در حال بارگذاری ...
نشست صمیمی با هنرمندان حاضر در بیست و هفتمین جشنواره تئاتر فجر مناطق کشور- منطقه 3 مازندران

کاظم نظری: مخاطبان، ثروت تئاتر هستند

نشست صمیمی مدیرکل هنرهای نمایشی با هنرمندان حاضر در بیست و هفتمین جشنواره تئاتر فجر مناطق کشور- منطقه ۳ مازندران در مجتمع فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران پس از تماشای آخرین آثار اجراشده برگزار شد و در این دیدار مدیرکل هنرهای نمایشی بابیان این موضوع که مخاطبان، ثروت تئاتر هستند گفت از همه هنرمندان می‌خواهم که این ثروت را در استان‌های‌تان حفظ کنید.

به گزارش ایران تئاتر، این نشست صمیمی پس از اجرای نمایش «دریازدگی» در سالن بلک باکس ساری با حضور هنرمندان برگزار شد.

شامگاه چهارشنبه ۱۹ دی در آخرین شب اجراهای بیست و هفتمین جشنواره تئاتر فجر مناطق کشور- منطقه ۳ (مازندران)، کاظم نظری (مدیرکل هنرهای نمایشی)، اسرافیل فرج‌اللهی (مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران) مهدی رضوی (مشاور فرهنگی مدیرکل هنرهای نمایشی) حسن رونده (مسئول هماهنگی امور استان‌های اداره کل هنرهای نمایشی)، غلامرضا نعمتی (معاون اجرایی اداره کل هنرهای نمایشی) و یاسر محمودی (رییس انجمن هنرهای نمایشی استان مازندران) با حضور در مجتمع فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران پس از تماشای آخرین آثار اجراشده، با هنرمندان حاضر به گفت‌وگو نشستند.

یاسر محمودی در ابتدای این نشست گفت: «روسای انجمن‌های کشور همواره  به دو نکته اعتراض داشتند. نکته اول کم بودن سهمیه تئاتر استان‌ها در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر که در سال‌های گذشته 8 تا 10 نمایش بود و نکته دوم این موضوع که بازبینی آثار به‌صورت غیرحضوری و بر اساس لوح فشرده بوده است.»

او افزود: «پارسال به ما قول دادند این مشکل حل شود و امسال به همت اداره کل هنرهای نمایشی این اتفاق افتاده که بعد از هفت سال جشنواره‌های منطقه‌ای دوباره احیا شد تا آثار، حضوری داوری شوند و تعداد آثار بیش‌تری از شهرستان‌ها به فجر بروند.»

در ادامه این نشست، کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی هم گفت: «ما دست‌به‌دست هم دادیم و همت کردیم که جشنواره تئاتر مناطق را دوباره راه‌اندازی کنیم و همه دور هم جمع‌ شویم. در این دوره احتمالا کم و کاستی‌هایی هم هست که امیدواریم بر ما ببخشایید.»

نظری ادامه داد: «هدف ما این است که بتوانیم چراغ تئاتر استان‌ها و شهرهای‌مان را روشن نگه‌داریم و در نهایت آثار نمایشی خوب تولید شود. در راستای احقاق عدالت هنری تلاش می‌کنیم امکانات خوب و کافی در تمام شهرها و استان‌ها را مهیا کنیم.»

او افزود: «این جریانات و تحریم‌های ظالمانه‌ای که برای کشورمان به وجود آمده کار را برای ما سخت کرده اما دست از تلاش برنمی‌داریم و امیدواریم با همت، خوش‌فکری و خلاقیت شما بتوانیم آثار ارزشمندی تولید کنیم که مخاطبین تئاتر را همراه خود کند.»

مدیرکل هنرهای نمایشی بابیان این موضوع که مخاطبین، ثروت تئاتر هستند، گفت: «از همه شما هنرمندان می‌خواهم که این ثروت را در استان‌های‌تان حفظ کنید.»

کاظم نظری ادامه داد: «باید به اقتصاد تئاتر فکر کنیم و با تولید محتوا و استفاده از تکنیک‌های جدید، راه‌کارهایی را پیدا کنیم که مخاطب برای تئاتر هزینه کند و  تئاتر در سبد کالای فرهنگی خانوار قرار بگیرد. اگر هنرمند مخاطبش را بشناسد به درآمدزایی هم خواهد رسید. هنرمندان خودشان هم باید در اقتصاد تئاتر سهم داشته باشند و نباید همه کار را به دولت واگذار کنند. دولت باید سهم خودش را بدهد ولی فراموش نکنیم که تئاتر یک پدیده اجتماعی است و همه در شهر و استان باید به تئاتر کمک کنند.»

مدیرکل هنرهای نمایشی همچنین گفت: «از همه شما هنرمندان تشکر می‌کنم که چراغ تئاتر را روشن نگه داشتید و در منطقه 3 جشنواره منطقه‌ای فجر حضور پیدا کردید. از زحمات مدیرکل ارشاد استان مازندران و انجمن نمایش مازندران که تلاش کردند این هم‌افزایی و دور هم بودن به وجود بیاید هم سپاسگزارم و خوشحالم که این گرد‌هم‌آیی شکل گرفت؛ همکاران شما از سراسر ایران پیگیر آثار شما هستند. ان‌شاءالله سال آینده جشنواره‌های مناطق و استانی پربارتر باشد و کم و کاستی هم نباشد.»

در ادامه این نشست، مشاور فرهنگی مدیرکل هنرهای نمایشی در تبیین مفهوم و رسالت هنر گفت: «هنر ظرفی بی‌بدیل است که بوی خوشش از روح انسان هنرمند به مشام می‌رسد. این جمع حاضر همه هنرمند و هنردوست هستند و بزرگ‌ترین انتظار ما از این جمع، این است که هنر را در ظرف هنر نگه‌ دارند.»

مهدی رضوی توضیح داد: «اگر تنها و صرفا به این دلیل که اوقات خوشی را تجربه کنیم تئاتر کار کنیم، سطح نازلی از توقع را هدف گرفته‌ایم و نمی‌شود از هنرمندان تئاتر، هنری که با اندیشه درآمیخته است چنین سطحی را انتظار داشت. هنر باید زبان گویای مردم باشد. در کنار مردم، هدایت‌گر و راهگشا باشد. هنر باید در شرایطی که جامعه در سطح ملی و جهانی به تنگنا رسیده است زبان گویای حرف‌های مگویی باشد که نقشه راه را نشان دهد.»

او با اشاره به این‌که از هنرمند انتظار اثرگذاری داریم گفت: «هنری که نتواند در وجود دوستداران و مردمش اثر بگذارد قابل‌اعتنا نیست. اهالی تئاتر جمع محدودی هستند اما مخاطبان بسیار زیادی دارند. 80 میلیون جمعیت در سطح ملی و فراتر از آن می‌توانند مخاطب تئاتر باشند.»

رضوی ادامه داد: «اگر ما از خودمان شروع نکنیم حتماً در مخاطب تأثیری نخواهیم داشت. هر هنرمندی توان اثرگذاری ندارد. اگر هنرمند از خودش مراقبت نکند و وجود پاکی نداشته باشد نمی‌تواند اثر  بگذارد. جملات زیبا از قلم‌های تمیز نوشته می‌شود؛  نگاه‌های زیبا از دیگانی است که به آلودگی ناپاک نشده‌اند.»

مشاور فرهنگی مدیرکل هنرهای نمایشی بابیان این موضوع که هنرمندان نسبت به جامعه، مسئولیت به‌مراتب بیشتری دارند، افزود: «اگر وظیفه روشنگری و هدایت بر عهده این جمع گذاشته‌ شده یعنی قبل از هر چیز باید خیلی مراقب خودشان باشند. ما اگر در این شرایط اول به فکر خودمان نباشیم به خودمان و جامعه خیانت کرده‌ایم. امیدواریم روزی برسد همه در کنار هم با نشاط و شادابی بهترین آینده را برای خودمان و آینده‌مان رقم بزنیم.»

اسرافیل فرج‌اللهی، مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی کشور هم از هنرمندان و مسئولان که در این شرایط خاص و وضعیت اقتصادی با حداقل امکانات چراغ تئاتر را روشن نگه‌ داشته‌اند تشکر کرد و گفت: «امیدوارم به کمک همدیگر اتفاقات خوبی در آینده و به‌مراتب بهتر از گذشته برای تئاتر رقم بزنیم.»

در ادامه حسن رونده هم خطاب به جمع حاضر گفت: «من دست شما هنرمندان را می‌بوسم که با تمام کاستی‌ها و مشکلات، اثر تولید کردید و خودتان را به جشنواره مناطق رساندید و بار دیگر به همت شما عزیزان توانستیم چراغ سالن‌ها را در جشنواره مناطق روشن کنیم.»

در پایان این نشست، هنرمندان حاضر در فضایی صمیمانه مسائل و مشکلات خود را مطرح کردند.

بیست و هفتمین جشنواره تئاتر فجر مناطق کشور- منطقه 3 مازندران از 18 تا 21 دی ماه در ساری برگزار شد و آیین اختتامیه این رویداد امروز(چهارشنبه) 21 دی ساعت 17:30 در تالار مرکزی ساری برگزار می‌شود.




مطالب مرتبط

ثبات‌بخشی به مولّفه‌های اسلامی، انقلابی و ملّی 

پیام کاظم نظری به چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر
ثبات‌بخشی به مولّفه‌های اسلامی، انقلابی و ملّی 

پیام کاظم نظری به چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

مدیرکل هنرهای نمایشی در آستانه آغاز چهل‌ودومین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نوشت نقش‌آفرینی عرصه «نمایش»، به دلیل نزدیکی عمیق به آنچه در متن زندگی و بطن تفکّرات مردم می‌گذرد، هرروز بیش‌ازپیش سنگین‌تر و خاص‌تر می‌شود.

|

مدیرکل هنرهای نمایشی:

جشنواره‌ها باید با انضباط مالی سفت و سخت برگزار شوند
مدیرکل هنرهای نمایشی:

جشنواره‌ها باید با انضباط مالی سفت و سخت برگزار شوند

مدیرکل هنرهای نمایشی اعلام کرد از سخنانش درباره نبود انضباط مالی در چهل‌و‌یکمین جشنواره تئاتر فجر سوءبرداشت شده و منظور او زیرسوال بردن زحمت‌های برگزار کنندگان این رویداد بین‌المللی نبوده است.

|

رییس جمهور در نشستی صمیمی با اهالی فرهنگ و هنر:

توانمندی فرهنگی همچون توانمندی‌های دفاعی و اقتصادی از عناصر اقتدارآفرینی برای کشور است
رییس جمهور در نشستی صمیمی با اهالی فرهنگ و هنر:

توانمندی فرهنگی همچون توانمندی‌های دفاعی و اقتصادی از عناصر اقتدارآفرینی برای کشور است

رئیس جمهور توانمندی فرهنگی را همچون توانمندی‌های دفاعی و اقتصادی از عناصر مهم اقتدارآفرینی برای کشور دانست و گفت: تلاش جوانان کشور برای پیشرفت‌های فناورانه نیز همچون افتخارآفرینی‌های دوران دفاع مقدس قابلیت بالایی برای به تصویر کشیده شدن دارند.

|

انتظارات مدیرکل هنرهای نمایشی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس

در جشنواره‌ها، شوراهای سیاست‌گذاری و اجراهای عمومی تئاتر حاضر شوید
انتظارات مدیرکل هنرهای نمایشی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس

در جشنواره‌ها، شوراهای سیاست‌گذاری و اجراهای عمومی تئاتر حاضر شوید

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی با گلایه از عدم حضور نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون فرهنگی در مجامع هنری گفت خواهش‌مان از نمایندگان مطرح این است که در کمیسیون فرهنگی به هنرهای نمایشی توجه کنند؛ در جشنواره‌ها، شوراهای سیاست‌گذاری و اجراهای عمومی تئاتر در سطح شهر به همراه ...

|

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

نمایندگان مجلس باید برای توسعه تئاتر ردیف بودجه‌هایی را مشخص کنند
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

نمایندگان مجلس باید برای توسعه تئاتر ردیف بودجه‌هایی را مشخص کنند

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی با اشاره به پیگیری سند تحول تئاتر می‌گوید انتخابات مجلس شورای اسلامی را پیش‌رو داریم و نمایندگان مردم در مجلس باید برای توسعه فرهنگ و تئاتر ردیف بودجه‌هایی را مشخص کنند. باید تمام دستگاه‌ها بیایند و کمک کنند تا افزایش بودجه در تئاتر داشته‌ ...

|

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

مروری بر آنچه در بخش های مختلف بزرگ ترین جشن اهالی تئاتر گذشت

آثار و رخدادهای چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از نگاه داوران
مروری بر آنچه در بخش های مختلف بزرگ ترین جشن اهالی تئاتر گذشت

آثار و رخدادهای چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از نگاه داوران

برای آگاهی از چند و چون جشنواره چهل و دوم فجر، نقاط قوت و نیز نقاط ضعف های احتمالی که باید برای تقویت شان در دوره های بعدی، برنامه ریزی و تلاش شود، پای حرف های داوران بخش های مختلف نشستیم و در این باره نظرات شان را جویا شدیم. استقبال گرم مخاطبان از آثار و نیز اضافه شدن بخش های غزه ...

|

نظرات کاربران