در حال بارگذاری ...
کارگردان برگزیده جشنواره تئاتر استانی اردبیل عنوان کرد

محمدتقی خسروی: رشد تئاتر در شهرستان‌ها نیازمند آموزش و برنامه‌ریزی است

محمد تقی خسروی کارگردان برگزیده سی‌امین دوره جشنواره تئاتر استانی اردبیل که با نمایش«پارافریز ماراساد با سس فرانسوی» از شهرستان خلخال در این دوره حضور داشت، بر این باور است که فراهم کردن یک روند آموزشی مناسب و ایجاد شرایط و امکانات بهتر آموزشی با متدهای روز دنیا، دستاوردهای ارزشمندی برای هنرمندان تئاتر شهرستان‌ها خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در اردبیل، محمدتقی خسروی از هنرمندان جوان خلخالی است که در سی‌امین دوره جشنواره تئاتر استانی اردبیل با نمایش «پارافریز ماراساد با سس فرانسوی» حضوری موفق داشت و توانست جایزه بهترین کارگردانی را از این جشنواره دریافت کند و نمایش او به‌عنوان یکی از کارهای برگزیده این دوره راهی جشنواره تئاتر منطقه‌ای شد. این هنرمند تئاتر استان متولد ۱۳۶۵ شهرستان خلخال است که ۱۷ سال در زمینه هنرهای نمایشی فعالیت داشته و به همراه گروه‌های مختلف تئاتری در جشنواره‌های منطقه‌ای، استانی کشوری به‌عنوان بازیگر، نویسنده کارگردان و عوامل اجرایی حضور داشته است.
محمدتقی خسروی در بیان خلاصه نمایش «پارافریز ماراساد با سس فرانسوی» گفت: «این نمایش برداشتی آزاد از نمایشنامه مارا_ساد و کتاب جنگ چهره زنانه ندارد و مستند  a151 است. این نمایش سعی دارد با کنکاشی در جنگ‌های مختلف جهان پی‌جوی سرنوشت انسان‌ها در این جنگ‌ها باشد. در بخش‌هایی با توجه به نمایش ماراساد به قتل ژان پل مارا بپردازد و در آخر در جنگ با داعش در سوریه به اتمام می‌رسد.»
او با اشاره به اینکه رشد تئاتر در تمام شهرستان نیاز به آموزش و برنامه‌ریزی دارد، افزود: «شاید جشنواره بهانه‌ای برای این رشد باشد، اما باید برای دستیابی به اهداف درست، ضروری است استراتژی‌های خودمان را مشخص کنیم و با راهبردی کردن آن در هر منطقه‌ و با توجه به ظرفیت منطقه به اهداف و استراتژی‌های مورد نظر دست پیدا کنیم.»

خسروی ادامه داد: «تبادل و برخورد سبک‌ها و ایده‌های تئاتری در هر فستیوالی مهم‌ترین دستاورد آن است که با اجرای محدود جشنواره در گستره شهرستانی به این مهم حتما آسیب خواهیم زد. اگر تمام عوامل تاثیر‌گذار به درستی برنامه‌ریزی شوند، تئاتر استانی تاثیر مثبتی بر رشد تئاترهای استان خواهد داشت.»

نویسنده و کارگردان نمایش «پارافریز ماراساد با سس فرانسوی» با بیان اینکه تئاتر بی‌شک تاثیر به‌سزایی در رشد فرهنگ و هنر هر کشور، منطقه‌، شهر و محله‌ای دارد، توضیح داد: «باید در قالب اهداف روز، جامعه تئاتر نیز در برنامه‌های بالادستی فرهنگی کشور به درستی قرار بگیرد و با بودجه مناسب بی‌شک تئاتر می‌تواند در توسعه‌ فرهنگی جامعه امروز ما و جهانی شدن، تاثیر خودش را داشته باشد.»
او در مورد تاثیر برگزاری جشنواره‌های تئاتر استانی هم گفت: «هر رویدادی با توجه به اهداف تعیین‌شده آن، جذابیت خودش را دارد، باید به این امر از چندین سو نگاه کرد و به سوال‌های مختلف پاسخ داد. به‌طور مثال، آیا این تئاترهایی که از فیلتر اجرای عمومی یا جشنواره‌های منطقه‌ای گذشته‌اند، جذابیتی برای مخاطب همان شهرستان دارند؟ چه دیدگاهی نسبت به نمایش‌های سطح بالا که در جشنواره‌های استانی حضور داشتند، در شهرستان‌ها خواهد بود؟ و سوال‌های متعددی که با توجه به جامعه تئاتری، استان می‌تواند به راهنمای مناسبی برای تصمیم‌گیری تبدیل شود؛ پس با توجه به دیدگاه‌های مختلف هم می‌تواند خوب باشد و هم بد باشد، نیاز به بررسی دقیق‌تر است تا به جواب درست رسید.»
محمدتقی خسروی ایجاد رشته‌های مرتبط هنرهای نمایشی در قالب موسسه‌ها و دانشگاه‌های استان در سطوح کاردانی، کارشناسی، ارشد و...، برگزاری ورکشاپ‌های مختلف با حضور استادان درجه یک و بین‌المللی، کمک به کارگردان‌های جوان در قالب گروه‌های مختلف، کمک به ثبت گروه‌های تئاتری و ارتقای جایگاه و کیفیت آن‌ها از طریق استادان استانی و کشوری را در تقویت تئاتر شهرستان‌ها تاثیرگذار دانست و با اشاره به برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای در شهرهای مختلف استان، افزود: «احیای جشنواره‌های منطقه‌ای باعث رشد گروه‌های مختلف به‌خصوص گروه‌های جوان و خودباوری آن‌ها شده است و به نوعی خون جدید در رگ‌های تئاتر استان جریان پیدا کرده و حتی اردبیل را به یک استان متمایز کم‌نظیر در سطح کشور از این نظر تبدیل خواهد کرد.»
او با اشاره به برگزاری دوره سی‌ام جشنواره تئاتر استانی اردبیل در شهرهای مختلف گفت: «این چالشی رودررو برای تعامل تفکرات، شیوه‌ها و سبک‌های تئاتری است. در سال‌های اخیر به دلیل مشکلات موجود جشنواره به صورت مجازی برگزار می‌شد و داوری از روی فیلم‌های نمایش‌ها بود که با شرایط اجرا تفاوت بسیار زیاد داشت و حالا خوشحالیم که این دوره از جشنواره حضوری بود و باعث شد آثار در شرایط درستی به جشنواره فجر راه پیدا کنند.»
این هنرمند خلخالی با تاکید بر اینکه تئاتر اردبیل نیاز به باور و توجه به جوانان در کنار استفاده از تجربه و کمک اساتید ارزشی استان دارد، افزود: «امیدوارم به‌زودی جوانان هنرمند تئاتر استان در کنار بزرگان تئاتر استان اردبیل، دستاوردهای ارزشمندی مانند قبل برای فرهنگ و هنر اردبیل داشته باشند و این میسر نخواهد شد مگر با تبدیل شدن تئاتر به قسمتی از سبد فرهنگی جامعه استان اردبیل؛ بی‌شک با فراهم کردن یک روند آموزشی مناسب و ایجاد شرایط و امکانات بهتر آموزش با متدهای روز دنیا این امر تحقق پیدا خواهد کرد.»




مطالب مرتبط

گفت‌و‌گو با کارگردان برگزیده جشنواره تئاتر استان اردبیل

احیای جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای؛ زمینه‌ساز ارتقای آثار استان‌ها
گفت‌و‌گو با کارگردان برگزیده جشنواره تئاتر استان اردبیل

احیای جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای؛ زمینه‌ساز ارتقای آثار استان‌ها

ابراهیم عادل‌نیا، نویسنده و کارگردان نمایش «اخته» که به عنوان برگزیده جشنواره تئاتر استانی اردبیل در بخش صحنه‌ای به جشنواره مناطق کشور راه‌پیدا کرده‌ است، با اشاره به برگزاری منظم و باشکوه جشنواره تئاتر استانی، احیای دوباره جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای و تاثیر و نقش آن ...

|

مدیرکل هنرهای نمایشی در سفر به شهرهای مرزی مطرح کرد

رسالت هنرمندان، ترویج فرهنگ ایثار و معرفی الگوهای برتر به نسل آینده است
مدیرکل هنرهای نمایشی در سفر به شهرهای مرزی مطرح کرد

رسالت هنرمندان، ترویج فرهنگ ایثار و معرفی الگوهای برتر به نسل آینده است

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی که همزمان با یوم‌الله 22 بهمن به شهرهای مرزی استان اردبیل و پارس‌آباد و بیله سوار سفر کرده بود، در این سفر با مسئولان و هنرمندان استانی دیدار و گفت‌وگو کرد.

|

داریوش مؤدبیان:

نکوداشت نامداران، زمینه‌ساز ارتباط هنرمندان پیشکسوت و نسل جوان است
داریوش مؤدبیان:

نکوداشت نامداران، زمینه‌ساز ارتباط هنرمندان پیشکسوت و نسل جوان است

داریوش مؤدبیان، پیشکسوت عرصه سینما و تئاتر، نکوداشت نامداران عرصه فرهنگ و هنر توسط صندوق اعتباری هنر را فرصت مغتنمی برای آشنایی، معرفی و ایجاد ارتباطات عمیق میان پیشکسوتان هنرمند و نسل جوان دانست.

|

دبیر دومین دوره خبر داد

43 اثر به دبیرخانه جشنواره تئاتر منطقه‌ای مرزداران رسید
دبیر دومین دوره خبر داد

43 اثر به دبیرخانه جشنواره تئاتر منطقه‌ای مرزداران رسید

 اکبر صادقی، دبیر دومین دوره جشنواره تئاتر منطقه‌ای مرزداران، با اعلام اینکه 26 اثر در بخش صحنه‌ای و 17 اثر در بخش خیابانی به دبیرخانه جشنواره رسیده‌اند، اسامی نمایش‌های متقاضی حضور در این رویداد تئاتری را اعلام کرد.

|

با حضور علی نصیریان و داریوش مودبیان

نشست انتقال تجربه در اردبیل برگزار شد
با حضور علی نصیریان و داریوش مودبیان

نشست انتقال تجربه در اردبیل برگزار شد

علی نصیریان و داریوش مودبیان که برای حضور در همایش تجلیل از 30 نامدار فرهنگی، هنری، سینمایی، قرآنی و رسانه‌ای، میهمان هنرمندان و مردم فرهنگ‌دوست استان اردبیل بودند، با حضور در نشست انتقال تجربه که در فرهنگسرای بانوان اردبیل برگزار شد، با تأکید بر نقش و جایگاه تئاتر در ...

|

در نکوداشت نامداران فرهنگ و هنر اردبیل مطرح شد

علی نصیریان: هنرمندان باید در اعتلای ارزش‌های معنوی و اخلاقی جامعه گام بردارند
در نکوداشت نامداران فرهنگ و هنر اردبیل مطرح شد

علی نصیریان: هنرمندان باید در اعتلای ارزش‌های معنوی و اخلاقی جامعه گام بردارند

علی نصیریان، هنرمند پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون، در مراسم نکوداشت نامداران فرهنگ و هنر استان اردبیل، تاکید کرد هنر همچون چشمه جوشانی است که هنرمندان باید از آن به بهترین شکل استفاده کنند و به دور از لذت‌گرایی مادی، در اعتلای ارزش‌ها، معنویت و اخلاق جامعه، گام‌های ...

|

کاظم نظری در نشست با هنرمندان تئاتر استان اردبیل مطرح کرد

ضرورت تاسیس سازمان تئاتر
کاظم نظری در نشست با هنرمندان تئاتر استان اردبیل مطرح کرد

ضرورت تاسیس سازمان تئاتر

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی در نشست با هنرمندان تئاتر استان اردبیل با تاکید بر ضرورت تشکیل سازمان تئاتر، این موضوع را مطرح کرد که ایجاد این سازمان زمینه‌ساز حمایت از گروه‌های نمایشی شده و انسجام بیشتری به حوزه هنرهای نمایشی می‌دهد و می‌تواند در جذب اعتبارات بیشتر برای ...

|

نظرات کاربران