در حال بارگذاری ...
درباره جشنواره تئاتر فجر مناطق بخوانید

همه ایران قطب تئاتر می‌شود

برپایی چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر امسال با اتفاقات مبارکی همراه شده، هم میزان مشارکت‌ها در استان‌ها بالا رفته و هم پویایی جشنواره بواسطه برپایی جشنواره‌های منطقه‌ای که امسال پس از هفت سال به راه افتاده، افزایش یافته است.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از آنا، قطار چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر امسال مدتی است که از ایستگاه ابتدایی به راه افتاده تا در ابتدای بهمن ماه مسافران اصلی خود را سوار کند و مخاطبان علاقه‌مند را به تماشای کار‌های با کیفیت و ارزشمند بنشاند. عده‌ای از به اصطلاح هنرمندان امسال در عرصه‌های مختلف هنری و فرهنگی، تصمیم گرفتند که جشنواره‌های فجر را تحریم کنند، اما خوشبختانه این جشنواره به واسطه فعالیت سایر هنرمندان و پویایی ذاتی که دارد، در مسیر اصلی خود به حرکت ادامه می‌دهد تا به مقصد برسد.

یکی از اتفاقات مبارک این دوره جشنواره راه افتادن جشنواره منطقه‌ای فجر پس از هفت سال است که کوروش زارعی دبیر این دوره جشنواره آن را یک اتفاقا خوب برای جشنواره می‌داند که باعث پویایی بیشتر هنرمندان تئاتر استان‌ها و حضورشان در فجر شده است و به حق زارعی توانسته مدیریت خوبی در این دوره از جشنواره داشته باشد. سال‌های گذشته از جشنواره استانی، آثار برای بازبینی مستقیم به دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر می‌رفتند، اما رقابت در جشنواره تئاتر منطقه‌ای که امسال پس از هفت سال به راه افتاده، باعث تبادل تجربه و رقابتی سالم بین هنرمندان برای راهیابی به جشنواره تئاتر فجر می‌شود.

براساس آمار ارائه شده از سوی دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر، آثار بخش اصلی ۵۸۴ اثر، بخش خیابانی ۱۱۵ اثر، بخش رادیو تئاتر ۸۲ اثر، نمایشنامه خوانی ۳۲۰ اثر، بخش بین الملل ۱۸۰ اثر و بخش استانی ۷۶۳ اثر هستند.

جشنواره‌های منطقه‌ای نخست از استان کرمانشاه کلید خورد و طبق آمار ۱۷ اثر نمایشی با همراهی ۲۲۹ هنرمند در استان کرمانشاه از هفتم دی ماه فعالیتشان را آغاز کردند که این هنرمندان از استان‌های مختلف آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، کردستان، قزوین، همدان، خوزستان و کرمانشاه بودند. از این جشنواره در منطقه یک ،۴ اثر به فجر راه پیدا کرد.

روشنایی چراغ تئاتر در تهران و استان‌ها

احمد جولایی، داور جشنواره تئاتر منطقه‌ یک (کرمانشاه)‌ معتقد است که برپایی جشنواره‌های منطقه‌ای بهترین فرصت برای تجهیز و رفع نواقص و مشکلات سالن‌های میزبان آثار هنری به شمار می‌آید. روشن ماندن چراغ تئاتر حتی در تهران هم به حضور و فعالیت هنرمندان استان‌ها شهرستان‌ها وابسته است.

کوروش زارعی، دبیر جشنواره نیز معتقد است که هنرمندان جشنواره تئاتر منطقه‌ای فجر تلاش کردند تا پایتخت نشینان بدانند دراستان‌های کشور چه استعداد‌های درخشانی وجود دارد و تهران تنها پایتخت تئاتر کشور نیست و آثاری که خلق شده در یاد همه خواهد ماند.

اما در منطقه دو جشنواره‌های تئاتر به میزبانی استان بوشهر برپا شد و در این استان ۱۶ گروه نمایشی با حضور ۲۰۳ هنرمند از استان‌های فارس، کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه، هرمزگان و مناطق آزاد قشم و اروند فعال شدند. نکته جالب میزان مخاطبان اجرا‌های جشنواره تئاتر منطقه‌ای است به طور مثال در استان بوشهر ۳۵۶۰ تماشاگر به اجرای کار‌ها نشستند و در نهایت هم ۵ اثر به فجر راه پیدا کرد.

پس از این استان نوبت به مازندران در منطقه ۳ رسید که ۱۸ گروه نمایشی با حضور ۲۳۵ هنرمند فعال شدند و بیست و یکم دی ماه این منطقه نیز به کار خود پایان داد، درحالیکه چهار اثر نمایشی برای حضور در چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فجر انتخاب شدند.

کل کشور قطب تئاتر شد

حسینعلی شوندی، داور جشنواره تئاتر منطقه‌ای نیز تأکید می‌کند که در گذشته قطب تئاتر ایران تهران بود، اما در حال حاضر نمونه‌های زیادی را در استان‌ها می‌بینیم که بسیار فوق العاده و با کیفیت‌تر از نمایش‌های پایتخت هستند.

در ادامه اجرا‌های جشنواره تئاتر فجر مناطق کشور به منطقه چهارم (استان فارس) رسید که ۱۵ گروه نمایشی با حضور ۲۰۰ هنرمند از استان‌های اصفهان، کرمان، قم، سیستان بلوچستان، بوشهر، مازندران و یزد در این منطقه حضور یافتند و آیین اختتامیه آن فردا، ۲۵ دی برگزار می‌شود.

نکته ارزشمند برپایی جشنواره‌های مناطق این است که هم هنرمندان در استان‌ها با هم رقابت می‌کنند و برگزیدگانشان شناخته می‌شوند و هم اینکه برخی آثار در بهمن ماه و در جشنواره اصلی فجر در تهران حضور پیدا می‌کنند.

چهل و یکمین جشنواره تئاتر بین‌المللی فجر اول بهمن ماه اجراهایش در سالن‌های نمایشی تهران آغاز می‌شود.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با آتش تقی‌پور، بازیگر پیشکسوت

هنرمندان شهرستانی را فراتر از جشنواره‌ها ببینیم
گفت‌وگو با آتش تقی‌پور، بازیگر پیشکسوت

هنرمندان شهرستانی را فراتر از جشنواره‌ها ببینیم

آتش تقی‌پور، بازیگر پیشکسوت، با وجود تاکید بر اهمیت برگزاری جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای، خواستار آن شد تا هنرمندان شهرستانی، فراتر از چنین رویدادها و گردهمایی‌های هنری دیده شوند و مورد توجه قرار بگیرند.

|

رضا فیاضی: حمایت کامل دولت از جشنواره‌های منطقه‌ای، هنرمندان را دلگرم می‌کند

رضا فیاضی: حمایت کامل دولت از جشنواره‌های منطقه‌ای، هنرمندان را دلگرم می‌کند

رضا فیاضی، بازیگر و کارگردان پیشکسوت تئاتر، ضمن تاکید بر اهمیت برگزاری جشنواره‌های‌ تئاتر منطقه‌ای، از لزوم تامین بودجه و حمایت صددرصدی دولت از این رویداد هنری برای دلگرمی هنرمندان سخن گفت.

|

گفت‌وگو با نادر شهسواری، پیشکسوت تئاتر فارس

توجه هنرمندان جشنواره‌های منطقه‌ای به مولفه‌های بومی و متون ایرانی را به فال نیک باید گرفت
گفت‌وگو با نادر شهسواری، پیشکسوت تئاتر فارس

توجه هنرمندان جشنواره‌های منطقه‌ای به مولفه‌های بومی و متون ایرانی را به فال نیک باید گرفت

نادر شهسواری، هنرمند پیشکسوت تئاتر استان فارس، تاکید کرد توجه هنرمندان به مولفه‌های بومی و متون ایرانی در جشنواره‌های منطقه‌ای کشور را باید به فال نیک گرفت. 

|

گفت‌وگو با داور بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر منطقه‌ای پارس

اصغر خلیلی: مواظب باشیم جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای، از مسیر اصلی خود منحرف نشوند
گفت‌وگو با داور بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر منطقه‌ای پارس

اصغر خلیلی: مواظب باشیم جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای، از مسیر اصلی خود منحرف نشوند

اصغر خلیلی، داور جشنواره تئاتر منطقه‌ای پارس، مهم‌ترین دلیل برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای را گردهم آمدن اهالی هنرهای نمایشی دانست و خواستار آن شد تا با تامین بودجه مناسب، این رویداد مهم از مسیر اصلی خود خارج نشود.

|

گفت‌و‌گو با حسن دادشکر، پیشکسوت هنرهای نمایشی

جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای، باید زمینه‌ساز رفع مشکلات هنرمندان استان‌ها شوند
گفت‌و‌گو با حسن دادشکر، پیشکسوت هنرهای نمایشی

جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای، باید زمینه‌ساز رفع مشکلات هنرمندان استان‌ها شوند

حسن دادشکر، هنرمند پیشکسوت تئاتر با بیان اینکه برگزاری جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای، رویدادی ارزشمند و قابل تقدیر است، از لزوم توجه به خواسته جوانان هنرمندان فعال استان‌ها، انتخاب آثار باکیفیت، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و جلسات نقد و بررسی به منظور رفع نواقص و مشکلات ...

|

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

نظرات کاربران