در حال بارگذاری ...

تئاتر برای بازیگر به منزله شارژ بیان و ذهن است

نشست مطبوعاتی نمایش"سگ- سکوت" با حضور آروند دشت‌آرای کارگردان نمایش، طلا معتضدی نویسنده و دراماتورژ، حامد بهداد بازیگر و رامین بهنا آهنگساز در سالن امیرخانی خانه هنرمندان برگزار شد.

به گزارش سایت ایران ئئاتر در این جلسه که با یک ساعت تاخیر آغاز شد در ابتدا دشت آرای از سه ویژگی این نمایش سخن گفت و سگ سکوت را نخستین تئاتر خصوصی در ایران خواند.
وی اضافه کرد:«برای نخستین بار است که بازیگران حرفه‌ای سینما در یک تئاتر تجربی به ایفای نقش می پردازند»
وی همچنین سومین ویژگی این نمایش را در همکاری خود به عنوان کارگردان و طلا معتضدی به عنوان نویسنده و سارا ریحانی به عنوان طراح حرکت برشمرد و سپس اضافه کرد:«رایزنی‌های مختلفی برای محل اجرا انجام دادیم و قرار بود توری در تهران داشته باشیم تا آخر سه گزینه سالن ایرانشهر مطرح شد و ما این سالن را مناسب و استاندارد تشخیص دادیم.»
معتضدی نیز در ادامه جلسه گفت:«کارهایی که درگروه انجام می‌دهیم از یک طرح و ایده شروع می شود و همه عوامل به همدیگر پیشنهاد می‌دهند. در این اجرا حتی بسته به حضور بازیگران تغییرات ایجاد می‌شود مثلا با حضور حامد بهداد نقش او بسته به توانمندی‌هایش در کار بسیار پررنگ شد.»
رامین بهنا آهنگساز سگ سکوت نیز جسارت را مهمترین نکته این اجرا توصیف کرد و گفت:«بداهه پردازی در این اجرا به آدم جسارت می دهد. دشت آرای در این اجرا آدم‌هایی را دور هم جمع کرده که فکرشان به هم نزدیک است.»
سارا ریحانی نیز درباره ویژگی های حرکت بازیگران در این اجرا افزود:«رهاشدن دشوار است اما در کار بداهه ضروری است و ما از تکنیک‌های حرکتی معاصر در این اجرا برای رهایی کار استفاده کردیم.»
حامد بهداد نیز در گفته‌هایش که البته توام با اجرای حرکات نمایشی از سوی وی بود، گفت:«ما در این آزمایشگاه سعی می‌کنیم، تجربه می‌کنیم. تئاتر برای بازیگر شارژ بیان و ذهن است.»
وی همچنین در مقایسه‌ای میان فضای تئاتر و سینما گفت:«تئاتر یک اتفاق فرهنگی است به خاطر آنکه تبادل فرهنگی در آن صورت می‌گیرد. اما در سینما این پروسه سریع است و فرصتی برای تبادل وجود ندارد. شگفتی تئاتر هم در رشد کند آن است.»
دشت آرای در بخشی از سخنانش گفت:«همه چیز در این اجرا متغیر است و ممکن است هر شب تغییر کند.»
معتضدی نیز افزود:«درکارهای گذشته گروه ویرگول، قصه‌ای روایت نمی شد اما این بار سعی کردیم از این امکان استفاده کنیم هر چند روایت آن روایتی غیر خطی است.»
دشت آرای همچنین در بخش دیگری از نشست با اشاره به حضور موثر پانته‌آ بهرام در اجرا گفت:«کار با پانته‌آ بهرام تجربه‌ای خارق‌العاده بود. وی بازیگری است با میلیون‌ها ابزار که امکان هر تجربه‌ای را برای کارگردان فراهم می‌آورد.»
دشت‌آرای همچنین درباره خصوصی بودن اجرا گفت:«اثری که ادعای خلاقیت، تفاوت و پیشرو بودن دارد فقط نباید در بخش‌ هنری پیشرو باشد. ما نیاز به استقلال مالی داریم و برای این‌کار باید تمام جامعه را به تئاتر بکشانیم. ما 5 سال است که درباره بازاریابی تئاتر کار می‌کنیم و در این اجرا به نتیجه رسیده‌ایم. بازیگران هم اکنون ده درصد قراردادشان را دریافت کرده‌اند.»
به گفته دشت‌آرای این نمایش قرار بود از دهم تیرماه اجرای خود را شروع کند اما اجرای نخست آن به 15تیرماه موکول شده است.
در این نمایش که مضمون آن بازگشت به خانه است داستان پسری به نام عطا را بازگو می‌کند که پس از 20 سال به همراه همسرش به خانه باز می‌گردد. در آن خانه خواهر عطا به نام طوبی زندگی می کند. همسر عطا هم در آن خانه بچه‌اش را به دنیا می‌آورد.
حامد بهداد در این نمایش در نقش عطا، سارا ریحانی در نقش ماهی همسر عطا، پانته‌آ بهرام در نقش طوبی و باران کوثری نقش بچه را ایفا می‌کند. همچنین حمیدرضا فلاحی، داریوش فائزی و جواد نمکی دیگر بازیگران این نمایش هستند.
همچنین عادل بزدوده طراحی عروسک‌های نمایش را بر عهده دارد. این نمایش که قرار است ساعت 30/20 به صحنه برود، اجرای خود را در تالار شماره 2 ایرانشهر از 15 تیرآغاز خواهد کرد.
به گفته دشت‌آرای پیش فروش بلیط‌های نمایش از امروز آغاز شده و علاقه‌مندان می‌توانند از طریق خانه هنرمندان و قسمت پیش‌فروش آن و همچنین وب‌سایت خانه هنرمندان نسبت به تهیه بلیط اقدام کنند.
دشت‌آرای در پایان از حمایت‌های حسین پارسایی رییس مرکز هنرهای نمایشی و مجید جوزانی مدیریت مجموعه ایرانشهر تشکر کرد.
آلبوم تمرین نمایش سگ سکوت

آلبوم کنفرانس مطبوعاتی نمایش سگ سکوت