در حال بارگذاری ...

نمایشنامه «جانور» و سه اقتباس تئاتری از سوی نشر عنوان منتشر شد

نمایشنامه «جانور» و مجموعه نمایشنامه «دو خواهر و دو اقتباس دیگر» نوشته توحید معصومی، به همت نشر عنوان راهی کتاب‌فروشی‌ها شد.

به گزارش ایران تئاتر، دو کتاب «جانور» و «دو خواهر و دو اقتباس دیگر» به قلم توحید معصومی از سوی نشر عنوان منتشر شده است.

توحید معصومی نویسنده این آثار، بیش از سه دهه است که در زمینه کارگردانی و همچنین نمایشنامه‌نویسی فعالیت داشته و نزدیک به سی نمایش از آثار نمایشنامه‌نویسان مطرح کشور را روی صحنه برده است.

نمایشنامه «جانور»، داستانی معمایی دارد که در یک آپارتمان و بین سه زن و یک کارآگاه پلیس در جریان است.

در کتاب «دو خواهر و دو اقتباس دیگر» سه نمایشنامه اقتباسی عرضه‌ شده است. نمایشنامه «دو خواهر»، اقتباسی از کلفت‌های ژان ژنه، نمایشنامه «دَرجا»، برگرفته از نمایشنامه «بی‌سرپناه» اثر بری برمنژ و نمایشنامه «مگس» که با همراهی ایوب آقاخانی نگاشته شده، خوانشی است از نمایشنامه «خانواده تت» اثر اشتفان ارکنی.

معصومی درباره چرایی بازخوانی این سه نمایشنامه می‌گوید: «به‌عنوان کارگردان همیشه دغدغه انتخاب متن داشته‌ام. اجرای متون خارجی در عین جذابیت، مشکلاتی نیز به همراه داشته است. مطول بودن، وجود برخی صحنه‌ها و اصطلاحاتی که قابل‌استفاده در شرایط روز نبوده و نیز عدم تناسب امکانات اجرا با امکانات گروه ازجمله مسائلی بوده که سبب شدند بازنویسی یا خوانش متفاوتی از متون خارجی دلخواهم را تجربه کنم.»

او درباره نحوه بازنویسی آثار ادامه داد: «در فرآیند بازنویسی، متوجه شدم مسیری که می‌روم به نسخه‌ای غیر از نسخه اصلی متن، ختم می‌شود. داستان تغییراتی کرده، آدم‌ها حذف و اضافه‌ شده‌اند و با اینکه چارچوب و دیالوگ‌ها همان‌ها هستند اما نمایشنامه دیگر آن نمایشنامه اصلی نیست. حذف و جابه‌جایی صحنه‌ها و بعضاً نوشتن صحنه‌های مکمل، تغییر انگیزه عمل کاراکترها به‌تناسب زمانه و نیز دست بردن در چارچوب قصه، کارهایی بوده که روی متون این مجموعه صورت گرفته. نمی‌دانم اسم این کار بازخوانی، بازنویسی، اقتباس، دراماتورژی یا چیز دیگری است ولی تلاش کردم متون حاضر، با کمترین امکانات و با تعداد اندکی بازیگر و متناسب با شرایط جامعه قابل‌اجرا باشند و درعین‌حال برای خلاقیت در کارگردانی و طراحی و نیز به‌عنوان محکی برای توانایی بازیگران، زمینه‌ لازم را در اختیار گروه اجرایی قرار دهند.»

«سرگذشت سال‌های سرد» عنوان اولین نمایشنامه‌ای است که در سال 1396 در مجموعه الفتا توسط نشر عنوان از این نویسنده چاپ‌ شده است.

کتاب «دو خواهر و دو اقتباس دیگر» در 120 صفحه، با شمارگان 500 نسخه، به قیمت 65 هزار تومان و کتاب «جانور» در 46 صفحه، در 500 نسخه و باقیمت 33 هزار تومان، هر دو در قطع پالتویی از سوی نشر عنوان منتشر شده است. گسترش، پراگ و صدای معاصر به‌عنوان مراکز پخش این کتاب‌ها معرفی‌ شده‌اند.




مطالب مرتبط

زندگی هنری ادنا زینلیان کتاب شد

زندگی هنری ادنا زینلیان کتاب شد

کتاب «صحنه عشق من است» که به زندگی و فعالیت‌های ادنا زینلیان هنرمند و مدرس تئاتر در حوزه طراحی لباس می‌پردازد به‌زودی منتشر خواهد شد.

|

با انتشار یک فراخوان و اهدای جایزه‌ای ویژه اعلام شد

جشنواره‌های وزارت ارشاد را نقد کنید
با انتشار یک فراخوان و اهدای جایزه‌ای ویژه اعلام شد

جشنواره‌های وزارت ارشاد را نقد کنید

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار فراخوانی از قدردانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ارایه بهترین نقدها با موضوع جشنواره‌های برگزارشده و عملکرد این وزارت خانه در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

|

گفت‌وگو با مسعود موسوی، کارگردان، منتقد و مدرس تئاتر

معرفی مهم‌ترین کارگردانان تئاتر ایران از راه نقد آثار
گفت‌وگو با مسعود موسوی، کارگردان، منتقد و مدرس تئاتر

معرفی مهم‌ترین کارگردانان تئاتر ایران از راه نقد آثار

مسعود موسوی، کارگردان، منتقد و مدرس تئاتر و نویسنده کتاب «صد نقد، صد اجرا»می‌گوید نسلی که الان تئاتر کار می‌کند شاید هیچ‌وقت نتوانسته کارگردانان قدیمی ایران را که به رشد و اعتلای این عرصه کمک کرده‌اند، خوب بشناسد و حتی با سبک کارشان آشنا شود؛ بنابراین تلاش کردم با بررسی و ...

|

گفت‌وگو با عضو هیئت انتخاب بخش تازه‌های تئاتر جشنواره چهل‌ودوم فجر

توحید معصومی: جوانان نگاه تازه‌تری را به تئاتر تزریق می‌کنند
گفت‌وگو با عضو هیئت انتخاب بخش تازه‌های تئاتر جشنواره چهل‌ودوم فجر

توحید معصومی: جوانان نگاه تازه‌تری را به تئاتر تزریق می‌کنند

توحید معصومی، عضو هیئت انتخاب بخش تازه‌های تئاتر ایران در چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر معتقد است که گرچه نام‌های شناخته‌شده در بین خالقان آثار این بخش نیست اما هنرمندان جوانی که در جشنواره حضور دارند، نگاه تازه‌تری را به تئاتر تزریق خواهند کرد.

|

گفت‌وگو با نویسنده و کارگردان «راهنمای جامع هیولا شدن»

مهدی محبعلی: هراس مخاطب، تغذیه‌کننده نمایش ماست
گفت‌وگو با نویسنده و کارگردان «راهنمای جامع هیولا شدن»

مهدی محبعلی: هراس مخاطب، تغذیه‌کننده نمایش ماست

مهدی (سهاب) محبعلی، نویسنده و کارگردان تئاتر، ترس مخاطب را خوراک و تغذیه‌کننده «راهنمای جامع هیولا شدن» دانست و گفت حوادث واقعی، تاثیرات منفی زیادی روی جامعه می‌گذارد اما مهم است که از این ترس و رنج؛ نیرویی کامل‌تر برای کنترل هیولای درون خودمان بسازیم.

|

نظرات کاربران