتر آشتی بدهیم . من فکر می‌کنم باید تئاتر را از مدارس و دانشگاه‌ها آغاز کنیم و حتی بسیج دانشجویی متولی تئاتر دانشگاه‌ها باشد تا از این طریق تأثیرگذارتر عمل کند.»

او افزود: « با توجه به اینکه استان مازندران پرگردشگرترین استان ایران است، تئاتر می‌تواند جایگاه خوبی در مازندران بیابد. ما از برگزاری جشنواره منطقه‌ای در استان مازندران با افتخار استقبال می‌کنیم و این رویداد می‌تواند حرکت فرهنگی خوبی باید برای مجموعه استان باشد و خوشحالیم که بعد از این حوادث اخیر برای برون‌رفت از شرایط موجود فرصتی مفرح ایجاد کنیم تا مردم را شاد کند.»

حسینی‌پور گفت: « تلاش می‌کنیم با بررسی شرایط شهرستان‌ها و زیرساخت‌های‌شان جشنواره منطقه‌ای استان مازندران در شهرستان‌های مختلف اجرا شود و اختتامیه در ساری باشد تا در راستای عدالت فرهنگی، شهرهای دیگر هم درگیر شوند. ستاد برگزاری را خیلی سریع تشکیل خواهیم داد و هر حمایتی لازم باشد انجام می‌دهیم.»

استاندار مازندران این اقدام اداره کل هنرهای نمایشی را حرکت عظیم دانست و افزود: «همین اقدام که با جشنواره منطقه‌ای، اجرای تئاتر را در مناطق ایران پخش کرده‌اید که در استان و شهرهای مختلف اجرا بشود فرهنگ‌سازی خوبی ایجاد می‌کند و منشأ خیر و برکات است.»

در ادامه این سفر مدیرکل هنرهای نمایشی و هیئت همراه در فضایی صمیمی برای تکریم هنرمندان به دیدار 4 پیشکسوت تئاتر استان مازندران رفتند. بهزاد شاهنده، هوشنگ رضایی، علی دنیوی و سعدالله ولی‌زاده هنرمندانی بودند که با اهدای لوح تقدیر تکریم شدند.

دیدار از زیرساخت‌ها و سالن‌های نمایشی ساری نیز پایان‌بخش سفر یک‌روزه مسئولان هنرهای نمایشی کشور به استان مازندران بود.




مطالب مرتبط

گزارش آیین گشایش چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

برگزیدگان چهار بخش «رادیو تئاتر»، «نمایش‌‌های تلویزیونی»، «نمایشنامه نویسی» و «پژوهش» معرفی شدند
گزارش آیین گشایش چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

برگزیدگان چهار بخش «رادیو تئاتر»، «نمایش‌‌های تلویزیونی»، «نمایشنامه نویسی» و «پژوهش» معرفی شدند

در آیین گشایش چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، برگزیدگان چهار بخش «رادیو تئاتر»، «نمایش‌‌های تلویزیونی»، «نمایشنامه نویسی» و «پژوهش»، معرفی شدند.

|

با حضور مدیرکل هنرهای نمایشی

استقبال چشمگیر از جشنواره تئاتر راه ابریشم در سمنان ادامه‌ دارد
با حضور مدیرکل هنرهای نمایشی

استقبال چشمگیر از جشنواره تئاتر راه ابریشم در سمنان ادامه‌ دارد

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی، اسرافیل فرج اللهی مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی و حسن رونده مسئول هماهنگی امور استان‌ها اداره کل هنرهای نمایشی امروز (16 دی) با حضور در مجتمع فرهنگی هنری کومش سمنان در کنار تماشاگران و علاقمندان هنرهای نمایشی به تماشای آثار خیابانی و صحنه‌ای ...

|

در گفت‌وگو با مدیرکل هنرهای مطرح شد

از تصویب سند تحول تا راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر
در گفت‌وگو با مدیرکل هنرهای مطرح شد

از تصویب سند تحول تا راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر

کاظم نظری، به مناسبت روز ملی هنر‌های نمایشی (هفتم فروردین)، ضمن توضیحاتی درباره سند تحول و راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر، اولویت‌های اداره کل هنر‌های نمایشی در سال جدید را تشریح کرد.

|

مدیرکل هنرهای نمایشی از  دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی قدردانی کرد

مدیرکل هنرهای نمایشی از دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی قدردانی کرد

مدیرکل هنرهای نمایشی در پاسخ به پیام دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نوشت پیام پر از مهر و محبت تان برای خانواده نجیب و ارزشمند تئاتر نه تنها ایجاد انگیزه دوچندان و مضاعف در آغاز سال جدید شد بلکه مهر تایید آن شورا به عنوان مرجع عالی سیاستگذاری، تصمیم‌گیری و هدایت امور فرهنگی در ...

|

ارزیابی مدیرکل هنرهای نمایشی از شرایط تئاتر در سال 1402 

هرچه در توان داشتیم، انجام دادیم ولی با شرایط مطلوب فاصله داریم
ارزیابی مدیرکل هنرهای نمایشی از شرایط تئاتر در سال 1402 

هرچه در توان داشتیم، انجام دادیم ولی با شرایط مطلوب فاصله داریم

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی با بیان این نکته که هرچه در توان داشتیم برای تئاتر در سال 1402 انجام دادیم ولی با شرایط ایده‌آل فاصله داریم، گفت برای پیشبرد اهداف عرصه هنر و فرهنگ، نهادهای دیگر هم باید به کمک وزارت ارشاد بیایند.

|

نظرات کاربران