در حال بارگذاری ...

تنفس مستمر تئاتر در سراسر کشور

 برگزاری جشنواره تئاتر فجر مناطق بعد از هفت سال فترت؛ درخشش نگین و اکسیر هنر نمایش ایران است که بر رکاب ادارات کل ارشاد استان‌ها و انجمن هنرهای نمایشی ایران، بار دیگر تنفس مستمر تئاتر در سراسر کشور را خوش‌نشین طعم و عطر تحقق شعار «تئاتر برای همه» ساخته است.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از ایرنا، عرصه هنرهای نمایشی استان‌ها، شهرستان‌های کشور و هنرمندانش، همواره حکم دستگاه تنفسی تولیدات تئاتری، سینمایی و تلویزیونی کشورمان را برعهده داشته‌اند.

با مرور چهره‌های نامدار در تمامی عرصه‌های بازیگری، کارگردانی، نمایشنامه‌نویسی، فیلم‌نامه‌نویسی و دیگر بخش‌های فنی تولید آثار تئاتری، سینمایی و تلویزیونی، درصد بسیار بالایی از هنرمندان شاخص و چهره‌های نامدار را در میان افرادی می‌توانیم جست‌وجو ‌کنیم که از استان‌ها و شهرستان‌های کشورمان پای خود را به جهان حرفه‌ای تولیدات تئاتر، سینما و تلویزیون کشور باز کرده‌اند.

تاکید بر حضور آثار تازه نفس در بزرگ‌ترین رویداد رقابتی تئاتر کشور

جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نیز به‌عنوان بزرگ‌ترین رویداد تئاتری کشور که همواره از آن به‌عنوان ویترین هنرهای نمایشی ایران یاد می‌شود نیز از نخستین گام خود در سال ۱۳۶۱ تا به امروز، به گاه تجربه نخستین دوره برگزاری در قرن جدید خورشیدی که ۴۱ سال از حیات خود را پشت سر می‌گذارد، همواره فصل مهمی از تولیدات خود را وام‌دار فعالیت هنرمندان تئاتر در استان‌ها و شهرستان‌های سراسر کشورمان بوده‌است.

اما این رویداد طی هفت سال اخیر شکل متفاوتی از نحوه گزینش آثار هنرمندان سراسر کشور برای حضور در این جشنواره را مدنظر قرار داده است. رویکردی که مهم‌ترین دلیل آن به برخورد سلیقه‌ای و انتخاب چنین شیوه گزینشی به عدم وجود اساس‌نامه واحد، ثابت و متقن، برای مهم‌ترین و بزرگ‌ترین رویداد تئاتری کشور، منطقه خاورمیانه و جشنواره‌ای شناخته‌شده در میان رویدادهای بین‌المللی عرصه تئاتر در جهان به شمار می‌رود.

یکی از اولین تأکیدات دبیر جشنواره چهل‌ویکم تئاتر فجر گام برداشتن به سمت مسیر اصلی این رویداد؛ یعنی بهره بردن از تولید آثار تازه‌نفس برای حضور در بزرگ‌ترین آوردگاه رقابتی تئاتر کشورمان هم‌زمان با ایام جشن‌های پیروزی انقلاب اسلامی بود.

بعد از برطرف ساختن این آسیب و تأکید دبیر جشنواره مبنی‌بر تولید آثار تازه‌نفس در این رویداد رقابتی و عبور از گزینش آثاری که در خلال اجراهای یک‌سال گذشته در تماشاخانه‌های پایتخت و دیگر نقاط کشور به صحنه رفته است و پیش‌از این پیشاروی مخاطبان قرار گرفته، تأکید بر تولیدمحور بودن آثار در جشنواره تئاتر فجر قرار گرفت.

این یعنی توجه دوباره و عمیق به دستگاه تنفسی عرصه هنرهای نمایشی کشور یعنی هنرمندان تئاتر در استان‌ها و شهرهای کشورمان که در سالیان اخیر کمتر توجه قرار گرفته بودند.

مهم‌ترین دلیل عدم برگزاری جشنواره تئاتر فجر مناطق چیست؟ بودجه یا نگاه سلیقه‌ای؟!

طی هفت سال گذشته شاهد برگزاری جشنواره‌های تئاتر استانی و معرفی آثار برگزیده این رخداد در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بودیم. درحالی‌که پیش‌از این هفت سال، آثار منتخب برگزیده جشنواره تئاتر استانی در قالب جشنواره تئاتر مناطق، شوق و شور رقابتی دیگری را برمی‌انگیختند تا این‌بار بعد از پشت سر گذاشتن نگاه داوران در استان‌ها و شهرستان‌ها، حال در مقیاس بزرگ‌تری با متر و معیار داوری کشوری مورد قضاوت قرار گیرند. تا درنهایت بهترین آثار برگزیده جشنواره تئاتر استانی در جشنواره تئاتر مناطق به مهم‌ترین و بزرگ‌ترین رویداد تئاتری کشورمان جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر راه یابند.

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که طی هفت سال گذشته شاهد برچیده شدن سنت برگزاری جشنواره تئاتر فجر مناطق حداقل از سوی مسئولان، برگزارکنندگان و متولیان عرصه هنرهای نمایشی کشور عنوان می‌شد به مقوله بودجه بازمی‌گشت! مساله بودجه به‌عنوان مشکل مبتلابه کلیه فعالیت‌های فرهنگی و هنری همواره وجود داشته؛ اما اصل مهم در عدم برگزاری جشنواره تئاتر مناطق بیشتر به رویکرد و نگرش سلیقه‌ای مدیران و دست‌اندرکاران سال‌های پیشین بازمی‌گشت.

عبور از شعار و تاکید بر نگاه عمل‌گرایانه؛ مؤلفه دولت مردمی

دومین تأکید کوروش زارعی به‌محض در دست گرفتن سکان دبیری جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در گام چهل‌ویکم، بعد از لزوم تهیه اساسنامه این رخداد؛ احیاء جشنواره تئاتر فجر مناطق برای برگزاری ایجاد رقابتی پرشور و حرارت‌تر در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بود.

بر همین اساس بود که بعد از رایزنی‌های متعدد و مختلف با ادارات کل ارشاد تمامی استان‌ها و همچنین پای کار آمدن عملیاتی و اجرایی انجمن هنرهای نمایشی ایران به‌عنوان بازوی اداره کل هنرهای نمایشی در عرصه هنر نمایش سراسر کشور؛ شاهد برگزاری بیست‌وهفتمین دوره جشنواره تئاتر مناطق فجر به میزبانی چهار استان کرمانشاه، بوشهر، فارس و مازندران در چهارگوشه کشور به‌عنوان میزبانان آثار جشنواره تئاتر فجر مناطق هستیم.

یکی از مؤلفه‌های دولت سیزدهم به‌عنوان دولتی مردمی، انقلابی و جهادی پای کار آمدن تمامی دستگاه‌ها در عرصه‌های مختلف فارغ از نگاه شعاری به شکل عمل‌گرایانه برای ارتقاء بخش‌های مختلف جاری در کشور ازجمله حوزه فرهنگ و هنر است.

این‌بار فارغ از بحث‌های شعاری با تأکید محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و به صف شدن تمامی مدیران کل ارشاد استان‌های سراسر کشور از سوی بدنه وزارتی و همراه شدن انجمن هنرهای نمایشی به‌عنوان بازوی قدرتمند اجرایی اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تمامی استان‌ها؛ علاوه‌بر برگزاری جشنواره تئاتر استانی در بیش‌از ۳۰ استان و مناطق آزاد کشور و معرفی آثار برگزیده، شاهد رقابت فشرده‌تر، حساس‌تر و پرشورتر در جشنواره تئاتر فجر مناطق برای دست‌چین کردن برترین آثار هنرمندان استان‌ها و شهرستان‌های کشورمان جهت حضور در رویداد بزرگ و بین‌المللی تئاتر فجر هستیم.

این خود نویددهنده شور و حرارت هر چه بیشتر جشنواره چهل‌ویکم در حوزه حضور آثار منتخب در این رخداد به گاه رقابت در بخش‌های مختلف رقابتی این جشنواره در دو بُعد ملی و بین‌المللی به شمار می‌رود.

چرا دوره چهل‌ویکم، کیفی‌ترین و رقابتی‌ترین ادوار جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر است؟

دور از انصاف است اگر بر این نکته تأکید نکنیم که حتی طی هفت سال گذشته با وجود برچیده شدن بساط جشنواره تئاتر فجر مناطق؛ بازهم سهم و بار اصلی کیفیت و دمیدن شور رقابت میان آثار حاضر در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بر دوش هنرمنددان استان‌ها و شهرستان‌های کشورمان بود؛ اما قطعاً جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در گام چهل‌ویکم با آن پیش‌زمینه برگزاری جشنواره تئاتر فجر مناطق که در روایت داوران حاضر و خبره در این رویداد منتخبی از برترین آثار تولیدشده تئاتر در سراسر کشور را جهت حضور در جشنواره تئاتر فجر انتخاب کرده‌اند، یکی از کیفی‌ترین و رقابتی‌ترین ادوار جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را در نخستین سال برگزاری در قرن جدید خورشیدی شاهد خواهیم بود.

خوانش زیرمتن صحبت‌های دبیر چهل‌ویکمین جشنواره تئاتر فجر

نکته حائز اهمیت دیگر که نباید از کنار آن به‌سادگی گذر کرد به تأکید گفته‌های کوروش زارعی مبنی‌ بر گام جدی معاونت امور هنری و اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تصویب اساس‌نامه بزرگ‌ترین و مهم‌ترین رویداد جشنواره تئاتر در کشور یعنی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بعد از پایان برگزاری جشنواره دوره چهل‌ویکم است.

از صحبت‌ها و تأکیدات زارعی می‌توان به این مهم پی برد که یکی از اصلی‌ترین شرط‌های سکان‌داری دور بعدی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر (چهل‌ودومین دوره) به این مهم، یعنی نگارش، تأیید و تصویب نهایی اساس‌نامه جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بازمی‌گردد. که این خود یکی دیگر از مهم‌ترین دستاوردهای برگزاری جشنواره تئاتر فجر ذیل دوران مدیریت مدیران عرصه فرهنگ و هنر در دولت مردمی سیزدهم است.

شعار «تئاتر برای همه» در دولت مردمی جنبه عملیاتی و اجرایی پیدا می‌کند

نکته حائز اهمیت بعدی به این مهم بازمی‌گردد که بعد از سال‌ها ایجاد فترت و فاصله میان ادارات کل ارشاد استان‌ها، فعالیت فراگیر و سراسری انجمن هنرهای نمایشی در قامت برگزاری جشنواره‌ای به بلندای جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر؛ بار دیگر اکسیر تئاتر نه‌تنها همراهی و همدلی تمامی مدیران فرهنگی و هنری در عرصه هنرهای نمایشی سراسر کشور را به خط کردن آنها با خود به همراه داشت؛ که حال بیش از هر زمان دیگری شاهد حضور تمام‌قد معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره‌کل هنرهای نمایشی این وزارت‌خانه در راستای تحقق شعار «تئاتر برای همه» به شکل تمام‌قد آن هستیم.

قطعاً وقتی درباره این شعار صحبت می‌کنیم سهم مهمی از آن به حضور و نفوذ این هنر پویا، جریان‌ساز و زنده در سبد فرهنگی خانواده‌ها بازمی‌گردد؛ اما تحقق این مهم قطعاً جز در سایه همراهی و همدلی تمامی مدیران فرهنگ و هنر کشورمان ازجمله مدیران کل ارشاد استان‌ها، همچنین رؤسای انجمن هنرهای نمایشی سراسر کشور و پشتیبانی، همراهی و حمایت معاونت امور هنری وزارت‌خانه و اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شکل نخواهد گرفت.

این گردهمایی و حضور همدلانه باشکوه چیزی جز اکسیر تئاتر نیست که حاصل و ثمره آن را در درخشش نگین جشنواره تئاتر فجر مناطق بر رکاب همراهی همدلانه و تمام‌قد ادارات کل ارشاد استان‌ها و انجمن هنرهای نمایشی سراسر کشور برای برگزاری پرشورترین، متفاوت‌ترین و مهیج‌ترین جشنواره رقابتی تئاتر فجر در سال‌های اخیر به‌ویژه در دوره چهل‌ویکم آن هم‌زمان با برگزاری جشن‌های انقلاب در بهمن ۱۴۰۱ خواهیم دید.




مطالب مرتبط

داور بخش صحنه‌ای جشنواره منطقه‌ای خاوران مطرح کرد

محمودرضا رحیمی: قضاوت فردی نباید جای قضاوت حرفه‌ای را بگیرد
داور بخش صحنه‌ای جشنواره منطقه‌ای خاوران مطرح کرد

محمودرضا رحیمی: قضاوت فردی نباید جای قضاوت حرفه‌ای را بگیرد

محمودرضا رحیمی، داور نمایش‌های صحنه‌ای جشنواره تئاتر منطقه‌ای گفت حق طبیعی تمامی گروه‌ها است که درباره انتخاب آثار سوال بپرسند اما نباید جای قضاوت فردی و حرفه‌ای عوض شود.

|

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی، در پیامی به مناسبت برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند در تبریز، نوشت آنچه که امروز به عنوان هنر تئاتر متبلور شده و به منصه‌ ظهور رسیده، به واقع ثمره‌ اندیشه‌ انسان‌هایی فرهنگ مدار است که باورهای الهی،‌ انسانی و اجتماعی را ...

|

رضا فیاضی: حمایت کامل دولت از جشنواره‌های منطقه‌ای، هنرمندان را دلگرم می‌کند

رضا فیاضی: حمایت کامل دولت از جشنواره‌های منطقه‌ای، هنرمندان را دلگرم می‌کند

رضا فیاضی، بازیگر و کارگردان پیشکسوت تئاتر، ضمن تاکید بر اهمیت برگزاری جشنواره‌های‌ تئاتر منطقه‌ای، از لزوم تامین بودجه و حمایت صددرصدی دولت از این رویداد هنری برای دلگرمی هنرمندان سخن گفت.

|

در دیدار مدیران‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی سمنان مطرح شد

وحدت مردم، مدیران و هنرمندان برای برگزاری جشنواره تئاتر راه ابریشم
در دیدار مدیران‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی سمنان مطرح شد

وحدت مردم، مدیران و هنرمندان برای برگزاری جشنواره تئاتر راه ابریشم

بیش از ۳۰ گروه نمایشی از استان‌های البرز، همدان، فارس، چهارمحال و بختیاری، ایلام، کرمانشاه، لرستان، مرکزی و اصفهان، از ۱۳ تا ۱۷ دی‌ در جشنواره‌ تئاتر منطقه‌ای جاده ابریشم به میزبانی سمنان به رقابت خواهند پرداخت.

|

نظرات کاربران