در حال بارگذاری ...

هنرمندان تئاتر از «اصلاح الگوی مصرف» می‌گویند

در طراحی و تبیین اندیشه‌های بنیادین در راستای درک و انتقال شعار «اصلاح الگوی مصرف» که از رهنمود مقام معظم رهبری در پیام نوروزی ایشان استخراج شده است، طیف وسیعی از صاحب نظران با بررسی این مقوله درصدد طراحی راهکارهای عملی در زمینه «اصلاح الگوی مصرف» برآمده‌اند.

در این میان هنرمندان رشته‌های مختلف نیز با توجه به کارکرد هر رشته، نظرات خود را بیان کرده‌اند، که برخی از آن‌ها را با هم می‌خوانیم.
به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر از حوزه هنری، حسین سرپرست‌ پژوهشگر، نویسنده وکارگردان، کازرونی از جمله هنرمندانی است که درباره آفت برخی برنامه‌های نمایشی تلویزیون معتقد است: در گذشته‌ای نه چندان دور، بسیاری از سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیونی با دریافت مبالغ هنگفتی به نمایشگاه مد خانگی تبدیل شده و باعث رواج چشم و هم‌چشمی، حسادت، تنگ نظری، خودبزرگ‌بینی در جامعه شده بودند. اکنون مولفان برنامه‌های هنرهای نمایشی اعم از رادیو، تلویزیون، تئاتر و سینما باید در پژوهش و نگارش خود دقت بیشتری به خرج دهند.
محمدعارف، درباره جایگاه هنرمندان در جامعه و تاثیر آن‌ها بر مردم می‌گوید: هنرمندان از جایگاه ویژه‌ای در بین مردم برخوردار هستند، آن‌ها نمونه بارز فروتنی، خوب زیستن و سادگی در جامعه ایرانی بوده و از تجملات به شدت نفرت دارند و خود را بزرگتر از ثروت می‌دانند، پس هرگز در مقابل ثروت دیگران احساس حقارت نمی‌کنند.
این هنرمند تئاتر همچنین با تاکید بر نقش سازمان‌های فرهنگی و هنری در تحقق شعار سال می‌گوید: اجرای‌«اصلاح الگوی مصرف» بدون فرهنگ‌سازی میسر نخواهد بود و فرهنگ‌سازی نیز بدون عملی جاری نخواهد شد. بر این اساس سازمان‌های فرهنگی به ویژه حوزه هنری که در تربیت بخش اعظم هنرمندان پس از انقلاب نقشی غیر قابل انکار داشته اند، با حمایت از تولیدکنندگان متون، آثار و برنامه‌های کلان فرهنگی می‌توانند نقش موثری در انتقال مفاهیم لازم از طریق ابزارهای موجود، همسو با تفهیم الگوی صحیح مصرف در کشور ایفا کند.
در همین راستا احسان جانمی هنرمند اصفهانی که از هنرمندان فعال و مدرس هنرهای نمایشی است معتقد است: «اصلاح الگوی مصرف» باید با دو تعریف جامعه‌شناسی و فرهنگی به صورت موازی و همسو در یک الگو با یکدیگر در ارتباط باشند تا بتوانند فرهنگ مصرف را در جامعه تعریف کنند.
وی همچنین درباره شیوه مدیریت فرهنگ‌سازی در جهت تحقق شعار سال می‌گوید: با مدیریتی هوشمند و خردمندانه و شناسایی نیازهای جامعه، راهکارهای مناسب را برای مبحث الگوی مصرف در جامعه‌ شناسایی کرد وسپس با استفاده از زبان شیوا و تاثیرگذار هنر، نسبت به فرهنگ‌سازی «اصلاح الگوی مصرف» در جامعه اقدام کرد.
احسان جانمی درباره نقش هنر تئاتر در تحقق شعار‌«اصلاح الگوی مصرف» ادامه می‌دهد: تئاتر یک رسانه فرهنگ‌ساز است و می‌تواند با توجه به تاثیر شگرفی که بر روی مخاطب دارد به خوبی فرهنگ «اصلاح الگوی مصرف» را در جامعه تعریف کند.‌