در حال بارگذاری ...
کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر منطقه 2(بوشهر) مطرح کرد

هاشم مهری: «ساتوردار» به ساختار بومی و آیینی نگاه ویژه دارد

 هاشم مهری کارگردان نمایش «ساتوردار» می‌گوید نگاه ویژه به ساختار بومی و آیینی در این نمایش باعث شده نه‌تنها مخاطب خوزستانی بلکه هر مخاطب ایرانی با این اثر نمایشی ارتباط و قرابتی احساس کند.

به گزارش ایران تئاتر، بیست‌وهفتمین جشنواره تئاتر فجر منطقه‌ 2 از روز چهارشنبه 14 دی به میزبانی بوشهر به‌عنوان دومین استان برگزارکننده این رویداد هنری آغاز شده است. نمایش «ساتوردار» نوشته ابوالقاسم حیدر و کارگردانی هاشم مهری از شوشتر یکی از برگزیدگان جشنواره تئاتر استان خوزستان است که  امروز ۱۵ دی ماه ساعت ۱۰ در پلاتو صفیری بوشهر روی صحنه می‌رود.

هاشم مهری در خصوص داستان نمایش «ساتوردار» گفت: «این نمایش روایت و داستان بر دار آویختن حسنک وزیر، آخرین وزیر در دربار سلطان محمود غزنوی و یکی از شخصیت‌های نخبه و مهم تاریخ غزنویان است که توسط توطئه و نقشه زیرکانه بوسهل زوزنی و سلطان مسعود به جرم غرامطه گری و کفر به دار آویخته می‌شود.»

کارگردان «ساتوردار» با اشاره به این موضوع که هر کارگردان باید برای انتخاب متن، نیاز جامعه خود را در نظر بگیرد، افزود: « اغلب اوقات مشابه رخدادهای زمانه را می‌توان از دل تاریخ بیرون کشید و پیش از وقوع پیامدهای مشابه درس‌های آن را به جامعه آموخت تا با آگاهی بخشی پیامدهای بد آن کاهش یابد.»

مهری ادامه داد: « این اثر علاوه بر اینکه در رویه و نگاه سطحی خود حذف یک فرد مؤثر، مفید و خیرخواه مملکت را به دست حسودان و منفعت‌طلبان به تصویر می‌کشد، به‌صورت عمیق‌تر به ریشه‌های این رخداد یعنی درونیات انسانی هم پرداخته است. تمام این ویژگی‌ها و پیام‌ها، مرا برای انتخاب این متن مجاب کرد.»

کارگردان برگزیده تئاتر استان خوزستان در مورد ویژگی‌های نمایش «ساتوردار» و مؤلفه‌های تئاتر استان خوزستان گفت: «بر هیچ‌کس پوشیده نیست که کشور ما ایران دارای غنای فرهنگی و تاریخی عظیمی است، در این میان استان خوزستان سهم بسیار زیادی از این فرهنگ و تمدن تاریخی را در خود جای‌ داده که همین امر باعث شده اهالی تحقیق و پژوهش و هنر این استان متأثر از آن دست به خلق آثار خود بزنند.»

او ادامه داد: «نمایش «ساتوردار» یک اثر تاریخی است و آقای ابوالقاسم غلام حیدر نویسنده اثر نیز که از اهالی قلم خوزستان است، تحت تأثیر ریشه‌های فرهنگی و تاریخی متن خود را نگارش کرده است و برای به صحنه بردن این متن، هم در طراحی صحنه و همچنین لباس، نگاه ویژه‌ای به ساختار بومی و آیینی شده است و این نگاه باعث شده نه‌تنها مخاطب خوزستانی بلکه هر مخاطب ایرانی با این اثر نمایشی ارتباط و قرابتی احساس کند.»

کارگردان نمایش «ساتوردار» در خصوص احیای جشنواره‌های منطقه‌ای تئاتر فجر و تبادل فرهنگی و هنری بین گروه‌های نمایشی استان‌ها و ارتقای کیفی آثاری که به جشنواره بین‌المللی فجر راه پیدا می‌کنند هم گفت: «قطعاً آرزوی هر گروه نمایشی و بهترین اتفاق برای یک اثر، راهیابی به جشنواره تئاتر فجر است. وجود مرحله‌ای مانند جشنواره تئاتر منطقه‌ای محک خوبی برای همه آثار شرکت‌کننده است تا بهترین‌های هر منطقه مجوز حضور به جشنواره تئاتر فجر را پیدا کنند و همین امر یعنی احیای جشنواره منطقه‌ای بعد از سال‌ها نویدبخش روزهای بهتری برای تئاتر کشور خواهد بود و بی‌شک نتیجه آن باعث بالا بردن سطح کیفی آثار نمایشی در جشنواره تئاتر فجر می‌شود.»

هاشم مهری در پایان افزود: «با آرزوی موفقیت برای همه گروه‌های نمایشی شرکت‌کننده در جشنواره منطقه‌ای، امیدواریم که تئاتر و هنر نمایش که ماهیت مردمی دارد در جشنواره محدود نماند و نگاه کارگردان‌ها و خالقان آثار به این رویدادها، باوجود متخصصین و صاحب‌نظران، باهدف بهره بردن از این عزیزان نگاهی پرورشی جهت بهبود نقاط قوت و رفع ضعف آثار خود باشد تا نمایشی هر چه کم نقص تر را برای دیدگان مردم فراهم آورند.»

گفتنی است استان‌های فارس، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، هرمزگان و مناطق آزاد قشم و اروند در بیست و هفتمین جشنواره تئاتر فجر مناطق کشور- منطقه ۲ که از تاریخ ۱۴ تا ۱۷ دی‌ به دبیری عبدالرحیم افروغ، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر برگزار می‌شود، حضور دارند.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با داور جشنواره منطقه‌ای خاوران

محمدعلی دشتگلی: جشنواره‌ها در زنده نگه‌داشتن تئاتر موثرند
گفت‌وگو با داور جشنواره منطقه‌ای خاوران

محمدعلی دشتگلی: جشنواره‌ها در زنده نگه‌داشتن تئاتر موثرند

محمدعلی دشتگلی، داور نمایش‌های صحنه‌ای جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران گفت هر رویدادی با عنوان جشنواره می‌تواند در زنده نگه‌داشتن تئاتر در هر مکانی موثر باشد و خود به خود سرمایه اصلی تئاتر که تماشاگر است نیز از این رویداد بهره لازم را خواهد برد.

|

گفت‌وگو با عضو شورای ارزشیابی و نظارت اداره‌کل هنرهای نمایشی

علی‌اکبر طرخان: تحول بنیادین تئاتر نیازمند آموزش ریشه‌ای است
گفت‌وگو با عضو شورای ارزشیابی و نظارت اداره‌کل هنرهای نمایشی

علی‌اکبر طرخان: تحول بنیادین تئاتر نیازمند آموزش ریشه‌ای است

علی‌اکبر طرخان، عضو شورای نظارت و ارزشیابی اداره‌کل هنرهای نمایشی براین باور است که اگر بخواهیم در جریان عمومی تئاتر کشور شاهد تحول بنیادین و ریشه‌ای باشیم، باید برای آموزش ارزش بیشتری قائل شویم.

|

داور بخش صحنه‌ای جشنواره منطقه‌ای خاوران مطرح کرد

محمودرضا رحیمی: قضاوت فردی نباید جای قضاوت حرفه‌ای را بگیرد
داور بخش صحنه‌ای جشنواره منطقه‌ای خاوران مطرح کرد

محمودرضا رحیمی: قضاوت فردی نباید جای قضاوت حرفه‌ای را بگیرد

محمودرضا رحیمی، داور نمایش‌های صحنه‌ای جشنواره تئاتر منطقه‌ای گفت حق طبیعی تمامی گروه‌ها است که درباره انتخاب آثار سوال بپرسند اما نباید جای قضاوت فردی و حرفه‌ای عوض شود.

|

به مناسبت برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای مطرح شد

هوشنگ توکلی: مدیران دولتی استان‌ها، نیاز به شناختِ اهمیت تئاتر دارند
به مناسبت برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای مطرح شد

هوشنگ توکلی: مدیران دولتی استان‌ها، نیاز به شناختِ اهمیت تئاتر دارند

هوشنگ توکلی، بازیگر و کارگردان پیشکسوت، با بیان اینکه توانایی و عملکرد هنرمندان شهرستانی با برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای به نمایش گذاشته می‌شود، می‌گوید اهمیت توجه به تئاتر، نیازمند آموزش به مدیران دولتی و نهادهای عمومی در استان‌های کشور است. 

|

ابراهیم عادل‌نیا کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند:

جشنواره‌ تئاتر منطقه‌ای محل محک و شکوفایی هنرمندان است
ابراهیم عادل‌نیا کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند:

جشنواره‌ تئاتر منطقه‌ای محل محک و شکوفایی هنرمندان است

ابراهیم عادل‌نیا کارگردان نمایش «اخته» می‌گوید جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای مانند یک دورهمی می‌مانند، مبادله افکار و نوآوری‌های تئاتری بین اهالی تئاتر و محلی برای محک و شکوفایی‌شان است.

|

نظرات کاربران