در حال بارگذاری ...

پرداختن به تئاتر آئینی-سنتی رویکرد جدیدی می‌طلبد

برای پایدار ماندن هنرهایی چون نمایش‌های آئینی-سنتی باید این هنرها را به روز کرده و آن‌ها را با شرایط روز جامعه تطبیق داد. به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر، پانته‌آ بهرام در گفت گو با ستاد خبری چهاردهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر آئینی-سنتی با بیان این مطلب، گفت:اگر شیوه‌های اجرایی نمایش‌های ایرانی و نمایش‌های آئینی-سنتی را حفظ نکنیم به طور قطع و با گذشت زمان نمایش‌های آئینی یا از بین می‌روند یا به هنرهای موزه‌ای تبدیل می‌شوند.

اگر می‌خواهیم میان نسل جدید و نسل آینده در زمینه نمایش‌های آئینی-سنتی، رابطه‌ای وجود داشته باشد باید شرایطی را فراهم کنیم تا این رابطه با تحولات روز ایجاد شود و شاهد پایداری نمایش‌های اصیل ایرانی باشیم. در غیر این صورت به سرعت شاهد زوال و فراموشی نمایش‌های آئینی-سنتی خواهیم بود و پس از مدت کوتاهی جز یک خاطره چیزی از آن باقی نخواهد ماند.
وی در ادامه با بیان این که جشنواره بین‌المللی تئاتر آئینی-سنتی فرصت مناسبی برای پرداختن به این نوع از نمایش‌ها را پدید می‌آورد، افزود: در اجرای آثار ایرانی شاهد نوعی پای‌بندی‌ به فرم‌های قدیمی هستیم اما این وفاداری نباید به معنای تکرار تلقی شود؛ بلکه باید با حفظ ساختار و اصول شیوه‌های اجرایی نمایش‌های ایرانی، فرم های جدید را هم تجربه کرده و با آزمون وخطا برای رسیدن به تحولات جدید در نمایش‌های ایرانی و به روز شدن این دست آثار تلاش کنیم.
بهرام که از بازیگران فعال عرصه تئاتر است و سابقه زیادی در ایفای نقش در نمایش‌های ایرانی دارد، درباره برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر آئینی-سنتی و رویکرد این جشنواره خاطر نشان کرد: عده‌ای معتقدند نمایش‌های آئینی-سنتی باید همیشه و در همه حال همان گونه که هست، اجرا شود اما من معتقدم که نمایش آئینی-سنتی رویکرد جدیدی می‌طلبد و باید با علم به پویایی نمایش که اتفاقا در حضور هنرهایی چون سینما و... که مرتب در حال تغییر و تنوع هستند، پایدار مانده ‌پیش برود. در صورتی که جشنواره بین‌المللی تئاتر آئینی-سنتی این گونه هدف گذاری کند، آن وقت می‌توان از آن بانام جشنواره یاد کرد ‌در غیر این صورت اگر با آثار همان نگاه و رویکرد سنتی که با وفاداری کامل به شیوه‌های اصیل نمایش‌های ایرانی ‌روی صحنه بروند، جشنواره به نمایشگاه تبدیل خواهد شد. در این صورت جشنواره بین‌المللی تئاتر آئینی-سنتی کارکردی همانند موزه هنرهای معاصر که هر ساله آثار هنرمندان را در یک برهه خاص به نمایش عمومی می‌گذارد، خواهد داشت، در حالی که برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر آئینی-سنتی مهم‌ترین رویداد تئاتری در عرصه نمایش‌های آئینی-سنتی است که باید قدر آن را دانست.
چهاردهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر آیینی-سنتی از 8 تا 16 مرداد ماه سال جاری در تهران برگزار می‌شود.