در حال بارگذاری ...
به بهانه زادروزش در 22 دی

جعفر والی، هنرمندی که شب‌ها خواب تئاتر می‌دید

در سالنامه تئاتر آمده که امروز ۲۲ دی زادروز جعفر والی است، هنرمندی که شب‌ها خواب تئاتر می‌دید.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از ایسنا، جعفر والی، زاده 22 دی سال ۱۳۱۲ است، هنرمندی که هم بازیگری می‌کرد و هم کارگردانی و گاهی هم دست به قلم می‌شد و فیلمنامه‌ای می‌نوشت.

اگر پای سخنان دوستانش بنشینید، کسانی چون محمود دولت‌آبادی یا اکبر زنجان‌پور و ایرج راد، یک ترجیع‌بند مشترک خواهید یافت؛ او بی‌حاشیه بود و بی‌هیاهو و مهربان. با لبخندی گشاده و دلی که برای تئاتر می‌تپید.

تئاتر را بازتاب دردها و انتقادات و مسایل اجتماعی مردم می‌دانست و معتقد بود که تماشاگر زمانی که از سالن بیرون می‌آیدّ باید دریافتی باشکوه را با خود بیرون ببرد. تئاتر تفریح نیست، کلاس درس است و هنری کاملا جدی است.

روی تخت بیمارستان هم دل در گرو اجرای تئاتر داشت و مترصد فرصتی بود تا از بند بیماری رها شود و نمایشی تازه روی صحنه بیاورد.

جعفر والی هنرمندی که آخرین بار قصد داشت نمایش «توی گوش سالمم زمزمه کن» را برای دومین بار روی صحنه بیاورد، آذر سال ۱۳۹۵ چشم از جهان فرو بست.

او در سال‌های پایانی عمرش بیشتر در روستایی در اطراف کرج به سر می‌برد. هوای آلوده تهران، او را نیز همچون بعضی دیگر از همکارانش از پایتخت فراری داده بود.

والی در آخرین سال‌های زندگی‌اش در دو نمایش «اتاق شماره ۶» بر اساس متنی از چخوف با دراماتورژی خسرو حکیم رابط و «ویتسک؛ یک داستان ناتمام» نوشته بوشنر هر دو به کارگردانی ناصر حسینی‌مهر به ایفای نقش پرداخته بود.

او در سال‌های پر فروغ فعالیتش در تئاتر چند نمایشنامه از آثار غلامحسین ساعدی را اجرا کرد از جمله تله‌تئاتر «گاو»، «چوب‌بدست‌های ورزیل»، «آی باکلاه، آی بی‌کلاه». بعدتر داریوش مهرجویی نسخه سینمایی «گاو» را ساخت که والی هم یکی از بازیگران آن بود.

والی در سینما هم با کارگردان‌هایی مانند یدالله صمدی، علی حاتمی، امیر نادری، مسعود کیمیایی، مازیار میری و ... همکاری کرد.

بازی در سریال «هزار دستان» از جمله فعالیت‌های او در تلویزیون بود. در آخرین سال‌های زندگی‌اش در مجموعه «معمای شاه» به ایفای نقش پرداخت اما بعدتر از بازی در این سریال ابراز پشیمانی کرد.

جعفر والی ۲۷ آذر سال ۱۳۹۵ به دلیل مشکلات ریوی از دنیا رفت و آرزوی اجرای دوباره «در گوش سالمم زمزمه کن» را به جهانی دیگر برد.

ایرج راد که قرار بود در این نمایش بازی کند، تابستان امسال این اثر نمایشی را با بازی خودش و سعید امیرسلیمانی به صحنه آورد تا این رویای ناتمام به کارگردانی هنرمندی دیگر به سرانجام برسد.




مطالب مرتبط

طوفان درگذشت

طوفان درگذشت

رضا صفایی‌پور، معروف به طوفان، بازیگر پیشکسوت سینما و عضو موسسه هنرمندان پیشکسوت، پس از یک دوره درگیری با بیماری پارکینسون، روز یکشنبه 26 آذر درگذشت.

|

اکبر احمدی درگذشت

اکبر احمدی درگذشت

اکبر احمدی که سابقه بازی در مجموعه‌های تلویزیونی «ولایت عشق»، «مختارنامه»، «شاهگوش»، «دندون طلا»، «سرزمین کهن» و «سلمان فارسی» را داشت، نیمه‌شب پنجشنبه دوم آذر، بر اثر عارضه قلبی در یکی از بیمارستان‌های تهران، چشم از جهان فروبست.

|

در سالروز درگذشت هنرمند پیشکسوت سیاه‌بازی

نمایش «شاماران» به سعدی افشار تقدیم شد
در سالروز درگذشت هنرمند پیشکسوت سیاه‌بازی

نمایش «شاماران» به سعدی افشار تقدیم شد

اجرای پنج شنبه شب نمایش «شاماران» که مصادف با 30 اردیبهشت سالگرد درگذشت زنده یاد سعدی افشار بود، به این هنرمند تقدیم شد و محمدرضا خاکی در حاشیه این اجرا، نمایش امروز کشور را وامدار هنرمندانی چون سعدی افشار دانست.

|

در نشست خبری نمایش «روال عادی» مطرح شد

مجید مجیدی: وظیفه ماست که از تئاتر حمایت کنیم
در نشست خبری نمایش «روال عادی» مطرح شد

مجید مجیدی: وظیفه ماست که از تئاتر حمایت کنیم

مجید مجیدی کارگردان مطرح سینما در مراسم رونمایی از پوستر و نشست خبری نمایش «روال عادی» گفت وظیفه ما این است که از تئاتر حمایت کنیم. ما به تئاتر مدیون هستیم و حمایت امروز ما از تئاتر به نوعی خمس و زکاتی است که باید پرداخته شود. ما در دهه ۶۰ از تئاتر کوچ کردیم و به سینما رفتیم.

|

نگاهی به نمایش «مجلس بلبشو جور کردن»

تصنیف‌خوانی مجالس زنانه در قالب نمایش ایرانی
نگاهی به نمایش «مجلس بلبشو جور کردن»

تصنیف‌خوانی مجالس زنانه در قالب نمایش ایرانی

سیدعلی تدین‌صدوقی: نمایش «مجلس بلبشو جور کردن»، همان‌طور که از نامش به ذهن متبادر می‌شود، خود در ورطه بلبشویی به لحاظ متن و اجرا به‌نوعی سردرگمی و تکرار افتاده است. به دیگر سخن نمی‌توان ...

|

نظرات کاربران