در حال بارگذاری ...
کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای فجر یک در کرمانشاه مطرح کرد

علی اکبر محمدپور: برپایی جشنواره تئاتر منطقه‌ای فجر، تجربه‌ای بسیار ارزنده است

علی اکبر محمدپور کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای فجر یک در کرمانشاه می‌گوید برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای باعث می‌شود تا شاهد اجرای نمایش دیگر گروه‌ها و آشنا شدن با شیوه‌ها، سبک‌ها و نگرش کارگردان‌های سایر استان‌ها باشیم و این موضوع تجربه‌ای بسیار ارزنده و قابل ستایش است.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از آنا، بیست و هفتمین جشنواره تئاتر منطقه‌ای فجر یک کشور از روز هفتم دی به میزبانی استان کرمانشاه به عنوان اولین استان برگزارکننده این رویداد هنری میزبان هنرمندان و علاقه‌مندان به تئاتر خواهد بود و نمایش «شاخ» به کارگردانی علی اکبر محمدپور در سومین روز برگزاری این جشنواره روز جمعه نهم دی(امروز) ساعت ۱۸ در پلاتو کرمانشاه روی صحنه خواهد رفت.

علی اکبر محمدپور، نویسنده و کارگردان نمایش «شاخ» درباره داستانی که این نمایش به آن می‌پردازد، گفت: «ذبیح نگهبان بداخلاق باغ وحش با یک شاخ گراز توسط یکی از حیوانات باغ وحش به قتل رسیده است. بازپرس این پرونده برای شناسایی قاتل ذبیح به بازجویی از حیوانات مشغول می‌شود.»

او ادامه داد: «شاخصه اصلی این نمایشنامه، ساختار کمدی متن و جذابیت آن برای مخاطب است. همچنین پرداخت زیرکانه فضای امروز جامعه در قالبی کمیک و سبکی نو دلیل انتخاب این اثر برای اجرای صحنه‌ای است. داستان نمایشنامه «شاخ» به شکلی بود که به‌عنوان یک کارگردان احساس کردم می‌توانم حرف‌های خودم را با این اثر روی صحنه بیان کنم.»

محمدپور ادامه داد: «سال‌های سال دغدغه من کار کردن روی متنی با ساختار و پرداختی بسیار دقیق و مناسب بود. اثری که با آن بتوانم فضایی سرشار از خلاقیت و جذابیت روی صحنه خلق کنم و از همه مهم‌تر رضایت مخاطبان را فراهم کنم.»

او مهدی ملکی، نویسنده این اثر را کمدی‌نویسی آگاه و باهوش معرفی کرد و گفت: «بیان صمیمی و گفت‌وگو‌هایی که با ظرافت خاص در دیالوگ‌نویسی متن به کار برده شده است، جزو شاخص‌ترین دلایلی است که بتوانم به عنوان کارگردان موقعیت‌های خوب، قابل درک و منطقی روی صحنه ایجاد کنم.»

این کارگردان تئاتر ادامه داد: «من سعی کردم تا در بعضی از گفت‌وگو‌ها و حرکت‌های نمایشی به دغدغه و مشکلاتی که امروز گریبان جامعه، مردم استان لرستان و شهرستان دلفان است، بپردازم و آن‌ها را با مخاطبان در میان بگذارم؛ البته بنابر اعتقادم وفاداری به نمایشنامه، بیان این مشکلات تا جایی که به متن وساختار آن ضربه‌ای وارد نکند، صورت گرفته است.»

برپایی جشنواره تئاتر منطقه‌ای فجر، تجربه‌ای قابل ستایش است

این کارگردان تئاتر با بیان اینکه احیای جشنواره تئاتر منطقه‌ای فجر بعد از چندین سال می‌تواند فضا و فرصت بسیار مناسبی را برای تئاتر استان‌ها و شهرستان‌ها فراهم کند، توضیح داد: «برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای فجر باعث می‌شود تا شاهد اجرای نمایش دیگر گروه‌ها و آشنا شدن با شیوه‌ها، سبک‌ها و نگرش کارگردان‌های سایر استان‌ها باشیم و این موضوع تجربه‌ای بسیار ارزنده و قابل ستایش است.»

محمدپور گفت: «به شخصه مشتاق هستم تا از نزدیک شاهد دیدگاه دیگر هنرمندان کشور باشم. برای من کسب تجربه از رسوم و فرهنگ دیگر اقوام ایرانی بسیار شگرف است، چراکه دانش جدیدی از هنر پر رمز و راز و آموزنده تئاتر کسب می‌کنم. از همه مهم‌تر ایجاد فضایی سرشار از یادگیری و کسب مهارت برای جوانان و نوبازیگران باعث می‌شود تا این عزیزان بتوانند با تماشای نمایش دیگر گروه‌های شرکت‌کننده در بازیگری به صورت تجربی آموزش ببینند. قطعا با انتخاب آثار برتر حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای می‌توانیم شاهد تقویت گروه‌های نمایشی و ارتقای سطح کیفی آثار در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر باشیم.»

کارگردان نمایش «شاخ» ضمن بیان اینکه تا تئاتر شهرستان‌ها تقویت نشود، نمی‌توانیم شاهد یک تئاتر با سطح کیفی بالا و متناسب با شأن مخاطبان در سطح کشور باشیم، ادامه داد: «مخاطب ما مردم هستند و هیچ فرقی ندارد که این مخاطب در تهران یا در شهرستان باشد، سطح توقع مخاطبان از آثار نمایشی بسیار بالا رفته است. آن‌ها خواهان دیدن تئاتر تاثیرگذار هستند، می‌خواهند از تئاتر پیام بگیرند و روح و روان‌شان منقلب شود، چنانچه این اتفاق رخ ندهد به جرئت می‌گویم که به مخاطب خودمان خیانت کرده‌ایم.»

او افزود: «مردم سرزمین من شایسته تماشای نمایش‌هایی با کیفیت بسیار بالا هستند، اما متاسفانه در اکثر شهرستان‌ها که دارای گروه‌هایی باپشتکار و بسیار خلاق هستند، هنوز امکانات اولیه تئاتر وجود ندارد. به طور مثال شهرستان دلفان که گروه «سیفا» یعنی گروه ما در آن فعالیت می‌کند، هنوز از داشتن یک پلاتو ساده محروم است. هنوز کارگاه ساخت دکور و دیگر امکانات اولیه تئاتر در آن وجود ندارد.»

محمدپور با توجه به لزوم حمایت از آثار استان‌ها و شهرستان‌های سراسر کشور افزود: «از مسئولان و سکان‌داران تئاتر در اداره کل هنر‌های نمایشی و مراکز استان‌ها می‌خواهم به امر آموزش در شهرستان‌ها بپردازند و فضا را برای اجرا‌های عمومی در شهرستان‌ها مهیا کنند، چراکه تئاتر برای مخاطب است. خوشبختانه در سال‌های اخیر مردم شهرستان دلفان استقبال خوبی از اجرا‌های عمومی داشته‌اند، اما امیدوارم مسئولان نیز با گروه‌های تئاتر همکاری و همدلی بیشتری داشته باشند و زیرساخت‌های اجرایی بهتری فراهم کنند تا شاهد خاموش شدن استعداد هنرمندان نباشیم.»

این هنرمند در پایان گفت: «اگر فضا و سالن مناسب در اختیار گروه‌ها قرار بگیرد، محدودیت‌های آنان کمتر خواهد شد و می‌توانند مخاطبان بیشتری جذب کنند و از تئاتر به درآمدزایی خوبی برسند. مدیران هنری نیز باید اجازه بدهند هنرمندان حرف و صدای مردم باشند، زیرا رسالت تئاتر حرف زدن از دغدغه‌های مردم است.»

میلاد ابراهیمی، شیما مرادی، سایه موسوی، زهرا حسینی، حجت مرادی زاده، نگین کبکی، امیرحسین زکی پوریان. آوا غلامی و علی اکبر محمدپور بازیگران نمایش «شاخ» هستند.

دیگر عوامل نمایش «شاخ» عبارت‌اند از مهدی ملکی (نویسنده)، علی اکبر (باربد) محمدپور (طراح وکارگردان)، ، سایه موسوی و علی اکبر محمدپور (گریم)، مجید غلامی (موسیقی متن) و گلی حیدری (دستیار صحنه).

جشنواره تئاتر منطقه‌ای فجر یک تا ۱۰ دی‌ماه سال جاری به دبیری علی صفدری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه با حضور هنرمندان استان‌های آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، اردبیل، زنجان، کردستان، قزوین، ایلام، همدان، خوزستان و کرمانشاه برگزار می‌شود.

هنرمندان سایر استان‌های کشور طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده با حضور در استان‌های بوشهر، مازندران و فارس به عنوان دیگر میزبانان بیست و هفتمین جشنواره تئاتر مناطق کشور برای راه‌یابی به چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی
دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی

جلسه دهم نقد آثار صحنه‌ای چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند
گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند

عضو هیئت داوران بخش صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایش‌های این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمی‌توان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنه‌ای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.

|

گفت‌وگو با عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره 42 تئاتر فجر

پیام فروتن: تناسب، از بدیهیات طراحی صحنه است
گفت‌وگو با عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره 42 تئاتر فجر

پیام فروتن: تناسب، از بدیهیات طراحی صحنه است

پیام فروتن، طراح صحنه پرسابقه عرصه تئاتر و یکی از اعضای هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه مهم‌ترین نکته در طراحی صحنه، رعایت تناسب است، می‌گوید در خیلی از کارهای این بخش، بدیهیات طراحی صحنه در نظر گرفته نشده که اولین آن تناسب است.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است

ناصر علاقبندان کارگردان نمایش «نشخوار» می‌گوید این نمایش نگرشی فلسفی به سبک زندگی امروز جامعه جهانی دارد و به نوعی هشدار به این شیوه زندگی می‌دهد.

|

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

گفت‌وگو با کارگردان نمایش خیابانی حاضر در جشنواره تئاتر فجر

سوران حسینی: مشارکت مخاطب در «نقطه سر خط» پررنگ شده است
گفت‌وگو با کارگردان نمایش خیابانی حاضر در جشنواره تئاتر فجر

سوران حسینی: مشارکت مخاطب در «نقطه سر خط» پررنگ شده است

سوران حسینی، کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه در تئاتر خیابانی، تکرارها زیاد شده است و این تکرار، مخاطب را از پذیرش تغییرات بازمی‌دارد، می‌گوید در «نقطه سر خط» تلاش کردیم با استفاده از شیوه‌های نوین، کاری تازه و درخور مخاطب ارائه دهیم.

|

گفت وگو با حسین مسافرآستانه، کارگردان نمایش «رستاخیز عشق»

نمایش رجعت؛ از بستر احتضار تا تولد دوباره مولانا
گفت وگو با حسین مسافرآستانه، کارگردان نمایش «رستاخیز عشق»

نمایش رجعت؛ از بستر احتضار تا تولد دوباره مولانا

حسین مسافرآستانه، کارگردان نمایش «رستاخیز عشق» ازجمله آثار حاضر در بخش مهمان چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این نمایش که با صحنه احتضار مولانا در بستر مرگ آغاز می‌شود رجعتی است از لحظه مرگ به لحظه تولد او و شامل مقاطعی از زندگی مولاناست که محمد رحمانیان، ...

|

نظرات کاربران