در حال بارگذاری ...
کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای فجر یک مطرح کرد

محمدتقی خسروی: تئاتر ایران سرشار از ایده‌های ناب است

محمدتقی خسروی تئاتر ایران را سرشار از ایده‌های ناب دانست و گفت برگزاری رویدادهای بزرگ و فراگیری مانند جشنواره تئاتر منطقه‌ای، می‌تواند در تبادل فرهنگی و گسترش ایده های نمایشی میان هنرمندان بسیار مفید واقع شود. این کارگردان جوان با اشاره به درونمایه عدالت‌خواهانه نمایش «پارافریز ماراساد با سس فرانسوی» افزود این نمایشنامه با توجه به دیدگاه من به عنوان یک پژوهشگر هنر شهری شکل گرفته است و این سخن از نمایش ما باور قلبی من است، روزی جهان پر از عدل و مساوات و برابری خواهد شد.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از پانا، نمایش «پارافریز ماراساد با سس فرانسوی» به نویسندگی و کارگردانی محمدتقی خسروی یکی از آثار برگزیده جشنواره تئاتر استان اردبیل برای حضور در بیست و هفتمین جشنواره تئاتر مناطق کشور است.

بیست و هفتمین جشنواره تئاتر مناطق کشور از روز چهارشنبه هفتم دی به میزبانی استان کرمانشاه، اولین استان برگزارکننده این رویداد هنری میزبان هنرمندان و علاقه‌مندان به تئاتر است و نمایش «پارافریز ماراساد با سس فرانسوی» به نویسندگی و کارگردانی محمدتقی خسروی از خلخال در دومین روز برگزاری این جشنواره، هشتم دی ساعت 10 در سالن اصلی انتظار کرمانشاه روی صحنه رفت.

محمدتقی خسروی نویسنده و کارگردان «پارافریز ماراساد با سس فرانسوی» درباره این اثر گفت: «نمایش «پارافریز ماراساد با سس فرانسوی» با دیدگاه پارافریزگونه نویسنده به نمایشنامه «ماراساد» نوشته پیتر وایس، «جنگ چهره‌ی زنانه ندارد» نوشته‌ سوتلانا الکساندرونا الکسیویچ و «مستند a157» توسط بهروز نورانی نوشته شده است. داستان در جست و جوی انسان ها در تیمارستان زیرزمینی در سال ۲۷۶۰ میلادی است. زیرزمینی که مشابه حمام مارا و گوشه‌ای از یک تیمارستان روانی مدفون زیر خاک است و آدم هایی که با تحولی از درون یک متن قدیمی در سال ۲۰۲۲ میلادی بیرون آمده و سر گذشت جنگ های مختلف را بیان می‌کنند. آدم هایی که هر روز درگیر مکان هایی هستند که آن‌ها را احاطه کرده اند و حتی با گوشت بدن خود حرف می‌زنند، کودکانی که در پی توپ های رنگی خود و یک زندگی عادی و نابودی آرزوهای خودشان را در لحظه شلیک اولین توپ جنگی می‌بینند، مادرانی بی فرزند، فرزندانی زخمی از جنگ، بیمارهای روانی و دارای سادیسم، انگار تاریخ برای آن‌ها تکرار می‌شود و همه‌ آن ها بر خط تاریخی خود می‌گویند انسان بالاتر از جنگ است.»

او دلیل انتخاب این نمایشنامه برای اجرا را ویژگی بیان مطالبی از جنگ ها دانست که تماشاگر را به درون این وقایع می‌برد، تا خودش از این تولید و باز تولید وقایع روی صحنه قضاوت کند. خسروی در ادامه توضیح داد: «این نمایشنامه با توجه به دیدگاه من به عنوان یک پژوهشگر هنر شهری شکل گرفته است، با ایده‌ پایان ایده ها، پایان انسانیت در جنگ های نابرابر و نابودی مکان های زندگی انسان ها که در آن ابرقدرت‌های جهانی برای دست یابی به ابزار قدرت، انسان ها را در جای جای جهان وارد جنگ های نابود کننده کرده‌اند، خواه با جنگ رودررو و خواه با رسانه و سیاست و حتی با دستاویز کردن طبیعت و آزمایش های انسانی و محیط زیست و گسترش بیماری های نابود کننده در لابراتورهای مخفی؛ اما این سخن از نمایش ما باور قلبی من است، روزی جهان پر از عدل و مساوات و برابری خواهد شد.»

محمدتقی خسروی گفت: «به عنوان کارگردان و نویسنده این اثر سعی کرده‌ام به این جایگاه فکر کنم که این نمایش چه ربطی به قبل و بعد از خود در عرصه هنرهای نمایش استان دارد و با یاد استادان برجسته تئاتر استان اردبیل و مقایسه‌ای که همیشه در ذهن داشتم به روندی از تئاتر و گونه‌ای شاید متفاوت از تئاتر، نزدیک شدم و آن را روی صحنه بردم.»

او افزود: «سال‌های سال از استادهای گرانقدر و ارزشی استان آموختم و در پی پژوهش‌های خود در مورد این گونه از تئاتر و منابع دست اول از تئاترهای روز جهان، سعی کردم پارافریزی روی صحنه داشته باشم که بتواند زبان تئاتر روز جهان باشد، امیدوارم تئاتر ما با تمام فراز و نشیبی که دارد بتواند نماینده خوبی برای تئاتر و هنرمندان و اساتید ارزشمند تئاتر استان اردبیل باشد.»

این کارگردان احیای جشنواره منطقه ای تئاتر فجر را گامی موثر در تبادل فرهنگی و هنری بین گروه های نمایشی استان‌ها ارزیابی کرد و ادامه داد: «جشنواره منطقه‌‌ای، با تکیه بر تجربه‌ای که در گذشته داشته است در حال حاضر با دیدی جدید می‌تواند معرف استعدادهایی باشد که سال‌های گذشته در لابه‌لای فیلم‌های ضبط شده شاید چندان فرصت دیده شدن را نداشتند. هنر تئاتر زنده‌ است و باید زنده اجرا و داوری شود. البته باید برای این امر راهبردی باشد و مسیر جشنواره، کلاس ها و ورکشاپ های آموزش‌ها از شروع جشنواره و ابتدای فراخوان در سطح استان ها و شهرستان ها رونق داشته‌ باشند، تا نتیجه نهایی آن در جشنواره بین‌اللمللی فجر دیده شود.»

خسروی تئاتر ایران سرشار از ایده‌های ناب دانست و گفت: «این جشنواره‌ها می‌تواند در تبادل فرهنگی و گسترش ایده های نمایشی برای هنرمندان بسیار مفید واقع شود.»

جشنواره تئاتر منطقه‌ای فجر یک (کرمانشاه) با حضور هنرمندان استان‌های آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، اردبیل، زنجان، کردستان، قزوین، ایلام، همدان، خوزستان و کرمانشاه در حال برگزاری است که تا 10 دی‌ ادامه خواهد داشت.

هنرمندان سایر استان‌های کشور طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده با حضور در استان‌های بوشهر، مازندران و فارس به‌عنوان دیگر میزبانان بیست و هفتمین جشنواره منطقه‌ای تئاتر، برای راه‌یابی به چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با آتش تقی‌پور، بازیگر پیشکسوت

هنرمندان شهرستانی را فراتر از جشنواره‌ها ببینیم
گفت‌وگو با آتش تقی‌پور، بازیگر پیشکسوت

هنرمندان شهرستانی را فراتر از جشنواره‌ها ببینیم

آتش تقی‌پور، بازیگر پیشکسوت، با وجود تاکید بر اهمیت برگزاری جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای، خواستار آن شد تا هنرمندان شهرستانی، فراتر از چنین رویدادها و گردهمایی‌های هنری دیده شوند و مورد توجه قرار بگیرند.

|

با انتشار یک فراخوان و اهدای جایزه‌ای ویژه اعلام شد

جشنواره‌های وزارت ارشاد را نقد کنید
با انتشار یک فراخوان و اهدای جایزه‌ای ویژه اعلام شد

جشنواره‌های وزارت ارشاد را نقد کنید

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار فراخوانی از قدردانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ارایه بهترین نقدها با موضوع جشنواره‌های برگزارشده و عملکرد این وزارت خانه در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

|

مروری بر آنچه در بخش های مختلف بزرگ ترین جشن اهالی تئاتر گذشت

آثار و رخدادهای چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از نگاه داوران
مروری بر آنچه در بخش های مختلف بزرگ ترین جشن اهالی تئاتر گذشت

آثار و رخدادهای چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از نگاه داوران

برای آگاهی از چند و چون جشنواره چهل و دوم فجر، نقاط قوت و نیز نقاط ضعف های احتمالی که باید برای تقویت شان در دوره های بعدی، برنامه ریزی و تلاش شود، پای حرف های داوران بخش های مختلف نشستیم و در این باره نظرات شان را جویا شدیم. استقبال گرم مخاطبان از آثار و نیز اضافه شدن بخش های غزه ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

نظرات کاربران