در حال بارگذاری ...

رکوردشکنی در تئاتر فجر

امسال در دبیرخانه چهل و یکمین دوره از جشنواره تئاتر فجر بیش از ۲ هزار اثر برای حضور در مهم‌ترین رویداد تئاتری کشور ثبت درخواست شده‌است که این حجم از استقبال در سالی که رسانه‌های ضد انقلاب خواهان تحریم جشنواره بودند، بی‌نظیر و قابل توجه است.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روزنامه جوان، چندی پیش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه جلسه هیئت دولت خبر از دریافت هزار اثر برای حضور در چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر داد، خبری که بسیاری از کارشناسان آن را مورد شک و شبهه قرار دادند و بر همین اساس یکی از رسانه‌ها در مطلبی این میزان استقبال را به نوعی آمارسازی از سوی دولت سیزدهم عنوان کرد و با مقایسه ادوار جشنواره در دولت تدبیر و امید این میزان استقبال را امری ناممکن و با کنایه آن را از عالم خیال دانست، اما وزارت ارشاد طی جوابیه جزئیات مشارکت و درخواست‌ها را برای حضور هنرمندان در چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر اعلام کرد که بر اساس آمار رسمی مشخص شد امسال و در دبیرخانه بیش از ۲ هزار اثر برای حضور در مهم‌ترین رویداد تئاتری کشور درخواست ثبت شده‌ است.

بر اساس آمار اعلام‌شده از سوی وزارت ارشاد بخش اصلی ۵۸۴ اثر، بخش استانی ۷۶۳ اثر، بخش نمایشنامه‌خوانی ۳۲۰ اثر، بخش خیابانی ۱۱۵ اثر، بخش بین‌الملل ۱۸۰ اثر و بخش رادیوتئاتر ۸۲ اثر تقاضای حضور در مهم‌ترین رویداد تئاتر انقلاب اسلامی را در چهل و یکمین جشنواره را داشتند که نه‌تنها در مقایسه با ادوار برپایی این رویداد در دولت گذشته بلکه در مقایسه با تمامی ادوار چهل‌گانه شاهد یک رشد و جهش بی‌سابقه و یک اتفاق بی‌نظیر هستیم.

احیای بزرگ‌ترین رویداد تئاتری جهان‌ اسلام

اما آنچه مشخص است اینکه امسال با احیای دوباره جشنواره مناطق که متأسفانه در چند سال گذشته متوقف‌ شده‌ بود، شاهد مشارکت عظیم هنرمندان سراسر کشور در عرصه تئاتر هستیم، مشارکتی که یکی از نتایج آن شوق و اشتیاق برای حضور در جشنواره چهل و یکم فجر آن هم در دوره‌ای که بیش از سه ماه است دشمنان نظام با تمام امکانات و ابزار تبلیغاتی‌شان کمر به زمینگیر شدن این رویداد مهم کرده‌ بودند، اما اکنون در مواجهه با این اقبال و استقبال وصف‌ناشدنی تیر تحریمشان به سنگ خورد و به قول وزیر فرهنگ خواب ناآرامی را در بهمن‌ماه و در روز‌های جشن و پایکوبی مردم ایران در سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی سپری خواهند کرد، اما آنچه در اعلام جزئیات حائز اهمیت است، احیای دوباره جشنواره تئاتر مناطق است که بی‌شک به عنوان بزرگ‌ترین رویداد تئاتری کانون جهان اسلام و منطقه غرب آسیا در کنار ایجاد بستری برای حضور پررنگ هنرمندان تئاتری در جشنواره تئاتر فجر، اعتبار و شأنیت از دست‌رفته این قشر از هنرمندان بدنه، واقعی و حقیقی تئاتر را مجدد برگردانده است؛ رویدادی که پس از هفت سال در چهار استان کرمانشاه، بوشهر، مازندران و فارس برگزار شد و استقبال هنرمندان استانی در هر چهار منطقه از همان روز‌های نخست نوید برگزاری جشنواره پرفروغ را در فجر می‌داد.

این حضور پرشور در هر چهار منطقه به وضوح روشن بود، حتی در برخی از بخش‌ها افراد معدودی بودند که با توجه به شرایط اعلام انصراف کردند، اما مدتی بعد و با مشاهده اقبال بسیار زیاد مجدد خواهان حضور در آن شدند.

صفدری، مدیر کل ارشاد استان کرمانشاه به‌عنوان منطقه اول میزبان جشنواره مناطق در مراسم اختتامیه در کنار اذعان به کیفیت بالای آثار حاضر در این منطقه که با همراهی ۱۰ استان کرمانشاه، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، همدان، مرکزی، لرستان، ایلام و کردستان برگزار شد، نسبت به شور و اشتیاق به وجود آمده می‌گوید: «تئاتر هنری عظیم و فاخر است که در آن همبستگی، شور و نشاط دیده می‌شود و هنری است که در صحنه تقدیم مخاطب می‌شود و از نافذترین هنر‌ها برای انتقال مفهوم و محتوا به شمار می‌رود.»

منطقه دوم جشنواره با همراهی استان‌های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، هرمزگان و مناطق اروند و قشم با محوریت استان بوشهر کار خود را آغاز کرد، عبدالرحیم افروغ، مدیر کل ارشاد استان بوشهر نیز با ابراز خوشنودی از احیای دوباره این جشنواره گفت: «امروز رسانه‌های بوشهر خبر‌های شورانگیزی از حضور هنرمندان انعکاس می‌دهند و این برای ما قابل افتخار و مباهات است. امیدوارم زمانی که به اختتامیه می‌رسیم، دوستان صمیمی و استادان عزیزی را برای راهنمایی و اعتلای هنر تئاتر در این سرزمین عزیز همراه خود داشته باشیم.»

اما در سومین گام که شامل استان‌های تهران، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، گیلان، گلستان، سمنان و قزوین با مرکزیت استان مازندران در ساری برگزار شد نیز با استقبال هنرمندان روبه‌رو شد.

حسین جوادی، مدیر کل ارشاد استان مازندران نیز با مهم ارزیابی کردن این جشنواره معتقد بود: «اینجا آخرین سکوی رسیدن به جشنواره فجر بوده‌ است، نقطه آمال و آرزوی بسیاری از اهالی تئاتر است و این گردهمایی هنرمندان در استان کار بزرگ و تجربه ماندگاری خواهد بود.»

و در آخرین گام نیز استان فارس به عنوان یکی از مهم‌ترین استان‌های حوزه تئاتر میزبان چهارمین منطقه از جشنواره مناطق کشور شد. استانی که به گفته حمیدرضا قانعی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان بیشترین آثار راه‌یافته به جشنواره فجر را شامل شده‌ است و با حضور هنرمندان استان‌هایی چون اصفهان، کرمان، قم، سیستان بلوچستان، مازندران و یزد شاهد رشد و بالندگی بیش از پیش تئاتر و هنرمندان شهر و استان شده‌ است.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی
دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی

جلسه دهم نقد آثار صحنه‌ای چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند
گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند

عضو هیئت داوران بخش صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایش‌های این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمی‌توان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنه‌ای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.

|

گفت‌وگو با عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره 42 تئاتر فجر

پیام فروتن: تناسب، از بدیهیات طراحی صحنه است
گفت‌وگو با عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره 42 تئاتر فجر

پیام فروتن: تناسب، از بدیهیات طراحی صحنه است

پیام فروتن، طراح صحنه پرسابقه عرصه تئاتر و یکی از اعضای هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه مهم‌ترین نکته در طراحی صحنه، رعایت تناسب است، می‌گوید در خیلی از کارهای این بخش، بدیهیات طراحی صحنه در نظر گرفته نشده که اولین آن تناسب است.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است

ناصر علاقبندان کارگردان نمایش «نشخوار» می‌گوید این نمایش نگرشی فلسفی به سبک زندگی امروز جامعه جهانی دارد و به نوعی هشدار به این شیوه زندگی می‌دهد.

|

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

گفت‌وگو با کارگردان نمایش خیابانی حاضر در جشنواره تئاتر فجر

سوران حسینی: مشارکت مخاطب در «نقطه سر خط» پررنگ شده است
گفت‌وگو با کارگردان نمایش خیابانی حاضر در جشنواره تئاتر فجر

سوران حسینی: مشارکت مخاطب در «نقطه سر خط» پررنگ شده است

سوران حسینی، کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه در تئاتر خیابانی، تکرارها زیاد شده است و این تکرار، مخاطب را از پذیرش تغییرات بازمی‌دارد، می‌گوید در «نقطه سر خط» تلاش کردیم با استفاده از شیوه‌های نوین، کاری تازه و درخور مخاطب ارائه دهیم.

|

گفت وگو با حسین مسافرآستانه، کارگردان نمایش «رستاخیز عشق»

نمایش رجعت؛ از بستر احتضار تا تولد دوباره مولانا
گفت وگو با حسین مسافرآستانه، کارگردان نمایش «رستاخیز عشق»

نمایش رجعت؛ از بستر احتضار تا تولد دوباره مولانا

حسین مسافرآستانه، کارگردان نمایش «رستاخیز عشق» ازجمله آثار حاضر در بخش مهمان چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این نمایش که با صحنه احتضار مولانا در بستر مرگ آغاز می‌شود رجعتی است از لحظه مرگ به لحظه تولد او و شامل مقاطعی از زندگی مولاناست که محمد رحمانیان، ...

|

نظرات کاربران