در حال بارگذاری ...
...

در گفت‌وگو با داور رادیوتئاتر فجر مطرح شد

نورالدین جوادیان: رادیوتئاتر زیرمجموعه تئاتر مادر است

در گفت‌وگو با داور رادیوتئاتر فجر مطرح شد

نورالدین جوادیان: رادیوتئاتر زیرمجموعه تئاتر مادر است

نورالدین جوادیان، داور بخش رادیوتئاتر چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر رادیوتئاتر را زیرمجموعه تئاتر مادر یا همان تئاتر صحنه‌ای دانست و گفت قطعا تماشای رادیوتئاتر در جشنواره باعث می‌شود، گروه‌های شرکت‌کننده در سال‌های بعد به نقاط ضعف و قوت خود پی ببرند و شاهد آثاری با کیفیت بیشتر باشیم.

به گزارش ایران تئاتر، بخش رادیوتئاتر چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از روز یکشنبه ۲۵ دی به دبیری امین رهبر میزبان گروه‌های نمایشی شرکت‌کننده و علاقه‌مندان به این هنر در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی است.

نورالدین جوادیان یکی از داوران این رویداد هنری در تعریف رادیوتئاتر گفت: «رادیو دراما یا نمایش رادیویی زیرمجموعه تئاتر مادر یا همان تئاتر صحنه ای است. این هنر برخلاف تئاتر صحنه‌ای فاقد آکسسوار، لباس و بدن بازیگر است.»

او ادامه داد: «البته در شیوه رادیوتئاتر بسیاری از افراد از آکسسوار، نور، لباس و بدن بازیگر نیز برای پیشبرد هدف خود استفاده می‌کنند که این موضوع مورد قبول برخی از هنرمندان و محل نقد مخالفان استفاده از ابزاری جز صدا در رادیوتئاتر است.»

جوادیان افزود: «مخالفان استفاده از دکور، نور و دیگر موارد تئاتر صحنه‌ای در اجرای رادیوتئاتر معتقدند این هنر باید خصلت شنیداری کامل داشته باشد. در‌حالی‌که موافقان استفاده از تکنیک‌های تئاتر صحنه‌ای در رادیوتئاتر با این موضوع مشکلی ندارند و استفاده از عناصر دیگر را در جهت پیشبرد هدف خود مناسب می‌دانند.»

این هنرمند آشنایی مخاطبان با رادیوتئاتر را در رشد این هنر ضروری دانست و گفت: «قطعاً اگر که حضور رادیوتئاتر در جشنواره‌ها و حتی اجراهای عموم افزایش پیدا کند؛ مخاطبان بسیار زیادی با آن ارتباط برقرار کرده و این هنر به افراد بیشتری معرفی خواهد شد.»

جوادیان سطح کیفی آثار حاضر در بخش رادیوتئاتر چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را مناسب دانست و افزود: «باید قبول کنیم که بخشی از داوری آثار هنری براساس سلیقه اتفاق می‌افتد. از نظر من 90 درصد آثار شرکت‌کننده از فاکتورهای رادیوتئاتر بی‌بهره بودند و درصد کمی به این هنر نزدیک بوده است.»

او ادامه داد: «حرفه ما به گونه‌ای است که از طریق گوش می‌بینیم، فضاسازی می‌کنیم و پیام‌مان را انتقال می‌دهیم و قطعا در آثار رادیویی از نشانه‌های رادیویی مثل سکوت، افکت و موسیقی به عنوان سه عامل اصلی تولید استفاده می‌شود.»

این هنرمند توضیح داد: «در رادیو ما مثلث اتاق فرمان، بازیگر و افکتور داریم. مثلثی که باید به ایجاد هارمونی در تولید اثر کمک کند اما در رادیوتئاتر اتاق فرمان نداریم و باید بین بازیگر و افکتور هارمونی برقرار شود و بیشتر از نشانه‌های بصری استفاده کنند.»

نورالدین جوادیان در پایان گفت: «قطعا تماشای رادیوتئاتر در جشنواره باعث می‌شود تا گروه‌های شرکت‌کننده در سال‌های بعد به نقاط ضعف و قوت خود پی ببرند و شاهد آثاری با کیفیت بیشتر باشیم.»

گفت‌وگو: نگار امیری